Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMária Nagyné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Hálózatok és tudás Előadás a „Mi a nemzeti digitális közmű” konferencián MTA, 2009. január 26 Pléh Csaba pleh@cogsci.bme.hu BME Kognitív Tudomnyi Tanszéke
2
Keretek –A tudomány művelésének három hálózata –Reprezentációs forradalmak és információs technológiák –A tér, az idő és az emberek új szervezése – Nagyobb együttműködő csapatok? Hol az emberi korlát? – A kommunikációs költség marginalizálódása –A személyes és a készségalapú mint kivétel – Szolgái vagy urai vagyunk a saját technikánknak?
3
A tudomány hármas hálózata Emberek kapcsolata Intézmények kapcsolata Gondolatok hálózata FŐ AL I LEGALJA AL IIALIII
4
Az architektúrák nagy változásai Merlin Donald Kultúra típusaKorszakTudás közlésÁtadási mód Epizodikusfőemlősök, 5 meseményekNincsen Mimetikuserectus, 1.5 mtesttelLejátszás Mitikussapiens, 50 enyelviTörténet Teoretikusmodern, 10 ekülső memóriaÍrás-olvasás Gutenbergnyomtatástömeges mémAutoritás Hálózati10 évmegosztottElektronika
5
Új mintázatok a mai kommunikációs tudáshordozókban •Hagyományos • évtizedes tanulás •lassú hozzáférési utak, körülményesség •tudás tulajdonlás •bizonyosság kiharcolt erény •Hálózati •kevesebb iskola kell •gyorsabban el lehet jutni •tudás megosztott •bizonyosság kérdéses, éppen keressük
6
A hely és az idő dinamikája a behálózott világban Klasszikus tudás • ember stabil helyen •Tudások más stabil helyen • el kell jutni a könyvhöz •Behálózott világ az ember mobil helyen van, ehhez képest az elérhetőség stabil • Az ember mozog, az információ követi. •én maradok, a könyv odajön.
7
Új hálózatok szervezése •Könnyebb a kapcsolatlétesítés fogalmak között •Könnyebb a kapcsolat az emberek között •Intézmények, pl. szakterületek között is egyszerűbb •Ezáltal a háromféle hálózat között nagyobb az áthallás
8
Egy fogalom (kognitív tudomány) hálózottsága és sorsa a szakmák között
9
Nagyobb együttműködő csapatok? Hol az emberi korlát? •Vajon az új világban minden korlátunkat felrúgjuk-e? •Vagy vannak meglévő korlátaink? •Három felfogás: technopesszimisták biokonzervatívok adaptív biológusok Robin Dunbar
10
A korlátok példája: társas sávok •Dunbar szám: •Dunbar's number, which is 150, represents a theoretical maximum number of individuals with whom a set of people can maintain a social relationship •a szórakozó tinédzserek mellett egyre többen hisznek abban, hogy a közösségi hálózatok segítségével átléphetik a bűvös Dunbar- számot (kb. 150 ember, akikkel képesek stabil kapcsolatot fenntartani),
11
A Lotka törvény és a személyes kapcsolatok
12
A kommunikációs költség marginalizálódása •A kommunikációs hozzáférés és hozzáférhetőség megváltozásának lehetséges következményei •Az állandó közlési hozzáférés új konvenciókat és idői protokollokat igényel •Hosszú évezredek eljárásaira ép í tünk ma, amelyek távolságon és időn át í velve megb í zhatóak. Pl. a potyázás kivédésére •Ezeket kell újakkal kipótolnunk
13
Funkciók és architektúrák •Az új közlési rendszerek a hely-idő mentális megjelenítését átalakítják •Ezt új konvenciók használata fogja követni •Mindez felhasználja, de nem függeszti fel meglévő architektúráinkat •Ez érvényes mind megismerési, mind érzelmi gazdálkodási értelemben
14
Klasszikus felfogásAlternatívák tudni, mittudni hogyan deklaratívprocedurális kategorikus, éleséletlen, minta alapú kijelentés szerveződésűképi és készségalapú egy központúpárhuzamos rögzítettváltozó, dinamikus A tudás leképezése a fejben
15
Klasszikus műveltség: múlt orientált Pragmatikus hasznos tudás: jelen orientált tiszta ismeret, reprezentációtudás célja felhasználás visszaadás, kultiváció, memória megcsinálás, működés, kreativitás ünnep, élvezet, szabadidőcselekvés, változtatás, munka iskolai alapú, rögzítettköznapi alapú, változó, újraszerveződő Műveltség és hasznos tudás szembeállításai
16
Babits Halálfiai: A mechanikus és a gyermekelvű felfogás ebben az iskolában az oktatás is fegyelmezéshez hasonlított, mint a nevelés: bemagolt szabályok, s gépies alkalmazás, a legjobb esetben. Aequor, mormor és a cor Semlegesek mindenkor... matematikában a képletek, s a történelemben az évszámok szigorú diszciplinát adtak; •Manap önállóságra nevelünk s a gyermek maga eszeli ki játékait. Tanulmány, táplálék a természet dolga; a gyermek okosabb, mint a felnőttek; a fejlődés tudja, mi kell neki
17
Az implicit tudás koncepciók •nem a reprezentációra, hanem az eljárásokra összpontosít, vagyis nem az ismeretre, hanem a csinálásra; •lényege nem a visszaadás és felismerés (tudni, mit), hanem az elvégzés; •szerveződése függvényszerű, készségalapú s nem elementarisztikus ; •a tudatosság legfeljebb csak élősködik rajta, az érdekes kognitív rendszerek nem tudatosak.
18
Az implicit tudás koncepciók •nem a reprezentációra, hanem az eljárásokra összpontosít, vagyis nem az ismeretre, hanem a csinálásra; •lényege nem a visszaadás és felismerés (tudni, mit), hanem az elvégzés; •szerveződése függvényszerű, készségalapú s nem elementarisztikus ; •a tudatosság legfeljebb csak élősködik rajta, az érdekes kognitív rendszerek nem tudatosak.
19
A személyes és a készségalapú mint kivétel a személytelen hálózatosodás alól •Személyes •A hitelt adja a hálózati kapcsolatokhoz •A saját és a másik konzisztenciáját •Bizonyosság •Kockázat •Készség alapú •Mintaadást igényel az átvételben •Eljárások, amelyek végtelen helyzetre jók •Gyakorlás •Átalakítások
20
Szolgái vagy urai vagyunk a saját technikánknak? •Éppen a készségszerű és a személyes biztosítja, hogy ne szolgák legyünk •A technológia átalakít, de csak meglévő architektúráinkkal tud élni •Nem leszünk mind a hálózat Don Quijotéi
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.