Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Munkaerő Árukészlet Tárgyi eszközök Immateriális javak Pénzügyi erőforrások Információ, mint erőforrás
2
AZ EMBERI ERŐFORRÁS GAZDÁLKODÁS
Munkavállaló: a munkavégzéshez szükséges képességekkel, szakismerettel rendelkező természetes személy, aki a vállalattal díjazás ellenében megállapodást kötött egy munkakör ellátására. (Önkéntesség, elvárások)
3
Fontos tulajdonsága: képes saját teljesítményének szabályozására, nagyobb teljesítményre erősebb motiváció készteti. Munkavállalói célok: Jövedelem, önérvényesítés, munkaidő beosztás (szabadidő), önállóság, felelősség, egyéb
4
MUNKAERŐGAZDÁLKODÁS FŐ TERÜLETEI
I. Munkaerő szükséglet és munkaerő kereslet meghatározása források feltárása szükséges létszám biztosítása II. Munkakapcsolatok kezelése döntésekbe való bevonás szociális kérdések kezelése III. Bér- és jövedelemgazdálkodás, érdekeltségi rendszer kialakítása IV. Munka megszervezése, emberi erőforrás fejlesztése hatékony foglalkoztatás munkafeltételek humánus kialakítása
5
A MUNKAERŐGAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETI TÉNYEZŐI
Munkaerőpiaci helyzet Jogi szabályozás területei
6
MUNKAERŐ SZÜKSÉGLET KIELÉGÍTÉSE,
LÉTSZÁMGAZDÁLKODÁS
7
MUNKAERŐ TERVEZÉS Munkaerő szükséglet meghatározása
a kereskedelmi vállalkozás létszámszükségletét meghatározó tényezők (forgalom nagysága, munka igényesség, technikai felszereltség, értékesítési mód, szakképzettség, felkészültség, munkaszervezés, nyitvatartási idő) munkakör definiálása
8
Munkaerő kereslet kielégítése
új munkaerő alkalmazása (álláshirdetés, meghirdetés, felvétel, kiválasztás módszerei fontossága, új munkavállaló bevezetése)
9
Létszámgazdálkodás hatékonyságának vizsgálata
a létszám változásai, a fluktuáció fajtái, oka váltás mutatószáma a munkaerő hullámzás intenzitása a munka termelékenysége a kereskedelemben, mutatószámai
10
A TERMELÉKENYSÉG MUTATÓI
Egy főre jutó forgalom Egy ledolgozott órára jutó forgalom értéke
11
VEVŐKISZOLGÁLÁS, MUNKA INTENZITÁSÁNAK MUTATÓI
Leterheltségi mutató = a dolgozó által egy óra alatt kiszolgált vevők száma Minőségi mutató = egy vevőre jutó vásárlás értéke Egy órára jutó forgalom = leterheltségi mutató x minőségi mutató
12
A TERMELÉKENYSÉG BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI
áruforgalom nagysága áruforgalom összetétele üzlet technikai felszereltsége értékesítési mód munkaszervezés dolgozói érdekeltség
13
MOTIVÁCIÓ, BÉREZÉS, ÖSZTÖNZÉS
Motiváció: szükséglet kielégítésére irányuló ösztönzés, melynek hatására az ember, a cél érdekében kifejtett tevékenységet hajlandó végezni.
14
A motiváció jellemzői A munkavállaló számára a belső motivációs tényezők a nagyobb hatásúak (önmagával a munkájával való elégedettség, teljesítményérzete) – e mellett a vállalat csak külső eszközökkel élhet (bér, juttatások, előléptetés, kitüntetés) Szubjektív a ráfordítás és a teljesítmény viszonyának megítélése A jutalom sokszor nem ösztönöz a további nagyobb teljesítményre – az elégettség lustává tesz Különböző csoportoknál ugyanaz az eszköz eltérő hatásfokú
15
MUNKABÉR Fogalma Alakulását meghatározó tényezők:
Ráfordítás-szakképzettség Piaci megítélés Állami befolyásolás Vállalkozás számára: költség, dolgozó számára jövedelem
16
A BÉR TÍPUSAI időbér: jellemzői teljesítménybér: jellemzői
kombinált bér: jellemzői
17
A bér részei a kereskedelemben
Alapbér jellemzői, nagyságát befolyásoló tényezők Jutalék jellemzői, fogalma Prémium Jutalom Pótlék
18
Jutalékfelosztási rendszerek
Alapbérrel kombinált Csökkentett alapbérrel kombinált Tiszta jutalékos bér Jutalékátalány
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.