Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai"— Előadás másolata:

1 A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Munkaerő Árukészlet Tárgyi eszközök Immateriális javak Pénzügyi erőforrások Információ, mint erőforrás

2 AZ EMBERI ERŐFORRÁS GAZDÁLKODÁS
Munkavállaló: a munkavégzéshez szükséges képességekkel, szakismerettel rendelkező természetes személy, aki a vállalattal díjazás ellenében megállapodást kötött egy munkakör ellátására. (Önkéntesség, elvárások)

3 Fontos tulajdonsága: képes saját teljesítményének szabályozására, nagyobb teljesítményre erősebb motiváció készteti. Munkavállalói célok: Jövedelem, önérvényesítés, munkaidő beosztás (szabadidő), önállóság, felelősség, egyéb

4 MUNKAERŐGAZDÁLKODÁS FŐ TERÜLETEI
I. Munkaerő szükséglet és munkaerő kereslet meghatározása források feltárása szükséges létszám biztosítása II. Munkakapcsolatok kezelése döntésekbe való bevonás szociális kérdések kezelése III. Bér- és jövedelemgazdálkodás, érdekeltségi rendszer kialakítása IV. Munka megszervezése, emberi erőforrás fejlesztése hatékony foglalkoztatás munkafeltételek humánus kialakítása

5 A MUNKAERŐGAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETI TÉNYEZŐI
Munkaerőpiaci helyzet Jogi szabályozás területei

6 MUNKAERŐ SZÜKSÉGLET KIELÉGÍTÉSE,
LÉTSZÁMGAZDÁLKODÁS

7 MUNKAERŐ TERVEZÉS Munkaerő szükséglet meghatározása
a kereskedelmi vállalkozás létszámszükségletét meghatározó tényezők (forgalom nagysága, munka igényesség, technikai felszereltség, értékesítési mód, szakképzettség, felkészültség, munkaszervezés, nyitvatartási idő) munkakör definiálása

8 Munkaerő kereslet kielégítése
új munkaerő alkalmazása (álláshirdetés, meghirdetés, felvétel, kiválasztás módszerei fontossága, új munkavállaló bevezetése)

9 Létszámgazdálkodás hatékonyságának vizsgálata
a létszám változásai, a fluktuáció fajtái, oka váltás mutatószáma a munkaerő hullámzás intenzitása a munka termelékenysége a kereskedelemben, mutatószámai

10 A TERMELÉKENYSÉG MUTATÓI
Egy főre jutó forgalom Egy ledolgozott órára jutó forgalom értéke

11 VEVŐKISZOLGÁLÁS, MUNKA INTENZITÁSÁNAK MUTATÓI
Leterheltségi mutató = a dolgozó által egy óra alatt kiszolgált vevők száma Minőségi mutató = egy vevőre jutó vásárlás értéke Egy órára jutó forgalom = leterheltségi mutató x minőségi mutató

12 A TERMELÉKENYSÉG BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI
áruforgalom nagysága áruforgalom összetétele üzlet technikai felszereltsége értékesítési mód munkaszervezés dolgozói érdekeltség

13 MOTIVÁCIÓ, BÉREZÉS, ÖSZTÖNZÉS
Motiváció: szükséglet kielégítésére irányuló ösztönzés, melynek hatására az ember, a cél érdekében kifejtett tevékenységet hajlandó végezni.

14 A motiváció jellemzői A munkavállaló számára a belső motivációs tényezők a nagyobb hatásúak (önmagával a munkájával való elégedettség, teljesítményérzete) – e mellett a vállalat csak külső eszközökkel élhet (bér, juttatások, előléptetés, kitüntetés) Szubjektív a ráfordítás és a teljesítmény viszonyának megítélése A jutalom sokszor nem ösztönöz a további nagyobb teljesítményre – az elégettség lustává tesz Különböző csoportoknál ugyanaz az eszköz eltérő hatásfokú

15 MUNKABÉR Fogalma Alakulását meghatározó tényezők:
Ráfordítás-szakképzettség Piaci megítélés Állami befolyásolás Vállalkozás számára: költség, dolgozó számára jövedelem

16 A BÉR TÍPUSAI időbér: jellemzői teljesítménybér: jellemzői
kombinált bér: jellemzői

17 A bér részei a kereskedelemben
Alapbér jellemzői, nagyságát befolyásoló tényezők Jutalék jellemzői, fogalma Prémium Jutalom Pótlék

18 Jutalékfelosztási rendszerek
Alapbérrel kombinált Csökkentett alapbérrel kombinált Tiszta jutalékos bér Jutalékátalány


Letölteni ppt "A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések