Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHenrik Csonka Megváltozta több, mint 10 éve
2
Krumplispogácsa készítése Farsangi fánk készítése „Csörögecsináló”
3
109 éves Besenyszög helységneve A Művelődési házzal közösen megrendezett iskolai napon honismerettel kapcsolatos kérdések sorozatai vártak az iskolás diákokra. Ezen vetélkedő alatt elhangzottak nagyban hozzájárulnak a résztvevők látókörének szélesítéséhez és otthonuk (Besenyszög) megismeréséhez. A rendezés során tekintettel voltunk a feladatok mennyiségének időben való megfeleltetésére, igaz kicsit túlterveztük magunkat. Szóval sok feladat volt és kevés idő, ennek ellenére hatalmas izgalmak követték az eseményt. Nyolc csapat volt és mindegyik csapathoz egy-egy segítőt sorsoltunk ki, akik a Kert barátkör hölgyeiből álltak, mindannyian nagyban hozzájárultak a csapatok erősítéséhez, összefogásához. A feladatok összessége - mint azt a cím is mutatja - Besenyszög honismeretére épült, így a különböző stílusú kérdések mégis egy irányba mutattak.
4
A Honismereti vetélkedő kérdései a következő témakörökre osztódott: Történeti - Puzzle kirakás emlékművekből Helytörténeti - Templom alaprajza: ki és mikor építette a templomot, hány harang található a templomban - Csutka Jenga - Kukorica morzsolás Természettudományi - Millér, Zagyva és a Tisza megnevezése adott térképen Néprajzi - Parasztház berendezése A feladatokhoz felhasználtuk a Muzeális kiállítás eszközeit, tárgyait is. A vetélkedő késő délutánig tartott, minden feladat pontot ért, a zsűrik döntöttek arról, melyik csapat hány pontot kap az adott feladatért.
5
A zsűri tagjai: Dr. Madaras László zsűri elnök (a szolnoki Damjanich János Múzeum történésze) Boros Lajos (a Besenyszögért Alapítvány alapító tagja) Boros István (a Besenyszögért Alapítvány alapító tagja) Kiszely Imréné (a Besenyszögért Alapítvány kuratóriumának tagja) Gazdag Csabáné (az iskola SZMK elnöke) Varga Józsefné (óvoda pedagógus) Nagy Gabriella (tanító) Borosné Válóczi Márta ( az Önkormányzati Hivatal Képviselője) Sedon Katalin (Igazgató helyettes) Az esemény végén, miután kiderült, ki hányadik helyen végzett, minden versenyző emléklappal térhetett haza, a dobogós csapatok pedig oklevélben részesültek.
6
Az 1-2. osztályosok az idős emberek visszaemlékezéseiből ismereteket szerezhettek a 60-70 évvel ezelőtti játéklehetőségekről, és a hagyományos játékeszközök némelyikét elkészíthették és kipróbálhatták. A gyerekeknek gyermekkoráról mesélt Boros Antal és Boros Bálint Besenyszögről elszármazott írók.
7
A 3-4. osztályosok derelyét készítettek a Vehiculum-Ház konyhájában. Munka közben Besenyszög régi életéről mesélt Boros Antal és Boros Bálint.
8
Disznóvágás, mely alkalmával a régi besenyszögi ízeké a főszerep. A besenyszögi Kertbarátkör, nyugdíjas klub és a hagyományőrzés iránt érdeklődő diákok és tanáraik együttesen vágták le, dolgozták föl és ették meg az ajándékba kapott hízót. Vendégünk volt a szolnoki Rotary Club néhány tagja is, akik szintén részt vettek a munkákban.
9
2010. február 20-án került sor a hagyományőrző disznóvágásra az iskola udvarán, melyet a Besenyszögért Alapítvány kezdeményezésére a helyi Kert-barátkör, a besenyszögi hagyományok iránt érdeklődő falukutató diákok, a helytörténeti munkában résztvevő pedagógusok szerveztek. Vendégek is érkeztek hozzánk ez alkalommal: a szolnoki Rotary Klub tagjai, akik kivették a részüket a munkából is!
10
Elsőként az erős emberek megfogták a hízót, s a hagyományos szúrás után megperzselték, és jó alaposan átmosták az állatot. Minden munkafázisnak részesei lehettek a gyerekek. A gyengébb lelkűek e közben az iskola ebédlőjében megpucolták, és könnyek között felaprították a fokhagymát, vöröshagymát, melyet bő zsíron pirítottak, s összesütötték a felvett disznóvérrel. A vér mellett a máj is a reggeliző asztalra került. A Kert-barátkör hölgytagjai irányításával a diákok tésztát gyúrtak, „kőttkalácsot” sütöttek, csigatésztát készítettek és még rengeteg mást is. Stílusosan, még malac formájú kalácsok is készültek.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.