Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaMiklós Vörös Megváltozta több, mint 10 éve
1
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
● LLL gyakorlatba való átültetése – hat kulcsüzenet ● Cél: európai tudástársadalom ● Tanulási tevékenységek: formális, informális, nem-formális (!)
2
● Új alapkészségek erősítése és gyakorlatba átültetése - olyan készségek elsajátítása és megújítása, amelyek hosszan tartó részvételt tesznek lehetővé a 'tudás társadalomban', ami megköveteli a tanuláshoz való egyetemes és folyamatos hozzáférést. Lisszabonban öt új alapkészséget határoztak meg - informatikai ismeretek, idegen nyelvek, technológiai kultúra, üzleti, vállalkozói szemlélet és közösségi készségek. ● Növekvő befektetés az emberi erőforrásokba ● Újítások a tanításban és tanulásban - effektív tanítási és tanulási módszerek, a kontextus megteremtése az "élethosszig tartó" és az "életszéles" tanulás számára.
3
● A tanulás értékelése - a megértés, a részvétel elismerésének és különösen az eredmények értékelésének szükségessége a nem-formális és az informális tanulásban ● Útmutatás és információ - a legfrissebb információkhoz és a minden életkor számára szóló tanulási lehetőségekhez való hozzáférés biztosítása ● "Vigyük a tanulást közelebb az otthonokhoz" - az élethosszig tartó tanulás lehetőségének biztosítása olyan közel a tanulókhoz, amennyire az lehetséges.
4
Fehér könyv: tanítani és tanulni – útban a tanuló társadalom felé
Európai Bizottság 1995 Három alapkövetelmény: társadalmi integráció, foglalkoztathatóság növelése, egyének önmegvalósítása – ezek összeegyeztetése Oktatás és tanulás XXI. századi stratégiája EU oktatási irányelvei
5
Információhoz és tudáshoz való hozzáférés nő
Munka világa folyamatosan változik – változnak a kompetenciák Növekvő bizonytalanság Az ember pozícióját a tudása (megszerezhető) fogja meghatározni A jövő társadalma egy kognitív társadalom
6
Az oktatásnak három nagy társadalmi-gazdasági kihívásra kell választ adnia:
Információs társadalom Tudomány és technika fejlődése Gazdasági globalizáció
7
Fontos feladat általános műveltség megszerzése és a munkavégzési/szakmai alkalmasság kifejlesztése
Mik a képességek? Hogyan lehet megszerezni? Tudás: család-iskola-vállalat-információs hálózatok Nyelvek elsajátítása Műszaki ismeretek/szaktudás Szociális képességek
8
Egymással együttműködő képző-, nevelő-, oktató és tanulóhálózat
Képzési ajánlatokat ismerni kell Új technológiák alkalmazása Szakképzettségek elismertetése Egyenlő esélyű hozzáférés
9
Fejlődés legfontosabb feltétele: tudás –társadalom is erre épüljön
Társadalom érdeke: minél több ember jusson hozzá
10
5 célkitűzés Új ismeretek megszerzése
Iskola és vállalat egymáshoz közelítése Küzdelem a kirekesztés ellen Három közösségi nyelv birtoklása Egyenlő bánásmód az emberi forrásokat érintő és szakképzési beruházások terén
11
Emelni kell az ismeretek általános szintjét
Közelebb kell hozni egymáshoz az iskolát és a valóságot Küzdeni kell a kirekesztés ellen – második esély Törekedni kell három közösségi nyelv elsajátítására Egyenlően kell elosztani a tárgyi és képzési beruházásokat
12
Általános és szakképzés merev elhatárolásának csökkentése
Szakmák határai elmosódnak Térben és időben kevésbé kötöttebb Kooperatív munkavégzés Alapismeretek – szakismeretek-szociális kompetenciák egyensúlya
13
Fontos a lemaradók segítése
Egyre inkább a képességek határozzák meg a pozíciót – egyéni versenyképesség Lemaradók – szegregáció Iskolarendszer – információipar közötti különbségek – végzettségek (iskolai) értékvesztése (?) - tudás más fórumokon való megszerzése Oktatás mint beruházás - szemlélet
14
Felnőttképzési konferenciák (UNESCO)
● 1949, Hölsingör, Dánia: a felnőttképzés pótló és általános műveltség funkciója ● 1960, Montreál, Kanada: szakmai képzés előtérben, permanens nevelés – Montreáli Nyilatkozat ● 1972, Tokió, Japán: permanens nevelés, alfabetizáció, felnőttek demokratikus állampolgári nevelése ● 1985, Párizs: művelődés és a tanulás alapvető emberi jog, hátrányos helyzetűek, funkcionális analfabétizmus
15
V. Nemzetközi Felnőttoktatási Konferencia
● 1997: UNESCO ● Nyilatkozat a felnőttek tanulásáról ● Egész életen át tartó tanulás ● Kiemelt szerep a nem-kormányzati szerveknek a felnőttoktatásban ● Az egyén aktív állampolgárként vegyen részt a társadalom alakításában
16
Kulcskompetenciák Európai Tanács, 2000 ● Anyanyelvi kommunikáció
● Idegen nyelvi kommunikáció ● Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák ● Digitális kompetencia ● A tanulás tanítása ● Személyközi és állampolgári kompetenciák ● Vállalkozói kompetenciák ● Kulturális kompetencia
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.