Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése"— Előadás másolata:

1 Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
Dr. Horváth H. Attila

2 Tantervi műfajok sillabusz tantervi rendszer curriculum alaptanterv

3 A sillabusz (gör – lat. ‘jegyzék, vázlat’)
A célokat és a tananyagot röviden leíró ttv. A központi ttv. kezdeti időszakára jellemző Nem tartalmazza (hiány=√): a követelményt, az oktatás és követelményeinek részletes struktúráját A tankönyvekben kapnak helyet

4 A tantervi rendszer Az oktatási célok és a tananyag kiválasztásának,
elrendezésének, feldolgozásának összefüggései állnak az előtérben.

5 A curriculum Az oktatás folyamatát a céloktól – az eredményekig átfogja.

6 Az alaptanterv /”core-curriculum”/
Az oktatás központilag meghatározott, a személyiség- és képességfejlesztést szolgáló, mindenütt érvényesítendő központi tartalmának lényegét adja meg. Alapja a taneszközök, az ellenőrzések, értékelések; a helyi, iskolai tantervek kialakításának.

7 A tanterv és az osztálytermi munka összekapcsolása
Forrás: Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. Században. OKI, o.

8 A fogalmak meghatározása
Forrás: Ballér Endre: Tantervelméletek Magyarországon a XIX-XX. században. OKI, o

9 A fogalmak meghatározása 2.

10 Tyler curriculum-elmélete
Tyler-racionálé A tananyag kiválasztás forrásai (sources) A tananyag kiválasztás szűrői (screens) 1. A tanuló tanulási szükségletei, érdeklődései, aspirációi, stb. I. A társadalomról, a nevelésről szóló általános filozófiai nézetek 2. A kortárs társadalom igényei az iskola, a műveltség tekintetében II. A tanuláspszichológia által feltárt fejlesztési lehetőségek 3. A szaktudományok által relevánsnak tartott tudások köre. Forrás: Tyler R. W.: Basic Principles of Curriculum and Instruction Chicago. In. Báthory Z.: Tanulók, iskolák, különbségek Bp., 131. o.

11 B. Bloom curriculum-elmélete
Követelménytaxonómiák rsz-e (1956, 1964) Tantervi értékelés kézikönyve (1971) Differenciált, individualizált tanítási-tanulási folyamat (1976) Kritika Taxonómiák értéksemlegessége Mérésre összpontosító célok leegyszerűsítései Összetettebb, rugalmasabb, az előre nem látható, tervezhető folyamatokra több figyelmet fordító tartalmi szabályozást kívántak

12

13 Újabb tendenciák Kétpólusú modellben
Tantervek szerepváltozása (megalapozzák a fő tényezők közötti együttműködést; a tartalmi szabályozási rendszer középpontjában: az alaptanterv) Az „egyénre szabhatóság” szempontja A tanulási tartalom szélesebb folyamatba illeszkedése (formális, nem formális, informális tanulás) Tudástartalmak, ismeretanyagok integrációja


Letölteni ppt "Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése"

Hasonló előadás


Google Hirdetések