Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Környezeti nevelés a nemzeti parkokban Jó gyakorlatok a környezeti nevelés terén Karlné Menráth Réka osztályvezető Ökoturisztikai és Környezeti Nevelési Osztály
2
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
A környezeti nevelés – fenntarthatóságra nevelés nehézségei a mai pedagógiai intézményekben Bizonytalanság a környezettel és a környezet- és természetvédelemmel kapcsolatban, hiányoznak a fenntarthatóság alapkérdéseinek tanításához szükséges ismeretek. A fenntarthatóság pedagógiájának tudományközi és összetett tartalma nehezen illeszthető bele a tantárgyközpontú helyi tantervekbe és oktatási-nevelési folyamatokba. Az elvont ismeretek túlsúlya. Hiányoznak az aktív és interaktív tanulási stratégiák, a tanulók általában passzívan vesznek részt a tanítás-tanulás folyamatában. A valós élettel való találkozás, a helyi közösségekkel való kapcsolatfelvétel, a gyakorlati életbe való bekapcsolódás sokszor szükségessé tenné a szoros iskolai keretek, és iskolai közeg elhagyását.
3
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
A környezeti nevelési program célja Kialakítani a diákokban: a környezettudatos magatartást és életvitelt. a személyes felelősségen alapuló környezetkímélő, takarékos magatartást és életvitelt. a környezet (természetes és épített) értékei iránti felelős magatartást, ezek megőrzésének igényét. a sokféleség megőrzésének igényét. az egészséges életmód igényét. a globális összefüggések megértését. rendszerszemléletet.
4
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
A környezeti nevelési program célja A célok eléréséhez a következő készségeket kell kialakítani, és fejleszteni a diákokban: problémamegoldó gondolkodás ökológiai szemlélet szintetizálás és analizálás problémaérzékenység kreativitás együttműködés, alkalmazkodás, tolerancia kritikus véleményalkotás, vitakészség kommunikáció, médiahasználat konfliktuskezelés és -megoldás értékelés és mérlegelés készsége állampolgári részvétel
5
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Szervezési keretek erdei iskola terepi munka: terepgyakorlatok, táborok, tanulmányi kirándulások, természetvédelmi munkák, városismereti játékok, stb. „Zöld Jeles Napok” témanap, témahét szakkörök kézműves foglalkozások, hagyományőrzés „látogatás”: múzeum, állatkert, botanikus kert, nemzeti park, hulladékégető, szennyvíztisztító, stb. „akciók”: pályázatok, kiállítás-rendezés, filmkészítés, nemzetközi akciók, stb. iskolazöldítés
6
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Módszerek kooperatív (együttműködésen alapuló) technikák játékok modellezés projektmódszer kreatív tevékenységek művészi kifejezés terepgyakorlati módszerek
7
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Nemzeti Park Igazgatóságok szerepe a környezeti nevelésben „A nemzeti parkok létesítésének és fenntartásának tanulsága egyben pedagógiai üzenete – a fenntarthatósággal kapcsolatban – nem a természet őserejében és szépségében való romantikus gyönyörködés, hanem annak a küzdelemnek a megpillantása, amely a parkot fenntartani akaró központi szándék és a helyi érdekeket képviselők közötti harc.” Havas Péter
8
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Nemzeti Park Igazgatóságok szerepe a környezeti nevelésben Bemutatóhelyekkel rendelkeznek: tanösvények, oktatóközpontok Szakemberei révén hiteles információkat tud nyújtani: tanösvényeken szakvezetés, az oktatóközpontokban komplex programok. Rendelkeznek erdei iskola bázishellyel. Tartanak akkreditált pedagógus továbbképzéseket.
9
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Látogatás a nemzeti parkokba Amikor a természetismeret tananyagban a nemzeti parkokról tanítunk, látogassuk meg a pedagógiai intézmény közelében található nemzeti parki területet.
10
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Erdei iskola Királyréti Erdei Iskola – akkreditált modulokkal energiatakarékos épület
11
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Önkéntes természetvédelmi munka
12
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Önkéntes természetvédelmi munka Mesterséges fészekodúk kihelyezése, fenntartása
13
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Önkéntes természetvédelmi munka Békamentés
14
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Terepgyakorlatok Természetvizsgáló hátizsákkal a Jági tanösvényen
15
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Terepgyakorlatok Kenu- vagy kerékpártúra szakvezetéssel
16
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Hagyományőrzés, kézműves foglalkozás Ócsa A Hon és népismeret tantárgyhoz kapcsolódó tematikus foglakozás sorozat az alsó tagozatos általános iskolások számára.
17
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Hagyományőrzés, kézműves foglalkozás Ócsa A Hon és népismeret tantárgyhoz kapcsolódó tematikus foglakozás sorozat a felső tagozatos általános iskolások számára.
18
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Hagyományőrzés, kézműves foglalkozás Ócsa Inas-képző tábor
19
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
A természet és az irodalom Jókai-kert A Petőfi Irodalmi Múzeummal közösen összeállított foglakozás.
20
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Zöld Jeles Napok Víz Világnapja – „Az ezerarcú víz” Föld Napja – Természetismeret, természetvédelem, egészségvédelem Madarak és Fák Napja – A „magyar zöld jeles nap”
21
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
Zöld Jeles Napok
22
Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság
A környezeti nevelési program célja – két legyet ütünk egy csapásra Megvédtük a természetet, … … és a gyerekeket is boldoggá tettük.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.