Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 6.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 6."— Előadás másolata:

1 BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 6.

2 6. rész: A vállalat tevékenységi rendszere A vállalati stratégia alapjai - marketing – innováció – emberi erőforrás – információ – az értékteremtő folyamatok menedzsmentje - vállalati pénzügyek

3 Emberi erőforrás gazdálkodás (Human Resource management)
Célja: a munkahelyi követelmények meghatározása és a munkavállalók igényeivel való összehangolása. 3

4 Az emberi erőforrás felértékelődésének okai
technikai és technológiai fejlődés a gazdasági rendszer fejlődése társadalmi változások – igényesebb munkavállalók (életszínvonal növekedés - magasabb elvárások) törvényi keretek (jóléti államok: biztonság, egészségvédelem, alkalmazási feltételek) 4

5 A felértékelődés okai megváltozott követelmények
(minőség és tudás előtérbe kerülése) megváltozott munkafeltételek (technikai fejlődés és a munkahelyi infrastruktúra) bonyolultabb szervezetek (új irányítási követelmények, több ismeret az emberről) 5

6 EEG és a vállalati stratégia
A vállalat stratégiai céljai Vezetés Környezet Munkavállaló Formális szervezet Informális szervezet Munkahelyi követelmények Munkavállalói igények Motivációs eszközök Tevékenység és teljesítmény 7

7 Az EEG stratégia tényezői
Társadalmi – gazdasági környezet A munkaerőpiac jellemzői Vállalati stratégia Szervezeti kultúra Technológia és munkafeltételek

8 Az EEG feladatai Elsődleges feladat: a megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerő biztosítása A munkaerőlétszám meghatározásának alapjai: Tevékenységi követelmények Szervezeti struktúra Munkakör meghatározás, munkaszervezés Felvételi és elbocsátási rend

9

10 Az EEG másodlagos feladatai
A munkaerő megfelelő hasznosítása Munkakapcsolatok kezelése – a fluktuáció megelőzése Ergonómia Teljesítményértékelés - bér- és jövedelemgazdálkodás Oktatási rendszer kialakítása, működtetése Munkaügyi kapcsolatok kezelése

11 A munkaerőforrás hasznosítása
folyamatos és egyenletes munkaellátás biztosítása, a regenerálódásához szükséges pihenőidő biztosítása, ergonómiailag megfelelő munkahelyek kialakítása, a munkaerő képességei kibontakozásának biztosítása, rugalmas a munkarend alkalmazása, részmunkaidős munkakörök kialakítása, munkakör-vándorlás (munka-rotáció) bevezetése távmunka alkalmazása.

12 Fluktuáció Egy munkakörben megfigyelhető gyakori munkaerőmozgás. Okait fel kell tárni és meg kell szüntetni. Okok lehetnek: Az elvégzendő munkához képest relatíve alacsony bér Kedvezőtlen munkakörülmények Interperszonális konfliktusok: Főnök beosztott konfliktus Munkatársak közötti konfliktus

13 Munkakör-vándorlás (munka-rotáció)
a munkakör átadója egyben ismereteit is átadja az „”új” munkaerőnek, aki a saját egyéniségével és ismereteivel gyarapítva adja majd tovább utódjának, megakadályozza a téves beidegződés, a téves rutin hosszú távú fennmaradását, csökkenti az ebből eredő károkat, a munkavállalók folyamatosan megismerik a vállalat különböző területeit, nagyobb összhang jöhet létre a munkavállalók között, ha már mindegyik dolgozott a másik munkakörében, sokkal lelkiismeretesebben fognak a vertikális elrendezésű munkaköröket betöltők egymás keze alá dolgozni, ha tudják, hogy belátható időn belül a másik fog az ő kezük alá dolgozni.

14 Ergonómia A munkavégző ember és a munkakörnyezet összehangolása a hatékony munkavégzés érdekében.

15 Az ösztönzési rendszer
Nem anyagi ösztönzők lehetnek: főnöki dicséret, előjogok biztosítása, kitüntetés pénzjuttatás nélkül, pénzjuttatással nem járó címek adományozása, szabadjegyek adása a szakmai fejlődést közvetlenül biztosító intézményekbe, felelősségteljes, ám a munkavállaló számára biztosan megoldható feladatok előírása.

16 A bérgazdálkodás A bér összetevői:
Alapbér - a munkakör ellátásához kapcsolt, a munkaszerződésben meghatározott juttatás, Pótlékok - a munkakör speciális jellegét hivatottak ellensúlyozni (több műszakos, éjszakai, veszélyes munka, sugárártalomnak kitett munkakör stb.), Prémium - meghatározott célkitűzés elérése esetén jár, Jutalom - a kiemelkedő teljesítmény utólagos elismerése, távolléti díj - a le nem dolgozott időre biztosított juttatás.

17 A munkaügyi kapcsolatok rendszere belső munkaügyi kapcsolatok
A kollektív szerződés szabályozza: az éves szabadságolási rendet, az egységes pótlékolási, jutalmazási és premizálási rendszert, az előmeneteli és továbbképzési rendszert, a kártérítési felelősség rendjét, a vitás esetek rendezésére szolgáló eljárást.

18 A munkaügyi kapcsolatok rendszere külső munkaügyi kapcsolatok
Ágazati szakszervezetek, munkavállalók szervezetei Munkaadók szervezetei Országos Érdekegyeztető Tanács

19 Vállalati kultúra A legfőbbnek tartott értékekre épülő alapmeggyőződések viselkedési, értékelési normák szokások, szabályok legendák, történetek, rítusok 13

20 A vállalati kultúra megnyilvánulásai
egyén-közösség viszony hatalmi távolságok véleménynyilvánítás módja minősítés, előléptetés stb. 14

21 A megfelelő vállalati kultúra jellemzői
Egyértelmű értékfogalmak, együttes meggyőződések Sikerérzet, önmegvalósítás Hosszú távú célkitűzések uralkodnak A munkavállalók azonosulása a vállalat céljaival

22 A jó munkahelyi légkör tényezői
fair díjazás értelmes szintű “nyomás” bevonás, részvétel felelősség Megfelelő kommunikáció bizalom ésszerű ellenőrzés hasznosságérzet a vezetés minősége 15

23 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 6."

Hasonló előadás


Google Hirdetések