Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAndrás Szekeres Megváltozta több, mint 10 éve
1
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet, Békéscsaba
2
MTA Regionális Kutatások Központja 2 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában •Fejlett üzleti szolgáltatások –GDP arány –Foglalkoztatási szerep –Beruházási súly –Növekedési ráta –Közvetítő (intermedier) szerep a gazdasági folyamaton belül •Információs és kommunikációs szektor –Innovációs szerep (technológiai váltások) –Hatékonyság-növekedést generáló szerep –Kulcsszerep az információk (tudás) áramlásában
3
MTA Regionális Kutatások Központja 3 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában Fejlett üzleti szolgáltatások – tények Indikátor 1990, ill. 1990-1995 1995/1996, ill. 1995-2000 2000/2001, ill. 2000-2005 2008/2005; Ill. 2005-2008 GDP-hez való hozzájárulás 12,16 (1992)13,6216,0818,06 Foglalkoztatási szerep 3,383,887,567,86 Részesedés a beruházásokból 17,3722,6220,9525,61 Részesedés a működő vállalkozásokból 15,4830,8529,2837,35
4
MTA Regionális Kutatások Központja 4 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában • Fejlett üzleti szolgáltatások … (Gál Zoltán, Nagy Erika, Raffay Zoltán, Molnár Balázs) •… és a tér : –Szétterülés (koncentrált decentralizáció) a kilencvenes évtizedben –Újra-koncentrálódás (mely városok/várostípusok viselkednek valódi centrumként?) az ezredfordulót követően –Kérdések: Van-e határa a koncentrációnak? –Mely hierarchia-szint milyen szerepet tölt(het) be nemzetközi, nemzeti, regionális, térségi szinten?
5
MTA Regionális Kutatások Központja 5 Üzleti szolgáltató cégek térbeli koncentrációja
6
MTA Regionális Kutatások Központja 6 Az üzleti szolgáltatások és a gazdasági fejlődés
7
MTA Regionális Kutatások Központja 7 Centrumok és vonzásterük
8
MTA Regionális Kutatások Központja 8 Üzleti szolgáltató centrumok hierarchiája, 2007
9
MTA Regionális Kutatások Központja 9 A gazdasági centrumok térszerkezete
10
MTA Regionális Kutatások Központja 10 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában Info-komm. szolgáltatások – tények Indikátor 1990, ill. 1990-1995 1995/1996, ill. 1995-2000 2000/2001, ill. 2000-2005 2008/2005; Ill. 2005-2008 GDP-hez való hozzájárulás 4,26,314,316,5 Foglalkoztatási szerep 3,34,15,7 Részesedés a beruházásokból 5,39,59,78,4 Részesedés a működő vállalkozásokból 1,92,73,24,0
11
MTA Regionális Kutatások Központja 11 Innovatív szolgáltatások a rendszerváltás időszakában •Info-kommunikációs szféra, mint … – Infrastruktúra => lefedettség, sávszélesség, megbízhatóság, biztonság, versengő technológiák – Szolgáltatás => double-pay és triple-pay csomagok eltérő technológiai platformokon, tartalom-szolgáltatás, mobilitás, felhasználói bázis, e-szolgáltatások, m-szolgáltatások – Ipari (termelő) ágazat => gazdasági szerkezetváltás, innovációs szerep, hozzáadott-érték termelés, export-kapacitás, foglalkoztatási szerep, bekapcsolódás a globális termelési láncokba
12
MTA Regionális Kutatások Központja 12 Az IKT-infrastruktúra elérhetősége – az időtényező
13
MTA Regionális Kutatások Központja 13 Az IKT-infrastruktúra elérhetősége – az időtényező
14
MTA Regionális Kutatások Központja 14 A területi egyenlőtlen fejlődés megjelenése az internet felhasználók megoszlásában
15
MTA Regionális Kutatások Központja 15 Az IKT és az innovativitás kapcsolata
16
MTA Regionális Kutatások Központja 16 Az IKT-szektor vállalkozásai
17
MTA Regionális Kutatások Központja 17 IKT felkészültség és térstruktúra
18
MTA Regionális Kutatások Központja 18 Néhány következtetés •Mindkét szolgáltatási csoport: –Információ és tudás-intenzív (munkavállalók felé is!) –Relatíve kevés tőkét igényel a fejlesztése –Erős motorja a gazdasági megújulásnak ugyanakkor, –Megjelenése és felhasználói köre térben erősen koncentrált –Piaci alapú fejlődése tartós térbeni egyenlőtlenségeket generál –A korlátos piaci kereslet következtében további fejlődése részleges állami beavatkozást igényel.
19
MTA Regionális Kutatások Központja 19 Eredményeink és fogadtatásuk 1.A szakmai fogadtatás általában jó, vagy kiváló. 2.A szakapparátus és a külső bírálók értik az elemzéseket, és elfogadják a következtetéseket. 3.A politika számára tett javaslatokat reálisnak, szakmailag védhetőnek értékelik. 4.Az eredmények hasznosulása csekély, megjelenésük a regionális és ágazati politikában marginális. 5.Általánosabban, nem ismerhető fel konzekvens ágazati, gazdasági és innovációs politika, mely érzékeny volna a térre/területiségre is.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.