Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBotond Kelemen Megváltozta több, mint 10 éve
1
Általános áttekintés a kenőrendszerek szükségességéről
EuroScale Mobiltechnika Kft Dropsa márkaképviselet Fekete-Kovács Győző – járműgépészmérnök/ügyvezető
2
A gépek meghibásodásának fő okai
Tárolási és kezelési hibák Túlterhelés Üzembehelyezési hibák Nem megfelelő kenés Szennyeződés Egyéb hibák Karbantartáskor emberi tényezők >56% emberi hiba
3
A kenés feladatai A súrlódás csökkentése > a túlzott kopás csökkentése Szennyeződések és víz kiszorítása a kenési felületekről Hűtés Zajcsökkentés
4
Kenőanyagok kiválasztása
Olajok? Folyékony zsírok? - kis viszkozitás, nem megfelelő fedés, hamar elfolyik a kenési felületről - a hőmérséklet emelkedésével veszít a kenőképességéből - nagyfokú környezetszennyezés az elfolyás miatt
5
Kenőanyagok kiválasztásának szempontjai 3.
Tapasztalat: gépek, berendezések általános kenési feladataira NLGI 2 osztályú kenőzsírok alkalmazása
6
Kenőanyagok NLGI mérése és osztályozása
NLGI osztály Penetráció DIN 51804 Állag 000 Folyadék 00 Fél-folyadék 1 Nagyon puha 2 Puha 3 Még puha 4 Fél-kemény 5 Kemény 6 85-115 Nagyon kemény
7
A csapágykenés argumentumai
Pontosan adagolt mennyiség A megfelelő időben, rendszeresen Minden kenési ponton Megfelelő üzembiztonság biztosítása Extrém körülmények között is
8
A kézi és az automata kenés összehasonlítása
Kézi kenés Automata kenés A jármű és a teher statikus tömege befolyásolja a kenőanyag betöltését, a csapágy feltöltöttségét A szakaszosan adagolt kenőanyag egy egyenletes kenőanyag filmet hoz létre az automata kenés által, akkor, amikor arra szükség van (mozgás közben)
9
A kézi és az automata kenés összehasonlítása
Kézi kenés Automata kenés Megfelelő kenés és védelem zóna Zsírmennyiség a csapágyakban Szükséges kenőanyag-mennyiség Súrlódási veszteség, alacsony védelem Kenési időpontok
10
A kézi- és az automata zsírzás összehasonlítása
Kézi zsírzás Gyakori leállás, magas állásidő Magas munkaerő-költség Magas bizonytalanság Nem hatékony kenés és védelem Túlzott kenési, sok felesleges kenőanyag Magas javítási költségek
11
-1,000,000.- Ft/év/autó!!! Megtakarítás, minimum
A kézi- és az automata zsírzás összehasonlítása Költségek (csak a közvetlenül ráfordított idővel számolva!) Megtakarítás, minimum -1,000,000.- Ft/év/autó!!! Heti 1 alkalommal, 18 kenési pont zsírozása: 18x5perc=1,5 óra Havi 6 óra, évi 78 óra Költsége: 78x (15,000+1,000)=1,248,000Ft/év!!! Állásidő költsége (Ft/óra) cca. 15,000.- HUF Kézi zsírzásra fordított idő, kenési pontonként: 5 perc Munkaerő óradíja: 1,000 Ft/óra Kenési ciklus-igény csapágyanként: 1 alk/hét
12
Bizonyítékok a magasabb hatékonyságra
A kézi- és az automata zsírzás összehasonlítása Bizonyítékok a magasabb hatékonyságra Meghosszabbodó szervizintervallumok Csökkenő „állásidő” veszteségek, és személyi ráfordítások Megszűnnek az alváz csapágyjavítási költségek Növekszik a „hasznosidő" Csökken a felhasznált kenőanyag- mennyiség Nincs bevitt szennyezőanyag a csapágyakba a zsírozáskor, élettartam növekedés, súrlódás-csökkenés! Jelentős előrelépés a környezet- védelemben! Optimális kenés és védelem a szükséges időben Kapcsolt fenntartási költségek költségcsökkentés LINCOLN kenőrendszerrel LINCOLN kenőrendszer nélkül
13
További gazdasági előnyök a tulajdonosok részére
Automata zsírzás Kézi zsírzás Kenőanyag vesztesége? Ennek költsége? Munkaerő állásköltsége, járulékai? Alkatrészköltségek csökkenése a hosszabb élettartammal? Extra profit az állásidőben végzett munkából? Üzemanyag megtakarítás profitja, a helyes és folyamatos kenőanyag-ellátással?
14
Kenési mód kiválasztásának szempontjai
Kenőrendszerek előnyei más módszerekkel szemben - előre beállított, pontosan adagolt kenőanyag mennyiség - programozható kenési időpontok - minden bekötött kenési ponton megjelenik a kiadagolt kenőanyag, nincs kimaradás - megfelelő rendszer kiválasztása esetén kiemelkedő üzembiztonság - megfelelő tervezéssel a szélsőségek is kiküszöbölhetőek
15
A progresszív kenőrendszer felépítése
16
Mitől függ a kenőrendszerek üzembiztonsága?
A maximális rendszernyomás nagysága Térfogatkiszorítás-elvű, dugattyús szivattyú esetén az elvi maximális nyomás végtelen, ezért szükséges egy biztonsági szelep beépítése, a csőtörések, alkatrész-túlterhelés védelme érdekében Alkatrészek minősége Mozgó felületek finom illesztése Felületkezelés (időjárás, kenőanyag kémiai terhelése, tisztítás kémiai terhelése, hőterhelés) Vezérlő elektronika megbízhatósága Felhasznált szerkezeti anyagok minősége A kenőanyag utántöltés/feltöltés műszaki színvonala A kenőanyag szennyeződése
17
A kenőzsír hidraulikus ellenállása (nyomásesése) eltérő hőmérsékleten
Kenőanyag konzisztencia Max. nyomásesés Ø6x1,5 DN3 csővezetékben (bar/m) Hőmérséklet -10°C 0 °C +20°C NLGI 1 kenőzsír esetén 12 bar/m 8 bar/m 5 bar/m NLGI 2 kenőzsír esetén 18 bar/m 6 bar/m Max. nyomásesés a progresszív zsírelosztókban NLGI 1 35 bar 25 bar 15 bar NLGI 2 40 bar 30 bar 20 bar Max. nyomásesés a kenési pontokon Szabadkifolyású csapágyak 12 bar 10 bar Gömbcsapok, nagyterhelésű csapok
18
Példa egy építőgép automata zsírzó-rendszerében fellépő nyomásesések összege -10°C-os hőmérsékleten, NLGI 2 kenőzsírral Tétel Számítás Eredmény DN4 fővezeték ellenállása 3 m x 15 bar/m = 45 bar ‘A’ főelosztó ellenállása 1 x 40 bar = 40 bar DN3 csővezeték ellenállása 11 m x 18 bar/m = 198 bar ‘B’ al-elosztó ellenállása ‘C’ kenési pont ellenállása 1 x 15 bar = 15 bar Összesen 338 bar
19
NAGYOBB ÜZEMBIZTONSÁG
Konklúzió A kenőrendszerekben leküzdendő nyomások - kenőanyag reometrikus ellenállása a csővezetékben - rendszer-elemek hidraulikus ellenállása (elosztók, fittingek, csatlakozók) - kenési pontok ellenállása - szennyeződés okozta dugulás ellennyomása P? NAGYOBB NYOMÁS = NAGYOBB ÜZEMBIZTONSÁG
20
A Dropsa kenőrendszerek üzembiztonságának egyedisége
Magasabb rendszernyomás: Kisebb dugulásveszély Kevésbé érzékeny a szennyezett kenőanyagra Szélsőségesebb időjárási viszonyok között is megfelelően üzemel Az eltérő típusú kenési pontok, egy rendszeren belül is megfelelő kenőanyag mennyiséget kapnak (Δp>50-70 bar)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.