Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKlaudia Patakiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
www.nesst.org NESsT Adományszervezés
2
Kinek mi jut eszébe róla?
3
Adományszervezés Adománygyűjtés
5
Összehasonlító adatok – adományozás • 1% eredmény: – 13.08 milliárd forint (teljes összeg elvi kerete: 24,89 milliárd forint) – Ebből civil szervezetek javára: 7,43 milliárd forint • Az elmúlt évek visszaesése után idén ismét nőtt a felajánlott SZJA 1% teljes összege, miközben további, akár 500 millió forint értékű SZJA 1% felajánlás érvényessége felülvizsgálat alatt áll. • De így is: csak minden második ember ajánlja fel az 1%-ot. http://figyelo.hu/cikkek/egy-szazalek
6
2004-ben: Természetbeni és pénzbeni adományozás vagy önkéntesség és véradás – 14 évesnél idősebb népesség négyötőde – 7 milllió ember • pénzt adományozók aránya 65%, • a természetbeni támogatást nyújtóké 50%, • az önkéntes segítőké 40% volt • nonprofit szervezetek és az egyházak együttesen 19 milliárd Ft pénz- adományt kaptak; • legtöbb önkéntes tevékenység: lakóhelyi és települési segítségnyújtás (70%) CZIKE Klára – KUTI Éva: Lakossági adományok és önkéntes tevékenységek Gyorsjelentés a 2004-es felmérés eredményeirõl Növekvő adományozás: -Katasztrófák -CSR
7
• Szervezet bevételének hány százaléka az adománygyűjtés? • Milyen egyéb források állnak rendelkezésre? • Célokban? Tervezésben?
8
Miért gyűjtünk adományt? • Tervezés - stratégiai gondolkodás – Bevételeink összetétele – Milyen egyéb lehetőségek? – Kitől kapunk előre tervezhetően forrásokat? – Hol van hiány?
9
Mire gyűjtünk? • Célok • Misszió • Még mire? • Tudjuk pontosan? • Van éves tervünk? • Szabadon felhasználható vagy pályázati – kötött pénzek – ez eldöntött kérdés?
10
Aki gyűjtött már adományt • Milyen formában? • Milyen eszközökkel? • Eredmények
11
Mi az az adomány? Az adomány olyan természetben és pénzben nyújtott támogatás, amelyet az egyének minden ellenszolgáltatás nélkül ajánlanak fel nonprofit vagy egyházi szervezetek, közintézmények, illetve a családi és baráti körükön kívüli magánszemélyek számára. ADOMÁNYOZÁS, ÖNKÉNTESSÉG, TÁRSADALMI FELELŐSSÉGVÁLLALÁS MAGYARORSZÁGON Arapovics Mária
12
Néhány példa adománygyűjtésre • Díjak beszedése a szolgáltatások után • Utcai adománygyűjtés • Telefonos adománygyűjtés • DM – direkt marketing • Munkahelyi adománygyűjtés • Eseményszervezés (árverés, tombola, bál) • Pályázatok – állami vagy vállalati szektor • Tárgyi adományozás • Nagyösszegű adományozás – major giving • Hagyaték • Hazai – 1% • Termékeladások, szolgáltatások
13
Célok, misszió – hogy lehet erre építeni? • PR • Eladás • Megismertetés • Jó szlogen – Madárkórház – Madarakat gyógyítunk • Szimpla könnyen megérthető
15
Miért adakoznak az emberek? – Motiváció 1. • Személyes érintettség • Az intézményt, szervezetet ismeri, megbízik benne • Egyetért a szervezet céljaival • Mert megkérték, hogy adjon! • Adójóváírás – főként vállalati körben • Hagyomány a családban • Vallási meggyőződés • Felelősségérzet • Szeretném a saját közösségemet támogatni • Mert jó adni
16
Miért adakoznak az emberek? – Motiváció 2. • Mert szeretnének adni. • Nem kérsz, nem kapsz! • Az adományozók nem programot, hanem embereket támogatnak. • Sikeres szervezeteknek jobban adnak, mint olyannak, amely bajban van. • Változtatni szeretnének az emberek.
17
Következő kör: Na de kitől kérjük? Low hanging fruit – Akiket könnyű elérni: -Akik már adományoztak pl. tárgyi adományt -Kuratórium -Önkéntesek -Ismerősök, családtagok
18
Beszéljünk a szerepekről, a feladatkörökről: • Kuratóriumi tagok: kapcsolati háló beinvitálása, „ajtónyitás”, személyes elköteleződés. • Munkatársak: támogatás, kuratóriumi tagok informálása, találkozók, az adomány követése, visszajelzés • Önkéntesek: szervezés, lebonyolítás, kommunikálás
19
Előkészületek • Célok, program, éves munkaterv • Költségvetés • Átláthatóság a pénzek felhasználásával kapcsolatban - rendszerek • Kommunikáció – adománygyűjtési technikákhoz rendelt anyagok • Adományozói kör felkutatása • Adományozók ösztönzése • Adományszervezéssel foglalkozó munkatárs
20
Adománygyűjtés tervezése lépések • Mint egy project: – Támogatói kör kiválasztása – kutatás – Célok, Részletes tervezés – Megkeresések, Partnerség kialakítása – Eredmények értékelése Mi az utolsó lépés? Mit nem hagyhatunk ki?
21
Köszönet! • Köszönet az adományozónak (ajándék, FB, nyilvánosság, weboldal, levél) • Az adomány etikus felhasználása • Rendszeres visszajelzés az adományozó számára • Fontos az adományozót egyéb módon is bevonni a szervezetünk életébe • Hosszútávú gondolkodás - bevonódás
22
Motiváció további lehetőségei • Fontos megismerni az adományozót, az ő érdeklődési körét. • Bevonódás – eseményekben, a szervezet életébe. • Emellett: köszönetnyilvánítás formái különböző adományozóknál mások lehetnek. (adományozó személyisége)
23
Kommunikáció • Legeredményesebb a kétirányú kommunikáció: – Személyes találkozó – Csoport – Telefon – Levél, e-mail – Nagy csoportos találkozó • Kevésbé hatásos: – Videoüzenet – DM – Hírlevél – Brossúrák – Hirdetések
24
Néhány hiba • Nem átláthatóan használják fel a támogatást. • Az adonyozó rossz lelkiismeretére apellálni. • Túl díszes kampány és drága anyagok. • Hiányok visszapótlására kérni. • Kérni, mielőtt a bizalom kialakul. • Túl nagy nyomulás. • Abban reménykedni, hogy valaki más majd elvégzi az adománygyűjtést helyettünk.
25
Megerősítve – a fontosabb lépések • Tervezés • Megismerni az adományozói kört • Találkozás során odafigyelni • Bevonni a munkánkba, az érdeklődést ezzel felkeltve • Adományt kérni! • Köszönetet mondani.
26
Adománytípusok: • pénzbeni • in-kind – tárgyi • pro bono
27
Csoportmunka
28
Kérni nehéz, de! • Mi adunk lehetőséget arra, hogy az adományozó jót tegyen. • Nem mindenki áll készen az adománykérésre. De valakinek ezt a feladatot is el kell látnia! • Jól kell időzíteni! • Hozzájuk kell igazodni sokszor. • Egyszerre lehet több dolgot is kérn: pénzt és egyebeket. • Mondd el az üzenetet és hallgass el • Felkészült válaszokkal kell érkezni. • Köszönet!
29
Elevator Pitch /Speech • Csoportmunka • Felkészülés 10 perc • Maximum 1 perces bemutatás • Támogatandó szervezet képviselője + Adománygyűjtő team • Csoportonként 3 ilyen 1 perces bevezető • Visszajelzés: 2 percben
30
Amit érdemes átgondolni a felkészülésnél • Misszió – miért tartjuk ezt fontosnak? • Céljaink – mit szeretnénk elérni • Hogyan szeretnénk a céljainkat elérni? • Kik vagyunk? Elért eredményeink • Mire kérünk? Mit szeretnénk kérni az adományozótól? • Miért minket támogassanak? Miért jó ez nekünk, az adományozónak? • 1 perc!
31
Jó példák - videó • NESST: https://www.youtube.com/watch?v=YhIa5SBT_kY http://www.youtube.com/watch?v=ZiPbNHIxMRM United Way: • http://youtu.be/eobwG-iYj_g
32
Köszönöm! Elérhetőségek: Vörös Éva evoros@nesst.org
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.