Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaÉva Papné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Termékpolitika Fő kérdései Termékfejlesztés Terméktervezés
Választék alakítás Termék élet görbe
2
Termékpolitika A termék a marketingfelfogás szerint olyan fizikai, esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a fogyasztó igényeit hivatott kielégíteni. Minden ami a vevőigények kielégítésére felajánlható
3
Termékhagyma Potenciális termék Kiterjesztett termék Elvárt termék
Generikus termék
4
A termékfejlesztés Az új termékötletek létrehozása
Brain-storming A termékötletek értékelése, szűrése Marketing, pénzügyi és műszaki feladat Koncepcióteszt: ötlet minősítése Költség- haszon elemzés Bevétel-költség becslés K+F Termék piaci tesztelése Terméktesztelés Tesztpiac Piaci bevezetés és értékelés
5
TERMÉKÉLETGÖRBE A TÉG (Product Life Cycle-PLC) a termék életútját mutatja be az idő függvényében. A termék
6
eladások TERMÉKÉLETGÖRBE növekedés 1 növekedés 2 érettség fejlesztés telítettség bevezetés hanyatlás idő
7
… hacsak a cég közbe nem lép.
Az életciklus meghosszabbítható… Pl. az érett szakasz előtt választék szélesítéssel Stimuláló pont: termékfejlesztéssel választék szélesítéssel piac kiterjesztéssel
8
PLC Ideális Divat Szeszély Katasztrófa Elvetélt Újrabevezett Feltámadt
Újrapozícionálás A szezonalítás
9
Vásárlók adaptációs görbéjük
Innovátorok Leggyorsabban reagálnak Korai elfogadók Ők döntik el, hogy divat lesz-e Korai többség Szűkösebb anyagiakkal rendelkeznek, a termék itt válik tömegcikké Kései többség Konzervatívabbak, akciós leárazás után veszik meg Konzervatív réteg Legszegényebb réteg, egy része sose veszi meg a terméket
10
Szolgáltatások H: minőség mérés nehéz ( heterogenity)
I: szolgáltatások nem különíthetők el a termelőiktől, előállítóiktól ( inseperability) P: (Ha a fogyasztó a szolgáltatások hasznát rövid idő alatt nem használja ki, e haszon elvész (perishability) I : A szolgáltatások nem megérinthető termékek (intangibility)
11
Márka- Branding Név, kifejezés, jel, szimbólum, formaterv vagy ezek valamilyen kombinációja, melynek célja hogy az eladó a termékét megjelölje és megkülönböztesse a konkurenciától. Olyan szimbólumok összessége, melyek feladata a termékek és szolgáltatások egy meghatározott gyártóval, forgalmazóval való azonosítása és egyúttal azoknak más termékektől való megkülönböztetése.
12
Márka Márkanév (Brand name): A márka hanggal kifejezhető része
Márkajel: Felismerhető, egyedi szimbólum Kereskedelmi márka ( Trade mark) Jogi védelmet élvező, kizárólagos használatra jogosító márka
13
Miért jó? márkahűség építése piacszegmentálás
termék azonosítása márkahűség építése piacszegmentálás vállalati arculat építése logisztika könnyítése
14
Márka típusok Termelői (vállalati) márka Termékvonal szerinti márkázás
Egyedi márkázás Kereskedői márka Vegyes márkázás generikus márkanév védjegy Szerzői márka Márkák küzdelme Kereskedői márka Gyártói márka
15
Kereskedői márka akciós termék behozza a vásárlót ( mindent ott vesz meg) alacsony előállítási költség „nincs” reklám költség egyéb költségek alacsonyabb szintje alacsonyabb ár, de mégis nagyobb nyereséghányad versenyképes áruházi márkák „jobb helyeken”, jobb raktározás Néhány erős márka kivételével a kereskedői márkák célja kiszorítják a gyártói márkákat
16
MÁRKANÉV STRATÉGIÁK / MÁRKÁZÁSI POLITIKA
Egyedi márkanevek sokféle termékvonal esetén a gyártó image érintetlen marad legmegfelelőbb márkanév adása magas piaci bevezetési költségek Közös családnév mindenre Kisebb piaci bevezetési költség Pozitív márka image segíti az új terméket Egyedi családnév mindenre jelentősen eltérő piacú termékek esetén különböző minőségű termékek esetén Vállalati név kötése az egyedi terméknevekhez A cég neve azonosít, a termék neve megkülönböztet
17
MÁRKANÉV ADÁSI KÖVETELMÉNYEK
utaljon a termék előnyeire utaljon a termék sajátosságaira könnyen kiejthető legyen könnyen felismerhető legyen könnyen megjegyezhető legyen megkülönböztessen ( megtévesztés!)
18
Árpolitika
19
Ár Az áron egy termék vagy szolgáltatás tulajdonságainak merszezéséért kért pénzmennyiséget értünk
20
Árképzési célok Túlélés Folyó nyereség maximalizálása
Folyó bevétel maximalizálása Vezető termékminőség
21
Árképzés lépései (stratégia)
Árképzési célok kialakítása Kereslet meghatározása (külső-piackutatás) Versenytársak árainak elemzése Költségek becslése (belső) Árképzési módszerek kiválasztása Végső ár kialakítása
22
Az árstratégia kialakítását befolyásolják
Külső tényezők Kereslet Hatósági szabályozás versenyhelyzet Belső tényezők Költségek Vállalati célok Piaci célok
23
Árképzési módok Költségelvű Keresletelvű Versenytársakhoz igazodó
Vállalati elv Fix költség Változó költség Fedezeti pont Keresletelvű Piaci elv Lefölözés, behatolás Árrugalmasság Keresztár rugalmasság Versenytársakhoz igazodó Árérzékenység Erős piachelyzet Alacsony árszint
24
Hogy a fogyasztó megtudja venni az ő keresetéhez igazodunk
Keresletfüggő Hogy a fogyasztó megtudja venni az ő keresetéhez igazodunk Árérzékenységi viszonyok megismerése nagyon fontos Árrugalmasság Árrugalmatlan Árrugalmas: 1% árváltozás hány % keresletváltozást eredményez Keresztár -rugalmasság Árdifferenciálás stratégia Árakat különböző szempontok alapján differenciálják
25
Árstratégiák KÉRDÉS - Új termék árazás Milyen az induló ár?
Milyen árstratégái legyen az életgörbe egyes szakaszaiban
26
Piaci bevezetés szakasza
Csúszó ár Bevezető ár Beetető ár Lefölöző stratégia
27
Növekedés szakasza Ha lefölözési stratégiával kezdted
Ebben a szakaszban kevés versenytárssal számolj A néhány szegmenst bővítsd ki! Ezért kicsit csökkentsd az árakat! Ha behatolási stratégiával kezdted Akkor csak annyira csökkentsd az árakat amennyire a verseny kívánja!
28
Érett termék árazási stratégiája
Árak szinten tartása Az árak csökkentése Védekező stratégia Támadó stratégia megfelelés Árak növelése Infláció Iparág monopolhelyzet
29
Hanyatlás szakasza Gyakran alacsony áron tartja ilyenkor a piacon a termékeket
30
Árstratégiák Árleszállítások- és engedmények
Skontó (árcsökkentés azoknak a vevőknek akik számlájukat azonnal kiegyenlítik) Mennyiségi engedmény Funkcionális engedmény (viszonteladói engedmény) Szezonális engedmény Beszámítás
31
Árstratégiák Promóciós árképzés Reklámár ( forgalom növelés)
Alkalmi ár Pénzvisszatérítés Alacsony kamatú részletfizetés Lélektati érengedmény ( kiárusítás)
32
Árstratégiák Megkülönböztető árképzés
A vásárlói szegmentumok szerinti árazás A kivitelezés szerinti árazás Az image-en alapuló árazás A helyezkedés szerinti árazás (pl. Színházjegyek) Az idő szerinti árazás ( az árak évszakok, napok sőt órák szerint változnak pl. McDonald örült órák)
33
Árstratégiák A termékmix árazása A termékvonal árazás
Kívánság szerinti árazás (pl. autó- kiegészítők és extrák) A kötött felhasználású termékek árazása, a töltőanyagra terhelik a haszonkulcsot Pl. borotva- borotvahab Fényképezőgép-film Kétrészes árképzés (pl. telefon: alapdíj + alapkontingensen feletti hívások díja) Az árukapcsolás Csomagokat adnak- összekapcsolnak különböző árukat és így olcsóbb mint ha csak azt venné meg.
34
Árstratégiák Rugalmas árazási stratégia Piacépítési árstratégia
Ár-minőség stratégia
35
Értékesítéspolitika
36
Az értékesítési stratégia
Az értékesítési stratégia elvi alapját az lépezi, hogy a mai gazdaságban a termelő és a végső felhasználó között a termék útjában különböző forgalmazó szervezetek álnak Kérdés Termékpolitika: mit Árpolitika: mennyiért Értékesítéspolitika: Kinek és hogyan
37
A marketingcsatornák integráló szerepe
Az értékesítőrendszer Kapcsolatot teremt a termelő és a fogyasztó között Befolyásolja a piacbefolyásolási lépéseket hatékonyságát (reklám) Hat az árpolitikára és a termékpolitikára
38
A marketingcsatorna funkciója
Információ – Marketingkutatás-vevők Promóció- Meggyőző kommunikáció Tárgyalás – a tulajdonlás és a birtoklás jogának átadás Megrendelés – gyárakra irányuló kommunikáció Pénzügyi tevékenység- pénzügyi források megszerzése, allokációja
39
A marketingcsatorna funkciója
Kockázatvállalás – a csatornafeladatok végrehajtásával kapcsolatos kockázat felmérése Fizikai birtoklás- fizikai áruk folyamatos tárolása és áramoltatása Fizetés - a vevő számlájának kiegyenlítése a szállítók felé Tulajdonlás- a tulajdonjog tényleges átszállása az egyik intézményről a másikra
40
Értékesítési út tervezése
Közreműködő szintek kialakítása – vertikális foka - KINEK Push - pull Értékesítés szelektivitásának megtervezése – horizontális foka – HOGYAN Intenzív értékesítés Szelektív értékesítés Exkluzív értékesítés
41
Értékesítési út tervezése
Közvetítő kereskedő típusának megválasztása Értékesítési utak számának meghatározása Kooperáció mértékének meghatározása Közvetítők kiválasztása
42
Közvetítői struktúra és kereskedő típusai
Ha nem kell közvetítő, akkor direkt, közvetlen értékesítésről beszélünk- zéró értékesítési rendszer Ha legalább 1 közvetítő tevékenykedik, akkor indirekt , közvetett értékesítésről beszélünk Egy közvetítő Két közvetítő Három közvetítő
43
Intenzitás jellegű értékesítési csatornák
Az eladási pontok száma és sűrűsége Intenzív Szelektív Exkluzív Limitált értékesítés
44
Marketingkommunikáció
45
Piacbefolyásolás Irányulhat
B2C- Pull – húzó stratégia: a termelő piacbefolyásolási törekvéseinek középpontjában a végső fogyasztó áll, aki ezek után keresi a termékeket az üzletben Push toló stratégia: a piacbefolyásolás kiindulópontjának jelentő termelők akcióikkal a közvetítőket célozzák meg, akik ennek hatására más közvetítőket, illetve a végső fogyasztók irányába továbbítják
46
Hatékony kommunikáció
Meg kell határozni a célközönséget Meg kell határozni a kommunikáció célját Meg kell tervezni az üzenetet Ki kell választani a kommunikációs csatornákat ki kell dolgozni a teljes promóciós költségvetést Dönteni kell a promóciós mixről Mérni kell az eredményeket Irányítani és koordinálni kell az integrált marketingkommunikációs folyamatot
47
A kommunikáció céljai Szükséglet teremtés Információszolgáltatás
Vásárlási döntés elősegítése Alternatívák értékelése Fogyasztók figyelemfelkeltése Vásárló attitűdjének javítása Eladások, piaci részesedés növelése egyes csoportokban
48
Piacbefolyásolás elemeinek jelentősége
Meghatározó tényezők: Terméktényezők: termék sajátosságai Vevői tényezők: vevők száma Piaci tényezők: életciklus állapota, verseny erőssége Pénzügyi tényezők 4 P tényezők
49
Kommunikációs mix stratégia
Formái Reklám – hirdetés Vásárlásösztönzés Public Relation Személyes eladás Direkt marketing
50
Reklámstratégia Célközönség meghatározása Reklám céljainak felállítása
Költségvetési keret kialakítása Kreatív stratégia Háttérkutatások: mélyinterjúk, fókuszcsoport Médiastratégia Hatókör: személyek száma akik látják (régió, ország) Gyakoriság: alkalmaknak mennyisége Hatás: expozíció ( érzés, vásárlás) A reklámterv megvalósítása és a hatékonyság mérése Forgalmi hatás, kommunikációs hatás
51
2. Személyes eladás - PS Kétirányú kommunikáció eladó és vevő között a vásárlási döntés meghozatala, elősegítése érdekében. Általában szemtől-szembe történik DE telefonon video telefonkonferencia interneten keresztül is
52
3. Eladásösztönzés -SP Eladásösztönzés mindaz, a vásárlók érdeklődését felkeltő reklámtevékenység, amely nem tartozik a hirdetés, PR és a személyes eladás témakörébe. Jelentősége abban áll, hogy a vásárlás különböző szakaszaiban képes a hatást kifejteni (termékminta) AIDA modell
53
3. Eladásösztönzés - SP Ösztönzés céljainak meghatározása
Legfontosabb cél az eladások megfelelő szintjének biztosítása – akciók során: többletfogyasztás elérése Újravásárlás elérése Figyelemfelkeltés
54
2. Az ösztönzés kidolgozójának kijelölése
Általában a vállalkozás dolgozói 3. A teljes ösztönzési terv elkészítése Itt is kritikus pont a költségvetés tapasztalati tények Matematikai modellek alapján kerül meghatározásra Ösztönzés időzítése Ösztönzés mértéke: Taktikai, normál, hüség
55
4. Az eladásösztönzés típusának megválasztása
Célcsoport: Push-Pull ??, B2B- B2C?? Fogyasztóösztönző eszközök Kereskedelemösztönző eszközök Üzleti és eladószemélyzet ösztönző eszközök
56
5. A program értékelése forgalmi adatok Az ösztönzésből profitáló embercsoport vizsgálata Azok akik vásároltak az ösztönzött márkából hogyan viselkednek a versenytárs termékeivel
57
PR KOMMUNIKÁCIÓ
58
Ha nem klasszikus reklám, akkor mi?
PUBLIC RELATIONS KÖZÖNSÉGKAPCSOLATOK
59
PR vagy MARKETING Public Relations Marketing
Közönségkapcsolatok Piacolás
60
Marketing PR Corporate PR
PR feladatai Marketing PR Corporate PR Arculatépítés Kapcsolatépítés Termék promóció Corporate identity, arculat Vállalati kommunikáció (külső, belső) Szponzorálás, jótékonykodás Sajtókapcsolatok Kiállítások Termékpromóció Lobby Tanácsadás
61
PR MI HO KI HO ME- elv Mit mondunk? Hol mondjuk Kinek mondjuk
Hogyan mondjuk? Mennyiszer mondjuk?
62
= vevők, potenciális vevők
PUBLIC KÖZÖNSÉG=CÉLCSOPORT = vevők, potenciális vevők + „sokan mások” Más kommunikációs szükségletek Más kommunikációs problémák Más jellegű kapcsolat a szervezettel CÉGFILOZÓFIA, ÜZENET UGYANAZ!!!
63
Központi/helyi irányítás
„CÉLCSOPORTOK” ÁLTALÁNOS Polgárok Helyi közösség Kontrollcsoportok KERESKEDELMI Vevők Beszállítók Versenytársak PÉNZÜGYI Részvényesek Befektetők Bankárok CÉLCSOPORTOK MÉDIA TV, rádió Országos/helyi sajtó Kereskedelmi sajtó HATÓSÁGOK Központi/helyi irányítás Szövetségek Ellenőrző szervek BELSŐ Alkalmazottak Szakszervezetek
64
ELLENŐRIZHETETLENSÉG
PR ELŐNYEI HÁTRÁNYAI HITELESSÉG ELÉRÉS KÖLTSÉGHATÉKONYSÁG ELLENŐRIZHETETLENSÉG
65
Vége
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.