Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZoltán Szilágyi Megváltozta több, mint 10 éve
1
A projekttanulásról A prezentáció Pethőné Nagy Csilla, Petkes Csaba
és Balogh Irma anyagainak felhasználásával készült.
2
A gyökerek XVIII.századtól A világ komplex jelenségekből áll
Mozgósítani kell mindent ami tudsz Komplex tanulás lehetősége
3
„Egyetlen gramm tapasztalat többet ér egy tonna teóriánál!”
John Dewey (1912) „A projekt egy sajátos tanulási egység, amelynek középpontjában egy probléma áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása vagy megválaszolása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásnak és összefüggésnek a feltárása, amely a való világban az adott problémához organikusan kapcsolódik.” Hortobágyi Katalin (1991)
4
A (valódi) projekttanulás ismérvei I.
a reproduktív tudás helyett konstruktív és teljesítményképes tudás Komplex feladatok sorozata = megismerési folyamat a memorizálás helyett, mellett a megértés a mennyiség helyett a minőség tankönyvi helyett (mellett) az alkalmazható és transzferálható tudás
5
A (valódi) projekttanulás ismérvei II.
Életközeli témák, - élethez kapcsolódó összefüggések felfedezése Partner elv: közös tervezés és kivitelezés A tanulói tevékenységek: egyéni és kooperatív Partneri együttműködés és önálló döntések, felelősség A különböző tudásterületekhez kapcsolódik, szétfeszíti a tanórai és tantárgyi kereteket Eredményei: az elkészült produktumok változás a tanulók tudásában, attitűdjében
6
Miért jó a pedagógusnak?
Pozitívan változik a gyerekekkel való kapcsolata Színesebb, szórakoztatóbb a munkája Csökken a monotonitás Nő a szakmai és általános ismerete
7
A projekttanulás … …egy lehetséges folyamat
A téma gyerekekkel kollégákkal Projektháló elkészítése
11
A projekttanulás … …egy lehetséges folyamat
Ráhangolódás Konkrét tervezés: A projekthez kapcsolódás módja szerződés, igazolvány Csoportalakítás Altémák – ötletbörze Az időtartam ismertetése Altéma választás – névválasztás Projektnapló vezetése Csoportösszetartást erősítő játékok
12
A projekttanulás … …egy lehetséges folyamat
Közzétehető produktumok, projekttermékek reprezentálják majd a tanulás eredményét Projekttervek elkészítése milyen tevékenységek… mely színtereken, milyen együttműködő partnerekkel, milyen eszközökkel, mennyi idő alatt, milyen részhatáridőkkel és milyen szereposztással oldható meg,
13
A projekttanulás … …egy lehetséges folyamat
Csoportok közti egyeztetés, a szükséges módosítások elvégzése. A megvalósítás folyamata, közben egyeztetések (szervezett kommunikáció és kooperáció a csoportokon belül és a csoportok között), nyomon követés, visszacsatolás, ha szükséges, a terv újabb módosítása. Közzététel és értékelés kis csoportokban, az elsődleges reflexiók és a tapasztalatok összegyűjtése és felhasználása (esetleges korrekciók). Közzététel: nyilvános, közönség előtti bemutatás A projekt zárása: önértékelés, értékelés, visszacsatolás, az eredmények beszámítása a tanulmányokba.
14
A Nyugat Csoportszerepek
Kutatók, információkeresők Műsorszerkesztők Versmondók Versek megzenésítői Megzenésített versek előadói Jelenetírók és jelenet-előadók Dokumentumcsoport (fotó, videó, interjú) Zenei betétek hangszeres előadói Látvány- és díszlettervezők Berendezők Kiállítás rendezők Plakát és szórólapkészítők, kézbesítők Meghívó és műsorfüzet-készítők
15
Projekt termék-példák
Produktumok: előadás, grafikonok, diagramok és elemzésük Közvéleménykutatás, interjú újság rövidfilm, PPT, interaktív tábla, makettek fotóalbum, saját alkotások (képzőművészeti, zenei, irodalmi…) színdarab kiállítás
16
Értékelési szempontok
A produktum Közönség elégedettsége Tanulási folyamat eredményessége - tesztelés Megvalósítás folyamata Társas kapcsolatok alakulása
17
Irodalom BÁRDOSSY Ildikó: A curriculumfejlesztés alapjai, JPTE Távoktatási Központ, 1998. BÁRDOSSY Ildikó: Projektek az oktatásban, Pedagógiai Szemlélő, JPTE Pedagógiai Tanszék, 1994/1. HORTOBÁGYI Katalin: Projekt kézikönyv, ALTERN Módszerek 1, OKI – IK, 1991. M: NÁDASI Mária: Projekttanulás, Oktatás-módszertani Kiskönyvtár, Gondolat Kiadói Kör ELTE BTK Neveléstudományi Intézet, 2003.
18
bftimi@enternet.hu www.zalai-iskola.hu
Köszönöm a figyelemet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.