Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A tanulók társas készségeinek fejlesztése
2
Erős érzelmek kimutatása
Anómia a társadalomban A viselkedés következménynélkülisége A televízió, a film és az internet mintakínálatának kérdése A pedagógia válsága és elerőtlenedése A család „magára maradása” a gyermek problémáiban Segítő szolgáltatások hiánya A korrektív nevelés és a rendvédelem tehetetlensége (Buda, 2003)
3
A gyermek kapcsolatrendszerei – iskolai helyzetben
Mennyire lehet/kell, hogy egyenrangú legyen a kapcsolat? Érzelmek helye, szerepe az iskolai kapcsolatokban Melyek a kapcsolat megjelenési formái Kortárs csoport – szocializációs szerepének felértékelődése Szülők – szülőkép eltűnése Nevelők - tekintélyelv válsága Felnőttek – generációs különbsége és konfliktusok (Buda, 2003)
4
Az iskola mint szocializációs tér
Az iskola szerepe az érzelmek kezelésének megtanulásában, a munkahelyi sikeresség elősegítésében A közösség mint nevelő erő – a lehetségesnél kisebb szerep Gyerekek negatívan viszonyulnak az iskolához (unalom, sivárság, személytelenség, emberközpontú közösségek hiánya) Erőszak, deviancia terjedése Kiszolgáltatottság, autonómia igénye vs. manipuláció veszélye (Szekszárdi, 2001)
5
Az érzelmi intelligencia fejlesztésének lehetőségei az iskolában
Érzelmi intelligencia elemeinek kialakítása az első életévekben Iskolai évek alatt tovább fejlődnek, de a már meglévő alapokra épülnek rá Az érzelmi hiányosságok növelik egy gyermek veszélyeztetettségét, de ha idejekorán jön a segítség, a viszonyulás megváltoztatható
6
A jó iskolai előmenetel lehetséges okai Tanulmányi eredmények vagy érzelmi és társas megnyilvánulások következménye? A jó iskolai előmenetel megjósolható: Ha a gyerek Magabiztos Érdeklődő Ellenáll a helytelenkedés csábításainak Képes várni, utasítást követni, segítséget kérni Kijön a többiekkel Megnyerő Öntudatos Kudarctűrő Könnyen alkalmazkodik Könnyen megtanul olvasni Jól számol Nagy tárgyi tudású (Goleman, 1997)
7
Az érzelmi hiányosságok jelei, veszélyei
Figyelemfelhívó, szélsőséges reakciók Szélsőséges befelé fordulás Bizalomhiány, visszahúzódás, magány Visszajelzések alkalmával zavarba jön Sikertelenség esetén dac, harag Túlzott segítségnyújtás Túlfűtött érzelmi kötődés a bizalmas személyhez Sztereotípiák, elhamarkodott ítélkezés Előítéletesség Rejtőzködés, titokzatosság, bizalmatlanság Harsányság, váratlan reakciók
8
Mit tehet az iskola, a pedagógus?
„Azok, akik a legkeservesebb kutyaszorítóból is kivágták magukat, többnyire rendelkeznek bizonyos kulcsfontosságú érzelmi készségekkel.” (Goleman, 1997) Nem elég tájékoztatni a tanulókat: aktív összetevőkre alapozva tréningszerű foglalkozások keretében begyakoroljuk az érzelmi intelligencia komponenseit idéző készségeket
9
Érzések felfedezése, kifejezése
A gyermek, ha beszél érzéseiről, pillanatnyi lelkiállapotáról: tisztába jön önmagával, megértik mások foglalkozik az érzéseivel a többi embert is megértheti, magyarázatot találhat egyes negatív viselkedésekre. Érzések kifejezése: biztonsági, feszültség- levezető szelep Szerep a lelki problémák megelőzésében (M. Csóti, 2006)
10
Az érzelmi intelligencia
„Kutatási eredmények bizonyítják, hogy életünk majd minden területén fontosabb szerepet játszik az EQ, mint az IQ. Ez a törvényszerűség fokozatosan érvényesül napjainkban, amikor a kontrollra épülő ipari korszakból átlépünk a motivációra épülő információs korszakba. Az éntudatosság, az önmotiváció és az önmenedzselés kulcs összetevője az empátiának és a társas kapcsolatoknak." (Dr. Stephen Covey)
11
Személyes érzelmi kompetenciák
Pozitív és negatív érzések észlelése, azonosítása – önmegfigyelés Önállóság, autonómia Az érzelmek kimutatásának, megértésének és irányításának képessége Identitás, hitelesség, önszabályozás, belső kontroll A vágyteljesítés késleltetése, kitartás Siker- és kudarctűrés, stressz és szorongás kezelése Az érzések és cselekedetek közötti különbségek felismerése (jobb érzelmi döntés, cselekvési késztetés megfékezése, következmények azonosítása – indulati kontroll)
12
Társas érzelmi kompetenciák
Mások érzelmeinek felismerése Odafigyelés Negatív hatásoknak való ellenállás Empátia Kapcsolatépítő, kapcsolatirányító, kapcsolatkezelő képesség Meggyőző erő Kommunikáció Konfliktuskezelés Együttműködés Segítségkérés
13
Melyek a foglalkozások újszerűségei?
Kooperativitás (párhuzamos interakciók, építő egymásrautaltság, egyéni felelősség, egyenlő részvétel) Aktív, bevonó tanulás Megváltozott tanár- diák szerepek Árnyalt értékelés (Szöveges Komplex visszacsatolás Gyerekre szabott Önértékelés, egymás értékelése, csoportos értékelés szerepe)
14
Hagyományos és személyiségközpontú foglalkozások
Tanár- és ismeretközpontú Individualizált Érzelmi semlegesség Teljesítmény Nem átlátható szabályrendszer Elszigetelt feladatok Diák- és cselekvésközpontú Egyéni és csoportos tevékenységek Érzelmi bevonódás Folyamat Világos szabályrendszer Komplexitás Projektek, témahetek
15
Felhasznált irodalom - Dr. Buda Béla: Az iskolai nevelés a lélek védelmében Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2003 Marianna Csóti: A gyermek társas készségeinek fejlesztése Pro Die Kiadó, 2006 Daniel Goleman: Érzelmi intelligencia Háttér Kiadó, Budapest, 1997 Szekszárdi Júlia: A konfliktuskezelés gyakorlata Új Pedagógiai Szemle, 2001/5
16
Köszönöm a figyelmet Simon Gabriella 2009
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.