Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Coaching első lépései Coach alapattitűdje
Ezt tanultuk meg eddig… Itt folytatjuk… Coach alapattitűdje Panda-stratégia Koala-stratégia Fogolydilemma Múzeum-módszer Az együttműködés előkészítése Alapgyakorlatok 1. „Lapra fel! „Gubancol(d)ás!” „Rítustermelés” Szerződéskötés előkészítése, helyzetfeltárás (célja, módja) Konzultációszervezés fő szempontja Az ontológiai coaching központi módszere: kreatív destrukció (bevezető példák a gyakorlatban) Alapgyakorlat 2. „Jóslás” a kíváncsiság felkeltésére, a közös munka (coaching-folyamat) megkezdéséhez Coaching első lépései Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Dr. Kollárné Déri Kriszti
2
Itt tartunk: „Tettek mezején I.”
Coaching célja a hozott probléma ellenére a jó hangulat, a pozitív feedback, Ötletvihar elindítása (laterális gondolkozás), Kreatív destrukció (építő rombolás) megvalósításával az attitűdváltás és a változás elérése a coachee(k) egyszerre töltse(k) be a tanuló és a tanító szerepét. erős ontológiák gyengítése (kreatív destrukció) a téves heurisztikák „szerelése” a metaforák azonosítása, kibontása és átkeretezése, Grice-maximák kreatív megsértése. Bevezetés Panda-stratégia Koala-stratégia Fogolydilemma Múzeum-módszer ALAPMódszerek „Lapra fel! „Gubancol(d)ás!” „Rítustermelés” Előző órát folytatjuk (emlékeztető dia) Itt tartunk: „Tettek mezején I.” Folytatásban Kockáz(tat)ás Fürtábra RAFT eljárás Háromlépéses interjú Jóslás módszere és egyebek Magyar Coachszövetség KA- Déri Kriszti
3
A tettek mezején 1. ? ! ? ! Coaching-szerződés célja
Feladatmeghatározás! legyen és ne fegyver Szerződés kialakításának egyszerű módszere (7C modell másképp!) Mit akarsz elérni (az ügyfél)? Mit kíván elérni: milyen jellegű változást? Milyen módon: kinek a segítségével, milyen területen, mikorra? Mivel tud a coach ehhez hozzájárulni? Mit vár a coachee a coachtól? Mit tettél eddig? Mit tett eddig? Mi sikerült, mi nem? Miért sikerült, miért nem? KÉRDÉSEK EGYETLEN CÉLja: Kerüljük az „ugyanabból még többet” veszélyét. Helyette pl. paradoxtenika. A COACHEENAK NEM KELL TUDNIA, HOGY ÖSZTÖNÖSEN, VAGY VALÓS TÉNYEKEN ALAPULVA VÁR VÁLTOZÁST! A COACHEENAK NEM KELL TUDNIA, HOGY AZ ELŐFELTEVÉSEIVEL MI A HELYZET! NEM KELL TISZTÁZNUNK, MIRŐL NEM AKAR VELÜNK BESZÉLNI! ? ! ? !
4
A tettek mezején 2. ! ! ! ! Mi a „jó” megoldás számodra?
Hogyan képzeli a megoldást? Mit ér meg a megoldás? Mit nem ér már meg? A COACHEEVAL EGYÁLTALÁN NEM KELL MEGBESZÉLNI HAJLANDÓ-E ALTERNATÍVÁKBAN GONDOLKOZNI KREATÍV VAGY GYAKORLATIAS ESZKÖZÖKET VÁLASZTANA COACH MILYEN SZEREPET JÁTSZANA A KREATÍV FOLYAMATOKBAN! Helyette használjuk a metaforákat! Kész vagy a változásra? A 7C klasszikus kérdéseiből egyik sem használható! „Készen áll, hogy a múltat elengedje?”- Keretezd át a múltját (Framing, reframing) ! A múltját a jelenben alakítja ki. „Milyen ellenállásokba ütközhet a rögzült szokások elengedése?” – Természetesen nagy. Kezdj bele a beszorításba, majd a kimozdításba (attitűdváltás). … Baj ezekkel, hogy negatív feedback és elveszi a figyelmet a jövő vízualizálásáról. Helyette kezdjünk bele a kreatív destrukcióba! ! ! ! !
5
A tettek mezején 3. Erősítsd meg magad! „Honnan tudod, hogy baj van?”, „Milyen bizonyítékai vannak erre?”, „Mások is úgy gondolják, hogy baj van?” helyett: Honnan fogja tudni, hogy megoldódott a probléma? Hogy fogja magát érezni (hogy áll, ül, stb. akkor)? Folytasd! (Ne az elbizonytalanítást!) „Korábbi próbálkozásai mennyire voltak tartósak?”, „Milyen tényezők miatt térnek vissza a rossz szokásai?”, „Mi váltja ki a visszacsúszást a régi viselkedésébe?” helyett: Korábban milyen sikeres problémamegoldásai voltak? Hogyan érte el ezeket? Mi segítette a változás stabilizálásában? Foglald össze! (Azt, hogy mit nyersz és ne azt, miért nem éri meg!) „Befejezés után milyen probléma adódhat?” helyett: Mi fog változni a coaching végére? Milyen pluszt jelent majd a változás? A felmérés max. 15 perc legyen! Ne akard megoldani a problémákat már most! ! ?! !
6
A tettek mezején 4. Felmérés célja mcdonaldizáltság biztos támaszunk és bizalmat ébreszt, röviden képet kapjunk a helyzetről: mik a sztár gondolatok? bizonyítsuk, mi tudjuk, mi a sikeres coaching, megalapozzuk az együttműködést (bizalom, módszer elfogadtatása) Folytatásban Felkészítés a coachingra (csak a szerződés megkötése után!) Coaching-szerződés kialakítása Horog és horgony kialakítása és szerepe Kontroll Időkorlát Coaching-környezet A megbízó/coachee kompetenciái A felek üzleti érdekeltsége a coaching-folyamatban
7
Mit ne? A tettek mezején 5. Mit kerüljünk el a coaching-előkészítés során? Ne legyen elkedvetlenítő és fájdalmas a coaching Ne romboljuk a coachee önbizalmát, ne nyomjuk alárendelt szerepbe a coacheet Ne leplezzünk le elfojtott, vagy a háttérben húzódó problémákat Ne becsüljük alá a coachee képességeit pusztán azért, mert mi „tudjuk” a megoldást/nem szenvedünk az őt terhelő problémától Ne találjuk ki, mi mit tennénk az ő helyében; ne gondoljunk arra, mi mit tettünk hasonló helyzetben A kérdéseink ne legyenek „vizsgakérdések” Ne hárítsuk át a felelősséget a coacheera Ne növeljük a coaching költségeit (semmi sem lehet, ami növeli a megállapodott költségeket, ne terveztessünk irreális kiadásokat, stb.) A coach ne legyen vezető/főnök (ne lépjük át a coachingkapcsolat kereteit! Tartsuk meg a coaching és a mentoring szabályait!)
8
Konzultáció-szervezés Ontológiai Coaching módra
Mit ne helyett Mit igen! Variációk egy témára Konzultáció-szervezés Ontológiai Coaching módra Történetmondás Készülünk: film, zene, irodalmi alkotás Keretet és témát adunk a coachinghoz (központi gondolat, amire felfűzzük a lehetséges coachingválaszokat/megoldási alternatívákat/adekvát magatartás-mintázatokat) Aprólékosan tervezett és folyamatosan kontrollált játék Bevonni az alkotásba= cselekvővé tenni a saját sorsában Lazán, de ezt a játékot mi vezetjük! Humor Megkönnyíteni az önreflexiót (asszociációs folyamatok, Aha –élmény), a kimozdulást (attitűdváltás) és ezáltal a tényleges változást
9
Mondj nekünk egy történetet (Venetia Nevall)
Teremts keretet, egy közös mitológiát! Mondj nekünk egy történetet (Venetia Nevall) Történetmondás ősi egyetemes jelenség mese, ima, példabeszéd, mítosz, legenda…- bölcsesség, kötelességtudat, figyelmeztetés, nevelés, kulturális örökség, örök vágyat elégít ki: eltüntetni a zavarót, ami nem logikus, nem rendezett, jöhet minden, ami magyarázatot ad és miáltal jelentést fedezhetünk fel a környezeti eseményekben. Vidám tevékenység (zene szerepe!). A rabbi felhasználja a meséket a varázslat és a hatalom eszközeként (pl. történetet mesél, ha egy követő hite meginog). Megerősíti a közösség erkölcsi érzékenységét. Mesemondók részt kaphatnak a hatalmi struktúrában. Hallgatóság történethez való viszonyának szerepe (öröm élvezet büszkeség). Azok az igazán jó mesemondók, akiket nem érdekel a másokkal való versengés, inkább ragaszkodnak a saját történetükhöz. Bahamaiak szerint egy történet nem lesz addig a tied, míg sokszor el nem mondtad…
10
Játék az agresszióval (William Arrens)
Tervezz aprólékosan és kontrolláld! Játék az agresszióval (William Arrens) Amerikaifutball kulturális zárvány, domináns érték, egyedi kulturális jegy. Amerikaifutball nyelve a politika nyelve-> a politika „játéktér”. Az európai futballból és a brit rögbiből 100 év alatt jött létre éppen a modern ipari társadalom kialakulásakor-> a játék szerveződése e társadalmi szerveződés visszatükröződése: magasan szervezett ipari társadalom alapvető szervezeti jellemzőit mutatja és kulturális teljesítményként teszi lehetővé a társadalmilag jóváhagyott erőszak megnyilvánulását. Az erőszakot aprólékosan megtervezett pontosság, specializált funkció, összehangoltság és együttműködés jellemzi. Az erőszakot kifinomult technikai felszerelések birtokában gyakorolják. A tökéletes gyakorláson és a koordináción alapuló játék gólja a „rendszerbe” vetett hit megújítása. Minden játékosa specializált egységként tör a közös győzelemre maximális csapatösszetartással. A nézők között aligha képzelhető el rendbontás, vandálkodás.
11
Mi olyan vicces (Howard R. Pollio)
Hozd jó formába és tartsd is ott! A változáshoz „energia” kell! Mi olyan vicces (Howard R. Pollio) Thomas Hobbes: Humor lényege: ellenkezés, önfelnagyítás, komikum, lekicsinylés, humoros sértegetés. A humor egyéni, érzelmi és romboló. Kant: „semmivé foszló, feszült várakozás”. Freud az ösztönkésztetéssel társult technikát látta benne: bizonyos témákon az emberek nagyobb valószínűséggel nevetnek. Koestler: A humor egyéni, intellektuális és segítő. Lorenz: a humor és a nevetés által a hatalom és az uralkodás látszólag racionális és komoly sémái leleplezhetők. Humor társas jelenség. „Gyógyszer” (a kojemci bohócok a papság tagjai is voltak egyben). A humor hatása függ a megoldandó feladat típusától. Egy szervezet saját világának olvasása tele van nehézségekkel: folyamatos megfigyelés alapján érthetjük meg, milyenek ezek a világok, hogyan működnek. Ez ugyanúgy igaz a komédiás által teremtett világra!
12
Legalább elalvás előtt ne képzelegj !
Destrukció Mit csinálok most? Mi a célom ezzel? Konstrukció Mit szeretnék csinálni? Mit szeretnék ezzel elérni? Végrehajtás- pozitív helyettesítés- átkeretezés Elterelési gyakorlat- pozitív horog és horgony Alapos VIZUALIZÁLÁS
13
Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához Mit ne helyett mit igen?!
Kontroll a destrukció szolgálatában Mit gondolnék magamról, ha … volnék? Ez a célom? Mit veszítek ezáltal? A képzeletünket/képzeleteinket az alapozáshoz használjuk Hogyan látom a helyzetet a te/ő/… szemeddel? Mit akarok? Hová tartok? Sztár gondolatokkal foglalkozó belső fecsegést a konstrukció szintjén alkalmazzuk Mi foglalkoztatott az elmúlt 1 órában/nap/héten…? Ezt akarom? Mit érek el vele? Az ábrándozást célba fogjuk Listát készítünk, mit szeretnénk „Karácsonyra”. Tényleg ezt szeretném? Mi történik majd így? !
14
Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához „Győzzön a jobbik” holon!
Eszköz akarok lenni, vagy műalkotás? Ki akadályoz, hogy megtegyem, hogy másképp lássam, hogy mást érezzek, hogy…? Én a gyújtogató-holon vagyok. Megakadályozom, hogy… Mit teszek? Mi az, ami jót elértem? Az Én-holonom legyőzi a „rossz fiúkat” Most hogy cselekszem? Mi az, ami miatt jobban érzem magam?
15
Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához Pozitív emlékek mint erőgenerátorok
Hogy is volt… amikor megismerkedtünk amikor anya voltam amikor megkaptam a diplomámat Mi az, aminek a legjobban örültem? Ki az, akinek a legjobban örültem? Ki az, akivel együtt örültem? Hogy volt, amikor együtt boldogok voltunk? Mit tettünk? Mit éreztünk? Hogy gondoltunk a jövőre? !
16
! Mintha gyakorlatok mintha még védett gyerek lennék
Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához Inkubátort az újszülött ontológiának! ! Mintha gyakorlatok mintha még védett gyerek lennék mintha most kezdenénk (az életet együtt) mintha nem kéne olyan komolyan venni az étkezést … és most átélem, amikor és most ugyanolyan lendülettel, hittel, jó érzéssel kezdek annak, hogy
17
Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához A boldogság-hányados megnövelése
Összeszedem, miért lehetek hálás ebben a pillanatban magamnak, neki, vele, érte… Minden 1 rossz tulajdonságra (enyémre/övére/övékre) 10 jót mondok Rangsorolom a jókat (tulajdonság, esemény, projekt/terv) és súlypontokat jelölök ki Mire van lehetőségem most? Milyen jókra számíthatok? Mennyi most a boldogság-indexem? Mitől lenne még ennél is rosszabb? („Negatív teológia” módszere!) Mi az, ami bánt? Az volt a jó nekem ebben, hogy… (párban is végezhető; egyik sérelmez, a másik átkeretezi) ! !
18
Jövőképek, szcenáriók, forgatókönyvek Pozitív helyettesítés
Új szerződést írhatok a vele való együttélésre/kooperációra/… Mit szeretnék kihúzni? Mit szeretnék a kihúzottak helyére? Mit szeretnék még befoglalni? Mi az, amit a legnagyobb kockázat mellett is el akarok érni? Szükségleti leltárt készítek -akár párban is elvégezhető; felváltva felolvasni Mikor fogom megtenni az első kettőt? Hogy fogom megtenni? Előbb cselekszem, aztán gondolkozom Mi az, ami legelőször eszembe jut, hogy akarom Másodszorra? !
19
Jövőképek, szcenáriók, forgatókönyvek Pozitív helyettesítés
Mi az, amire vágyom? -akár párban is elvégezhető; felváltva megfejteni a másikét és „összeolvasni” Milyen szín volna? Milyen állat? Milyen növény? Milyen…? Milyen lenne az életem/hogy élnék pontosan/mit tennék és mit nem/…, ha a legfontosabb… a fizikai teljesítmény lenne a legfontosabb érték a világon/nekem/neki az intellektuális teljesítmény lenne a legfontosabb érték a világon/nekem/neki a(z) … lenne a legfontosabb érték a világon/nekem/neki
20
Jövőképek, szcenáriók, forgatókönyvek Pozitív helyettesítés
Mit teszek, mikor teszem, hogyan teszem, ha azt akarom, hogy minél több szeretet kapjak minél nagyobb biztonságban éljek minél több/többféle szexuális/… élményt szeretnék átélni? Milyen lesz a mai napom/ előre egy hetem? 1-10-ig pontozni -akár párban is elvégezhető; magunkét és a társunkét „összeolvasni” a kijelölt időszak leteltekor Hány pontot érdemlek én azért hogy ilyen lesz? Hány pontot érdemel ő, ha így alakul? Mi éri a legtöbb pontot abból, amit én teszek? !
21
GYAKORLAT
22
A tudatosság növelésének eszközei -a coach eszköztárából
„JÓSLÁS” A jóslás olyan eljárás, amely arra ösztönzi a cocheet/párt, hogy korlátozott számú információ birtokában előfeltevéseket, elvárásokat fogalmazzon meg elsősorban a látott filmjelenettel kapcsolatban, de tulajdonképpen a saját vélekedései, előítéletei, normarendszere felmérése és tisztázása érdekében. A megfogalmazott feltevéseket, hipotéziseket aztán a film megtekintése után összevetjük a ténylegesen tapasztaltakkal, és magyarázatot keresünk az eltérésekre, illetve végiggondoljuk, mely előfeltevéseik nyertek igazolást, hogyan, és miért. Az előrejelzés nemcsak a kíváncsiság felkeltésének és az aktív, értő, értelmező befogadásnak lehetséges technikája, de a tudományos gondolkodás alapja is, amennyiben az előfeltevőt a „detektív” szerepébe helyezi azzal, hogy egy megoldandó rejtvényt ad a számára. Ajánlott film Sin sity első jelenete vetítsük le hang nélkül az ölelési jelenetig, majd hanggal a teljes epizódot odáig, amikor a bérgyilkos lelövi az áldozatát. A hang nélküli vetítés után kérdezzük meg, mit láttak, mire számítanak, hogyan folytatódik a történet, kivel szimpatizálnak, miért, kivel nem, miért…, stb. Magyar Coachszövetség KA- Déri Kriszti
23
A tudatosság növelésének eszközei -a coach eszköztárából
A szöveg (film) néhány pontján is megállhatunk és megfigyelhetjük, hogyan viszonyulnak a látottak, olvasottak előfeltevéseinkhez, mi igazolódott be, mi alakult másképp, illetve megfogalmaztathatunk újabb előfeltevéseket a következő résszel kapcsolatban Ha szakaszos szövegfeldolgozással kombináljuk a jóslást, akkor a technika bizonyos helyzetekben a ráhangolódást, bizonyos helyzetekben pedig a reflektálást segíti A folyamat végén tekintsük át újra, hogyan módosultak előfeltevéseink, hogyan alakult megértésünk A jóslás technikája végezhető: párban vagy csoportban: ilyenkor a kooperatív tanulás módszerébe ágyazódik, egyénileg, de ekkor is fontos a megosztás lehetősége, készíthetünk jóslás-táblázatot (egyénileg vagy párban): Mit gondolsz, mi fog történni? Mi erre a bizonyíték, mért gondolod? Mi történt valójában? (a kérdések a szöveg részekre osztásának függvényében ismétlődnek) Tanács Hatékony, ha a jóslást megelőzi az előzetes ismeretek vagy képzetek feltárása, esetleg a témával kapcsolatos szabad asszociációk gyűjtése. Ehhez különféle technikák használhatók (például listázás, pókhálóábra, asszociációs fürtábra, kiemelt kulcsszavak értelmezése). Magyar Coachszövetség KA- Déri Kriszti
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.