Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Coaching első lépései Coach alapattitűdje

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Coaching első lépései Coach alapattitűdje"— Előadás másolata:

1 Coaching első lépései Coach alapattitűdje
Ezt tanultuk meg eddig… Itt folytatjuk… Coach alapattitűdje Panda-stratégia Koala-stratégia Fogolydilemma Múzeum-módszer Az együttműködés előkészítése Alapgyakorlatok 1. „Lapra fel! „Gubancol(d)ás!” „Rítustermelés” Szerződéskötés előkészítése, helyzetfeltárás (célja, módja) Konzultációszervezés fő szempontja Az ontológiai coaching központi módszere: kreatív destrukció (bevezető példák a gyakorlatban) Alapgyakorlat 2. „Jóslás” a kíváncsiság felkeltésére, a közös munka (coaching-folyamat) megkezdéséhez Coaching első lépései Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány Dr. Kollárné Déri Kriszti

2 Itt tartunk: „Tettek mezején I.”
Coaching célja a hozott probléma ellenére a jó hangulat, a pozitív feedback, Ötletvihar elindítása (laterális gondolkozás), Kreatív destrukció (építő rombolás) megvalósításával az attitűdváltás és a változás elérése a coachee(k) egyszerre töltse(k) be a tanuló és a tanító szerepét. erős ontológiák gyengítése (kreatív destrukció) a téves heurisztikák „szerelése” a metaforák azonosítása, kibontása és átkeretezése, Grice-maximák kreatív megsértése. Bevezetés Panda-stratégia Koala-stratégia Fogolydilemma Múzeum-módszer ALAPMódszerek „Lapra fel! „Gubancol(d)ás!” „Rítustermelés” Előző órát folytatjuk (emlékeztető dia) Itt tartunk: „Tettek mezején I.” Folytatásban Kockáz(tat)ás Fürtábra RAFT eljárás Háromlépéses interjú Jóslás módszere és egyebek Magyar Coachszövetség KA- Déri Kriszti

3 A tettek mezején 1. ? ! ? ! Coaching-szerződés célja
Feladatmeghatározás! legyen és ne fegyver Szerződés kialakításának egyszerű módszere (7C modell másképp!) Mit akarsz elérni (az ügyfél)? Mit kíván elérni: milyen jellegű változást? Milyen módon: kinek a segítségével, milyen területen, mikorra? Mivel tud a coach ehhez hozzájárulni? Mit vár a coachee a coachtól? Mit tettél eddig? Mit tett eddig? Mi sikerült, mi nem? Miért sikerült, miért nem? KÉRDÉSEK EGYETLEN CÉLja: Kerüljük az „ugyanabból még többet” veszélyét. Helyette pl. paradoxtenika. A COACHEENAK NEM KELL TUDNIA, HOGY ÖSZTÖNÖSEN, VAGY VALÓS TÉNYEKEN ALAPULVA VÁR VÁLTOZÁST! A COACHEENAK NEM KELL TUDNIA, HOGY AZ ELŐFELTEVÉSEIVEL MI A HELYZET! NEM KELL TISZTÁZNUNK, MIRŐL NEM AKAR VELÜNK BESZÉLNI! ? ! ? !

4 A tettek mezején 2. ! ! ! ! Mi a „jó” megoldás számodra?
Hogyan képzeli a megoldást? Mit ér meg a megoldás? Mit nem ér már meg? A COACHEEVAL EGYÁLTALÁN NEM KELL MEGBESZÉLNI HAJLANDÓ-E ALTERNATÍVÁKBAN GONDOLKOZNI KREATÍV VAGY GYAKORLATIAS ESZKÖZÖKET VÁLASZTANA COACH MILYEN SZEREPET JÁTSZANA A KREATÍV FOLYAMATOKBAN! Helyette használjuk a metaforákat! Kész vagy a változásra? A 7C klasszikus kérdéseiből egyik sem használható! „Készen áll, hogy a múltat elengedje?”- Keretezd át a múltját (Framing, reframing) ! A múltját a jelenben alakítja ki. „Milyen ellenállásokba ütközhet a rögzült szokások elengedése?” – Természetesen nagy. Kezdj bele a beszorításba, majd a kimozdításba (attitűdváltás). Baj ezekkel, hogy negatív feedback és elveszi a figyelmet a jövő vízualizálásáról. Helyette kezdjünk bele a kreatív destrukcióba! ! ! ! !

5 A tettek mezején 3. Erősítsd meg magad! „Honnan tudod, hogy baj van?”, „Milyen bizonyítékai vannak erre?”, „Mások is úgy gondolják, hogy baj van?” helyett: Honnan fogja tudni, hogy megoldódott a probléma? Hogy fogja magát érezni (hogy áll, ül, stb. akkor)? Folytasd! (Ne az elbizonytalanítást!) „Korábbi próbálkozásai mennyire voltak tartósak?”, „Milyen tényezők miatt térnek vissza a rossz szokásai?”, „Mi váltja ki a visszacsúszást a régi viselkedésébe?” helyett: Korábban milyen sikeres problémamegoldásai voltak? Hogyan érte el ezeket? Mi segítette a változás stabilizálásában? Foglald össze! (Azt, hogy mit nyersz és ne azt, miért nem éri meg!) „Befejezés után milyen probléma adódhat?” helyett: Mi fog változni a coaching végére? Milyen pluszt jelent majd a változás? A felmérés max. 15 perc legyen! Ne akard megoldani a problémákat már most! ! ?! !

6 A tettek mezején 4. Felmérés célja mcdonaldizáltság biztos támaszunk és bizalmat ébreszt, röviden képet kapjunk a helyzetről: mik a sztár gondolatok? bizonyítsuk, mi tudjuk, mi a sikeres coaching, megalapozzuk az együttműködést (bizalom, módszer elfogadtatása) Folytatásban Felkészítés a coachingra (csak a szerződés megkötése után!) Coaching-szerződés kialakítása Horog és horgony kialakítása és szerepe Kontroll Időkorlát Coaching-környezet A megbízó/coachee kompetenciái A felek üzleti érdekeltsége a coaching-folyamatban

7 Mit ne? A tettek mezején 5. Mit kerüljünk el a coaching-előkészítés során? Ne legyen elkedvetlenítő és fájdalmas a coaching Ne romboljuk a coachee önbizalmát, ne nyomjuk alárendelt szerepbe a coacheet Ne leplezzünk le elfojtott, vagy a háttérben húzódó problémákat Ne becsüljük alá a coachee képességeit pusztán azért, mert mi „tudjuk” a megoldást/nem szenvedünk az őt terhelő problémától Ne találjuk ki, mi mit tennénk az ő helyében; ne gondoljunk arra, mi mit tettünk hasonló helyzetben A kérdéseink ne legyenek „vizsgakérdések” Ne hárítsuk át a felelősséget a coacheera Ne növeljük a coaching költségeit (semmi sem lehet, ami növeli a megállapodott költségeket, ne terveztessünk irreális kiadásokat, stb.) A coach ne legyen vezető/főnök (ne lépjük át a coachingkapcsolat kereteit! Tartsuk meg a coaching és a mentoring szabályait!)

8 Konzultáció-szervezés Ontológiai Coaching módra
Mit ne helyett Mit igen! Variációk egy témára Konzultáció-szervezés Ontológiai Coaching módra Történetmondás Készülünk: film, zene, irodalmi alkotás Keretet és témát adunk a coachinghoz (központi gondolat, amire felfűzzük a lehetséges coachingválaszokat/megoldási alternatívákat/adekvát magatartás-mintázatokat) Aprólékosan tervezett és folyamatosan kontrollált játék Bevonni az alkotásba= cselekvővé tenni a saját sorsában Lazán, de ezt a játékot mi vezetjük! Humor Megkönnyíteni az önreflexiót (asszociációs folyamatok, Aha –élmény), a kimozdulást (attitűdváltás) és ezáltal a tényleges változást

9 Mondj nekünk egy történetet (Venetia Nevall)
Teremts keretet, egy közös mitológiát! Mondj nekünk egy történetet (Venetia Nevall) Történetmondás ősi egyetemes jelenség mese, ima, példabeszéd, mítosz, legenda…- bölcsesség, kötelességtudat, figyelmeztetés, nevelés, kulturális örökség, örök vágyat elégít ki: eltüntetni a zavarót, ami nem logikus, nem rendezett, jöhet minden, ami magyarázatot ad és miáltal jelentést fedezhetünk fel a környezeti eseményekben. Vidám tevékenység (zene szerepe!). A rabbi felhasználja a meséket a varázslat és a hatalom eszközeként (pl. történetet mesél, ha egy követő hite meginog). Megerősíti a közösség erkölcsi érzékenységét. Mesemondók részt kaphatnak a hatalmi struktúrában. Hallgatóság történethez való viszonyának szerepe (öröm élvezet büszkeség). Azok az igazán jó mesemondók, akiket nem érdekel a másokkal való versengés, inkább ragaszkodnak a saját történetükhöz. Bahamaiak szerint egy történet nem lesz addig a tied, míg sokszor el nem mondtad…

10 Játék az agresszióval (William Arrens)
Tervezz aprólékosan és kontrolláld! Játék az agresszióval (William Arrens) Amerikaifutball kulturális zárvány, domináns érték, egyedi kulturális jegy. Amerikaifutball nyelve a politika nyelve-> a politika „játéktér”. Az európai futballból és a brit rögbiből 100 év alatt jött létre éppen a modern ipari társadalom kialakulásakor-> a játék szerveződése e társadalmi szerveződés visszatükröződése: magasan szervezett ipari társadalom alapvető szervezeti jellemzőit mutatja és kulturális teljesítményként teszi lehetővé a társadalmilag jóváhagyott erőszak megnyilvánulását. Az erőszakot aprólékosan megtervezett pontosság, specializált funkció, összehangoltság és együttműködés jellemzi. Az erőszakot kifinomult technikai felszerelések birtokában gyakorolják. A tökéletes gyakorláson és a koordináción alapuló játék gólja a „rendszerbe” vetett hit megújítása. Minden játékosa specializált egységként tör a közös győzelemre maximális csapatösszetartással. A nézők között aligha képzelhető el rendbontás, vandálkodás.

11 Mi olyan vicces (Howard R. Pollio)
Hozd jó formába és tartsd is ott! A változáshoz „energia” kell! Mi olyan vicces (Howard R. Pollio) Thomas Hobbes: Humor lényege: ellenkezés, önfelnagyítás, komikum, lekicsinylés, humoros sértegetés. A humor egyéni, érzelmi és romboló. Kant: „semmivé foszló, feszült várakozás”. Freud az ösztönkésztetéssel társult technikát látta benne: bizonyos témákon az emberek nagyobb valószínűséggel nevetnek. Koestler: A humor egyéni, intellektuális és segítő. Lorenz: a humor és a nevetés által a hatalom és az uralkodás látszólag racionális és komoly sémái leleplezhetők. Humor társas jelenség. „Gyógyszer” (a kojemci bohócok a papság tagjai is voltak egyben). A humor hatása függ a megoldandó feladat típusától. Egy szervezet saját világának olvasása tele van nehézségekkel: folyamatos megfigyelés alapján érthetjük meg, milyenek ezek a világok, hogyan működnek. Ez ugyanúgy igaz a komédiás által teremtett világra!

12 Legalább elalvás előtt ne képzelegj !
Destrukció Mit csinálok most? Mi a célom ezzel? Konstrukció Mit szeretnék csinálni? Mit szeretnék ezzel elérni? Végrehajtás- pozitív helyettesítés- átkeretezés Elterelési gyakorlat- pozitív horog és horgony Alapos VIZUALIZÁLÁS

13 Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához Mit ne helyett mit igen?!
Kontroll a destrukció szolgálatában Mit gondolnék magamról, ha … volnék? Ez a célom? Mit veszítek ezáltal? A képzeletünket/képzeleteinket az alapozáshoz használjuk Hogyan látom a helyzetet a te/ő/… szemeddel? Mit akarok? Hová tartok? Sztár gondolatokkal foglalkozó belső fecsegést a konstrukció szintjén alkalmazzuk Mi foglalkoztatott az elmúlt 1 órában/nap/héten…? Ezt akarom? Mit érek el vele? Az ábrándozást célba fogjuk Listát készítünk, mit szeretnénk „Karácsonyra”. Tényleg ezt szeretném? Mi történik majd így? !

14 Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához „Győzzön a jobbik” holon!
Eszköz akarok lenni, vagy műalkotás? Ki akadályoz, hogy megtegyem, hogy másképp lássam, hogy mást érezzek, hogy…? Én a gyújtogató-holon vagyok. Megakadályozom, hogy… Mit teszek? Mi az, ami jót elértem? Az Én-holonom legyőzi a „rossz fiúkat” Most hogy cselekszem? Mi az, ami miatt jobban érzem magam?

15 Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához Pozitív emlékek mint erőgenerátorok
Hogy is volt… amikor megismerkedtünk amikor anya voltam amikor megkaptam a diplomámat Mi az, aminek a legjobban örültem? Ki az, akinek a legjobban örültem? Ki az, akivel együtt örültem? Hogy volt, amikor együtt boldogok voltunk? Mit tettünk? Mit éreztünk? Hogy gondoltunk a jövőre? !

16 ! Mintha gyakorlatok mintha még védett gyerek lennék
Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához Inkubátort az újszülött ontológiának! ! Mintha gyakorlatok mintha még védett gyerek lennék mintha most kezdenénk (az életet együtt) mintha nem kéne olyan komolyan venni az étkezést és most átélem, amikor és most ugyanolyan lendülettel, hittel, jó érzéssel kezdek annak, hogy

17 Fantázia-gyakorlatok a kreatív destrukció megvalósításához A boldogság-hányados megnövelése
Összeszedem, miért lehetek hálás ebben a pillanatban magamnak, neki, vele, érte… Minden 1 rossz tulajdonságra (enyémre/övére/övékre) 10 jót mondok Rangsorolom a jókat (tulajdonság, esemény, projekt/terv) és súlypontokat jelölök ki Mire van lehetőségem most? Milyen jókra számíthatok? Mennyi most a boldogság-indexem? Mitől lenne még ennél is rosszabb? („Negatív teológia” módszere!) Mi az, ami bánt? Az volt a jó nekem ebben, hogy… (párban is végezhető; egyik sérelmez, a másik átkeretezi) ! !

18 Jövőképek, szcenáriók, forgatókönyvek Pozitív helyettesítés
Új szerződést írhatok a vele való együttélésre/kooperációra/… Mit szeretnék kihúzni? Mit szeretnék a kihúzottak helyére? Mit szeretnék még befoglalni? Mi az, amit a legnagyobb kockázat mellett is el akarok érni? Szükségleti leltárt készítek -akár párban is elvégezhető; felváltva felolvasni Mikor fogom megtenni az első kettőt? Hogy fogom megtenni? Előbb cselekszem, aztán gondolkozom Mi az, ami legelőször eszembe jut, hogy akarom Másodszorra? !

19 Jövőképek, szcenáriók, forgatókönyvek Pozitív helyettesítés
Mi az, amire vágyom? -akár párban is elvégezhető; felváltva megfejteni a másikét és „összeolvasni” Milyen szín volna? Milyen állat? Milyen növény? Milyen…? Milyen lenne az életem/hogy élnék pontosan/mit tennék és mit nem/…, ha a legfontosabb… a fizikai teljesítmény lenne a legfontosabb érték a világon/nekem/neki az intellektuális teljesítmény lenne a legfontosabb érték a világon/nekem/neki a(z) … lenne a legfontosabb érték a világon/nekem/neki

20 Jövőképek, szcenáriók, forgatókönyvek Pozitív helyettesítés
Mit teszek, mikor teszem, hogyan teszem, ha azt akarom, hogy minél több szeretet kapjak minél nagyobb biztonságban éljek minél több/többféle szexuális/… élményt szeretnék átélni? Milyen lesz a mai napom/ előre egy hetem? 1-10-ig pontozni -akár párban is elvégezhető; magunkét és a társunkét „összeolvasni” a kijelölt időszak leteltekor Hány pontot érdemlek én azért hogy ilyen lesz? Hány pontot érdemel ő, ha így alakul? Mi éri a legtöbb pontot abból, amit én teszek? !

21 GYAKORLAT

22 A tudatosság növelésének eszközei -a coach eszköztárából
„JÓSLÁS” A jóslás olyan eljárás, amely arra ösztönzi a cocheet/párt, hogy korlátozott számú információ birtokában előfeltevéseket, elvárásokat fogalmazzon meg elsősorban a látott filmjelenettel kapcsolatban, de tulajdonképpen a saját vélekedései, előítéletei, normarendszere felmérése és tisztázása érdekében. A megfogalmazott feltevéseket, hipotéziseket aztán a film megtekintése után összevetjük a ténylegesen tapasztaltakkal, és magyarázatot keresünk az eltérésekre, illetve végiggondoljuk, mely előfeltevéseik nyertek igazolást, hogyan, és miért. Az előrejelzés nemcsak a kíváncsiság felkeltésének és az aktív, értő, értelmező befogadásnak lehetséges technikája, de a tudományos gondolkodás alapja is, amennyiben az előfeltevőt a „detektív” szerepébe helyezi azzal, hogy egy megoldandó rejtvényt ad a számára. Ajánlott film Sin sity első jelenete vetítsük le hang nélkül az ölelési jelenetig, majd hanggal a teljes epizódot odáig, amikor a bérgyilkos lelövi az áldozatát. A hang nélküli vetítés után kérdezzük meg, mit láttak, mire számítanak, hogyan folytatódik a történet, kivel szimpatizálnak, miért, kivel nem, miért…, stb. Magyar Coachszövetség KA- Déri Kriszti

23 A tudatosság növelésének eszközei -a coach eszköztárából
A szöveg (film) néhány pontján is megállhatunk és megfigyelhetjük, hogyan viszonyulnak a látottak, olvasottak előfeltevéseinkhez, mi igazolódott be, mi alakult másképp, illetve megfogalmaztathatunk újabb előfeltevéseket a következő résszel kapcsolatban Ha szakaszos szövegfeldolgozással kombináljuk a jóslást, akkor a technika bizonyos helyzetekben a ráhangolódást, bizonyos helyzetekben pedig a reflektálást segíti A folyamat végén tekintsük át újra, hogyan módosultak előfeltevéseink, hogyan alakult megértésünk A jóslás technikája végezhető: párban vagy csoportban: ilyenkor a kooperatív tanulás módszerébe ágyazódik, egyénileg, de ekkor is fontos a megosztás lehetősége, készíthetünk jóslás-táblázatot (egyénileg vagy párban): Mit gondolsz, mi fog történni? Mi erre a bizonyíték, mért gondolod? Mi történt valójában? (a kérdések a szöveg részekre osztásának függvényében ismétlődnek) Tanács Hatékony, ha a jóslást megelőzi az előzetes ismeretek vagy képzetek feltárása, esetleg a témával kapcsolatos szabad asszociációk gyűjtése. Ehhez különféle technikák használhatók (például listázás, pókhálóábra, asszociációs fürtábra, kiemelt kulcsszavak értelmezése). Magyar Coachszövetség KA- Déri Kriszti


Letölteni ppt "Coaching első lépései Coach alapattitűdje"

Hasonló előadás


Google Hirdetések