Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül"— Előadás másolata:

1 Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül
Gyimóthy Gábor Lukács oktatási központ

2 Az agyban dől el A kézírás agyi vezérlésű tevékenység : akár a szájunkkal is képesek vagyunk írni. Agyi aktivitás beszédképzés közben (Pozitron Emissziós Tomográfia - PET-scan) Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

3 Hogyan ítélünk? Társadalmi megítélés
Kultúrafüggő rendellenességek – ahol nem kell írni, olvasni, nincs diszlexia, diszgráfia Specifikus tanulási zavar bármilyen IQ-nál előfordulhat. Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

4 Mi a diszlexia? A diszlexia:
A diszlexia: nem betegség, nem fegyelmi kérdés nem magatartás probléma Eltérő gondolkodás mód. 1877-ből az első beszámoló word-blindness néven (Kussmaul). Neurológiai, pszichológiai, neuro-pszichológiai, pedagógiai, logopédiai, grafológiai megközelítés Egyeseket megbélyegez, másokat felment Olvasási nehézség mely gyakran írászavarral jár együtt Az átlagnál sokszor fogékonyabb, jobb szellemi képességekkel rendelkező gyermekek elmaradnak és lemaradnak Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

5 Szerzett diszlexia Születés előtti vagy utáni enyhe agyi trauma. Pl.: oxigénhiány, fertőzés, mérgezés, fejsérülés Tünetek lehetnek: fáradékonyabb, labilisabb, szétszórtabb, probléma a mozgáskoordinációban, emlékezet sérülése +Megmentett csecsemők – nyomok az idegrendszerben Több toxikus hatás Cél: Fejlődő orvostudomány – fejlődő pszichológiai, pedagógiai módszerek DE! Az agy fejlődik, rugalmas!! + a környezeti támogatás Tünetek enyhülnek, megszűnnek a korral. Szemben a szociokulturális hátrány okozta lemaradással Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

6 Fejlődési diszlexia Örökletes, de nem feltétlenül öröklődik.
Örökletes, de nem feltétlenül öröklődik. Genetikai kutatások folyamatban Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

7 Merre forog? Óramutató járásával ellenkező: bal dominancia
Óramutató járásával megegyező: jobb dominancia The Right Brain vs Left Brain test Source: AAP Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

8 Agyféltekék működése Jobb agyféltekei dominancia a diszlexiásoknál
Jobb agyféltekei dominancia a diszlexiásoknál Jobb globális, egyidejű, téri-vizuális gondolkodás vizualitás, téri képességek, érzelmek, zene, humor, kreativitás, egész, érzelmes, részleteket nélkülöző figyelem, képzelőerő, szimbólumok és képek, filozófia és vallás, hit, fantázia alapú, heves, kreatív Bal analitikus, egymás utáni, verbális gondolkodás logika, beszéd, írás, olvasás, számolás, részletek, logikus, részletekre figyelő, tényszerű, szavak és nyelv, jelen és jövő, matematika és tudományok, megértés, tudás, ismeretek, valóság alapú, praktikus A kreatív megoldások elterelik a figyelmet a pontos olvasásról, írásról. Hátrányt szenvednek az iskolában és lemaradnak. Agyféltekék összehangolása Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

9 Mi hiányzik? Bal agyfélteke egyoldalú dominanciája Ami hiányzik
Átlátás képessége Képzelet Intuíció Humor Vizualitás Művészeti gondolkodás Jobb agyfélteke egyoldalú dominanciája Ami hiányzik Logika Elemzés Szérialitás Részletek feldolgozása Verbalitás Tudományos gondolkodás Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

10 Mi változott? Ma: információáradat – gondolkodás fejlődése nincs arányban Testséma fejlődése: a csecsemő érintése (pelenkázás, torna, fürdetés) – neurológiai ingerlés – fejlődés Téri fejlődés: házimunka, kert, természet <-> TV Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

11 Elsődleges tünetek a kézírásban - Budavári Zsuzsa alapján
Formai (alaki) jellemzők – „csúnya” főként grafomotoros problémákra vezethető vissza az írás kivitelezése lassú és rossz, olvashatatlan vagy csúnya Az alaki diszgráfia jele, ha a gyermek: nem rajzol, rosszul rajzol, rosszul színez rossz a ceruzafogás, a nyomaték, kéztartás nem tartja a sorokat, betű- és szóközöket gyakori javítások, hiányzó ritmus túl gyors tempó, amely olvashatatlanságig elmossa a formákat túl lassú tempó, mely elmerevíti az írást satírozások, javítások, pacák, reszketeg vonal (tremor) ragasztások, teleszkóposság rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások iránytévesztés – tükörrajzolás, tükörírás, fejjel-lefelé rajz hibás térérzékelés – beszorított, szétszórt íráskép orientációs zavarok impulzív végvonalak általános koordinációs problémák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

12 Elsődleges tünetek a kézírásban- Budavári Zsuzsa alapján
Tartalmi jellemzők – „helytelen” Főként téri-vizuális és fonológiai zavarokra vezethető vissza A helyesírás gyengesége A tartalmi diszgráfia jele, ha a gyermeknél megmarad a: hibás hangképzés következetes betűtévesztések betűk és szótagok cseréje, kihagyása vagy többszörözése felcseréli az utolsó szótag, rag betűit, szóképeket nehezen tanul rövid és hosszú magán- és mássalhangzók rossz jelölése külön- és egybeírási hibák az A és O, az M és N felcserélése a B és P tévesztése – azonos formájú, mozdulatú betűk tévesztése a zöngés és zöngétlen hangzópárok felcserélése – V-F, G-K,T-D Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

13 A diszlexia, diszgráfia másodlagos – iskolai tünetei - Budavári Zsuzsa alapján
a hibák nemcsak íráskor, hanem olvasáskor is jelentkeznek gyengék a nyelvtani anyag felbontásában, szintézisében idegen nyelv tanulásánál hasonló problémák az írásos hibákból megértési gondok következnek kis idő elteltével saját írásukat sem tudják elolvasni nem képesek összefüggő feleltre, írásbeli megnyilatkozásra matematikában is nehézséget okoz a szavak megértése (pl.: négyszer, néggyel, négyet keverése) manuális tevékenységeket nem kedveli nem szívesen rajzol, rajzainak színvonala elmarad az életkorban elvárhatótól Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

14 Magatartásban fellépő tünetek
A kudarcsorozatok magatartászavarokhoz vezet(het)nek A diszlexiás gyermekek általában fáradékonyak Dekoncentráltak, figyelem nehezen köthető le, könnyen elterelődik Teljesítményük ingadozó A sorozatos kudarcélmények hatására kerülik az iskolai munkát, szívesen bújnak ki alóla Kompenzációs viselkedésként megjelenik náluk az agresszivitás vagy éppen a szorongás, a bohóckodás, a merészség – bármi amivel ki tudnak tűnni társaik közül Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

15 Írásra való felkészítés
Három éves kortól a diszlexia és diszgráfia megelőzésére: mozgás fejlesztése: mozdulatok utánzása finom-motorika fejlesztése: gyöngyfűzés, hajtogatás, töltögetés, célzás vonalvezetés: ujjal festés, rajzolás ceruzafogás: rajz, firka sortartás: színezés, sorminta, labirintus vizuális fejlesztés: levelek, termések gyűjtése irányok tudatosítása: társasjátékokban betűformák: betűelemek gyurmából szavak írása: saját név írása Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

16 Ami segít Saját tanulási módszer Szavak elemzése, szemléltetése
Saját tanulási módszer Szavak elemzése, szemléltetése Mindig a helyes szót lássa Rövid idő a gyakorlásnál Tananyag vázlatos előkészítése, elmetérkép Látás, hallás, tapintás egyszerre a tanulásban Technikai eszközök segíthetnek! Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

17 Alaki, formai eltérések
Írásminták Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

18 Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

19 Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások satírozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

20 Alaki, formai eltérések
rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

21 Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

22 Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

23 Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

24 Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

25 Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

26 Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

27 Alaki, formai eltérések
aránytalan zónák, nagy méretingadozások javítások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

28 Alaki, formai eltérések
aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

29 Alaki, formai eltérések
aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

30 Otthoni környezetben Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

31 Alaki, formai eltérések
javítások méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

32 Alaki, formai eltérések
javítások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

33 Írásminták Tartalmi hibák 2017.04.03.
Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

34 Tartalmi hibák Betűtévesztések Egybeírás-különírás hibás
„A” és „O” cseréje Hasonló formájú betűk cseréje Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

35 Tartalmi hibák Hosszú magán- és mássalhangzók hibája 2017.04.03.
Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

36 Tartalmi hibák Betűtévesztések Egybeírás-különírás hibás
„A” és „O” cseréje Hasonló formájú betűk cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

37 Tartalmi hibák Betűtévesztések Hiányzó betűk Egybeírás-különírás hibás
„A” és „O” cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

38 Tartalmi hibák Betűtévesztések, betűcserék „V” és „F” cseréje
Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

39 Tartalmi hibák Betűtévesztések „A” és „O” cseréje
Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

40 Kreatív megoldás és „öngyógyítás”- 16 éves fiú írásmintája 2 nap különbséggel -
1. minta 2. minta Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

41 Kreatív megoldás és „öngyógyítás”- 16 éves fiú írásmintája 2 nap különbséggel -
Tájékozódás a témában: Ajánlott irodalom: Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ

42 Köszönöm a figyelmet! www.grafologia.hu 2017.04.03.
Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ


Letölteni ppt "Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül"

Hasonló előadás


Google Hirdetések