Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsombor Rácz Megváltozta több, mint 10 éve
1
Gyermekkori írászavarok felismerése a grafológia szemüvegén keresztül
Gyimóthy Gábor Lukács oktatási központ
2
Az agyban dől el A kézírás agyi vezérlésű tevékenység : akár a szájunkkal is képesek vagyunk írni. Agyi aktivitás beszédképzés közben (Pozitron Emissziós Tomográfia - PET-scan) Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
3
Hogyan ítélünk? Társadalmi megítélés
Kultúrafüggő rendellenességek – ahol nem kell írni, olvasni, nincs diszlexia, diszgráfia Specifikus tanulási zavar bármilyen IQ-nál előfordulhat. Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
4
Mi a diszlexia? A diszlexia:
A diszlexia: nem betegség, nem fegyelmi kérdés nem magatartás probléma Eltérő gondolkodás mód. 1877-ből az első beszámoló word-blindness néven (Kussmaul). Neurológiai, pszichológiai, neuro-pszichológiai, pedagógiai, logopédiai, grafológiai megközelítés Egyeseket megbélyegez, másokat felment Olvasási nehézség mely gyakran írászavarral jár együtt Az átlagnál sokszor fogékonyabb, jobb szellemi képességekkel rendelkező gyermekek elmaradnak és lemaradnak Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
5
Szerzett diszlexia Születés előtti vagy utáni enyhe agyi trauma. Pl.: oxigénhiány, fertőzés, mérgezés, fejsérülés Tünetek lehetnek: fáradékonyabb, labilisabb, szétszórtabb, probléma a mozgáskoordinációban, emlékezet sérülése +Megmentett csecsemők – nyomok az idegrendszerben Több toxikus hatás Cél: Fejlődő orvostudomány – fejlődő pszichológiai, pedagógiai módszerek DE! Az agy fejlődik, rugalmas!! + a környezeti támogatás Tünetek enyhülnek, megszűnnek a korral. Szemben a szociokulturális hátrány okozta lemaradással Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
6
Fejlődési diszlexia Örökletes, de nem feltétlenül öröklődik.
Örökletes, de nem feltétlenül öröklődik. Genetikai kutatások folyamatban Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
7
Merre forog? Óramutató járásával ellenkező: bal dominancia
Óramutató járásával megegyező: jobb dominancia The Right Brain vs Left Brain test Source: AAP Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
8
Agyféltekék működése Jobb agyféltekei dominancia a diszlexiásoknál
Jobb agyféltekei dominancia a diszlexiásoknál Jobb globális, egyidejű, téri-vizuális gondolkodás vizualitás, téri képességek, érzelmek, zene, humor, kreativitás, egész, érzelmes, részleteket nélkülöző figyelem, képzelőerő, szimbólumok és képek, filozófia és vallás, hit, fantázia alapú, heves, kreatív Bal analitikus, egymás utáni, verbális gondolkodás logika, beszéd, írás, olvasás, számolás, részletek, logikus, részletekre figyelő, tényszerű, szavak és nyelv, jelen és jövő, matematika és tudományok, megértés, tudás, ismeretek, valóság alapú, praktikus A kreatív megoldások elterelik a figyelmet a pontos olvasásról, írásról. Hátrányt szenvednek az iskolában és lemaradnak. Agyféltekék összehangolása Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
9
Mi hiányzik? Bal agyfélteke egyoldalú dominanciája Ami hiányzik
Átlátás képessége Képzelet Intuíció Humor Vizualitás Művészeti gondolkodás Jobb agyfélteke egyoldalú dominanciája Ami hiányzik Logika Elemzés Szérialitás Részletek feldolgozása Verbalitás Tudományos gondolkodás Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
10
Mi változott? Ma: információáradat – gondolkodás fejlődése nincs arányban Testséma fejlődése: a csecsemő érintése (pelenkázás, torna, fürdetés) – neurológiai ingerlés – fejlődés Téri fejlődés: házimunka, kert, természet <-> TV Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
11
Elsődleges tünetek a kézírásban - Budavári Zsuzsa alapján
Formai (alaki) jellemzők – „csúnya” főként grafomotoros problémákra vezethető vissza az írás kivitelezése lassú és rossz, olvashatatlan vagy csúnya Az alaki diszgráfia jele, ha a gyermek: nem rajzol, rosszul rajzol, rosszul színez rossz a ceruzafogás, a nyomaték, kéztartás nem tartja a sorokat, betű- és szóközöket gyakori javítások, hiányzó ritmus túl gyors tempó, amely olvashatatlanságig elmossa a formákat túl lassú tempó, mely elmerevíti az írást satírozások, javítások, pacák, reszketeg vonal (tremor) ragasztások, teleszkóposság rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások iránytévesztés – tükörrajzolás, tükörírás, fejjel-lefelé rajz hibás térérzékelés – beszorított, szétszórt íráskép orientációs zavarok impulzív végvonalak általános koordinációs problémák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
12
Elsődleges tünetek a kézírásban- Budavári Zsuzsa alapján
Tartalmi jellemzők – „helytelen” Főként téri-vizuális és fonológiai zavarokra vezethető vissza A helyesírás gyengesége A tartalmi diszgráfia jele, ha a gyermeknél megmarad a: hibás hangképzés következetes betűtévesztések betűk és szótagok cseréje, kihagyása vagy többszörözése felcseréli az utolsó szótag, rag betűit, szóképeket nehezen tanul rövid és hosszú magán- és mássalhangzók rossz jelölése külön- és egybeírási hibák az A és O, az M és N felcserélése a B és P tévesztése – azonos formájú, mozdulatú betűk tévesztése a zöngés és zöngétlen hangzópárok felcserélése – V-F, G-K,T-D Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
13
A diszlexia, diszgráfia másodlagos – iskolai tünetei - Budavári Zsuzsa alapján
a hibák nemcsak íráskor, hanem olvasáskor is jelentkeznek gyengék a nyelvtani anyag felbontásában, szintézisében idegen nyelv tanulásánál hasonló problémák az írásos hibákból megértési gondok következnek kis idő elteltével saját írásukat sem tudják elolvasni nem képesek összefüggő feleltre, írásbeli megnyilatkozásra matematikában is nehézséget okoz a szavak megértése (pl.: négyszer, néggyel, négyet keverése) manuális tevékenységeket nem kedveli nem szívesen rajzol, rajzainak színvonala elmarad az életkorban elvárhatótól Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
14
Magatartásban fellépő tünetek
A kudarcsorozatok magatartászavarokhoz vezet(het)nek A diszlexiás gyermekek általában fáradékonyak Dekoncentráltak, figyelem nehezen köthető le, könnyen elterelődik Teljesítményük ingadozó A sorozatos kudarcélmények hatására kerülik az iskolai munkát, szívesen bújnak ki alóla Kompenzációs viselkedésként megjelenik náluk az agresszivitás vagy éppen a szorongás, a bohóckodás, a merészség – bármi amivel ki tudnak tűnni társaik közül Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
15
Írásra való felkészítés
Három éves kortól a diszlexia és diszgráfia megelőzésére: mozgás fejlesztése: mozdulatok utánzása finom-motorika fejlesztése: gyöngyfűzés, hajtogatás, töltögetés, célzás vonalvezetés: ujjal festés, rajzolás ceruzafogás: rajz, firka sortartás: színezés, sorminta, labirintus vizuális fejlesztés: levelek, termések gyűjtése irányok tudatosítása: társasjátékokban betűformák: betűelemek gyurmából szavak írása: saját név írása Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
16
Ami segít Saját tanulási módszer Szavak elemzése, szemléltetése
Saját tanulási módszer Szavak elemzése, szemléltetése Mindig a helyes szót lássa Rövid idő a gyakorlásnál Tananyag vázlatos előkészítése, elmetérkép Látás, hallás, tapintás egyszerre a tanulásban Technikai eszközök segíthetnek! Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
17
Alaki, formai eltérések
Írásminták Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
18
Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
19
Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások satírozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
20
Alaki, formai eltérések
rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
21
Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
22
Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
23
Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
24
Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
25
Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
26
Alaki, formai eltérések
gyakori javítások, hiányzó ritmus, rossz betűformák - töredezett betűk, horpadások, sorvadások aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
27
Alaki, formai eltérések
aránytalan zónák, nagy méretingadozások javítások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
28
Alaki, formai eltérések
aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
29
Alaki, formai eltérések
aránytalan zónák, nagy méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
30
Otthoni környezetben Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
31
Alaki, formai eltérések
javítások méretingadozások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
32
Alaki, formai eltérések
javítások Alaki, formai eltérések Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
33
Írásminták Tartalmi hibák 2017.04.03.
Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
34
Tartalmi hibák Betűtévesztések Egybeírás-különírás hibás
„A” és „O” cseréje Hasonló formájú betűk cseréje Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
35
Tartalmi hibák Hosszú magán- és mássalhangzók hibája 2017.04.03.
Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
36
Tartalmi hibák Betűtévesztések Egybeírás-különírás hibás
„A” és „O” cseréje Hasonló formájú betűk cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
37
Tartalmi hibák Betűtévesztések Hiányzó betűk Egybeírás-különírás hibás
„A” és „O” cseréje Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
38
Tartalmi hibák Betűtévesztések, betűcserék „V” és „F” cseréje
Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
39
Tartalmi hibák Betűtévesztések „A” és „O” cseréje
Hosszú magán- és mássalhangzók hibája Tartalmi hibák Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
40
Kreatív megoldás és „öngyógyítás”- 16 éves fiú írásmintája 2 nap különbséggel -
1. minta 2. minta Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
41
Kreatív megoldás és „öngyógyítás”- 16 éves fiú írásmintája 2 nap különbséggel -
Tájékozódás a témában: Ajánlott irodalom: Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
42
Köszönöm a figyelmet! www.grafologia.hu 2017.04.03.
Gyimóthy Gábor - Lukács Oktatási Központ
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.