Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGyörgy Orsós Megváltozta több, mint 10 éve
1
Kaposi József 2011. szeptember
2
A törvény megalkotásának alapvető okai Az elmúlt évek változásai „a fenntartás, finanszírozás szétzilálódását, áttekinthetetlenségét hozta magával.” „Egyre kevesebb hangsúly került az állam feladatellátó szerepére.” „Ezzel megszűnt az oktatás egységes tartalmi és szakmai minőségének elvárása, biztosítása és ellenőrzése, a rendszer működésének tervezhetősége, az országos érdekek figyelembe vételének lehetősége, és jelentős mértékben romlott az oktatás eredményessége.”
3
A törvénytervezet elsődleges céljai Egységes és áttekinthető állami közszolgáltatás és finanszírozási rendszer kialakítása, melynek végrehajtása a kormányhivatalok kiépülő rendszerén alapul Állami kontroll az oktatás egységes tartalmi szabályozásában, egységes, országos szakmai minőségi ellenőrzésének kialakításában A KIM Társadalmi felzárkóztatásért felelős államtitkárságával és a NEFMI szociális ügyekért felelős államtitkárságával közös koncepcionális megközelítés a leszakadó területek és társadalmi csoportok visszavezetésére a minőségi oktatásba. A munka világa, a munkaerőpiac fokozott figyelembe vétele.
4
Kiemelt rendelkezés A kormányhivatal által készített megyei/fővárosi köznevelési fejlesztési tervben foglaltakkal összhangban fő szabályként a 2000 főt meghaladó lakosságú települési önkormányzat – törvényben meghatározott feltételek alapján – átvállalhatja a fenntartást, azt szerződéssel veheti át az államtól az alábbi feladatot ellátó intézmények esetében: általános iskola; középiskola; alapfokú művészeti iskola; kollégium; többcélú intézmény; gyógypedagógiai intézmény; felnőttoktatás.
5
Célrendszer: Intézményi oldal A köznevelés struktúrájának megyei kormányhivatalokon keresztül történő központi tervezése és ellenőrzése A pedagógiai ellátórendszer kormányhivatalok alatti szakigazgatási szervvé alakítása, egységes és állami működés biztosításával Az állami alkalmazottként szereplő pedagógusok bérének Kincstáron keresztül történő közvetlen kifizetése, kormányhivatalokon belüli nyilvántartása, ill. a létszám ellenőrzése A kistelepülési iskolák (1-4. osztály) költséghatékonyságtól független állami finanszírozása A magasabb iskolák kötött és finanszírozható osztálylétszám szerinti körzetesítése, csoportosítása, ezzel a működtetés és finanszírozás racionalizálása
6
Célrendszer: Munkaerő piaci oldal Az általános iskolai oktatás-nevelés színvonalának jelentős javítása A hároméves, duális rendszerű szakképzés bevezetése A tankötelezettség korhatárának leszállítása A szakiskolai kötelező beiskolázás megszűntetése A képzettség nélküli lemorzsolódás megakadályozása a szakképzésbe vezető ún. híd-programokkal A szakközépiskolák szakképzési vetületének megerősítése A gimnáziumba történő belépés minőségi követelményekhez és keretszámhoz történő kötése
7
Célrendszer: Oktatási oldal 1. Egységes Nemzeti Alaptanterv, az eddigivel szemben meghatározott tananyaggal kiegészítve. Ennek alapján kötelező kerettantervek alkalmazása A NAT és a kerettantervek alapján egységes és áttekinthető tankönyvpiac, állami irányítású terjesztéssel, az alternatív engedélyezett (finanszírozott) tankönyvek számának minimalizálásával, tartós tankönyvvé és az általános iskolában ingyenessé tételével (ez utóbbiból a bevezetést követő második évtől kezdődően jelentős költségvetési megtakarítás várható) Korszerű és eddig elhanyagolt oktatási tartalmak kötelező megjelentetése (többlet testnevelés, művészet, honvédelmi nevelés, KRESZ, egészségnevelés, családi életre nevelés, pénzügyi-fogyasztóvédelmi ismeretek, hon-és népismeret stb.)
8
Az idegen nyelvek tanulásának minőségi és mennyiségi mutatókkal mérhető jelentős javulása Egységes szakmai intézményellenőrzési rendszer bevezetése Az érettségi vizsga súlyának és követelményeinek emelése A pedagógus életpálya 2013 őszén történő bevezetésével a pedagógusok ellenőrzésének és minősítésének színvonalemelő jelentősége Célrendszer: Oktatási oldal 2.
9
Célrendszer: Társadalompolitikai, nevelési oldal 1. Tényleges esélyek teremtése mind a felzárkóztatás, mind a tehetségfejlesztés oldalán Kiszámítható, követelményeken alapuló iskolarendszer Az „átjárás” lehetőségeinek valódi megteremtése a „zsákutcás” életutak elkerülése érdekében A jelenlegi „értéksemleges” törvény és közoktatás helyett értékeken alapuló köznevelési rendszer Az egyéni jogok hangsúlyozása helyett közösségi érdekek és értékek A fegyelmi ügyek szigorú szabályozása
10
Célrendszer: Társadalompolitikai, nevelési oldal 2. Kötelező közösségi szolgálat Az óvodáztatás megerősítése, ezzel a későbbi szocializációs és tanulmányi különbségek kialakulásának megelőzése Nagyobb iskolacentrumok szerveződésével, a kollégiumi hálózat erősítésével a vidéki Magyarország szellemi és gazdasági potenciáljának növelése
11
RÉSZLET AZ ÚJ KÖZNEVELÉSI TÖRVÉNY KONCEPCIÓJÁNAK KIVONATÁBÓL
12
Miért van szükség a törvényre Megújulási verseny van a világban. Azok az országok, amelyek képtelenek lesznek megújulni, vesztesei lesznek az átalakulásoknak… A versenyképesség megőrzése legfontosabb feltétele egy identitásában, értékrendjében szilárd, a 21. század követelményeinek megfelelő tudással és képességekkel felvértezett új nemzeti középosztály létrejöttének elősegítése. A köznevelési rendszert úgy kell újjáépíteni, hogy az minden egyes magyar gyermek számára megadja a valódi lehetőséget és esélyt a felzárkózáshoz. Hogy a köznevelési rendszert az állam ismét kitüntetett feladataként kezelje, irányítsa, szabályozza, ellenőrizze, és gondoskodjon a színvonalas működéséről.
13
Megoldani kívánt problémák 1. a köznevelési rendszert piacként értelmezték, s ily módon kiszolgáltatták a nemzet felemelkedése iránt közömbös érdekeknek; tisztázatlan és nehezen érvényesíthető az állam felelőssége és irányító szerepe, az intézményfenntartás és a szakmai szolgáltatások helyzete; az intézményi szintű döntésekben laikusok kaptak meghatározó szerepet a pedagógiai megfontolásokkal szemben; az értékalapú nevelést felváltotta az értékrelativizmus, aminek következményei a fiatalok normaszegésének és deviáns viselkedésének erősödésében már tetten érhetők; megszűnt az egységes nemzeti műveltség továbbadását szolgáló tartalmi szabályozás;
14
romlik az oktatás eredményessége, hanyatlik a fiatalok teljesítménye az oktatás majd minden területén; a felzárkóztatási programok sikertelenek maradtak: tovább nőtt a leszakadás veszélye, a tehetséggondozás nem szervesült az intézményrendszerben; a pedagógushivatás tekintélyvesztése mélyponton van, ami mára a köznevelés megújításának gátjává vált; a köznevelési rendszer egésze – példátlan módon – külső szakmai kontroll nélkül működik, a finanszírozásra egyaránt jellemző a hiánygazdálkodás és a túlköltekezés; az aprólékos túlszabályozottság átláthatatlan működést, önállótlanságot, kicsinyes elszámolásokat, merevséget és – jóhiszeműség mellett is – számos szabálytalanságot eredményez. Megoldani kívánt problémák 2.
15
A köznevelés nem szolgáltatás, hanem közszolgálat, a köznevelés ellátása alapvetően a Magyar Állam feladata, joga és kötelessége. Az intézményrendszer fenntartója az állam, amely a kormányhivatalokon keresztül látja el feladatait. A helyi közösségek iskoláik iránti elkötelezettségére és a magyar tradíciókra (Eötvös József) tekintettel az állam határozott időre szerződéssel átadhatja a fenntartást a települési önkormányzatoknak. A szakmai döntéseket a felelősséget viselő szakemberek hozzák a szülők és a diákok véleményének meghallgatásával, az intézményi szakmai döntéseket nem bírálhatják felül laikus testületek. Ily módon egyértelművé válik a köznevelés szereplőinek helyzete a hatáskörök, a kötelességek és a jogok egyensúlyának megteremtésével. Problémák megoldásai 1.
16
A személyiség fejlődésének elősegítése, azaz a tágan értelmezett nevelés válik a köznevelési rendszer elsődleges feladatává, amelynek értékalapját az új törvény és a törvényi felhatalmazás alapján készült új Nemzeti alaptanterv teremti meg. A törvény új tartalmi szabályozást vezet be, csökkenti a tankönyvek számát, és fokozatos áttérést ír elő az egységes általános iskolai ingyenes tankönyvellátásra, A kötelezően választandó kerettantervek életbe léptetésével, az érettségi vizsga rendszerében beütemezett színvonalemeléssel és a vizsga egységessé tételével, továbbá a külső szakmai ellenőrzések rendszerré szervezésével javulni fog az oktatás eredményessége. A leszakadás megakadályozására több új strukturális elemet építünk a köznevelés rendszerébe, amelynek szerves részévé válik a tehetséggondozás is. Problémák megoldásai 2.
17
A törvény pedagógus életpálya-modellről szóló fejezete megfogalmazza az elhivatottságra épülő, a pedagógiai munkához és az élet kérdéseihez értő módon, kreatívan viszonyuló, önálló döntéseket hozni tudó és azért felelősséget vállaló pedagógus szerepeket, kiszámíthatóvá és a magasabb követelmények mellett magasabb bérezésűvé teszi a pedagógus életpályát. Az új törvény bevezeti a pedagógusok munkájának rendszeres külső szakmai ellenőrzését és értékelését, amely a pedagógus életpálya-modell minősítési rendszerének is megteremti az alapját. Központi bérfinanszírozást vezetünk be, amely kötelező iskolai benntartózkodással, a helyettesítések és túlóra- elszámolások megszüntetésével jár együtt Egyszerűbb, átláthatóbb keretszabályozás készüljön Problémák megoldásai 3.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.