Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBenjámin Sipos Megváltozta több, mint 10 éve
1
Baseballsapka, kapucni és ami mögötte van Date: 2010. 11. 18 Name:Dr. Nagy József Title: pszichológus Microsoft Corporation
2
2002. január 16. - EGYESÜLT ÁLLAMOK: Lövöldözés volt a virginiai Grundy-ben működő jogi felsőoktatási intézményben. Összesen hat személyt lőttek meg, közülük hárman - köztük az intézmény dékánja is - meghaltak. Az ámokfutó az intézmény egy felfüggesztett hallgatója volt.
3
2002. október 29. - EGYESÜLT ÁLLAMOK: Tucsonban, Arizona állam egyetemén egy 41 éves bukott diák lelőtte három tanárát, majd magával is végzett. 2004. január 13. - HOLLANDIA: Hága egyik elővárosában egy középiskolás fiú főbe lőtte tanárát, aki néhány órával később a kórházban belehalt sérülésébe.
4
PowerPoint Template 2007. április 16. - EGYESÜLT ÁLLAMOK: Blacksburgben, a virginiai műszaki egyetemen egy huszonhárom éves dél-koreai származású diák 32 embert (30 diákot és két tanárt) lőtt le, majd önmagával is végzett. (Ez volt az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb iskolai lövöldözése.)
5
Title Page Németország. Egy vélhetően elmeháborodott fiatalember egy iskolában lövöldözni kezd, négy iskolatársát és egy pedagógust meglő. Az iskolai vérengzés az utcán folytatódik, összesen hat személy esik áldozatul, köztük az ámokfutó is.
6
Gonoszkodó diákok tartották rettegésben osztálytársaikat a Fejér megyei Kálozon: elvették a félénkebbek uzsonnáját és napi rendszerességgel meg is verték őket. Az iskola igazgatója és a polgármester arra hivatkozik, hogy hasonló esetek máshol is előfordulnak. Az illetékes rendőrkapitány viszont fórumot hív össze az összes érintett részvételével.
7
Debrecenben kegyetlenül megvertek és megrugdostak osztálytársai egy diákot a Bocskai Általános Iskolában. A Debreceni Televízió hírportálja szerint a hatodikos diákok rendszeresen verték társukat, és erről egyikük mobiltelefonnal fotókat és videofelvételt készített
8
Egy budapesti középiskola diákja fizikaóra alatt kisétált tanárához, üvölteni kezdett, közben pedig belerúgott, lökdöste, és egy fém vízvezetékcsővel ütötte a láthatóan rémült tanárt. Közben azt kiabálta neki: „Te nekem ne merjél rossz jegyet adni, b... meg!” Osztálytársai szó nélkül nézték végig a jelenetet.
9
Szemérem elleni erőszakkal gyanúsít a rendőrség két kecskeméti szakközépiskolás fiatalt. A gyanú szerint késsel kényszerítettek egy lányt orális szexre az iskolában. A rendőrök szerdán bilincsben vitték el a Kocsis Pál Mezőgazdasági Szakközépiskola két fiú diákját.
10
Tizennégy ütés a fejre - a kaposvári Táncsics Mihály Gimnázium két tanulója botokkal, kövekkel, vésővel a fejére mért ütésekkel vett elégtételt, mert korábbi barátjuk elfordult tőlük. A diákok beismerték tettüket.
11
Két hete készültek barátjuk meggyilkolására a hajdúnánási fiatalok. A 16 éves fiút a 2010 augusztus 24.-én csalta a Keleti- főcsatornához fürdeni a két elkövető. A 14 és 16 éves közül az egyik egy 32 centiméteres késsel, hátulról vágta el az áldozat nyakát, majd valamelyikük hátba is szúrta a haláltusát vívó fiatalt, a holttestet a stég alá rejtették.
12
2009. 01. 09. A Széchenyi István úti Csepel-sziget Általános és Szakképző Iskola igazgatóját és igazgatóhelyettesét szerda este egy símaszkos fegyveres lőtte agyon, a biztonsági őrt pedig súlyosan megsebesítette. 2009 november 26. G. Ákos a Pécsi Tudományegyetem Biofizikai Intézetében lövöldözni kezdett, egy csoporttársát megölte, másokat pedig megsebesített. 2010. 02. 12. Huszonkét embert akart kivégezni egy budapesti egyetemista; a férfit a rendőrség elfogta, részletes beismerő vallomást tett - jelentette be a BRFK bűnügyi igazgatója.
13
Háttér: • Nincsenek barátok • Beilleszkedési reakció, zavarok, nehézségek • Kiközösítés • Bántás, csúfolás • Kisebbrendűségi érzés • Depresszió • Düh, agresszió (hetero-agresszió, önagresszió)
14
Elképzelhető? • megbántott fiatal (vélt vagy valós sérelem) • kiközösítés (kortárscsoportbeli, társadalmi) • szegregáció, (faji, vallási megkülönböztetés) • nyílt vagy burkolt támadás, megalázás • feldolgozási képtelenség • depresszió • düh, agresszió, kontrollvesztés
15
Közfeladatot ellátó személy elleni erőszak
16
Frusztráció – agresszió modell Frusztráció feszültség indulati tényezők növekedése ösztönkésztetések felerősödése az agresszió irányába (mert nincs más minta) indulatvezérelt magatartás kialakulása gátló funkciók nélkül (gyenge felettes én funkció vagy nincs is) agresszió (alkalmanként könyörtelen, életellenes, pszichopataként viselkedik)
17
Lehetőségeink: (ami ma rendelkezésünkre áll) „Kezdeményezzünk társadalmi párbeszédet az iskolai agresszió visszaszorítása érdekében!” • biztonsági személyzet, • mediáció, (közvetítés) • resztoratív technikák, (helyreállító vitarendezés) • adminisztratív lehetőségek, jogszabályi háttér ? • Ez mind szép, de mi van akkor ha…..
18
1.Interakcióban jön létre! 2.A megoldás is csak interakcióban lehetséges, melynek eszköze a kommunikáció (speciális kommunikáció) Kommunikációm eredménye mindig a kapott válasz! Újabb megfontolások a konfliktuskezeléshez
19
A konfliktushelyzet megoldásának záloga: Helyzetismeret + feladatismeret Helyzetismeret: A kialakult helyzet, szituáció felismerésének képessége „voltam már ilyen, vagy ehhez hasonló helyzetben” (érzelmi asszociációk) „ilyen helyzetben még nem voltam” Mindkét esetben heves érzelmi reakciók jönnek létre! (Végh József nyomán)
20
A helyzetismeret feltételezi, hogy a szituációba kerülő pedagógusnak mentális előképei vannak, amelyeket saját élményen keresztül szerzett meg azokról a szituációkról, amelyeket korábban kezelnie kellett. Az aktuálisan kialakult szituációt összeveti régi tapasztalataival és a feladat könnyen megoldhatóvá válik. Ha azonban hiányzik a helyzetismeret, létrejön az extrém stressz! (Végh József nyomán)
21
Feladatismeret: A leghatékonyabb megoldás kiválasztásának képessége (mit és hogyan kell tennem) Egyidejűleg külső (jogszabályoknak, házirendnek, etikai kódexnek stb.) és belső (erkölcsi normák, meggyőződés, személyiség típus, attitűd, stb.) elvárásoknak való megfelelés” Ezt életszerű szituációk során lehet csak elsajátítani, hiszen saját élményt és ahhoz kapcsolódó tudást kell szerezni. (Végh József nyomán)
22
testérzések érzelmek verbalizáció viselkedés szemk = t + éé + ré szemK= személyes kontextus t= történés éé= a történés érzelmi értelmezése ré= a történés racionális értelmezése (érzelmi alapú racionális értelmezés) szakk= t + szé+ szk szk=szakmai kontextus t=történés sz=szakmai értelmezés szk=szakmai környezet (jogosultság + kötelezettség) Használható tudás (Végh József nyomán)
23
Eszkaláció vagy megoldás 1.Eltérő vélemények vagy pozíciók 2.Kompetencia verseny 3.„Jó” vagy „rossz” kérdése 4.Rossz kommunikáció 5.Személyi kérdések. A személyt kezeljük és nem a problémát 6.Régi meg nem oldott problémák 7.Fenyegetés 8.Szóbeli bombázás 9.Szociális szabályok felrúgása 10.Harc
24
Hogyan működünk extrém stressz-helyzetben 1.Frusztráció, feszültség, szorongás, félelem, pánik, extrém stressz….. (adrenalin, noradrenalin, cortisol) 2.Kialakul a „csőérzékelés” melynek köszönhetően nem, vagy helytelenül értelmezzük a külvilág felől érkező ingereket. (közeledést támadásnak, a mosolyt vicsornak fogjuk fel, stb.) 3.Belső állapunkra vonatkozó érzékelés képessége is romlik. (időérzékelés felbomlik, emlékezetkiesés, magas feszültség mellett nyugodtság érzése. 4.Kognitív funkciók hanyatlanak (racionalitás, megfontolt gondolkodás, döntéshozatal képessége csökken) 5.Ösztön-cselekvéseket végzünk (mert a feszültséget ki kell ventillálni vagy le kell mozogni. Olyat teszek, olyat mondok, amit nem tennék, sőt el sem hiszem, hogy megtettem) 6.A pulzus az élettani határ közelében mozog, agyműködés szinte leáll. (cselekvésképtelenség, kiszolgáltatottság, tehetetlenség érzése stb.)
25
1.Szükséges ismeretanyag áttekintése (kiérzékenyítés, NLP, TA, Kommunikáció elmélet -gyakorlat) 2.Valósághű helyzetgyakorlatok (szinitanodás és felnőtt segítőkkel) (agresszív szülő, drogos fiatal, valóságos füsttel tűzriadó, fegyveres ámokfutó,) 3.Saját élmény – magas, extrém stressz megélése (mindegy, hogy mi váltja ki, figyelnek rám, izgulok, vagy a szituáció okozza) 4.Szívműködés mérése, videó felvételek készítése(bio-feedback) (szükséges mert egyébként nem hiszi el, hogy extrém stresszt élt át, csőérzékelés hatása) 5.A kettő összevetése (Szubjektív megélés és az objektív, mért adatok, látott „működések” feldolgozása = belátásos tanulás (érzelmi asszociációk) 6.Pozitív forgatókönyv (bevásárló lista) A tréning menete
26
Helyzetgyakorlat 1 (6 min.) helyzetismeret+ Feladatismeret Extrém stressz
27
Helyzetgyakorlat 1 (6 min.) helyzetismeret+ FeladatismeretExtrém stressz
28
Helyzetgyakorlat 1 (6 min.) Magas feszültség, debilizáló szorongás
29
Először önmagunkat kell eladni (A táncot a táncos alapján ítéljük meg) Az első benyomás (30 sec.) fontosabb mint a későbbiek. Négyszer kell eladni önmagunkat: 1.El kell érnem, hogy értsen engem, mert csak így tudom felkelteni a figyelmét. 2.Ki kell vívnom a rokonszenvét, hogy elnyerjem az érdeklődését. 3.El kell érnem, hogy higgyen nekem (hitelesség), mert csak így tudok benne vágyat ébreszteni. 4.Bíznia kell bennem, mert ez ösztönzi cselekvésre.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.