Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ÉRVELÉS ÉS VITAKULTÚRA AZ ONTOLÓGIAI COACHING JEGYÉBEN

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ÉRVELÉS ÉS VITAKULTÚRA AZ ONTOLÓGIAI COACHING JEGYÉBEN"— Előadás másolata:

1 ÉRVELÉS ÉS VITAKULTÚRA AZ ONTOLÓGIAI COACHING JEGYÉBEN
Life –Ontological- Coach képzés I. félév záródolgozata ÉRVELÉS ÉS VITAKULTÚRA AZ ONTOLÓGIAI COACHING JEGYÉBEN Összeállította: Molnár Judit

2 Mire használhatjuk az ontológiai coaching során
az Érvelés és vitakultúra tantárgy keretén belül tanultakat?

3 tanfolyam= holarchia TANTÁRGYAK = HOLONOK
autonóm egységek - kooperáló egységek funkciójuk alapján elkülönülnek, de az egyik holon a másik része lehet Érvelés és vitakultúra Helyzetfüggő vezetés Rugalmas alkalmazkodás Alternatív jővőképek Erőszakmentes kommunikáció Etika Gy-F,K-F kapcsolatépítés menedzsmentje Csapatépítő gyakorlatok Mentalizációs technikák Saját élményű coaching és mentoring tanfolyam= holarchia közös célok elérésére kész holonok rendszere

4 Az ONTOLÓGIAI COACHING
(konzultáció, tanácsadás, iránymutatás, közös munka) személyes megbeszélés formájában történik. TÁRSALGÁS megbeszélés, beszélgetés, párbeszéd, diskurzus, terefere, fecsegés, duma, eszmecsere, dialógus, tanácskozás, bullshit, hanta, humbug, sóder, szósz, szöveg, szövegelés, süketelés, szószaporítás ,halandzsa, blabla, handabanda, kommunikáció, érvelés, fejtegetés, bizonyítás, okfejtés, okoskodás, mérlegelés, magyarázat, indok, vita, szóváltás, összeszólalkozás, összetűzés, összekülönbözés, összezördülés, disputa, szócsata, nézeteltérés,

5 a társalgás hatékonyságától.
_______________________________________ Az ontológiai coaching hatékonysága függ a társalgás hatékonyságától.

6 H. Paul Grice: A társalgás logikája
Grice szerint a társalgás alapvetően szabályok vezérelte tevékenység, legfőbb szabálya az EGYÜTTMŰKÖDÉSI ALAPELV: a társalgáshoz történő hozzászólás legyen olyan, amit az adott helyen a beszélgetés elfogadott célja vagy iránya elvár.

7 Grice-i maximák Társalgási tranzakcióban
A társalgás világán túl - a társalgási maximák analógiája alapján a Grice-i maximák megtestesítője: McDonald’s

8 A MENNYISÉG KATEGÓRIÁJA
Hozzájárulásod legyen a kívánt mértékben informatív. Hozzájárulásod ne legyen informatívabb, mint amennyire szükséges. Se többet, se kevesebbet! Ha 1 Big Mac menüt kérek, azt várom, hogy…….. Szükséges és elégséges információ a szolgáltatásról, termékről, akciókról.

9 A MINŐSÉG KATEGÓRIÁJA SZUPERMAXIMA: Próbáld hozzájárulásodat igazzá tenni
Ne mondj olyasmit, amiről úgy hiszed, hogy hamis. Ne mondj olyasmit, amire nézve nincs megfelelő evidenciád. Azt kapod, amit vársz. Ha Fantát kérek, ne Colát kapjak. Eladó kommunikációja: igaz,valós Ételfotó, dekoráció: élethű ?

10 A McDonald’s-ban nem füzetet akarnak venni, hanem jól akarnak lakni.
A VISZONY KATEGÓRIÁJA Légy releváns. A McDonald’s-ban nem füzetet akarnak venni, hanem jól akarnak lakni. Eladó nem kérdez az időjárásról, viszont adekvált választ ad a feltett kérdésre.

11 A MODOR KATEGÓRIÁJA SZUPERMAXIMA: Légy érthető
Kerüld a kifejezés homályosságát. Kerüld a kétértelműséget. Légy tömör. Légy rendezett. Hogyan? Azt várom el, hogy a kiszolgálás legyen gyors, pontos, udvarias Az eladó kérdése és válasza egyértelmű, érthető legyen ?

12 A társalgás logikája Kérdés: milyen lehetőségeket nyújthat ez
SZSABÁLYOK MAXIMÁK Betartjuk Figyelmen kívül hagyjuk Megszegjük Kérdés: milyen lehetőségeket nyújthat ez az ontológiai coaching során?

13 TÁRSALGÁSI SZEMPONTBÓL AZ ONTOLÓGIAI COACHING LEHETSÉGES CÉLJA:
A lehető leghatékonyabb információcsere Mások cselekedeteinek befolyásolása, irányítása A maximák betartása hatékony információcsere?

14 MAXIMÁK FIGYELMEN KÍVÜL HAGYÁSA
megsértés kibújás ütközés megszegés MENTELMI JOG

15 A maximát a társalgási implikatúra létrehozása céljából használjuk ki.
MAXIMÁK MEGSZEGÉSE MAXIMÁK KIHASZNÁLÁSA IMPLIKATÚRA A maximát a társalgási implikatúra létrehozása céljából használjuk ki. Implikál: sugall, sugalmaz, sejtet, éreztet, utal valamire, a használt szavak homályos jelentése Példa: Azt mondom, hogy a bolt előtt sok autó áll, ezzel azt akarom implikálni, hogy a boltban sok vevő van, amiből a másik arra fog következtetni, hogy ha sok vevő van, akkor jól működő, széles választékú az üzlet, és jó árakat biztosít. Cél: A fogadó fél intuitíve megragadja az implikátumot. A COACHING ESZKÖZE A MAXIMÁK KREATÍV MEGSÉRTÉSE

16 Implikatúra érdekében
Példák a maximák megszegésére, kihasználására: Implikatúra érdekében Mennyiség Szükséges információt visszatartom (rajzteszt) – kreativitásra, gondolkodásra ösztönzöm A megjegyzésem információ híján van (a férfi az férfi  ) Azért adok a szükségesnél több infót, hogy belekeverjem a kellemetlen információt.

17 Implikatúra érdekében
Példák a maximák megszegésére, kihasználására: Implikatúra érdekében Minőség Ha túlságosan bizonygat valamit, megkérdőjelezem, igaz-e, kétely merül fel, biztos úgy van? Annak ellenére, hogy nincs igazi okom feltételezni, hogy nem mond igazat. Irónia – Ön egy földre szállt angyal Az irónia lényege, hogy mindenki számára ismert tulajdonsággal ellentétes dolgot állítunk. Metafora – Szó szoros értelemben nem igaz, a kijelentés a hasonlóságon alapszik. (jó játék!)

18 IRÓNIA Rajzfilmben Karikatúrában Politikában
„Állandóság” - Csinálni kellene már végre valamit... - Jó ötlet... IRÓNIA Rajzfilmben Karikatúrában Politikában

19 Implikatúra érdekében
Példák a maximák megszegésére, kihasználására: Implikatúra érdekében Viszony Ha egy témáról nem akarok beszélni, vagy ki akarom zökkenteni a coacheet a pillanatnyi állapotából, akkor oda nem illő dolgot mondok. Pl. mikor volt nyaralni utoljára, van-e testvére…. Modor Direkt fogalmazok homályosan, zavarosan, félreérthetően, kétértelműen, hogy tisztázzam a helyzetet, vagy gondolkodásra ösztönözzem. Elég, ha az érti, mit akarok mondani, akinek szól.

20 János érsek híres kétértelmű levele
Kedvenc szövegem: János érsek híres kétértelmű levele A királynét megölni nem kell, félnetek, jó lesz,, ha mindenki egyetért,, én nem, ellenzem.

21 A METAFORA JELENTŐSÉGE
Valójában mekkora jelentősége van a metaforáknak életünkben, és mennyire fontos őket tanulmányozni? Oidipusz mítosza: Oidipusz megérkezik Thébába, ahol találkozik a sfinxszel, aki a városba vezető utat védi. A szfinx rejtvényeket ad fel minden Thébába érkezőnek, és felfalja őket, ha nem fejtik meg a rejtvényt. Oidipusz érkezéséig minden vándort felfalt. A szfinx Oidipusznak is feladja a rejtvényt: Melyik az az állat, amelyik reggel négy, délben kettő, este három lábon közlekedik?

22 öregkorában pedig bottal jár.
Melyik az az állat, amelyik reggel négy, délben kettő, este három lábon közlekedik? AZ EMBER aki csecsemő korában négykézláb mászik, felnőttkorában két lábon jár-kel, öregkorában pedig bottal jár.

23 AZ EMBERI ÉLET EGY UTAZÁS
AZ EMBERI ÉLET EGY NAP AZ EMBERI ÉLET EGY UTAZÁS 2 fogalmi metafora A fogalmi metaforát két tartomány alkotja, Forrástartomány : fogalmi tartomány, ahonnan a metaforikus kifejezéseket merítjük a nap (reggel, délidő, este) utazás (lábak) Céltartomány: az a tartomány, amelyet a forrástartomány használata révén megérteni próbálunk. az emberi élet (csecsemőkor, felnőttkor, öregkor)

24 LEGGYAKRABBAN HASZNÁLT FORRÁS ÉS CÉLTARTOMÁNYOK
FORRÁSTARTOMÁNYOK Az emberi test Egészség és betegség Állatok Növények Épületek, építkezés Gépek, eszközök Sport és játékok Pénz és üzlet Főzés és ételek Hideg és meleg Világosság és sötétség Erők Mozgás és irányok CÉLTARTOMÁNYOK Érzelmek Vágy Erkölcs Gondolatok Társadalom, nemzet Politika Gazdaság Emberi kapcsolatok Kommunikáció Idő Élet és halál Vallás Események és cselekvések

25 METAFORA A coaching során
A coachee fogalmakat, nyelvi metaforákat , betanult szövegeket használ. ERŐS ONTOLÓGIA Minden elvont fogalom mögött fogalmi metaforák állnak. A coach feladata a nyelvi metaforák mögött húzódó fogalmi metaforákat láthatóvá tenni a coachee számára. GYENGE ONTOLÓGIA

26 METAFORA A coaching során
A coach tudatosan és kreatívan sérti meg a minőség első maximáját. (Ne mondj olyasmit, amiről úgy hiszed, hogy hamis.) A metafora, a metafora feladat eszköz a coach kezében. Felhasználási területek: a coachee feltérképezése konfliktus, probléma természetének tisztázása sztárgondolatok felmérése ellentmondások felismerése, leleplezése, értelmezése,

27 NEM KELL A BULLSHIT! A bullshit a szó szoros értelmében: A bika emésztésből visszamaradt emészthetetlen bomlásterméke széklet formájában. A bullshit valódi jelentése: hanta, humbug, megemésztésre váró gondolatnak álcázott, emésztésből visszamaradt emészthetetlen végtermék. A bullshit hatalmi kérdés is, egy másik ember viselkedésére adott lekicsinylő reakció. Leszarom.. A bullshit nem csak színlelés, ami a hazugság egy fajtája, és leleplezhető, hanem szimuláció, vagyis tünetet is produkál.

28 A szervezeti bullshit logikája
Egymás ellentéte Mcdonalizáció Gyenge ontológia Igaz A mcdonalizált világ a valóság sivataga, az igaz és a hamis elkülönítésének logikai tere. Az életben keressünk egy mcdonalizált szigetet, ahol él a kétértékű logika. Mcbullshitelés Erős ontológia Hamis Nincs valóság alap, rendszer, nincs kritérium, játékszabály. Nem él a kétértékű logika.

29 A TÁRSALGÁS LOGIKÁJÁNAK HASZNOSSÁGA AZ ONTOLÓGIAI COACHING SORÁN
MEGISMERJÜK A TÁRSALGÁS LOGIKÁJÁT A TUDÁS LEÜLEPSZIK, A MAXIMÁK ÉLERTE KELNEK KÉSZSÉGSZINTEN FELISMERJÜK ÉS ALKALMAZZUK KÉPESEK LESZÜNK LOGIKUS KÖVETKEZTETÉSEKET LEVONNI A CÉLNAK MEGFELELŐEN TUDUNK KOMMUNIKÁLNI

30 AZ ÉRVELÉS ÉS VITAKULTÚRA TANTÁRGY ÉRTÉKE
Megtanulunk hatékonyan érvelni és kulturáltan vitatkozni A fogalmak közötti kapcsolatok felismerése révén helyes következtetéseket tudunk levonni, ami hatékony problémamegoldást eredményez az ontológiai coaching során is.

31 ÉRVELÉS ÉS VITAKULTÚRA 1 2 3

32 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "ÉRVELÉS ÉS VITAKULTÚRA AZ ONTOLÓGIAI COACHING JEGYÉBEN"

Hasonló előadás


Google Hirdetések