Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
AZ ÓVODA EGÉSZSÉGNEVELÉSI GYAKORLATA (febr. 25.)
2
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD TESTI EGÉSZSÉG = gondozás, edzés, mozgásfejlesztés,
LELKI EGÉSZSÉG = biztonság-érzés, érzelmi egyensúly, értelmi fejlődés TÁRSKAPCSOLATI EGÉSZSÉG= segítőkészség, különbözőség elfogadása SZOCIALIZÁCIÓ NEVELÉS EGÉSZSÉGET VÁLASZTÓ KÉPESSÉG
3
MIKOR VÉGZÜNK EGÉSZSÉGRE NEVELÉST ?
a nap folyamán folyamatosan, egyes napszakokban kiemelten, reggeli érkezés, étkeztetés idején, altatáskor, haza induláskor, egyes gondozási feladatokat sűrűbben, balesti veszélyhelyzetben sürgősséggel.
4
I. A TESTI (SZOMATIKUS) NEVELÉS FŐBB FELADATAI
5
A szomatikus nevelés az óvodában a gyermek egészségvédelmét, egészségfejlesztését foglalja magában, így a testi jólét ("jól-lét"), az egészséges fejlődés biztosítását, az egészséges életmód követelményeinek megvalósítását, a testápolás szokásainak kialakítását, a megfelelő táplálkozás és öltözködés napi kontrollját.
6
Tartalmazza továbbá a gyermekek edzését
a levegő, a napsugárzás, a víz segítségével; valamint az élet és a testi épség megőrzését biztosító gondoskodást, a kisebb testi rendellenességek megelőzésével, i ll. javításával kapcsolatos nevelői eljárásokat.
7
1. Higiéné s nevelés a. személyi higiénés nevelés b. környezeti higiénés nevelés 2. Profilaxisra nevelés 3. Kondicionálás a. testedzés b. sport 4. Baleset megelőzésre nevelés
8
a. Egészséges környezet biztosítása
csoportszoba, tornaszoba, folyosó tisztaságának megléte, mellékhelyiségek , az udvar rendezése, felügyelete, fekvöhely, alvási feltételek rendezése, ruházat elhelyezése, váltása, felszerelések, játékok higiéniája.
9
b. Higiénés szokásalakítás feltételeinek biztosítása
a mosdóhasználat feltételei, a WC-használat követelményei, étkezés előtti és WC-használat utáni kézmosás gyakorlása, udvari ivás és kézmosás feltételei, fogápolás tárgyi feltételei, ruházatváltás, ruházat karbantartása (gondozás).
10
2. Profilaxisra nevelés A hagyományos betegség-megelőző tevékenység, a profilaxisra nevelés alapfeladata: a fertőző betegségek és a gyakrabban előforduló betegségek megelőzésére történő előkészítés, a szükséges ismeretek közlése és a helyes magatartás begyakorlása.
11
2. Profilaxisra nevelés A betegségek megelőzésre nevelés
A fertőző betegségek megelőzése Egyszerűbb rendellenességek megelőzése
12
3. Kondicionálás (A mozgás, játék, edzés, sport)
a játékhelyek higiéniája, tágassága, balesetmentes berendezése (az udvari játékszerek, játék-fajták biztonsága), a játékszereke higiéniája, fertőtlenítése, lehető legkevesebb tilalom felállítása, önállóságot segítő, kényelmes berendezés séta, kirándulás biztonságos szervezése, kísérése. mozgás, testnevelés, udvari játék
13
II. PSZICHOHIGIÉNÉS NEVELÉS
azaz: a lelki egészség védelme az egészséges személyiségfejlődést biztosítja, célja megóvni a gyermeket az idegrendszerre és a lelki életre káros hatásoktól, túlzásoktól, devianciáktól, az idegrendszeri-pszichés túlterheléstől, kimerüléstől.
14
A pszicho-higiénés nevelés - az ember testi és társas létéből adódóan - szoros kölcsönhatásban áll a szomatikus neveléssel, a biológiai, testi "jól-léttel". Különösen a kondicionálás, edzés, az aktív pihenés, a relaxáció, az autogén tréning hat kedvezően a személy idegrendszeri-pszichés állapotára.
15
II. PSZICHOHIGIÉNÉS NEVELÉS
lelki, szellemi egészség védelme, életvezetési ismeretek nyújtása, * biztonság, félelem nélküliség, * stressz-elhárítás, káros szokások megelőzése, (deviancia profilaxisa) * érzelmi nevelés: szeretet nyilvánítás * szorongás oldása, agresszió megelőzése
16
(a) Egészséges életvezetés
Egészséges napirend Hibás viselkedés megelőzése, kezelése Családi életre nevelés (b) Stressz-elhárítás A stressz-hatás kiküszöbölése A stressz-hatás kompenzációja (c) Az egészségre káros szokások megelőzése (d) Érzelmi nevelés
17
III. Szociohigiénés nevelés
Az egészségnevelésnek a társas-társadalmi együttélésből adódó feladatara történő előkészítést nevezzük szociohigiénés nevelésnek.
18
III. SZOCIOHIGIÉNÉS NEVELÉS * harmonikus társkapcsolatok *
Az ember társas lény Szociális kapcsolatok az óvodában Kommunikáció és interakció Segítőkészség A különbözőség kezelése, a másság elviselése, az SNI-s gyermekekkel való tolerancia.
19
(a) Kedvező társas miliő működtetése (b) Kommunikációra nevelés (c) A szerepfeszültségek feloldása (d) A szegregáció, elszigetelődés megelőzése (e) Egészségpropaganda
20
Mosolyogj! Nincs a világon se jó, se rossz. A gondolkozás teszi azzá!
„A legtöbb ember annyira boldog, amennyire boldog akar lenni.”- Lincoln
21
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.