Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyerekszobától az intergenerációs tudásmegosztás problémáig

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyerekszobától az intergenerációs tudásmegosztás problémáig"— Előadás másolata:

1 Gyerekszobától az intergenerációs tudásmegosztás problémáig
Prof. Dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár Széchenyi István Egyetem Győr

2 Súlypontok „Gyerekszoba” jelentősége
Intergenerációs problémák az együttműködésben Tudásmegosztás korosztályos problémái Miért nem működik? Van kiút?

3 „Gyerekszoba” jelentősége
Kultúra a családban Hozott értékek Nyitottság Hagyományos vs. mozaik család

4 Intergenerációs problémák az együttműködésben
Intergeneráció menedzsment, mint új funkció a vezetésben Veteránok Baby boom X generáció (hírnöknemzedék) Y generáció (digitális bevándorlók) Z generáció (digitális bennszülöttek)

5 Tudásmegosztás korosztályos problémái
tudásmegosztás életkori sajátosságai óvodás életkor Kommunikáció kialakulásának ideje – értelmes mondanivaló, szocializáció természetes együttműködés, de versenyhelyzetben megjelenik a tudásvisszatartás általános iskola Természetes közösségi lét, elfogadtatás kölcsönös segítség természetes Középiskola/ Z generáció Tudatos taktikai megfontolások csak, ha te is Egyetem/Y generáció Versengés együttműködés mélypontja (bizalmatlanság) egyetem és munka szintézisben/ Y, X generáció Versengő összetartás ha szükséges, hát legyen! (de bizalom hiányos) Munkahely/Baby boom, X, Y, Z Kényszerű együttműködés és bizalmatlanság csoportmunka csúcsa

6 Miért nem működik? IT és bizalomra épülő tanuló szervezeti kultúra
Tudásmenedzsment rendszer kiépítésének előfeltétele: IT és bizalomra épülő tanuló szervezeti kultúra Kritikus probléma: tudásmegosztás

7 baby - boom x generáció y generáció z generáció szemlélet közösségi, egészben gondolkodik én központú és középtávú önző és rövid távú nincs elkötelezettség, örülni annak, ami van, és élvezni a jelent kapcsolat elsősorban személyes személyes és virtuális hálózatok elsősorban virtuális, hálózatok virtuális és felszínes cél biztos egzisztencia multi környezetben biztonságban, pozícióban versengés, vezetővé válni megélni a jelent, szabadon élni és közösségben teljesíteni önmegvalósítás tudatos karrierépítés gyors előre lépés azonnal biztos, hogy ez/így kell? csoport-munka idegen természetes közege (multi cégek) hisznek a közös erőfeszítések sikerében virtuális szinten (csak ha kényszer) IT önképzésen alapul, hiányos jól kezeli lételeme beleszületett értékek türelem, soft skillek, hagyományok tisztelete, EQ, kemény munka, kemény munka, nyitottság, sokféleség tisztelete, kíváncsiság, gyakorlatiasság rugalmasság, mobilitás, széleskörű, de felszínes tudás, sikerorientált, kreatív, információszabadság elsőbbséget élvez jelenben élni, gyorsan reagál mindenre, kezdeményező, bátor, gyors információ szerzés és tartalom keresés, informális tanulás egyéb jellemzőik lehetnek hierarchia tisztelete, túlzott szerénység vagy arrogáns rugalmatlanság, passzivitás, cinizmus és kiábrándultság szabálykövető, anyagias, esélyegyenlőség, hierarchiát kevésbé tisztelik, realitás érzék, bizonyítási kényszer, képesek megújulni szabadság vágy nem tisztelik a hagyományokat, tudáskeresés új formái, fordított szocializáció, szemtelenség, távmunka, rész munkaidő, interim menedzsment, alábecsüli a soft skilleket, EQ-t eltérő világlátás, nem gondolkodni, öröm, élvezet, megosztott figyelem, nem következetes gondolkodás, nem keresi az értelmet, összemosódnak a munka és a szórakozás határai, bárhol otthon van

8 Miért nem működik? baby - boom x generáció y generáció
tanuló szervezet IT önképzésen alapul, hiányos jól kezeli lételeme előfeltétel Értékeik és egyéb jellemzőik rugalmatlanság, türelem, kemény munka, soft skillek, EQ, hagyományok tisztelete, hierarchia tisztelete, túlzott szerénység vagy arrogáns passzivitás, cinizmus és kiábrándultság, hagyományos tudásformákra épít kemény munka, nyitottság, sokféleség tisztelete, kíváncsiság, gyakorlatiasság szabálykövető, anyagias, esélyegyenlőség, hierarchiát kevésbé tisztelik, realitás érzék, bizonyítási kényszer rugalmasság, mobilitás, széleskörű, de felszínes tudás, sikerorientált, alábecsüli a soft skilleket, EQ-t, szabadság vágy nem tisztelik a hagyományokat, szemtelenség, távmunka, rész munkaidő, interim menedzsment, fordított szocializáció, tudáskeresés új formái, kreatív kreatív, egyéni és közösségi célok, értékek azonosak, közös munka, innovatív légkör, bizalom mindenek előtt Tudás-megosztás szívesen, önként, szabály tiszteletből, személyesen kölcsönösségen, ellenszolgáltatáson alapul nem, vagy csak ha érdekében áll vagy ha kényszer, IT alapon alapvető elvárás és természetes viselkedés

9 Miért nem működik? Gyakorlati vizsgálat:
Cél: tanulószervezeti jellemzők és működési problémák felmérése 32 vállalat (kérdőív ~ 450) 3 nagy kérdés csoport – 9 kérdéskör – 51 kérdés Értékelés: egyszerű statisztika és SPSS Nemzetközi referencia indexel összevetés

10 Miért nem működik? A 3 nagy területen megfogalmazható eredmények (válogatás): Pszichológiai biztonság: alacsony szinten érvényesül Különbségek elismerése és tolerancia: alacsony és közepes szintű Tanulást, tudásmegosztást megerősítő vezetés: alacsony szintű

11 Van kiút? A tudás átadását az életkor mellett a társadalmi helyzet, a kulturális különbségek is befolyásolják, mely a későbbi szocializációt, elfogadást, sikeres életet, a tudásmegosztás hajlandóságát meghatározhatják. Ezek a hozott értékek az intergenerációs különbségeket felerősítik/gyengítik. Sajátos módszerek segíthetik a viselkedés egyensúlyának kialakítását, a bizalom építését és a kultúra formálását. Speciális elvárások a menedzsmenttel szemben folyamatosan, a HR-el szemben a munkahelyre történő bekerülés esetén éleződnek ki.

12 Van kiút? Részleteket lsd. a folytatásban……
HSZOSZ Tanácsadói Konferencia Budapest

13 Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Gyerekszobától az intergenerációs tudásmegosztás problémáig"

Hasonló előadás


Google Hirdetések