Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaEszter Biróné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék
2
Tartalom Vizuális keresés és vizuális figyelem A vizuális figyelem metaforái Oldalon belüli navigáció vizsgálata Keresési stratégiák Összefoglalás
3
Vizuális keresés Vizuális keresés Figyelem előtti szakasz: Vizuális jellemzőkről (pl. szín, forma) belső leképezés a teljes látómezőről Figyelmi szakasz: Információ feldolgozása a látómező egy korlátos részén
4
Hogyan pásztázzuk a képernyőt? A vizuális figyelem metaforái: „reflektorfény” „változtatható látószögű lencse” „változtatható sávszélességű szűrő” Gyűrű alakú is lehet A figyelt terület és a fixált pont körüli terület nem feltétlenül az onos
5
Pásztázás honlapon* *: A médiafogyasztás dilemmája. A C3 alapítvány és az OmnicomMediaGroup kutatási projektje, 2007. február 28.
6
Keresési útvonalak vizsgálata Vizsgálat: Egérrel történő navigáció Pozíció, méret, elrendezés hatása a megtalálás sorrendjére és a reakcióidőre Különbségek kimutatása átlagos és értelmileg sérült felhasználók között cél: ajánlások kidolgozása felhasználói felületek tervezésére
7
Néhány tesztprogram és a résztvevők 125 egyetemista 40 középiskolás (13-15) 35 értelmileg sérült gyermek (10-18) Átlagos felhasználók Értelmileg sérült felhasználók
8
A módszer Kattintási sorrend egy résztvevőnél navigációs útvonal
9
A módszer Összes résztvevő navigációs útvonala navigációs gráf
10
A módszer Navigációs gráf nemszignifikáns élek nélkül navigációs struktúra
11
A módszer Navigációs struktúra + kattintási sorrend navigációs térkép
12
Keresési stratégiák Navigációs térkép keresési stratégia A keresési stratégia globális, ha a kattintási sorozat (útvonal hossza) minimális; lokális, ha a felhasználó minden egyes objektum után a legközelebb lévőre kattint; ad-hoc, ha se nem lokális, se nem globális. Egy keresési stratégia domináns, ha a legtöbbször fordul elő.
13
Navigációs útvonalak 2D térben Ad-hoc stratégia (értelmileg sérült felhasználók) Lokális és globális stratégia (átlagos felhasználók)
14
Navigációs útvonalak 3D térben Ad-hoc stratégia (értelmileg sérült felhasználók) Lokális és globális stratégia (átlagos felhasználók)
15
Navigációs útvonalak egy honlapon lokális stratégia (értelmileg sérült felhasználók) globális stratégia domináns, lokális stratégia szintén megjelenik (átlagos felhasználók)
16
Kattintási sorrendek vs. Kattintási preferenciák Vannak esetek, amikor a kattintási sorrend nem egyértelmű Ötlet: figyelembe vesszük, hogy milyen gyakran kattintottak az adott objektumra mielőtt egy másikra kattintottak volna (azaz, milyen gyakran preferálták az egyes objektumokat a többi objektumhoz képest) Egy objektum skálaértékei 0 és 1 között: 1: minden résztvevő azt az objektumot választotta ki elsőként 0: minden résztvevő azt az objektumot választotta ki utoljára
17
Kattintási skálapreferencia-értékek Értelmileg sérült felhasználók Átlagos felhasználók
18
Kattintási preferencia-értékek reprezentálása hőtérképen Értelmileg sérült felhasználók •Átlagos felhasználók
19
Reakcióidők vizsgálatának eredményei
20
Összefoglalás Módszer a felhasználók oldalon belüli navigációjának jellemzésére Legvalószínűbb kattintási sorrendek Navigációs gráfok Kattintási skálapreferenciák Reakcióidő Lineáris függvénye az objektumok számának, ha keresendő obj.-ok száma ≤ 7 (átlagos fh.), vagy keresendő obj.-ok száma ≤ 5 (értelmileg sérült fh.)
21
Ajánlások Ha egy multimédiaprogramot vagy egy honlapot értelmileg sérült emberek is használnak, akkor ne tartalmazzon 5-nél több keresendő objektumot. Ha a felhasználónak szövegeket, linkeket kell keresnie, érdemes a szövegeket, linkeket több hasábban elrendezni. Ha a felhasználónak több objektumot is kell keresnie, akkor a keresési idő csökkenthető azáltal, hogy a keresendő objektumoknak közös tulajdonságai vannak. Ilyen tulajdonságok lehetnek szöveges feladatok esetében ugyanazon betűtípus, betűméret, betűszín stb. használata; grafikus objektumok esetén ugyanazon méret, ugyanazon alak stb. A keresendő objektumoknak jelentősen különbözniük kell a nemkeresettektől.
22
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.