Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász."— Előadás másolata:

1 Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász Timea

2 Tartalom Hipotézis A vizsgálat és a terep bemutatása
Elméleti kontextus: Világzenéhez kapcsolható jelentések A balkáni zene A világzenei események jelentősége A kutatás főbb eredményei

3 Hipotézis A világzene ismerete, netán szeretete elősegítheti a kultúrák közötti párbeszéd és a szolidaritás kialakulását.

4 A vizsgálat és a terep ismertetése
Terep: Kelet-nyugati Átjáró Balkán Világzenei Fesztivál és Konferencia Vizsgálat: szervezői oldal: fesztivál előadói, eszmeisége, története befogadói oldal: fókuszcsoport interjúk Pécs, ezen belül a Balkán Világzenei Fesztivál, mint Kelet és Nyugat találkozásának lehetséges helyszíneként történő értelmezési kereteit kutattam.

5 Elméleti kontextus A világzenének tulajdonított jelentések:
A zenei produktum honnan származik, milyen lokalitással azonosítható → „a világ többi része” A világzene a sokszínűség eszméjének példája Egy termék a globalizáció piacán, mechanizmusait a piaci igények formálják

6 Elméleti kontextus Balkán: Egységes kulturális identitás
Volt Bizánci és Ottomán birodalom területén való elhelyezkedés Roma kultúra megszólalása Balkáni etnozene = ott élő cigány közösségek zenéje

7 Elméleti kontextus Világzenei események → progresszív szolidáris cselekvésként azonosíthatók: Közönség: év közötti, liberális, közép-, felsőosztályba tartozó, jól képzett Burkolt cél: a nevelés Veszélye: ön-sztereotípiák megjelenése, a közönség a másságra kíváncsi → pótlékai csak az aktivizmusnak

8 Kelet-nyugati átjáró Balkán Világzenei Fesztivál
Pályázat szövege: Imidzs: Pécs Nyugat kapujának metaforája Déli kulturális övezet Eredeti elképzelés: Pécs egy piactér Hivatalos szöveg mellett megjelenő diskurzus: Pécs eladhatóbb, érdekesebb a Nyugat számára a Balkán által Balkán a sokféleség jelölője Helyi politikai erők kritikája

9 Kelet-nyugati átjáró Balkán Világzenei Fesztivál
A fesztivál mai története: Szervezők, mint közvetítők A rendezvénynek nem célja a balkáni zene bemutatása: 3 év 28 fellépő, minden évben 1 pécsi, összesen 15 magyarországi magyar zenekar, 13 csupán a külföldi (1 francia, nem balkánhoz köthető fellépő)

10 Fókuszcsoport vizsgálat
3 fő fókusz a világzene, mint fogalom ismerete a Balkán, mint földrajzi, kulturális térség meghatározása a közeg megnevezése, amelyen keresztül hat a balkáni zene a befogadóra

11 Fókuszcsoport vizsgálat eredményei
A negatívumok a feltételezett balkáni életkörülmények leírásából fakadtak: elhatárolódás a gondolattól, hogy Pécs Balkán kapuja. Zene hallgatása nem választódott külön az adott földrajzi egységtől→Balkán azonosítása a Macskajajjal Kelet és Nyugat orientalista ellentéte létezik, viszont csupán a színpadon lehet legitim Világzene lokalitásokat kínál a nyugati piacon

12 Összegzés A világzene: a kultúrák közötti párbeszéd médiuma? Valós a szolidaritás? A multikulturalizmus narratívája? Orientalizmus tézisei újra artikulálódnak: nyugati civilizáció→←keleti elmaradottság, premodernség Befogadók: elhatárolódás a Balkán kapujától Szervezők: piactér, találkozás helyszíne

13

14 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász."

Hasonló előadás


Google Hirdetések