Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest"— Előadás másolata:

1 Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest
Tweetel, támblizik, sznepcsetel – egy netszótár tanulságai pedagógusoknak Dr. Veszelszki Ágnes Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest 2014. március 19-én

2 Áttekintés internet ~ közösségi média és a diákok
a digitális kor kulturális jellemzői egy új nyelvváltozat, a digilektus nyelvi jellemzői, kiemelten: vizualitás lexika (szókincs)

3 A digitális nemzedék és a könyvek…

4 És mondd, apa, bevált az iPad, amit tőlem kaptál a születésnapodra?

5 A magazin egy olyan iPad, amely nem működik

6 Hogyan használják a diákok a közösségi médiát?
a 12–17 éves amerikai diákok 73%-a használja a szociális médiát (2013) 25 év alatti németek 98%-a (2014) az iskolákban, ahol tiltják a mobil használatát, 63% mégis használja 62%: hírek közösségi médiából 17%: információk „nehéz” témákról (pl. drogok) forrás: [ ]

7 Veszélyforrás? rombolhat: álláspályázat: 38%: negatív befolyás (digitális lábnyom) elterelheti a figyelmet (vs. multitasking) cyberbullying (online zaklatás): háromból egy gyerek tapasztalta digitális szakadék és megértési nehézségek A láma nem írt misst, jöttek gankelni, a support meg hiába próbált menteni, az enemy alapból pro volt, és a n00b csipa még feedelte is őket. (gamer, Balogh Andrea)

8 Digilektus saját fogalom: digi- + lektus
új nyelvváltozattípus a nyelvváltozatok rendszerében az elektronikus (digitális) média nyelvhasználati módja a számítógép közvetítette kommunikációra jellemző új nyelvváltozat

9 A digilektus korának Kulturális jellemzői

10 Hogyan változtatta meg az internet az Ön gondolkodását?
A világhálóba keveredett ember… ELTE Eötvös Kiadó, december

11 A világhálóba keveredett ember
„Egyre gyakrabban esik meg velem, hogy ott állok tanácstalanul a város közepén, mert nem találok postát, patikát, trafikot. Ha van a társaságomban okostelefonos – én ugyanis butatelefont használok –, megkérem, segítsen, ugorjon már fel a világhálóra, vagy felhívok valakit, hogy derítse ki, hol vagyok, és merre menjek. Miközben világos számomra, hogy valamit rosszul teszek, hiszen a web ma már lényegében mindenhonnan elérhető. Tehát mindenütt jelen van. Omnipraesens.” (Réz András filmesztéta, műfordító, forgatókönyvíró, reklámszakember)

12 Az itt-most-minden-médium
interperszonális kommunikáció helytől és időtől való függetlenné válik felgyorsul (Schlobinski 2009) hálózati jellegzetességek (Heijnk 2002) interaktív multimediális elméletileg korlátlan tárhely, szinte végtelen információs tér globális: elméletileg mindenütt elérhető „Minden egyformán közel, vagy – ha úgy tetszik – egyformán távol van” (Karácsony 2002) a jelen felértékelődése: a modern világ általános jellemzője, internet: látványosabbá teszi (Karácsony 2002)

13 Információmennyiség a korábban tapasztalthoz képest elképzelhetetlen mértékben és sebességgel nő: „tudásrobbanás” (Pscheida 2007) „big data” átláthatatlan információmennyiség hatásai bizonytalanságérzet, orientáltságvesztés: „lost in hyperspace” kognitív túlterhelés: „cognitive overhead” érzés: minden információ online elérhető

14 Új keresési technikák a’la carte-kultúra (Origgi 2006)
keresés és szelekció korábban: szótár, lexikon, enciklopédia vagy szakkönyv ma: keresőportál, pl. Google (vö. anti-játék)

15 Mediatizált mindennapok
médiumok a másokkal való kapcsolattartásra naponta többször is választás: kommunikációs forma telefonbeszélgetés, skype, sms, , cset, üzenőfal, „privi”, komment, blog, tweet, fórum, hivatalos levél…

16 Szerző-szerkesztő-olvasó viszony
nyomtatott munka: több szakértő (szerző, kiadó, szerkesztő, lektor, korrektor) web 2.0 (pl. Wikipédia): interaktivitás: résztvevő online közösség, sok anonim szerző, „tömegek bölcsessége” olvasó társszerzővé és -szerkesztővé is válik hitelesség, megbízhatóság Nature magazin 2005: Wikipedia (3,86 hiba) vs. Encyclopedia Britannica (2,92 hiba)

17 Hiperlinkes szöveg internetes szöveg hálószerkezete: hipertext (Ted Nelson 1974, 1987) hipertextegységek, részszövegek csomópontok (szövegek, képek, videók, animációk…) hiperlinkek, elektronikus utalások csomópont: döntés: belép vagy tovasiklik linearitás felfüggesztődése patchworkszerű információszerkezet

18 Digitális műfajok a korábbi technológia/műfaj párhuzamosan tovább él, jelentősége csökken aszinkron formák > szinkron típusúak pl. , fórum > cset, blog > tweet, poszt nagy elbeszélések > mikroelbeszélések pl. levél > képeslap > jókívánság-sms > poszt a közösségi oldalak üzenőfalán formák konvencionalizálódnak pl. sms (sok rövidítés, sajátos íráskép vs. írott normát követő, szabályos) pl. tweet #)

19 Kultúrpesszimista nézetek a kommunikáció evolúciójáról

20 A digilektus Nyelvi jellemzői

21 A nyelvi hatások vizsgálati szempontjai
írástechnika (kézi vs. gépi szövegbevitel, billentyűzet vs. érintőképernyő) helyesírás (fonetikus írás) olvasás és szövegértés (hipertext) grammatika (redukció, beszélt nyelv) pragmatika (tegezés-magázás, troll) vizualitás (kép-szöveg kapcsolatok) lexika (nyelvi kölcsönhatások, neologizmusok)

22 A digilektus és a vizualitás

23 Vizualitás képi információ bevonása
pl. számítógépes programok grafikus felülete, honlapok, ASCII-rajzok, képmegosztás, profilképek, emotikonok, selfie, reaction gif… Fb. napi 350 millió fotó, Snapchat: 400 M ╔══╗ ║██║ ♫ ♫ ║(O)║::::::::: ╚══╝:::::::::... █ ▄ █ ▄ ▄ █ ▄ █ ▄ █ Min ● Max `·.·´ ●/ /▌ //

24 Vizualitás emotikonok

25 Vizualitás és mémek „lájkfolklór”: divathatás, gyors reakció
pl. demotiváló pl. olimpiai mémek (McKayla Maroney)

26 Mi lehet mém? dallam, gondolat, jelszó, ruhadivat, edények készítésének vagy boltívek építésének módja (Dennett) > továbbküldendő es lánclevelek > az interneten folklórszerűen terjedő, szinte bármilyen jellegű, képes-szöveges-hangos tartalom

27 Leo és az Oscar (vö. Mémeskút)

28 Hungaromém

29 A digilektus szókincse

30

31 A Netszótár céljai dokumentálás ismeretterjesztés szórakoztatás
a kommunikációs szakadék csökkentése a digitális bennszülöttek és bevándorlók (kint rekedtek?) között

32 Új szóalkotások, új kollokációk
netologizmus: az internetes nyelvhasználatban keletkező, a neten előforduló neologizmusok egoszörfölés ’keresőprogramban saját névre való rákeresés’ támblizik ’a Tumblr oldalt használja’ insta ’Instagram’ XD [ikszdé], ikszdézik, kettőspontdézik ’nevet’ becsizmáz ’felébred, ébredezik’ (bebootol a gép ’betölt’, boots ’csizma’) Facebook-gyanús fotó lóg a neten, dob egy sms-t

33 Belső tagolódás informatikai (eredetű) szókincs
szkennel, , wlan, alaplap, space, backspace, QWERTY, klikkel kodek, béta, bágos játékosok nyelve, gamerszókincs (vö. Balogh Andrea) laggol, kempel, hedcsát, hent, kipörget, imba

34 Belső tagolódás e-mail, levelezőlisták blog; fórum csetelés
emil, evél, CC, BCC, addol, csatolmány blog; fórum komment, poszt, gasztroposzt, vlog, énblog, bloggerina, kommenthuszár, imho csetelés cset, BRB, CB, pill, mom, tel, Snapchat közösségi oldalhoz kötődő szókincs fészel, fácse, posztol, megpókol, tetszikel, lájkgyanús, lájkfolklór, bejelöl, letilt, blokkol, megalájk, gigalájk, teralájk

35 Idegen (angol) nyelvi hatás
angol szavak (rövidítések) átvétele eredeti írásmóddal: task manager ’feladatkezelő’, Thx = Thanks ’köszönöm’ fonetikus írással: divájsz < device ’eszköz’, fícsör < feature ’jellemző’, kapcsa < captcha ’ellenőrző kód’ tükörfordítások, kalkok félig: arcpálma < facepalm teljes: kékfog < Bluetooth, adatbázis < data base, képbolt < Photoshop

36 Gesztusleíró kifejezések, verbális szmájlik
arcpálma ~ facepalm headdesk

37 Netspecifikus akronimák
ASL = age sex location ’kor, nem, tartózkodási hely’ OMG = Oh, my God ’Ó, istenem! ’ LOL = laugh out loud ’hangosan nevet’ ROTFL = rolling on the floor laughing ’földön fetrengve nevet’ TLDR = too long; didn’t read ’túl hosszú, nem olvastam el’

38 További példák: ASD billentyűkombináció, játékirányítás funkciói:
csetelés során a kommunikáció fenntartása ’nem tudok mit mondani, csak nevetek rajta’ név többet szerepeljen a cseten unalom, felháborodás vagy döbbenet szóban: [áesdé], unalom vagy hezitálás, töltelékszóként már tudom mit kapsz majd szülcsinapcsidra :D XD ( egy kopasz török ninfo csajt) XDDDDDDDDD :AS:AD:FASFASDF:ASD:SDA-

39 További példák: láwcsi, szeri, szerike
digitális kommunikációban + ifjúsági társalgási nyelvben használt szóalakok jelentése: szeretet, szerelem, szeretlek Szercsi puszcsi, este talee! <3

40 További példák: fészes ős
a Facebook közösségi oldalra regisztráló, a gyermekével ott kapcsolatot felvenni kívánó szülő írott nyelvben Anti szülei fészes ősök, mindent ellenőrizni akarnak a fb-on.

41 Nézőpont kérdése: A mi generációnk
A mi generációnk nem lesz híres semmiről Soha nem mondja majd senki, hogy Mi vagyunk az emberiség csúcsa Tévedés, az igazság az, hogy A generációnk egy hiba volt. Azt gondolni, hogy Tényleg sikeresek leszünk Hiábavaló. És tudjuk, hogy Csak pénzért és hatalomért élni Az, ahogy a dolgok mennek. Szeretni, tisztelni, kedvesnek lenni Hülyeség. ujnemzedek.hu/kivagy/1081/14_eves_srac_irta_a_szazad_legfontosabb_verset.html Elfeledkezni a régi időről Nem lesz könnyű, de megpróbáljuk. Javítani a világon Olyasmi, amit soha nem tettünk. A feladás A megoldásunk a problémákra. A kemény munka: Ez egy vicc Tudtuk, hogy Az emberek azt mondják, nem térhetünk vissza. Ez igaz lehet, Ha csak át nem fordítjuk a dolgokat. (Most olvasd lentről felfelé) Jordan Nichols

42

43 Veszelszki Ágnes www. veszelszki. hu facebook. com/netszotar facebook
Veszelszki Ágnes facebook.com/netszotar facebook.com/netesszekotet 2014


Letölteni ppt "Újbudai Pedagógiai Intézet, Budapest"

Hasonló előadás


Google Hirdetések