Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szádvár VI.vármentő hét

Az előadások a következő témára: "Szádvár VI.vármentő hét"— Előadás másolata:

1 Szádvár VI.vármentő hét
Mottó: Ég a napmelegtől a Szádvár hegy csúcsa, tikkadt várbarátok ásogatnak rajta.( Arany János után szabadon) A várbarátoknak előadja: Tokár László Fotó: NOKIA Készítette: Tokár László

2 A kezdő várbarát beszámolója.
A városi panelból kitörő nyugdíjas szemével, én nem a szakmai kihívást kerestem, hanem a kertészkedést pótló kikapcsolódást. Bár nagyon szeretem én is a fényes tárgyakat, nem volt hozzá szerencsém. A felüdülés volt amikor kiléptem az Szalamandra ház épületéből és a zajos betonrengeteg helyett az erdő csendje várt. Igazi sport teljesítmény feljutni a várba. Ez utóbbitól vártam, hogy megszabadít néhány kiló súlyfölöslegtől, de sajnos a kiváló helyi ételek ezt nem tették lehetővé. Kiváló volt az együttműködés a fiatalok, és az idősebbek között. Első reggelen a szerszámok felszállítása volt a legnagyobb feladat. Utólag komikusnak tűnik, ahogy felsorakoztam a többiekhez az egyik legnagyobb szerszámkészlettel, mert az is kétséges volt, hogy üresen fel fogok e kapaszkodni a várba. Szerencsénkre volt gépjármű ami a szerszámokat feljuttatta, és az utat „csak” a napi víz és kaja felszállítása terhelte. Elsőre bőven elég volt ez is. De következzen az én képes riportom erről a dolgos hétről, mert néhány képet én is készítettem, ezt osztom most meg az érdeklődőkkel.

3 Előbb egy gondolat a vár lábánál.
A hegyre menet elgondolkoztam, mivel tehetnénk látványosabbá Szádvárat? Az ötlött fel bennem, bár a vár így is igen népszerű, viszonylag kis erőfeszítéssel külső látványát lehetne fokozni. A várbarátok időszakosan nagy erőfeszítéseket tesznek a vár környékén a növényzet burjánzásának visszafogásában. Az ilyen akciók felhasználhatók lennének egy látogató ösvény kialakítására a vár alatt, biztonságos távolságra. A művelet esetleg „néhány” kő elmozdításával járna, ha az út nem nem kerül túl közel a kiomlásokhoz. A kövek megmozdítása néha azért is szükséges, mert az eredményesebb bozót irtáshoz, gyökérzethez egészen közel kell a vágást végezni, így a takarítással két legyet üthetünk egyszerre! Nem kicsit, van bennem bizonyos önzés, hogy a várbarátok segítségével magam is eljuthassak egyszer az alsó Csigához. Természetesen az akcióhoz szükséges a felügyeletek bele egyezése is! Sajnos ezt a témát nem osztottam meg ez idáig senkivel.

4 Szálásunk udvara Tiszta csendes itt a táj, a vendég nyugalmat talál. A Szalamandra ház, és udvara.

5 Út a hegyre Lassan ment az öreg medve, egymagában, kecmeregve. Fenséges az erdő csendje, tiszta üde levegője.

6 Gyümölcsfák a hegyen A várba vezető út mellett sok gyümölcs fát is lehetett látni. Ahogyan közeledünk a várhoz egyre több van belőlük: dió, körte, som, cseresznye. Persze már elvadultak. A diófákat a korabeli ostrom leírásában is említik!

7 Som a Német bástyán A Német bástyán, az egyik kiomláson látható ez a termékeny somfa. Máshol, a várfal tövében a Nyugati bástyánál látható dió. Ahol pihentünk ott pedig vadkörte hullott! Érdekes, hogy régebben hullott gyümölcsöt nem lehetett látni, mert az állatok reggelre begyűjtötték.

8 Érkezés a várba Feljutott a kiscsapat, zászlót kitűzni hamar! Mielőtt munkához láttunk, elvégeztünk néhány szertartást, és jött, az eligazítás.

9 Árok árok 16-s árok… Sátor, ponyva, napernyő, védelem kellett a forróság ellen. De így is a fák árnyékába kellett menekülni!

10 Munkában a 16-s személyzet
Szádvár krónikása, Gábor is kitett magáért, szorgalmasan fotózott, és riportokat készített. Most éppen velünk!

11 Ah, micsoda kép! Itt a Szerző Úr, aki jobbágyként végzi a vármunkát.
Aki keres az talál, a 16-s árok valóságos kincsestár!

12 Az alsóvár és a csodálatos panoráma! Előtérben a ciszterna.

13 A bizonyító erejű lelet: Swendli golyója!
Ez bizony csatában veszítette el majdnem a harmadát!

14 Valami pénznek látszó tárgy…

15 Vallatjuk a pecsétnyomót…

16 A Csigánál… A 17-s árok. Itt legalább árnyék is volt,… és sok lelet! A fiúk és a lányok kitettek magukért kivágták egy nagy fa gyökerét!

17 Védett szakasz a déli falon.

18 Belső vár a Porkoláb fallal. Itt még nem sokat vallott a múlt.

19 Felmérés a Csonka bástyánál
Felmérés a Csonka bástyánál. A háttérben látható társunk termetével érzékelhető a fal mérete.

20 A 18-s kincses árok ! A szorgalom valódi, a fotóról nem tudnak!

21 Lisztes bástya, 19-s árok. A kövek önmagukért beszélnek ebben a forróságban kemény munka volt mozgatni!

22 Ez a Belső vár… Itt bizony nagy volt a rombolás!

23 Kilátás a Német bástyáról.

24 Tiéd a vár! Hamarosan találkozunk!

Letölteni ppt "Szádvár VI.vármentő hét"