Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.3. Bútorok

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.3. Bútorok"— Előadás másolata:

1 Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.3. Bútorok

2 Zöld közbeszerzési képzési eszköztár
1. modul: Bevezetés 4. modul: A szükségletek felmérése 2. modul: A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői 5. modul: Körforgásos közbeszerzés 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai 6. modul: A piac bevonása 7. modul: Üzemeltetés (bútor) 7.3. modul: Bútorok

3 Környezeti hatások Mi a bútorok környezeti hatása?
A 27 uniós ország a globális bútorgyártás körülbelül 20%-áért felelős. Az uniós bútorgyártás (2016-ban) 6,8 tonna CO2 kibocsátásával járt.2 A vállalkozások és a fogyasztók évente 10 millió tonna bútort dobnak el hulladékként.3 7.3. modul: Bútorok

4 Környezeti hatások A bútorok életciklusa
Anyagok és alkatrészek – a legnagyobb környezeti hatás Gyártás Csomagolás értékesítés Használat – gyakorlatilag nincs környezeti hatás Életciklus vége 7.3. modul: Bútorok

5 Környezeti hatások Miért jó a zöld közbeszerzés a bútorvásárláskor?
A zöld közbeszerzési elvek bútorok beszerzése során történő, széles körben elterjedt alkalmazása: A helyi bútorrestaurálási szolgáltatások és munkahelyek elérhetőségének növekedése Az újrahasznosított anyagok felhasználásának ösztönzése Formatervezési innováció a javíthatóság tekintetében Hulladéklerakóba kerülő erőforrások csökkentése 7.3. modul: Bútorok

6 Alkalmazási kör A bútorok zöld közbeszerzésének három megközelítése
Bútorrestaurálási szolgáltatások beszerzése a bútorok élettartamának növelésével Új bútorok beszerzése a hosszú élettartamra összpontosítva a tartós anyagok, a könnyű javíthatóság, a pótalkatrészek és a jótállás révén Az életciklusuk végéhez ért bútorokkal kapcsolatos szolgáltatások beszerzése, ideértve a szociális gazdasághoz való kapcsolódást 7.3. modul: Bútorok

7 A szükségletek felmérése
A megfelelő megközelítés kiválasztása Újragondolás szükségessége Két kulcsfontosságú kérdés: Van-e már a hatóságnak újrafelhasználható vagy restaurálható bútorzata? Mennyi ideig lesz szükség a bútorokra, és mi történik az életciklus végén? A meglévő bútorok újrafelhasználása és megjavítása környezetbarát, pénzt takarít meg, és nem feltétlenül igényel közbeszerzési eljárást Példa: Bútorok újrafelhasználása és restaurálása egy új irodában (közegészségügyi intézet Walesben (Public Health Wales), Egyesült Királyság) További információk: 4. modul: A szükségletek felmérése 7.3. modul: Bútorok

8 Áttekintés Az uniós zöld közbeszerzés megközelítése a bútorok vonatkozásában Faanyag törvényes forrásokból való beszerzése Részben vagy egészben megújuló anyagokból (például fából) készült anyagok használata Maximális határértékek meghatározása a bútorokból származó teljes illékony szerves vegyületek kibocsátására, valamint konkrét formaldehid-kibocsátási határértékek meghatározása a faalapú lemezekre és bútorszövetekre vonatkozóan Tartós és a célnak megfelelő bútorok beszerzése, amelyek megfelelnek a vonatkozó EN-szabványoknak Könnyen szétszerelhető, javítható és újrafeldolgozható bútorok beszerzése, amelyekre jótállás vonatkozik 7.3. modul: Bútorok

9 Uniós GPP-követelmények
Bútorok – közzététel: 2017. Példák: Kiválasztási szempontok (SC) – a beszállító azon képessége, hogy biztosítsa a fakitermelésre vonatkozó uniós rendelet követelményeinek betartását Műszaki leírások (TS) – a pályázónak az ajánlatkérő szerv által rendelkezésre bocsátott bútorokat kell restaurálnia a meghatározott követelményeknek megfelelően Odaítélési szempontok (AC) – pont jár azért, ha a fa alapanyagú lemezek formaldehid-kibocsátási aránya nem haladja meg a meghatározott 65%-os határértéket Szerződésteljesítési záradékok (CPC) – kérésre az alvállalkozónak bizonyítania kell az uniós fakitermelési rendeletnek való megfelelést A részletes szempontok itt találhatók: Uniós GPP-követelmények bútorok esetében 7.3. modul: Bútorok

10 Ellenőrzés A részletes ellenőrzési szempontok itt találhatók:
A textiltermékekre vonatkozó zöld közbeszerzési követelményeknek való megfelelés ellenőrzése Milyen dokumentumokra van szükség? Mikor? Vizsgálati jelentések / ellenőrző adatok Írásbeli kötelezettségvállalások/nyilatkozatok Ökocímkék/harmadik fél által végzett tanúsítás Biztonsági adatlapok Az alkalmazott rendszerek leírása Felhasználói útmutatók / termék kézikönyve Jótállás másolata Ellenőrizni kell a zöld közbeszerzés feltételeinek való megfelelést: a kiválasztási eljárás során (kétlépcsős eljárások esetén); a pályázatok elbírálása során, valamint a szerződés végrehajtási fázisában. A részletes ellenőrzési szempontok itt találhatók: Uniós GPP-követelmények bútorok esetében 7.3. modul: Bútorok

11 Ellenőrzés Példák követelményekre
TS1: Új bútor Faanyag törvényes forrásból való beszerzése bútorgyártáshoz A fakitermelésre vonatkozó rendeletnek megfelelően a bútorokhoz felhasználandó összes faanyagnak legális kitermelésből kell származnia. Ellenőrzés: Nyilatkozat arra vonatkozóan, hogy kizárólag törvényes forrásokból származó faanyagot használnak fel. Szerződésteljesítési záradékok (CPC): az ajánlatkérő szerv helyszíni ellenőrzéseket végezhet, az alvállalkozónak kérelemre bizonyítékot kell szolgáltatnia a megfelelés alátámasztására. 7.3. modul: Bútorok

12 Ellenőrzés Példák követelményekre
TS2: Bútorrestaurálás: Tartós kárpitbevonatok Az ajánlattevő olyan kárpitozóanyagokat köteles használni, amelyek az I. függelék táblázatában előírt valamennyi fizikai minőségi követelménynek megfelelnek Ellenőrzés: az ajánlattevőnek be kell nyújtania a beszállító nyilatkozatát a vonatkozó vizsgálati jelentésekkel alátámasztva (részletek az I. függelékben) Úgy kell tekinteni, hogy azok a kárpitanyagok, amelyek a textiltermékekre vonatkozó uniós ökocímkét vagy a felsorolt követelményeknek közvetlenül, illetve azzal egyenértékű módszerek alapján megfelelő I. típusba tartozó ökocímkét kaptak, megfelelnek a követelményeknek 7.3. modul: Bútorok

13 Piaci elérhetőség Fenntartható bútorok beszerzése A hitelesség fontos!
Az uniós ökocímke 13 GPP-kritérium ellenőrzésére használható (a 27-ből), ideértve a következőket: TS5 a REACH-rendelet jelöltlistáján lévő anyagok TS4/7 Habosító anyagok TS5/8 Használatra való alkalmasság TS6/9 A szétszerelhetőséget és javítást biztosító tervezés AC1/3 Alacsony kémiaimaradékanyag- tartalmú kárpitanyagok 2018. március – 38 termék kapta meg az uniós ökocímkét! A hitelesség fontos! Számos ökocímke létezik a bútorokra vonatkozóan, de a minőség változhat – a közbeszerzés kiíróinak az I. típusba tartozó ökocímkét kell választaniuk (külső fél ellenőrizte és az életciklusköltség alapján ítélték oda a címkét). Az ökocímkékről részletesen lásd a 3. modult (jogi szempontok) Az uniós ökocímkével rendelkező bútorok elérhetősége jelenleg korlátozott. További információk az engedélyes szolgáltatókról itt találhatók: Bútorok uniós ökocímkéje 7.3. modul: Bútorok

14 Ökocímkék használata a zöld közbeszerzésben
További szempontok hozzáadása a közbeszerzéshez Az ellenőrzésen kívül az I. típusba tartozó ökocímkékre is alapozhatók további követelmények, amennyiben a szempontok kapcsolódnak a szerződés tárgyához Bútorok esetén a zöld közbeszerzés során minden uniós ökocímke-kritérium használható. Például: 4. kritérium: vinil-klorid monomer (VCM) felhasználásával gyártott műanyagok használata a bútortermékek egyik részében sem megengedett. 6.4. a) kritérium: a kárpitozási anyagokban használt nem újrafeldolgozott pamutszál legalább 10 tömegszázalékát a meghatározott ökológiai termelésre vonatkozó követelmények szerint kell termeszteni. A bútorokra vonatkozó uniós ökocímke-követelmények a 2016/1332/EU bizottsági határozatban találhatók 7.3. modul: Bútorok

15 A zöld közbeszerzést támogató jogszabályok
Az összes beszállítóra vonatkozó kötelezettségek Vegyi anyagok jelenléte A REACH-rendeletek (1907/EK és 2009/EK rendeletek) értelmében a vállalatok kötelessége a vegyi anyagokhoz kapcsolódó kockázatok azonosítása és kezelése. A GPP TS5. kritériuma (a REACH-rendelet jelöltlistáján szereplő anyagokra vonatkozó nyilatkozat) felhasználja ezt a jogi kötelmet. Faanyag törvényes forrásból való beszerzése Az uniós fakitermelésről szóló 995/2010 rendelet értelmében a vállalatoknak kötelezettségeik vannak, a rendelet pedig tiltja az illegálisan kitermelt faanyag uniós behozatalát. A GPP TS1. kritériuma (Faanyag törvényes forrásból való beszerzése bútorgyártáshoz) felhasználja ezt a jogi kötelmet a fatermékek jogszerű eredetének igazolására. 7.3. modul: Bútorok

16 További iránymutatás Bútorok újrafelhasználása és restaurálása egy új irodában (közegészségügyi épület Walesben (Public Health Wales), Egyesült Királyság) Körforgásos kialakítású új bútor (Venlo városa, Hollandia) Fenntartható bútorok keretrendszerének létrehozása (National Procurement Ltd., Dánia) A GPP információs szolgálata Ha további segítségre van szükség a GPP-vel kapcsolatban, lépjen kapcsolatba az EU ingyenes Információs szolgálatával Az Európai Bizottság számára az ICLEI – Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért által kidolgozott eszköztár Modul létrehozója: ICLEI - Local Governments for Sustainability (Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért) Tulajdonos, szerkesztő: Európai Bizottság, Környezetvédelmi Főigazgatóság, 2019. A fényképek tulajdonosai: Pixabay.com, a Creative Commons CCO keretében Felelősségkizáró nyilatkozat: A jelen eszköztár a bizottsági szolgálatok indikatív dokumentuma, és egyetlen intézményre sem tekinthető kötelezőnek. Sem az Európai Bizottság, sem a nevében eljáró személyek nem tehetők felelőssé a jelen kiadványban szereplő információk felhasználásáért. 7.3. modul: Bútorok


Letölteni ppt "Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 7.3. Bútorok"

Hasonló előadás


Google Hirdetések