Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 6. A piac bevonása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 6. A piac bevonása"— Előadás másolata:

1 Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 6. A piac bevonása

2 Zöld közbeszerzési képzési eszköztár
1. modul: Bevezetés 4. modul: A szükségletek felmérése 2. modul: A zöld közbeszerzés stratégiai jellemzői 5. modul: Körforgásos közbeszerzés 3. modul: A zöld közbeszerzés jogi szempontjai 6. modul: A piac bevonása 7. modul: Üzemeltetés (a GPP kulcsfontosságú ágazatai) 6. modul: A piac bevonása

3 A 6. modul tartalma Mit jelent a piac bevonása, és milyen célt szolgál? A piac bevonásának jogi kerete Felkészülés a piac bevonására Hogyan lehet bevonni a piacot? A kockázatok kezelése 6. modul: A piac bevonása

4 Mit jelent a piac bevonása?
A piac bevonása (vagy piaci elkötelezettség) az a folyamat, amely a közbeszerzés előtt, annak során és utána következik be. A céljai a következők: A potenciális ajánlattevők és/vagy megoldások azonosítása Kapacitásépítés a piacon a követelmény(ek)nek való megfelelés érdekében A közbeszerzési eljárás megtervezésével és a szerződéssel kapcsolatos tájékoztatás A beszállítók támogatása abban, hogy jó ajánlatokat nyújtsanak be 6. modul: A piac bevonása

5 Miért fontos a piac bevonása?
A piac hatékony bevonása: megváltoztathatja és javíthatja a közbeszerzés megtervezését és kezelését javíthatja a piac működésének megértését, és segít abban, hogy tájékozottabb vásárlóként lépjünk fel növeli a bizalmat és a hitelességet a beszállítók felé, és nagyobb bizalommal értékesítenek nekünk segíthet a fenntartható és innovatív megoldások létrehozásához szükséges piac megteremtésében 6. modul: A piac bevonása

6 A piac bevonásának jogi kerete
A piaci elkötelezettség az Európai Unió közbeszerzési irányelveinek határain belül van A 2014/24/EU irányelv 40. cikke megállapítja, hogy „A közbeszerzési eljárás megindítása előtt az ajánlatkérő szervek piaci konzultációkat folytathatnak annak érdekében, hogy előkészítsék a közbeszerzést, valamint hogy tájékoztassák a gazdasági szereplőket a beszerzési terveikről és követelményeikről.” 6. modul: A piac bevonása

7 A piac bevonásának jogi kerete
A piaci elkötelezettség jogi megfontolásai átlátható és megkülönböztetésmentes módon kell folynia a konzultáció eredményei nem nyújthatnak tisztességtelen előnyt a részt vevő szolgáltatóknak Legyen tisztességes, nyílt és átlátható Rögzítse a tárgyalásokat Tegye meg a szükséges lépéseket a feddhetetlenség biztosítása érdekében, pl. minden beszállítónak ugyanazokat az információkat biztosítsa Biztosítson egyenlő hozzáférést minden beszállítónak, és biztosítson nekik egyenlő bánásmódot 6. modul: A piac bevonása

8 Felkészülés a piac bevonására
A szükségletek meghatározása a piac bevonása előtt Mérje fel a szükségleteit, és konzultáljon a felhasználókkal Végezzen kutatást a piacon már elérhető megoldások vonatkozásában Gondolja végig a szerződés teljesítését és funkcióját 6. modul: A piac bevonása

9 Felkészülés a piac bevonására
Kezdeti piaci elemzés elvégzése Érettség: készen áll-e a piac arra, hogy megfeleljen a követelményeknek? Megvalósíthatóság: alkalmas-e a piac műszaki szempontból a követelmény megvalósítására? Műszaki/termékinnováció: vannak-e várható műszaki haladásbeli vagy termék-/szolgáltatási innovációk? Verseny és kapacitás: hány beszállító szükséges a követelmények teljesítéséhez? Fenntarthatóság: tudnak-e megoldásokat nyújtani a beszállítók a fenntarthatósági problémákra? 6. modul: A piac bevonása

10 Felkészülés a piac bevonására
Esettanulmány: Koppenhága önkormányzata (1/2) Szakpolitikai célkitűzés: a közétkeztetésben felszolgált ételek 90%-a ökológiai élelmiszer legyen, ideértve az ökológiai gazdálkodásból származó halal élelmiszereket, valamint változatos és idénygyümölcsök és idényzöldségek A piac bevonása az előkészítési és a pályázati szakaszokban: 1. A konyhák szükségleteinek felmérése 2. Beszállítói találkozók a pályázat előtt: mit és hogyan tud biztosítani a piac? 3. A konyhákkal történő konzultáció a pályázat megírása során 4. „Beszállítói tájékoztató nap” a pályázat közzététele után 10 nappal a leírások egyszerű nyelven történő pontosítása érdekében 5. A találkozó után a piaci szereplők írásban kérdéseket tehettek fel, amelyeket (névtelenül) a rájuk adott válaszokkal együtt minden résztvevő számára közzétettek Teljes esettanulmány 6. modul: A piac bevonása

11 Felkészülés a piac bevonására
Esettanulmány: Koppenhága önkormányzata (2/2) Potenciális környezeti megtakarítások, többek között az üvegházhatású gázok csökkenése; az önkormányzati létesítményekben az élelmiszerek 88%-a ökológiai gazdaságból származik A piaccal folytatott alapos párbeszéd pozitív eredményei közé tartoztak a következők: innováció a termékek beszállításában és leszállításában a helyi élelmiszer nagyobb fenntarthatósága jobb viszony a beszállítókkal Tanulságok A piac bevonása innovációs közbeszerzéssel csökkentette a kockázatot az ajánlatok hiánya esetén Időigényes, de a piac jobb megismerését szolgálja = reális, de innovatív leírások, amelyek vonzzák a versenytársakat Teljes esettanulmány 6. modul: A piac bevonása

12 Hogyan lehet bevonni a piacot?
A piac bevonása a különböző közbeszerzési szakaszokban A közbeszerzést megelőzően A pályázat alatt A pályázat után Az előzetes tájékoztató és előzetes közbeszerzési terv közzététele Szakmai vásárokon történő részvétel Beszállítók és a vásárlók közötti találkozón való részvétel Tájékoztatási kérelem kibocsátása Annak lehetővé tétele a beszállítók számára, hogy bemutassák a javasolt megoldásokat Találkozó az iparági testületekkel Találkozó a legfontosabb beszállítók csoportjával A piac megismerése Pályázat előtti tájékoztató megszervezése Iparági műhelytalálkozók A választ beküldő beszállítók tájékoztatása Az előválogatott beszállítók listáján szereplők tájékoztatása Kérdés-felelet rendezvény megtartása – vagy a kérdések és a rájuk adott válaszok teljes listájának elküldése a beszállítóknak A sikeres ajánlattevők értesítése Közösségi beszállítók A szerződések és a beszállítók kezelése A beszállítók stratégiai kezelése A piaci tudatosság és a versenytársak ajánlatainak ismerete 6. modul: A piac bevonása

13 Hogyan lehet bevonni a piacot?
A közbeszerzést megelőző időszak Elméleti kutatás és elemzés: a piac felfedezése online eszközök és források segítségével Konzultáció a többi állami hatósággal: ismerje meg, hogy mit vásárolnak a többiek (és nyugtassa meg a kockázatkerülő döntéshozókat!) Az előzetes tájékoztató közzététele: a piac tájékoztatása a konzultációról A beszállítók és a piaci szereplők véleményére vonatkozó közvélemény-kutatások: hasznos és nem időigényes módszer a gyors tájékozódáshoz Részvételi szándék kifejezése: a beszállítók előzetes regisztrációjára használatos, de a piaci kapacitás felmérésére is 6. modul: A piac bevonása

14 Hogyan lehet bevonni a piacot?
A közbeszerzést megelőző időszak (2) Előzetes közbeszerzési terv: a beszállítók előzetes értesítése a közelgő szerződéses lehetőségekről Szakmai vásárok: részvétel a releváns szakmai vásárokon a potenciális lehetőségekkel kapcsolatos tudatosságnövelés érdekében Vásárlók és beszállítók találkozója: olyan esemény, amelynek során a potenciális vásárlók találkoznak a potenciális beszállítókkal Beszállítói bemutatók: a beszállítók bemutathatják a szükségleteire kidolgozott megoldásokat 6. modul: A piac bevonása

15 Hogyan lehet bevonni a piacot?
A közbeszerzést megelőző időszak (3) Találkozó az iparági testületekkel: beszélje meg szükségleteit az ipar képviselőivel, akik lehetséges megoldásokat vázolhatnak Találkozó a legfontosabb beszállítók csoportjaival: beszélje meg szükségleteit a beszállítókkal, és tegye lehetővé a számukra, hogy kérdéseket tegyenek fel, majd lehetséges megoldásokat mutassanak be Beszállítói tájékoztató nap: az eljárást megindító hirdetmény közzététele előtt tartson beszállítói tájékoztatót A beszállítók közötti hálózatépítés előmozdítása: szervezzen vagy mozdítsa elő a potenciális beszállítók közötti találkozókat 6. modul: A piac bevonása

16 Hogyan lehet bevonni a piacot?
Esettanulmány: Transport for London (1/2) 2015-ben a Transport for London (Londoni Közlekedési Vállalat, TfL) célul tűzte ki a londoni metróhálózat megvilágítási életciklusköltségeinek csökkentését. A piac korai bevonásának célja a verseny élénkítése és az innováció ösztönzése volt a világítással foglalkozó piacon egész Európában A piaci szereplők véleményére vonatkozó közvélemény- kutatás Európa legnagyobb, világítással foglalkozó konferenciáin történő bemutatók Online benyújtási eszközök kifejlesztése és használata Piackutatások végzése a gyártók képességeinek, az innovatív technológiák és az innovációs tapasztalatok feltérképezése érdekében „Beszállítói nap” megszervezése: több mint 70 gyártó, beszállító és Európa világítástechnikai ipari egyesületének képviselői vettek részt. Teljes esettanulmány 6. modul: A piac bevonása

17 Hogyan lehet bevonni a piacot?
Esettanulmány: Transport for London (2/2) A piac bevonása lehetővé tette a TfL számára, hogy közel 300 különböző innovatív világítási technológiáról és 75 beszállítóról gyűjtsön információkat Az indikatív eredmények a teljes életciklusköltség 25%-os megtakarítását és az energiafogyasztás csökkenését jelzik előre A piac bevonása olyan innovációkat hozott létre, amelyek a „termékfrissítés” keretén belül folyamatosan fejlődnek a szerződési szakaszban A TfL tapasztalataiból levont tanulságok Ne féljen korán bevonni a piacot. Az ipar olyan információkkal rendelkezik, amelyek alátámaszthatják a döntés-előkészítő tanulmányt. Bőséges merítést alkalmazzon. Lehetőleg minél több gyártót és beszállítót vonjon be, és amennyire csak lehet, ösztönözze a piacon a versenyt. Teljes esettanulmány 6. modul: A piac bevonása

18 Hogyan lehet bevonni a piacot?
A közbeszerzési eljárás során Az eljárást megindító hirdetmény közzététele után tájékoztatókat tarthat a következőkkel: válasz beküldésén gondolkodó beszállítók regisztrált vagy a részvételi szándékukat kifejező beszállítók az előválogatott beszállítók listáján szereplő beszállítók Fontos az egyenlő bánásmód alkalmazása, valamint annak biztosítása, hogy minden beszállító ugyanazokat az információkat kapja meg. 6. modul: A piac bevonása

19 Hogyan lehet bevonni a piacot?
Közbeszerzés utáni beszállítói tájékoztató Mondja el a beszállítóknak, hogy miért volt sikertelen az ajánlatuk Válaszoljon a beszállítók aggályaira Kérjen visszajelzést az eljárásról „Nyertes áttekintése” a sikeres beszállítóval Emlékeztesse a beszállítókat arra, hogy ösztönzi és üdvözli az ajánlatban szereplő fenntarthatósági követelmények és leírások túlteljesítését 6. modul: A piac bevonása

20 A kockázatok kezelése A piac bevonásával összefüggő kockázatok megértése Tisztességtelen előny nyújtása egyetlen beszállítónak Részrehajlás vádja Olyan módon történő bevonás, amely hátrányos helyzetbe hozza a beszállítók egy csoportját A leírás vagy a követelmények olyan módon történő kialakítása, amely egyetlen potenciális beszállítónak vagy megoldásnak kedvez A beszállító szellemitulajdon-joga vagy bizalmas üzleti adatai védelmének elmulasztása 6. modul: A piac bevonása

21 A kockázatok kezelése Egyszerű lépések a kockázatok kezeléséhez
Legyen tisztességes, nyílt és átlátható Tervezze meg, hogyan és mikor vonja be a piacot Tegye világossá az eljárást minden beszállító számára, és kezelje az elvárásokat Bánjon minden beszállítóval egyenlő módon – a megkülönböztetés tilos Minden beszállítóval ugyanazokat az információkat ossza meg Készítsen jegyzeteket a találkozókról Fogalmazza meg világosan a beszállítóknak, hogy mit oszt meg velük és mit nem a piac bevonására irányuló eljárás során 6. modul: A piac bevonása

22 További iránymutatás A piac bevonásáról szóló, bevált gyakorlatokat tartalmazó jelentés (2018) Zöld közbeszerzés (3. kiadás, 2016) Procura+ kézikönyv (3. kiadás, 2016) A GPP információs szolgálata Ha további segítségre van szükség a GPP-vel kapcsolatban, lépjen kapcsolatba az EU ingyenes Információs szolgálatával Az Európai Bizottság számára az ICLEI – Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért által kidolgozott eszköztár Modul létrehozója: ICLEI - Local Governments for Sustainability (Helyi Önkormányzatok a Fenntarthatóságért) Tulajdonos, szerkesztő: Európai Bizottság, Környezetvédelmi Főigazgatóság, 2019. A fényképek tulajdonosai: Pixabay.com, a Creative Commons CCO keretében Felelősségkizáró nyilatkozat: A jelen eszköztár a bizottsági szolgálatok indikatív dokumentuma, és egyetlen intézményre sem tekinthető kötelezőnek. Sem az Európai Bizottság, sem a nevében eljáró személyek nem tehetők felelőssé a jelen kiadványban szereplő információk felhasználásáért.


Letölteni ppt "Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 6. A piac bevonása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések