Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A forgalomszámitás és ami mögötte van

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A forgalomszámitás és ami mögötte van"— Előadás másolata:

1 A forgalomszámitás és ami mögötte van
XXVI. Felvonó Konferencia Siófok 2018.junius Balogh Gábor

2 Az előadás vázlata MSZ szabvány néhány meghatározásának kiegészítése A számítás új elemei/minta számítás A forgalom elemzés és számítás új területei

3 Új épület

4 3.5 Az építményt kiszolgáló felvonót, felvonócsoportot vagy felvonócsoportokat célszerűen az építmény közlekedési csomópontjához, az utasáramlás fő irányának figyelembevételével …..

5 3.6. Az egy csoportba tartozó felvonókat lehetőleg egymás mellett kell elhelyezni.

6 Meglévő épület

7 108. § (1). A meglévő építményekre az 50-107
108. § (1) *  A meglévő építményekre az § rendelkezéseit az e §-ban foglalt eltérésekkel kell alkalmazni. A 82.§ (1) pontja szerint nem szükséges forgalomszámítás. 2) *  Az építmény és annak részei állékonyságát és biztonságos használatra való alkalmasságát az építmény élettartama alatt a rendeltetésének megfelelően folyamatosan fenn kell tartani. A forgalomszámítással meghatározott felvonók beépítési lehetősége statikustól függenek Ha a meglévő épületet teljesen átalakítják új épületnek kell tekinteni.

8 A felvonóval szállítandó utasok számának meghatározása

9 3.8. Az építményben kiszolgálandó utasok számát szintenként az épület tervezője állapítja meg, meglévő építmény esetén felmérést kell végezni. Mindkét esetben a függőleges forgalmi igény meghatározása során a figyelembe veendő utaslétszám nem lehet kisebb a C melléklet szerinti normatív értékeknél

10 1 fő/ minden megkezdett 6 m2
Rendeleti szintű létszám meghatározás TVMI D. melléklet OTSZ =7. melléklet 2. táblázat:   funkció fő/m m2/fő tervezői iroda , irattár , számítógép terem 0, . Iroda 1 fő/ minden megkezdett 6 m2 Nagyteres irodáknál is érvényes fajlagos létszám. 5. Tárgyalók 1 fő/3 m2 Ha a tárgyalók használói jellemzően a hozzá tartozó épület használóiból állnak, az épületben tartózkodók létszámához csak a tárgyalóknál figyelembe vett létszám felét kell hozzáadni. A menekülésben korlátozott személyek létszáma TVMI A menekülésben korlátozott személyek létszámát és fogyatékossági összetételét

11 A forgalomszámítás új eleme

12 A menekülési felvonó evakuációs képessége
(OKF által kiadott Tűzvédelmi Műszaki Irányelv TvMI 2.2: ) Menekülési felvonó beépítése indokolt az önállóan menekülésre nem képes személyek biztonságos tértől eltérő szintről való menekítésére; torony jellegű épületek/építmények esetében (pl. kilátótorony, TV-torony, légi irányítás stb.) a lakóépületekhez kapcsolódó egyszintes gépjármű tárolók kivételével a föld alatti létesítmények kiürítésére; 

13 6.3. A 6.1.3. c) pont szerinti menekülési felvonó evakuációs képesség
A felvonó(k) evakuációs képességét forgalomszámítással lehet igazolni, a , a követési időre vonatkozóan 2. komfortfokozattal és a kiürítendő szintek létszámával számítva. ’fel-csúcsüzem’ számítással azonosan

14 Ha egyetlen felvonó elegendő

15 3.9. Ha egy építményben személyszállítás céljára csak egyetlen felvonó létesül, annak teherbírása legalább 630 kg, névleges sebessége legalább 0,63 m/s T.ÉMI „Könnyen belátható, hogy például egy két szintes, 3,30 m emelőmagasságú, akadálymentesítésre szolgáló hidraulikus felvonó sebességének 0,63 m/s-ra történő megválasztása csak többek közt a hálózatból történő teljesítményfelvétel szükségtelen megnövekedését eredményezi” 3.11. Ha egyetlen felvonó alkalmazása esetén annak teherbírása a forgalmi követelményekre való méretezés során a 3.9. szakasz szerinti teherbírásnál kisebbre adódik, és e kisebb teherbírás a szállítási teljesítmény Kiemelném a rendelőintézetben egynapos sebészetben hordágy szállítására alkalmas felvonó esetét.

16 Ha több felvonó szükséges

17 3.13. Legalább két felvonóból álló felvonócsoportot kell létesíteni a közlekedési létesítményekben és minden magasépületben, továbbá, ha az építmény legfelső alapállomása feletti szintjeinek száma több, mint: 15 m . 1. és 2. komfortfokozat esetén: 6; Magyarázata, ha az egyik felvonó elromlik akkor , …… 18 m . 3. komfortfokozat esetén: 7; 21 m . 4. komfortfokozat esetén: 8. Problémát okozhat például a kétoldali bejáratú felvonóknál (átellenes bejáratok), ahol eltolt szintek esetén az alapállomás felett kiszolgált szintek száma magas lehet.

18 A forgalomszámítást a következő szerint kell elkészíteni
3.10. Személyszállításra való felvonócsoportban: . a felvonók névleges sebessége legalább 1,0 m/s legyen, és . az egyik felvonó teherbírása legalább 1000 kg, e felvonó fülkéje ISO méretű Az 1000 kg teherbírás különleges esetei= OTÉK 82 § (8)   Középmagas és magas építményben minden önálló rendeltetési egység elérhető legyen bútorszállításra is alkalmas felvonóval. (1000 kg teherbírású MSZ ISO szerinti) A épület tervező/megbízó pl. eseténkenti teherszállításhoz nagyobb befogadóképességű felvonót igényel pl.. Folyosót elhatároló üvegtáblák szállítására. A csoport tagjaként pl. két bejáratos tűzoltó felvonó (1000 kg teherbírású) A kisebb befogadóképességnek megfelelően értékelve : Rendelőintézet, egynapos sebészet hordágy szállítására alkalmas felvonó A forgalomszámítást a következő szerint kell elkészíteni

19 3.12. Ha egy felvonócsoport fülkéinek teherbírása a forgalmi követelményekre való méretezés során a szakasz szerinti teherbírásnál kisebbre adódik, és ezzel a kisebb . fülkénként azonos . befogadóképességgel a felvonócsoport a szállítási teljesítmény szempontjából a követelményeknek maradéktalanul megfelelne, a követési idő meghatározásánál . bár az egyik felvonó teherbírása a valóságban a többinél nagyobb, azaz legalább a szakasz szerinti . az összes fülke tekintetében a kisebb teherbíráshoz tartozó kisebb befogadóképesség vehető számításba, ha az egyik fülke a szakasz szerinti teherbírású, a többi fülke teherbírása és mérete pedig a számított kisebb teherbírásnak megfelelő. T.ÉMI „A szabványpont egyes épület-típusoknál – ahol a fel-csúcs üzemmód kevésbé jellemző, például lakóépületek bútorfelvonói, egészségügyi intézmények betegfelvonói, valamint éttermek, üzemi épületek, parkolók felvonói esetén – jól alkalmazható” T.ÉMI „ahol tipikusan jelentős fel-csúcs alakulhat ki – pl.: irodaház – hibásan modellezi a valóságos viszonyokat, ezért nem alkalmazható. Hasonlóan az előzőekhez, az MSZ 15695:2008 jelű szabvány pontjában megadott számítási módszer szállodák és hasonló épületek, valamint bizonyos bevásárló központok esetében szintén nem alkalmazható, mert ezt a szakasz szövege kizárja,”

20 Felvonó csoportokon belül különböző paraméterű felvonók
A2.14 a tényleges követési idő (intervallumidő) - Ha a felvonó csoport összes felvonója azonos névleges sebességű és névleges teherbírású: - Ha a felvonócsoportban különböző névleges sebességű és/vagy különböző névleges teherbírású felvonók vannak: Véleményem szerint , mivel befolyásolja a részidőket, a számítás paraméterei közül az ajtó fajtája ( T ill Z) , ajtó szabad nyílása , a fordulási idő kiszámításnál mint „különböző” paramétert is figyelembe lehessen venni. Az egyes felvonók befogadóképességének meghatározásakor figyelembe kell venni a „ha a kisebb befogadóképesség megfelel” elméletet is.

21 Különleges esetek

22 Szállodai felvonók A szállodák forgalmi mintái összetettek, és nem hasonlíthatók össze egy irodában a reggeli és délutáni csúcsokkal. A legforgalmasabb idő a check out (08:00-10:00) és a check in (17:00-19:00) Ezekben az időszakokban kétirányú forgalom jelentkezik. A számításoknak ezért felirányú és leirányú csúcsoknak kell megfelelni. Célszerű a szolgáltatási forgalmat (poggyász, árúk, szobaszerviz, stb) másodlagos szállítási rendszerben elhelyezni 1 db személy/ teher felvonóval a vendégek részére minimálisan 2 db személyfelvonóval biztosítani

23 Épületfajták MSZ 15695 1.sz.táblázat
A számítási javaslat Épületfajták MSZ sz.táblázat Vendégek, nagyforgalmú szálloda Szálloda vendég forgalom Csomagok, külön személyzeti felvonó Szálloda panzió személyzeti forgalom Szállítási teljesítmény fél befogadóképességgel a szállóvendégek létszáma szerint 2x fél Vendégek és csomagok és személyzet Szálloda vendégforgalom Kisforgalmú (pl.. Repülőtéri tranzit, egynapos szállás) Panzió, vendégforgalom

24 Sporttevékenység az alagsorban
Az egyik szállodai felvonó a sportlétesítményt is eléri. A sporttevékenység üzemeltetője nem azonos az épület üzemeltetőjével. Az az önálló rendeltetési egység. Az elhatárolás a sportlétesítmény és a szálloda között szükséges.

25 Néhány különleges felvonó alkalmazás
A forgalomszámítás alapgondolata szerint a várakozás a szinteken azonosnak kell lenni. A felvonók befogadóképesség és sebesség eltérésekkel képesek teljesíteni. Sánta elhelyezés tetőterasz kijelölt személyek : véleményem szerint idővel minden dolgozó kijelölt lesz. Ezt a megoldást főleg a parkolószintek elérésénél kérik a tervezők. Azonban ez a használat felborítja a számított körülményeket.

26 Főnöki használat . Figyelembe kell venni , hogy a felvonó forgalmi képességét csökkenti. Expressz szakasz beiktatásával kell a forgalomszámítást végezni. a mélygarázs külön felvonóval rendelkezik. Ez a standard megoldás. De figyelembe kell venni, hogy az épületben a garázs és többi felvonó hogyan kapcsolódik forgalomellátási szempontból. Pl.: garázsfelvonó legfelső szintje nem minden épületrészből érhető el.

27 A forgalom elemzés és számítás új fejlettebb irányai

28 A felvonó dinamikájának figyelembevétele
Az emeletek közötti tényleges utazási idő Szükségessége Az emeletek különböző távolsága A felvonó névleges sebességének elérése A számítás módosítása Sh [-] a valószínűleg megtett állomásközök száma Sm [-] a valószínű megállások száma kiegészítve a szinten kénti haladási idővel Dr. Richard D Peters (2009)

29 Célszint vezérlés

30 A szimuláció Első megjelenése Az első jelentős lépés a szimuláció alkalmazásában 1972 évben kiadott Lift Szimulációs program jelentette, amelyet Dos Santos készített (University of Manchester Institute of Science and Technology.) Fogalma A szimuláció olyan modellek kidolgozása és használata, amelyek segítik a hipotézisek értékelését, valamint a dinamikus rendszerek vagy helyzetek tanulmányozását Alkalmazása Bonyolultabb épületszerkezeteknél és fejlettebb csoportvezérlés algoritmusok használatánál általában a szimuláció használatával értékelik a felvonó forgalmi rendszerének teljesítményét Elevator Traffic Handbook Theory and practice Second edition Gina Barney and Lutfi Al-Sharif

31 A szimulációs számítások elfogadhatóságára javaslom a szabvány szerinti szállítási teljesítmény és fordulási idők értékeinek figyelembevételét. Példák: átlagos iroda Forrás Szállítási teljesítmény (%/5 min) Fordulási idő (sec) Thosiba 10-15 40 vagy kisebb The Vertical Transportacion Handbook Fourth Edition 13-20 25-30 MSZ 15695 16-25 30-45

32 Minta számítás MSZ 15695:2008 alapokon

33 Minta számítás felvonó csoportra
1400 Össz. C 1.csoport 2.csoport 3.csoport 3 2 1 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 74 2.70 3.00 2.73 F 3.55 -1 a -2 -3 -4 -5 * emelet utas szinttáv alapáll. 6 5 4 74 2.70 3 2 3.00 1 2.73 F 3.55 -1 a -2 -3 -4 -5 * emelet utas szinttáv alapáll. Tf1<>Tf2 …. Tf1=Tf2

34

35 Csoport azonos szintekkel Csoportok különböző szintekkel
3 1 2 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 74 2.70 4 3.00 2.73 F 3.55 -1 a -2 -3 -4 -5 * emelet utas szinttáv alapáll. 3 1 2 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 5 4 74 2.70 3.00 2.73 F 3.55 -1 a -2 -3 -4 -5 * emelet utas szinttáv alapáll.

36 Csoportok azonos szintekkel különböző fordulási idővel
1 egyenlő befogadó képesség kijelölt befogadó képesség 1000 kg 2 v1 B1 v2 B2 v3 B3 tf1 tf2 tf3 T Psz 1.00 8.00 64.74 63.43 21.29 30.47 2.00 1.60 57.69 19.95 32.51 3.00 56.68 19.71 32.91 4.00 9.00 66.37 21.94 32.01 5.00 60.65 20.65 34.08 6.00 59.63 20.42 34.49 7.00 10.00 69.13 22.53 33.48 35.58 62.40 21.05 36.01 13.00 76.40 24.02 37.61 11.00 70.74 22.87 39.82 12.00 69.69 22.65 40.27 15.00 80.63 24.84 40.19 14.00 74.99 23.74 42.46

37 Csoport különbözők (sánta) szintekkel azonos fordulási idővel
tf1-tf2<=tf1x0,01 1 egyenlő befogadó képesség kijelölt befogadó képesség 1000 kg 2 v1 B1 v2 B2 v3 B3 tf1 tf2 tf3 T Psz 1.00 13.00 2.00 10.00 77.84 77.44 25.86 22.99 1.60 8.00 71.13 71.18 23.72 22.03 3.00 15.00 9.00 75.39 75.30 25.11 23.68 4.00 17.00 80.63 80.15 26.77 22.19 5.00 79.57 26.65 22.34 6.00 79.10 26.42 25.22 7.00 21.00 94.00 93.29 31.17 29.46 88.38 88.05 29.39 25.12 89.17 29.63 28.60 87.32 29.27 25.28 11.00 87.48 29.14 29.07 12.00 26.00 103.37 103.67 34.52 29.24 97.76 97.93 32.62 28.73 14.00 98.66 32.79 33.00 110.70 109.97 36.74 36.76 16.00 109.63 108.98 36.40 33.13 36.62 36.91

38 Zóna kialakítása tf1-tf2<=tf1x0,01 1 egyenlő befogadó képesség
900 Össz. C 1.csoport 2.csoport 2 1 30 29 28 27 26 25 24 23 22 21 20 19 18 17 16 15 14 13 12 11 10 9 8 7 6 74 2.70 5 4 3 3.00 2.73 F 3.55 -1 a -2 -3 -4 -5 * emelet utas szinttáv alapáll. tf1-tf2<=tf1x0,01 1 egyenlő befogadó képesség kijelölt befogadó képesség 1000 kg 2 v1 B1 v2 B2 v3 B3 tf1 tf2 tf3 T Psz 1.00 1.60 8.00 17.00 59.00 59.31 19.70 45.23 2.00 10.00 21.00 63.78 63.63 21.24 52.18 3.00 63.31 21.21 52.32 4.00 13.00 26.00 72.18 72.03 24.04 58.47 5.00 71.71 24.01 58.60 6.00 71.13 23.78 59.03 7.00 33.00 86.26 86.19 28.75 63.00 74 2.70 3.00 2.73 3.55 a

39 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "A forgalomszámitás és ami mögötte van"

Hasonló előadás


Google Hirdetések