Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Készítette: Rácz Zoltán Bicsak Péter
Gépjárművek felépítese I. A gépjárművek aktív és passzív biztonsági berendezései Az utasok kényelmét szolgáló berendezések Készítette: Rácz Zoltán Bicsak Péter
2
Aktív biztonsági berendezések: Azok a konstrukciók és segédberendezések, amelyek a baleset megelőzését és elhárítását segítik, aktív biztonsági berendezéseknek tekinthetők Fékrendszer Megfelelő mintázatú, jó állapotú gumiabroncs Helyesen beállított fényszórók, tükrök Stb.
3
Passzív biztonsági berendezések: Ütközés során a baleset káros következményeit mérséklik
Biztonsági kocsitest Biztonsági övek Légzsákok Biztonsági kormányoszlop Biztonsági szélvédő üvegek Kocsi nem kiálló külső díszei, kilincsek Stb.
4
Biztonsági kocsitest A kocsitest kialakítása során az utasteret
határoló tartókat, kereteket merevítik. Az ütközéskor a mozgási energia nagy részét az orr- ill. hátsó része nyeli el, miközben az utastér kevésbe roncsolódik, így védi a járműben tartózkodók épségét.
5
Biztonsági kocsitest kialakítása
6
VW EOS borulás védelme
7
Biztonsági övek Célja: az ütközés pillanatában megakadályozza a járműben utazók mozgását
Mechanikus övfeszítő Elektromos működésű övfeszítő
8
Mechanikus övfeszítő Nincs szükség vezérlésre Feszítése lehet:
pirotechnikai Ábra: gázgenerátor által a vetőcsőből kivetett csapágygolyó „adag”
9
Elektromos övfeszítő Vezérlésre van szükség, ami a légzsákokat is
működésbe hozza
10
Légzsákok A biztonsági öv mellett a másik legfontosabb védelmi
berendezés. A kettő együttes használata védheti meg az utast. Többféle változata: - vezetőoldali - vezető- és utas oldali - függönylégzsák, láb/térdlégzsák - fejlégzsák - stb.
11
Működése: Vezérlőegység vezérli, és az ütközés
pillanatától számítva 6- 12 ms elteltével felfújódnak a légzsákok. Lassulás érzékelő robbantja ki a légzsákot. (további berendezéseknek ad jelet)
12
Biztonsági kormánykerék és oszlop
Ütközéskor gyakran előfordul, hogy a kormányoszlop felsérti a vezető mellkasát. Ezért a kormánykereket homorúra hajlítják, valamint tengelyirányban ütés hatására meg tud billenni. Nagyobb ütközéskor az egész kormánymű elmozdulhat az utastér felé. Itt van szerepe a biztonsági kormányoszlopnak.
13
A kormányoszlop hosszváltozását teszi lehetővé
Dupla kardáncsuklós Menesztő tárcsás Energia elnyelő közbetétes
14
Duplakardáncsuklós Képen: Passat kormányrúd Középvonala kitér a
kormánykerék tengelyének középvonalától.
15
Menesztő tárcsás Két részre osztja a kormányrudat.
Ütközéskor a kormánygéphez csatlakozó rúd a kormánykerék rúdja mellé csúszik, így további erőátadás.
16
Energiaelnyelő közbetét
A rúdba ez az ún. energia elnyelő közbetét van beszerelve. Ez a közbetét deformálódik, így az ütközési energia kisebb hányada lökődik a kormánykerék felé. (Pl. Opel személyautókban)
17
Biztonsági szélvédő Szerepe, hogy töréskor a szétrepülő
szilánkok ne okozzanak sérülést. Kétféle: - ragasztott, többrétegű üveg: fóliával ragasztják össze, ez tartja egyben a szilánkokat - egyrétegű, edzett üveg: a felületen nyomó, a belsejében húzófeszültség ébred
18
Kocsi nem kiálló elemei, díszei
Ne okozzon még felesleg sérüléseket például a kezelőszerkezetek stb.
19
Az utasok kényelmét szolgáló berendezések
A vezető tevékenységének könnyítése és az utasok kényelmének érdekében szerelik be a gépjárművekbe. Általában márka és vételár kérdése, hogy milyen felszerelt az autó.
20
Ma már általában szériafelszereltség
Klímaberendezés Ma már általában szériafelszereltség
21
A klímaberendezés működési módja:
Meleg időben a jó közérzet érdekében a hőmérsékletet megfelelő értéken tartsuk, a hő egy részét le kell szivattyúzni. A hűtőközeg a hőszállító eszköz. Három fő egysége: - klímakompresszor - klímahűtő - elpárologtató
22
Klímaberendezés részei:
23
A hűtőközeg Eddig hűtőközegként az ún. R12. Viszont
ma már az autóiparban nem használhatók fluor-klór-szén-hidrogéneket. Ezért az ún. R134a hűtőközeget alkalmazzák.
24
R134a hűtőközeg fizikai adatai:
Kémiai képlet: CH2F-CF3 vagy CF3-CH2F Kémiai megnevezés: Tetrafluoretán Forráspont 1 bar-nál: -26,5 oC Dermedési pont: -101,6 oC Kritikus hőmérséklet: 100,6 oC Kritikus nyomás: 40,56 bar (abszólut)
26
Kezelőszerv Képen: 2 zónás További változatai: - 4 zónás - digitális
27
Ülésfűtés Kapcsoló megnyomásával fűthetőek az
ülések, általában az első két ülés fűthető, nagy kategóriás autóknál a hátsó ülések is fűthetők, valamint ülésszellőztetéssel kombinálható. Szénszálak fűtik az ülést.
28
Berendezései
29
Állófűtés Személyautókban inkább a nagyobb
kategóriákat szerelik, ritkább esetben a márkás, kis kategóriákat is. Álló motornál képes az utastér fűtésére, dízel üzemanyaggal működik. Ugyanígy működik a kiegészítő fűtés, de az a motor melegítését szolgálja.
30
Állófűtés berendezései
31
Parkolássegítő Fény- és hangjelzéssel tájékoztatja a
vezetőt az autót körülvevő tárgyak közelségéről. 15 km/h sebesség alatt aktív, előremenetben csak az elől, hátramenetben elől-hátul be van kapcsolva cm távolságnál jelzi a megállás szükségességét.
32
Külső érzékelők
33
Tempomat Sebesség rögzítésére szolgál. A sebesség- váltótól kapja a jelet, domborzati viszonytól függően szabályozza a fordulatszámot. Fék- és kuplungpedál automatikusan oldja. Automata váltónál a váltást is elvégzi, ha szükséges.
34
Elektromos ülés, ablak, tükrök
Ezek mozgatását gombnyomással elektronikusan tudjuk kezelni, ma már elég elterjedten alkalmazzák sok típusnál.
35
Kezelése, elhelyezése
36
Fémfóliás szélvédőfűtés
Pl.: VW Phaeton Nem levegővel, hanem a szélvédőbe integrált fémfólia segítségével fűti. W teljesítmény szükséges, feszültséget kell növelni - ezt DC/DC átalakító segítségével tudják előállítani (12 V-ot, kb. 42 V-ra növeli)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.