Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGréta Horváth Megváltozta több, mint 5 éve
1
Mérések adatfeldolgozási gyakorlata vegyész technikusok számára
Alapfogalmak
2
Tartalom Bevezetés az adatelemzés-, ábrázolásba Hagyományos módszerek
Mérési adatok fogalma Adatrögzítés, táblázatkészítés Mért és számított adatok oszlopok, sorok Adattípusok A mérési eredmények értékelésének módszerei Átlag, hiba, szórás Mérési adatok statisztikai értékelése
3
Adatelemzés, ábrázolás 1.
Hisztogram Hányszor fordul elő az adott mérési adat (gyakoriság) Hőmérséklet mérés (Miskolc-tapolcai tavasbarlang termál forrása)
4
Adatelemzés, ábrázolás 2.
Hisztogram Hányszor fordul elő az adott mérési adat vagy annál kisebb érték (összegzett, ku- mulált gyakoriság) Hőmérséklet mérés (Miskolc-tapolcai tavasbarlang termál forrása) összegzett, kumulált értékek 500 400 300 200 100 hőmérséklet °C
5
1. házi feladat A következő mérési adataink vannak: 3,41; 3,35; 3,47; 3,59; 3,37; 3,53; 3,46; 3,47; 3,46; 3,43; 3,42. Készítsen az adatokból hisztogramot, amin az adatok előfordulásának száma van függőlegesen (oszlopok); b) az adatok előfordulásának összegzett száma van függőlegesen (lépcsők). Beadás ig ben a címre vagy papíron (az iskolában).
6
Az 1. házi feladat megoldása
Az a) feladat (gyakorisági hisztogram): A b) feladat (összegzett gyakorisági hisztogram): Ez így elég furcsa és nem csak nem szép, de az információ tartalma is „gyenge”. Emiatt nem így szokás ábrázolni az adatokat, hanem osztályokba sorolva (ld. következő dia).
7
Osztályokba sorolás A mérési adatainkat sorba rendezzük, megszámoljuk (n). Pl. az előbbi feladatban a legkisebb adat 3,35, a leg-nagyobb 3,59 volt. Ezek különbsége a terjedelem. A terjedelmet k darab, h szélességű osztályra osztjuk. Az osztályok számának meghatározására sokféle szabályt találtak ki, a legegyszerűbb négyzetgyök-szabály: Használhatjuk a következő táblázatot is: Mérések száma Osztályok száma <50 5..7 6..10 7..12 >250 10..20
8
Az 1. házi feladat másik megoldása
A terjedelem 0,24, a darabszám 11, soroljunk 5 osztályba: így az oszlopszélesség lehet 0,05.
9
Adatelemzés, ábrázolás 3.
A szitaelemzés- kor kapott áthul- lási görbe is összegzett gya- korisági hiszto- gram (csak az oszlopok helyett pontokat tettek fel), de az osz- lopok nem azonos széles- ségűek és a skála nem lineáris. Kép:
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.