Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
2
1. A VEZETÉS FOGALMAI: A vezetés mint tevékenység olyan sajátos emberi cselekvés, amelyben a vezető közös célok elérésére késztet másokat, és ehhez szervezetileg megteremti a legkedvezőbb feltételeket. A vetetés, mint szervezeten belüli egység azokat a személyeket foglalja magába, akik adott helyzetben képesek befolyásolni mások viselkedését.
3
2. A vezetés szintjei
4
2. A vezetés szintjei ALSÓ SZINTŰ VEZETÉS
az alsó szintű vezetésnél a vezető közvetlenül a végrehajtókkal áll kapcsolatban. feladat végézése döntő mértékben a kapott utasítások végrehajtását szolgálja, tapasztalatai alapján véleményével segíti a felsőbb vezetés munkáját. Pl. munkafelügyelő, egységvezető, művezető.
5
2. A vezetés szintjei KÖZÉPSZINTŰ VEZETÉS
a középszintű menedzsment esetén a menedzser már nem közvetlenül a végrehajtókkal, hanem általában az első vonalbeli menedzsmenttel áll munkakapcsolatban, a vezetők legszámosabb csoportja, feladtuk a csúcsvezetői stratégia és politika megvalósítása, az alsószintű vezetők munkájának összehangolása,
6
2. A vezetés szintjei FELSŐ SZINTŰ VEZETÉS:
felsőszintű vezetés, a csúcsvezetők tűzik ki a szervezet általános céljait és határozzák meg a stratégiáját, politikáját, módszereit és irányelveit. ők képviselik a szervezetet kifelé, együttműködnek a kormányhivatalokkal, szakszervezetekkel.
7
3. A VEZETÉS FUNKCIÓI a tervezés, a szervezés, irányítás, koordinálás,
ellenőrzés.
8
3. A VEZETÉS FUNKCIÓI 3.1. A tervezés
A vállalkozás jövőbeli céljainak, valamint az ezek eléréséhez szükséges eszközöknek és módszereknek a meghatározása. A szervezési tevékenység magába foglalja: A vállalkozás adott helyzetének értékelését, A szükséges információk összegyűjtését, Helyzetelemzés: adottságok, lehetőségek, Elérendő célok kitűzését, Tervek – programok – feladatok kidolgozása
9
3. A VEZETÉS FUNKCIÓI 3.2. A szervezés
Olyan folyamat, mely a kitűzött cél elérése érdekében a konkrét feladatokhoz erőforrásokat rendel, és koordinálja azokat. A szervezés legfontosabb területei: a szervezetépítés, a folyamat- és működésszervezés, a munkaszervezés, az igazgatásszervezés.
10
3. A VEZETÉS FUNKCIÓI 3.2. A szervezés
A szervezés részfolyamatai: a szervezési cél meghatározása, helyzetfeltárás, elemzés, értékelés, szervezési javaslatok, végrehajtás, ellenőrzés
11
3. A VEZETÉS FUNKCIÓI 3.3. Irányítás
Irányítás: vezetőknek az a törekvése, hogy a vállalat elérje a kitűzött célokat. A vezető utasításokkal, rendelkezésekkel hajtatja végre a feladatokat. Az irányítási folyamat elemzéséhez tartozik a vezető (leader) és a menedzser tevékenységének szétválasztása; a vezetők különböző szintű döntéseinek megfogalmazása, a dolgozók ösztönzése (motiváció), az alkalmazottakkal való kommunikáció; konfliktus- és változáskezelés.
12
3. A VEZETÉS FUNKCIÓI 3.4. Koordináció
A koordináció az egyes szervezeti egységek és tevékenységének összehangolását jelenti a szervezeti célok hatékony megvalósítása érdekében." A koordináció megvalósulása az egyes szervezeteknél: Alá- és fölérendeltségi viszonyok (vertikális koordináció). A szervezeti egységek közötti közvetlen kapcsolatok. Szabályok, szabályzatok, procedúrák. Tervek, programok, ügyrendek. Személyorientált koordinációs eszközök, olyan szakemberek kiválasztása, akik képesek részterületek összehangolására.
13
3. A VEZETÉS FUNKCIÓI 3.5. Ellenőrzés
A célok és az elért eredmények, az elvárt és a tényleges cselekvés összehasonlítása, az eltérés megállapítása, valamint az összehasonlítás eredményének értékelése. Az ellenőrzés alapvető okai: Környezet: a környezet rendkívül gyorsan változik. Szervezeti komplexitás: egyetlen vezető sem tudja az egész szervezetet átfogni. Ügyek időbeni elintézéséről vallott felfogás: az apró hibákat időben kell feltárni és megoldani.
14
3. A VEZETÉS FUNKCIÓI 3.5. Ellenőrzés
Az ellenőrzés területei Fizikai erőforrások ellenőrzése: pl. leltárellenőrzés, minőség-ellenőrzés. Emberi erőforrások ellenőrzése: az alkalmazottak kiválasztása és kinevezése, a képzés , a teljesítményértékelés és a kompenzáció tartozik ide. Információs erőforrások ellenőrzése: az előrejelzéseket és terveket gondosan és időben kell elkészíteni. Pénzügyi erőforrások ellenőrzése: a pénzügyi erőforrásokat magukat kell ellenőrizni.( pl. elegendő-e a készpénz stb.).
15
3. A VEZETÉS FUNKCIÓI 3.5. Ellenőrzés
Az ellenőrzés megközelítése Előzetes ellenőrzés: a rendszerbe bekerülő erőforrások különböző fajtáinak minőségét és vagy mennyiségét kíséri figyelemmel. Folyamat ellenőrzés: ( átvilágító ellenőrzés) azokat a tevékenységekre helyezi a hangsúlyt, amelyek az inputokat outputokká alakítja át. Utólagos ellenőrzés: a szervezet által előállított termékek mennyiségi és minőségi vizsgálatával foglalkozik.
16
4. A VEZETÉS TERÜLETEI Funkcionális vezető: speciális képességek birtokában vezeti az alkalmazottakat. Marketingvezető: felel a cég termékei és szolgáltatásai értékesítéséért. Termelés vezetők: szervezet termékeinek vagy szolgáltatásainak tényleges előállításáért felelnek. Pénzügyi vezetők: felelősek a szervezet pénzügyi vagyonáért. Emberi erőforrás vezetők: felelnek a jövőbeni emberi erőforrásigények megállapításáért, a hatékony kompenzációs rendszerek kidolgozásáért. Egyéb területek: kutatás-fejlesztés (K+F), közönségkapcsolat (public relations, vagy PR), nemzetközi kapcsolatok
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.