Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Fogyasztói vásárlói magatartás
2
I. rész: Maslow-féle piramis
3
hiányérzet, mely önmaga megszüntetésére cselekvést vált ki.
1. Szükséglet hiányérzet, mely önmaga megszüntetésére cselekvést vált ki.
4
2. A szükségletpiramis felépítése:
Biológiai: éhség, szomjúság, szex, alvás, anyai viselkedés Biztonsági: egyén és családjának biztonsága, lakás, munkahely Szeretet iránti igény: szülők, testvérek, barátok, szerelem, közösséghez való érzelmi kötődés Elismerés iránti vágy: siker, pozíció, erkölcsi-anyagi elismerés, teljesítmény elismerése Önmegvalósítás: értelmet adni az életnek, azt csináljuk amit szeretünk
5
3. Maslow szükséglethiearchiájának alapelvei:
az adott szükséglet kielégítése újabb szükséglet kielégítésére sarkall, a fogyasztó rangsorolja a szükségleteit, az erősebben jelentkező szükségletet elégíti először, az alacsonyabb rendű szükségleteinket előbb elégítjük ki, mint a magasabb rendűt.
6
olyan belső állapot, amely cselekvésre ösztönzi az embereket.
4. A motiváció fogalma: olyan belső állapot, amely cselekvésre ösztönzi az embereket.
7
A fogyasztói piac, a vásárlási magatartás modellje
II. rész: A fogyasztói piac, a vásárlási magatartás modellje
8
1. A fogyasztói piac fogalma:
azon egyéneket és háztartásokat foglalja magába, akik saját fogyasztásra, ill. felhasználásra vásárolnak termékeket és szolgáltatásokat.
9
2. A vásárlási magatartás modellje
10
III. rész: A vevő jellemzői: - kulturális - társadalmi - személyes
- pszichológiai
11
1. Kulturális jellemzők 1.1. Kultúra: szocializáció, tanulás, értékekhez való igazodás – szokások, hagyományok, ünnepek, vallás, értékrend, törvény. 1.2. Szubkultúra: az adott kultúrán belüli kisebb csoportok – nemzetiségi csop., vallási csop., faji csop., földrajzi területek 1.3. Társadalmi osztály: hierarchikus felépítésű homogén csoportok – felső~, közép~ és munkásosztály
12
2. Társadalmi jellemzők:
2.1. Referencia csop.-ok: az ember attitűdjeire hatással vannak a.) Informális csoportok: hasonló gondolkodás, közös érdeklődés - család: orientációs és saját család, baráti kör b.) Formális csoportok: véletlenszerűen alakulnak, írásos szabályok szerint működnek - iskolai osztály, munkahelyi csoport
13
2. Társadalmi jellemzők:
2.2. Szerepek és státuszok: az ember az egyes csoportokban elfoglalt pozíciója a.) Szerepek: tevékenységek, melyek személyek igényeitől függetlenül jelennek meg - az egyén több szerepet is betölthet b.) Társadalmi státus: a társadalom értékrendjében elfoglalt hely - státusszimbólumok
14
3. Személyes jellemzők: 3.1. Nem 3.2. Jövedelem 3.3. Életkor
3.4. Iskolázottság, műveltség 3.5. Családi életciklus 3.6. Személyiség, énkép 3.6. Foglalkozás
15
4. Pszichológiai jellemzők:
4.1. Motiváció: erről már mindent tudunk 4.2. Érzékelés, észlelés: ingerek: az érzékszervekre ható információ észlelés: az a folyamat, mely során a fogyasztó az ingereket szelektálja, jelentéssel bíró képekké rendezi tanulás: az a folyamat, melynek során az emberek megszerzik azon ismereteket és tapasztalatot, amely a jövőbeli magatartásukra hat ízlés: az érték és esztétikai jellemzők felismerésének és megítélésének képessége; az értékelő viszonylatok egyike
16
4. Pszichológiai jellemzők:
4.3. Gondolkodásmód és attitűdök: attitűd: átfogó értékelés, nézőpont, viszonyulás, érzelem; a magatartást befolyásoló meggyőződés, hit tulajdonságokról és azok értékéről – lelkes, pozitív, közömbös, negatív, ellenséges
17
A vásárlási döntés folyamata
IV. Rész A vásárlási döntés folyamata
18
1. Probléma felismerése valamely szükséglet előtérbe kerülése,
kiválthatja belső motivációs tényező és külső ok
19
2. Információgyűjtés 2.1. Fokozott figyelem: fogékonyság az adott termékkel kapcsolatos információkra: kirakat, tv, hirdetések 2.2. Aktív keresés: forrásai személyes forrás: család, barátok, ismerősök tömegkommunikáció tapasztalati forrás
20
3. Az alternatívák értékelése
rangsorolás, összehasonlítás terméktulajdonságok, ár, minőség, hasznosság,
21
4. Vásárlási döntés: 4.1. Vásárlási szerepkörök: kinek üzenek és mit
Kezdeményező: először veti fel a vásárlás ötletét Tanácsadó: tanácsai a döntésben meghatározóak Döntéshozó: Meghatározza a vásárlás tényét Vásárló: aki lebonyolítja a beszerzést Használó: aki fogyaszt
22
4. Vásárlási döntés: 4.2. Döntésben szerepet játszó legfontosabb tényezők: a.) Involvement: érintettség mennyire kötődik a vásárlás folyamatához
23
4. Vásárlási döntés: b.) Szituáció: vásárlás körülményei
Vásárlási szituációt meghatározó tényezők: fizikai környezet: bolt, vásárlási körülmények társadalmi környezet: kísérők, eladók időtényező: időpont, rendelkezésre álló idő feladat jellege: napi vásárlás, ajándékozás
24
4. Vásárlási döntés: c. A meg nem valósuló vásárlás oka:
váratlan esemény, mások véleménye eltérít, kockázattól való félelem
25
4. Vásárlási döntés: d. A vásárlási kockázat típusai: funkcionális kockázat: tartósság fizikai kockázat: biztonság pénzügyi kockázat: ár-minőség, törleszthetőség pszichológiai kockázat: megérdemlem-e a terméket e.) kockázat csökkentésének lehetőségei: márkahűség, nem a legolcsóbbat kell venni, üzleti image, kipróbálás, múltbeli tapasztalatok, garancia, hivatalos tesztelés, fogyasztók közötti kommunikáció
26
4. Vásárlási döntés: 4.3. Vásárlási döntések típusai: a.) Szokásokon alapuló vásárlás: napi cikkek esetén, mintakövetés: édesanyám is ezt veszi, elégedettség alapján ismételt döntés, márkahűség b.) Problémamegoldó vásárlás: termék nagy értékű, termék bonyolult, ritka vásárlás esetén, speciális tudást igénylő termék, magas vásárlási kockázat, termék fontos az egyén számára
27
4. Vásárlási döntés: 4.3. Vásárlási döntések típusai:
c.) Impulzusvásárlás: hirtelen hatás következtében dönt a vételről, általában kisebb értékű termékek, emocionális tényezők hatására jön létre, az élményszerűség növelésével gyakoribbá tehető d.) Változatosságot kereső magatartás: csekély érdeklődés a vétel iránt, ismeri a márkák közötti különbséget vásárlás ösztönzése: reklámok, alacsony árak
28
4. Vásárlási döntés: 4.4. A vásárlási döntés tárgya:
termékválasztás, márkaválasztás, kereskedőválasztás, időpontválasztás, vásárlásra szánt összeg meghatározása
29
5. Vásárlás utáni magatartás:
vásárlás utáni összehasonlítás: elvárt és észlelt minőség, vásárlás utáni fogyasztói reakciók: elégedett – elégedetlen, elégedett: újravásárlás, szájreklám elégedetlen: nem vásárol többé, elégtételt követel
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.