Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Interjúkészítési technikák
NTP-SZKOLL Interjúkészítési technikák Gocsál Ákos
2
http://www. tankonyvtar
3
A kutatás folyamata Felkészülés: döntések, előkészület Terepmunka
Kiértékelés, publikálás Mi a kutatás célja? Kiket kérdezek meg? Milyen interjút használok? Mennyi ideig tart? Ráhangolódás a beszélgetésre. „én mint kutató”?
4
Interjútípusok Struktúrált interjú:
Szóbeli kérdőív, kötött sorrend, szó szerint feltett kérdések, „kötelező” válaszolni Előny: könnyen összehasonlíthatók a válaszok Hátrány: kevésbé alkalmas a válaszok mélyebb kifejtésére. Ragaszkodunk a kérdések sorrendjéhez, Félig struktúrált interjú: Van előzetes interjúvázlat, de a kérdések sorrendje, témája megváltoztatható, elhagyhatunk kérdéseket, újakat emelhetünk be. Előny: rugalmasabban alkalmazkodik a kutató a válaszadóhoz,több téma is felmerülhet, amire nem gondolt előtte Hátrány: nehezebb lehet az összehasonlítás
5
Interjútípusok Strukturálatlan A beszélgetés során közösen konstruálunk valamit. Adott egy kiinduló téma, nincsenek előre meghatározott kérdések.
6
Interjúk a megkérdezettek száma szerint
Egyéni Társas – fókuszcsoportos: fókusz a központi téma, amit megbeszélünk 8-10 (4-6) fős homogén csoportot alkotunk (pl. egyetemisták). A csoport viselkedését, jellemzőit (szóhasználatát stb.), hatását is vizsgálhatjuk, de a csoporthelyzet gátolhat egyeseket. Interjúkészítő: moderátor – ha nem megfelelő, akkor nincs megfelelő szimpátia, vagy egy domináns személy magához ragadja a kezdeményezést Bizalmas témák megbeszélésére nem alkalmas.
7
Interjúvázlat Az interjú terve: milyen kérdésekre keressük a választ?
Lehetőleg a kutatott téma egészét fedje le. Minden releváns területet érintsünk! Eltérések az interjúvázlattól: - eltérhetünk a kérdések sorrendjétől - új téma jelenhet meg → további interjúkba beemelhetjük - kifutunk az időből, rosszul mértük fel a szükséges időtartamot. A beszélgetés ritmusa, dinamikája a legfontosabb! Ne ragaszkodjuk görcsösen az interjúvázlathoz, a helyzet „adja magát…”
8
„Én, mint kutató” A személyem (tulajdonságaim, életkorom, nemem, öltözködésem … ) befolyásolja az interjú menetét. Az interjúalany a fontos, érezze az érdeklődést. Hierarchikus helyzet: a fő irányt mi szabjuk meg, de hagyjuk beszélni. Nem passzív, finoman irányít, kontrollálja a beszélgetést. Alaposan fel kell készülni a témából, hogy tudjunk jól kérdezni!
9
Terepmunka Nem a kutatóról szól az interjú, de nagyban függ a személyiségétől az interjú sikere. A hallgatás az interjú motorja. Ha az interjúalany csendben van: 1. Gondolkozik a válaszon 2. Befejezte a választ az adott kérdésre Folyamatos odafigyelés, „aktív hallgatás”, verbális és nem-verbális visszajelzések. Előítéletek, prekoncepciók nélkül. Nem az én saját válaszom, véleményem a fontos! Az interjúkészítőnek kell látnia!
10
Terepmunka Az interjúhoz sok idő kell! – aztán lehet, hogy gyorsan végzünk… Az interjú kezdete - az interjúalanyt átvezetjük a hétköznapi beszélgetésből az interjúhelyzetbe - tájékoztatjuk a beszélgetés témájáról, röviden, világosan, a témától nem térünk el Technikai eszközök - az interjú előtt elővesszük a diktafont, tájékoztatjuk az interjúalanyt, megkérdezzük, hogy használhatjuk-e. Illetéktelen kezekbe nem kerül a szöveg. Csak a meghatározott célra használjuk fel. - leállítjuk a felvételt, ha azt kéri.
11
Terepmunka A kérdésekről
- Kerüljük az igen/nem típusú kérdéseket. Nyitott kérdéseket tegyünk fel. - semleges attitűd: nem nyilvánítunk véleményt, nem tiltakozunk, ha más a véleményünk, nem bíztatjuk - fiktív helyzetek: „mi lenne, ha…” ezzel könnyen feltérképezhető a gondolkodásmódja - nem oktatjuk ki, nem veszekszünk, nem erőszakolunk ki válaszokat - ellentmondások fordulhatnak elő: esetenként tisztázó kérdéseket teszünk fel. „Az előbb azt mondta, most viszont…” - életszerű, elképzelhető, valós helyzetekre kérdezzünk
12
Terepmunka Sokféle nehéz eset fordul elő: „szűkszavú” „bőbeszédű”
„intellektualizáló” – nem a saját véleményét, élményeit mondja, hanem általánosságokat, rosszabb esetben közhelyeket „erőjátékos” – dominanciát próbál kivívni, teszteli az interjúkészítőt
13
Terepmunka Az interjúkészítés körülményei
- az időpont, helyszín is befolyásolja a válaszadást - alkalmazkodunk az interjúalanyhoz: amkor és ahol neki a legmegfelelőbb az interjú - torzító hatások: mások járkálnak, telefoncsörgés, mások jelenléte, zaj stb. - lehetőleg négyszemközt
14
Terepmunka Az interjú befejezése - elfogytak a kérdések - elfáradtunk
- nem tudunk már több választ kipréselni belőle Befejezés: „kivezetjük” az interjúalanyt az interjúhelyzetből. Utalunk a folytatásra, a felvétel sorsára, ha kéri az eredményeket, akkor odaadjuk neki.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.