Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:"— Előadás másolata:

1 BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
KOMMUNIKÁCIÓ A MUNKACSOPORT TAGJAI: Gálosné Szűcs Emília, vezető Berkéné Dr. Sajti Ilona Gyuricza Zsolt Kiss Róbert

2 A KOMPETENCIA és a KOMMUNIKÁCIÓ (egyik lehetséges) definiálása
„A kompetencia nem szinonimája a képességnek (skill), hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban való sikeres megoldására” (OECD, 2003)… A kommunikáció (lat.) információk közlése, átvétele különböző jelrendszerek, közvetítőrendszerek útján. A társadalomban információcsere, szerepet játszanak benne a közlésfolyamat tényezői és funkciói. Szándékosan jön létre a kommunikációs partnerek között nyelvi és nem nyelvi elemek segítségével.

3 KOMPETENCIA-TÉRKÉP AZ ELSAJÁTÍTÁS SZINTJEINEK MEGHATÁROZÁSA
1. A szöveg és információ észlelése és érzékelése 2. Olvasás, szövegértés 3. Szövegkezelés 4. A szöveg megjelenítése 5. Információs, kommunikációs technológiák használata 6. Szövegalkotás, íráskészség, fogalmazási készség

4 Kognitív követelmények – az öt szint jellemzői:
alacsony szint, konkrét valósághoz kötődés, az ismeretek formális jellege és korlátozott problémaértés automatizáltság mechanikus megoldások szabályismeret reproduktív tevékenység 2. szint: nagyon általános értelmezés empirikus, tárgyi jellegű gondolkodás tapasztalatok alapján azonosítások analógiák felfedezése szűk fogalmi gondolkodás 3. szint: általános problémaértés produktív képzelet választás és döntés analógiák alkalmazása 4. szint: problémák tisztánlátása Személyes tudás felhasználása differenciált ismeretek alkalmazása modellek alapján működő produktív, alkotó képzelet 5. szint: az összes rendelkezésre álló információ felhasználás egyéni tudás a konklúzió levonása a tények alapos megvizsgálása után szintetikus fázis megértéshez kötődő következetesség

5 OLVASÁS − SZÖVEGÉRTÉS 1. szereplők, üzenet - egy kritérium alapján, felismerés, tájékozódás, kiválasztás 2. valóságelemek, (tér/idő), kapcsolatrend-szer feltárása – több kritérium alapján számbavétele, azonosítása 3. kapcsolatrendszer ok-okozati összefüggéseinek értelmezése - hasonló információk kezelése 4. nagyszámú információ, szokatlan, ismeretlen információk kezelése 5. rejtett, nem szó szerint szereplő információ kikövetkeztetése

6 JELENTÉSRÉTEGEK - KÖZLÉSMÓDOK : (PISA-felmérés alapján)
OLVASÁS- SZÖVEGÉRTÉS JELENTÉSRÉTEGEK - KÖZLÉSMÓDOK : (PISA-felmérés alapján) SZÖVEGKEZELÉS 1.verbális és vizuális kódolás szövegkohézió vizsgálata 2.szövegkohézió vizsgálata adott szempontok szerint,azonosítás, visszajelzés 3. primer kapcsolati rendszer vizsgálata, következtetés levonása 4.a szöveg átkódolása, átalakítása

7 SZÖVEGMEGJELENÍTÉS 1. szöveg és képi környezet együttláttatása, makrostruktúra megjelenítése 2. hasonlóság, különbség érzékeltetése 3. variációknak a megjelenítése, hangsúlyok kiemelése, alkalmazása 4. megformálás, alkotás minták, sablonok és asszociációk alapján 5. vizuális és verbális információk együttes kezelése, önálló kombinálása

8 SZÖVEGALKOTÁS, FOGALMAZÁS
Az szint reproduktív, a szint produktív. SZÓKINCS - KÖZLÉSMÓDOK- KOMMUNIKÁCIÓS TÉNYEZŐK Köznyelvi normának megfelelő többletjelentés tudatos felhasználása – alkalmi jelentések – egyéni kifejezésmód A-B TESZTEK –lefednek, nem ekvivalensek

9 MÉRÉSI ADATOK „A” 4624 fő – „B” 4625
A mérésben részt vett tanulók száma: „A” 4624 fő – „B” 4625 Nehézségi index: „A”: 38 % „B”: 36% Cronbach Alfa: „A”: 0, „B”: 0,89 Szórás: „A”: 8,5% „B”: 8,3 % Relatív szórás: „A”: 54,24% - „B”: 47,35% Átlag pontszám: „A”: 17, „B”: 16,4 Elkülönítés-mutatók: minden item */ * * ! Nagyon jó! Osztályzatok/teljesítmények: a jóké jobb: „A”: 20,1, „B”: 21,6 - mint a jeleseké: 17,2-19,5 elégséges/közepes: 15,1-14, ,8

10 Összesített szintenkénti %-os eredmények –”A” TESZT
A) fogalma-zás 30% 33,2% 40% 21,2% 47,7% B) Szöveg-megjele-nítés 43,6% 35,3% 28,1% 38,3%

11 „A” TESZT A/2 szalk. 2.szt:Célnak megfelelő szövegalkotás 30%
A/1 szalk.1.szt: Szöveg lényege saját szavakkal 33% A/3 szalk.3.szt: Hosszabb szöveg átalakítása 40% A/4 szalk.4.szt: Szabály követése 21% A/5 szövegalkotás 5. szint: Levélírás 48% B/1 inf.komm.techn.használata: 1. szint: Felism. 43% B/2 inf.k.techn.haszn. 2. szint: Térlátás B/3 inf.k.t.h.3. szint: Forma változtatása 35% B/4 i.k.t.h.4. szint: Szöveg és jelentés ért. 28% B/5 i.k.t.h.5. szint: Vizuális / szöveges ért. 38%

12 „B” TESZT 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint 5. szint Inf.érz. 67,9 %
65,4 % 17,9 % 24,4 % 13,9 % Szöveg-kezelés 66,5 % 44,7 % 35,1 % 29,7 % -----% Szöv.alk. komm. t-höz 55,6 % 33,5 % 20,7 % 15,2 %

13 „B” TESZT A/1 szértés1.sz: Tájékozódás szövegben 68%
A/2.szé.2.szt: Komm.helyzet figyelembev. 45% A/3 szé.3.szt: K.h.ok-okozati összefügg. 18% A/4 szé.4.szt: Nonverbális komm.értelm. 24% A/5 szé.5.szt: Rejtett inf. felfedezése 14% B/1 szkezelés:1.sz: Vizuális/szöv.inf. együttkez. 66% B/2 szk.2. sz: Inf.megkül. és azonosítása 44% B/3 szk.3. sz: Szöveg belső szerkezete 35% B/4. szk.4.sz: Stíluselemek felism./ haszn. 29%

14 „B” TESZT C/1 1.sz: Szereplők és üzenet bemutatása 55%
C/2..2.szt: Szereplők viszonyának bemut. 33% C/3.3.szt: Szereplők kapcs.k értelmezése 20% C/4.4.szt: Szereplők beszédhelyzetének értelmezése, megnyilvánulás megfogalmazása 15%


Letölteni ppt "BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések