Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK
Ranschburg Ágnes MTA VII. Neveléstudományi Konferencia szimpózium előadás 2007. október 25.
2
SZAKISKOLAI KOMPETENCIAMÉRÉSEK
Az előadás vázlata 1. A mérés jellemzői 1.1. a kompetenciák értelmezése 1.2. mért területek 2. Eljárások 2.1. mérőeszközök 2.2. értékelési rendszerek 2.3. szoftver a évi mérés előkészítése évi adatok, eredmények, összefüggések
3
1.1. kompetenciák értelmezése
1. A mérés jellemzői 1.1. kompetenciák értelmezése OECD (2003): A kompetencia nem szinonimája a képességnek (skill), hanem képesség (ability) komplex feladatok adott kontextusban való sikeres megoldására. alkotóelemei ismeretek, képességek, készségek, attitűdök, motívumok szerveződések, nem struktúrák! különböző szintjei lehetségesek
4
Szociális kompetencia
1. A mérés jellemzői 1.2. mért területek Kommunikáció PISA: A magyar diákok 48%-ának szövegértési képességei nincsenek olyan szinten, amellyel sikeresen léphetnének be a munkaerőpiacra. A leggyengébben teljesítők 50%-a szakiskolában tanul. Problémamegoldás Szabálykövetés Országos reprezentatív OKI tanárkérdezés 2004.: Legfontosabbnak a magabiztos írni és olvasni tudást és az együttműködési képességet tartják a tanárok. Harmadik a sorban a szóbeli, írásbeli és rajzos utasítások megértése és utolsó helyen szerepel a problémamegoldás. Szociális kompetencia 1999. évi országos reprezentatív mérés adata: Az iskolatípus kiválasztásában összegződnek a szocializáció olyan elemei, amelyek befolyásolják a társadalmi és politikai értékorientációkat. Az érettségit adó középiskolák és a szakmunkásképző intézetek között szakadék tátong ezen a területen.
5
a NAT 2003 kulcskompetenciái
1. A mérés jellemzői 1.2. mért területek a NAT 2003 kulcskompetenciái intellektuális módszertani személyi/szociális kommunikáció információhasználat probléma-megoldás kritikai gondolkodás kreativitás
6
2. Eljárások 2.1. mérőeszközök a területek struktúrájának feltárása
7
Kommunikáció dimenzió/szint Szöveg-értés szókincs
tájékozódás alkalmazás kommunikációs tényezők egy szempont több kritérium nyilvánvaló rejtett információ jelentésrétegek denotatív jelentés árnyalatok értése közlésmódok szerző szándéka kritikus gondolkodás Szöveg-kezelés és meg-jelenítés kódolás információkeresés átkódolás forma és struktúra formaészlelés kreatív megformálás Szöveg-alkotás köznyelvi egyéni, árnyalt szóhasználat közlésmód szabályalkalmazás egyéni megjelenítés
8
megadott nem megadott szabályok közül
Szabálykövetés dimenzió/szint 1. 2. 3. 4. szabályosság felismerése egy helyzetben több helyzet között szabály követése lépések száma nő lineáris algoritmus,párhuzamos tevékenységlánc szabályválasztás egy több egy több helyzethez szabály megadott nem megadott szabályok közül szabályalkotás lépések száma nő feltételek száma nő
9
Szociális kompetencia
kompetencia/szint 1. szint 4. szint önvezérlés nem ismeri fel a szükségleteit ö. hangolja az elvárásokkal realitásérzék „álomvilág”- ban él a normák felülvizsgálatára is képes racionalitás nem látja be a normák szerepét érvel is mellettük szenzibilitás nem számol a következményekkel figyelembe veszi azokat szociális extenzivitás érdekei szerint tartja be a normákat betartja a normákat legitimitás nem ismeri fel a devianciát a normák felülvizsgálatára is képes konfliktuskezelés nem tudja kezelni a konfliktust képes a konfliktust megoldani empátia mások igényeit észre sem veszi átérzi, és úgy is viselkedik kezdeményezőkészség kerüli a kezdeményezést helyzet szerint kezdeményez önmenedzselés „ahogy lesz, úgy lesz” reális céljai vannak önbecsülés irreális reális az énképe
10
a megoldás logikus előadása (leírása)
Problémamegoldás dimenzió/szint 1. szint 2. szint 3. szint 4. szint a probléma megértése egy forrás több forrás explicit implicit információ a probléma jellemzése, reprezentálása egyszerű rejtett összefüggések felismerése és bemutatása a probléma megoldása próbálkozással stratégia mentén a megoldás bemutatása a megoldás logikus előadása (leírása)
11
2. Eljárások 2.1. mérőeszközök a területek struktúrájának feltárása
feladatszerkesztés és tesztek összeállítása szöveges értékelések feladatonként az értékelés rendszerének kidolgozása
12
2.2. értékelési rendszerek
kommunikáció szociális kompetencia problémamegoldás szabálykövetés 5 szint 4 szint 4 szint dimenziónként 5 feladat a feladatok több szinten oldhatók meg kompetenciánként 2 feladat a szint teljesítése csak az előző szintek teljesítése esetén feladatonként 1szint feladatonként 4 szint a szint teljesítése = feladat teljesítése algoritmus a szint megállapításához értékelési kategóriák: szint alatt szint nélkül rendszer nélkül 1.szint 2. szint 3. szint 4. szint a magasabb szint megoldása előfordulhat az alacsonyabb nélkül! alacsony: 11,12,21,22 ingadozó:13,14,41,31,42,24 átmeneti: 23,32 fejlett: ,34,43,44
13
2. Eljárások 2.3. szoftver „Kompetenciamérés2006”
14
Szöveges értékelés tanulónként
16
Az osztály szintenkénti megoszlása
17
Diagnosztikus térkép
18
Az osztály szintenkénti megoszlása
19
Az osztály szintenkénti megoszlása
20
2. Eljárások próbamérés és korrekció mérés 2006. szeptember 18-19-én
iskolai és központi feldolgozás (ITEM2 programmal)
21
2.4. a 2007. évi mérés előkészítése
2. Eljárások a évi mérés előkészítése a tapasztalatok összegzése magtesztek kialakítása (itemkihagyásos reliabilitás) új tesztek készítése szoftverfejlesztés
22
Eredmények összehasonlítása tanulónként
23
Eredmények összehasonlítása tanulónként
24
Egy mérés eredményének részletes grafikonja
Kommunikáció
25
Több mérés eredményének grafikus ábrája
Problémamegoldás
26
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
átlagok, szórások, megbízhatóságok tesztek átlag szórás Cronbach alpha kommunikáció A 36 52 .89 kommunikáció B 38 47 .90 szabálykövetés 41 39 .82 problémamegoldás 12 79 .80 szociális kompetencia .91
27
szociális kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések szociális kompetencia átlag (pont) szórás (pont) realitásérzék 2.7 .7 empátia 3.1 1.0 sz.extenzivitás 2.9 .6 mindennapi élet .8 problémaérzékenység 3.0 felelősségvállalás 3.3 önvezérlés kezdeményezőkép. önmenedzselés szenzibilitás 1.1 konfliktuskezelés legitimitás
28
iskolatípus szerinti megoszlás
évi adatok, eredmények, összefüggések iskolatípus szerinti megoszlás
29
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
településtípus szerinti megoszlás
30
nemek szerinti megoszlás
évi adatok, eredmények, összefüggések nemek szerinti megoszlás
31
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
osztályzatonkénti megoszlás
32
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
anya-végzettség szerinti megoszlás
33
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
apa-végzettség szerinti megoszlás
34
Anya-végzettség és kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .33 Kommunikáció „A”
35
Kommunikáció „B” változat
évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .33 Kommunikáció „B” Kommunikáció „B” változat
36
Anya-végzettség és kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések Anya-végzettség és kompetencia R2 = .47 Szabálykövetés Szabálykövetés
37
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
Anya-végzettség és kompetencia R2 = .15 Problémamegoldás Problémamegoldás
38
Tantárgyi jegy és kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .10 Kommunikáció „A” Kommunikáció „A”
39
Tantárgyi jegy és kompetencia
évi adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .02 Problémamegoldás Problémamegoldás
40
Tantárgyi jegy és kompetencia
adatok, eredmények, összefüggések Tantárgyi jegy és kompetencia R2 = .01 Szabálykövetés Szabálykövetés
41
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
RHO index, variancianalízis tesztek RHO index kommunikáció A 50 kommunikáció B 52 szabálykövetés problémamegoldás 47
42
3. 2006. évi adatok, eredmények, összefüggések
A szülői végzettség alapján képzett csoportok közötti és a csoportokon belüli variancia arányát jellemző F értékek Tesztek apavégzettség anyavégzettség Kommunikáció A 24 35* Kommunikáció B 15 Problémamegoldás 9 13 Szabálykövetés 35 43 *A számokat kerekítettük A táblázatban szereplő összes F érték 99%-os szinten szignifikáns!
43
Köszönöm a figyelmet! Ranschburg Ágnes
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.