Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Állam és Gazdaság - nagy összeomlások után…
Prof. Dr. LENTNER CSABA egyetemi tanár, főtitkárhelyettes Nemzeti Közszolgálati Egyetem Gazdálkodási és Tudományos Társaságok Szövetsége
2
Az Állam és a Gazdaság Viszonya – Alapvetések, Alapozás (25 évre visszatekintve)
F. Fukuyama – liberális demokráciák uralma (?) – A történelem vége? F. Fukuyama – államiság meggyengítése – Államépítés c. munkája Huntington – civilizációk összecsapása – Foreign Affairs Tervgazdasági rendszer összeomlását követő civilizációk tündöklése és hanyatlása Örvény effektus – Lentner Csaba: Közpénzügyek és Államháztartás, 2013 Puha Költségvetési Korlát (PKK) – Kemény Költségvetési Korlát (KKK) Búvópatak effektus (Kádár rendszer, majd a Horthy rendszer gondolatai reinkarnációja) Kelet-európai parlamentek trónfosztása, a költségvetési jog elvesztése, átmenet nélküli piacgazdasági átmenet, Washingtoni Konszenzus átmenet nélküli, gyors beillesztése, importálása A rendszerváltás rendszerválsága – a neoliberális rendszer rendszerválsága – nyugaton és keleten Unortodoxiák, felértékelődő állami szerepek (állami tulajdon-, szabályozás-, ellenőrzés) Prof. Dr. Lentner Csaba
3
Közigazgatás-tudomány, Közpénzügytan – Államháztartás Rendszertani ábra
Monetáris politika Fiskális politika Társadalomtudományok Állam és Jogtudomány Közigazgatás-tudomány Gazdaság tudomány Közpénzügytan Államháztartás Központi költségvetés Önkormányzati alrendszer
4
Klasszikusok, Teoretikusok…
Kautz Gyula – az államgazdaság „egy államot képező népnek közczélokra szervezett és hatályosított ereje”, tárgyát a közhatalom rendelkezésére álló anyagi javak képezik Magyary Zoltán – a közigazgatás-tudomány klasszikusa, a költségvetési jog definíciója Lőrincz Lajos – nem szükséges a közigazgatásba azt a szemléletet belesűríteni, amit a jogtudomány alkalmaz, a közigazgatás-tudomány tudományági szintre emelése Tamás András – a közigazgatás eredetileg nem „tiszta” jogtudomány Máthé Gábor – a magyar állampénzügyi mechanizmusok trónfosztása az EU csatlakozás során következett be A közigazgatás-tudomány önálló diszciplína – 2013, MTA, MAB Lentner Csaba: a közigazgatás-tudomány új típusú közpénzügyi tartalommal feltöltése, a közpénzügytan jelentőségében felértékelődő tudományterület, a neoliberális rendszer válsága megnövelte a közigazgatás-tudomány fontosságát Prof. Dr. Lentner Csaba
5
Praktikus aspektusok, tanulságok…
A neoliberális piacgazdasági teória, majd az NPM és DPM paradigmák általánossá válása ideológiailag biztosította a nem szabályozó állam létét A neoliberális rendszer összeomlása igazolta, hogy az erős, aktív szerepkörű állam jó teóriájú közpénzügyi viszonyai, átlátható államháztartási rendszere nélkülözhetetlen a jó államműködéshez A közigazgatás-tudomány, azon belül a közpénzügytan (is) bővülő, több diszciplínát (gazdasági kormányzás, állami ellenőrzés, bankszabályozás, felügyelet, management) magába olvasztó tudomány lett Prof. Dr. Lentner Csaba
6
Az állami stabilizációs szerepek felértékelődése a világban – 2007 után
Az állam aktív gazdaságbefolyásoló, szabályozó és ellenőrző szerepbe kerül után A jegybank a gazdaság egyik legfontosabb stabilizáló tényezőjévé vált Jegybank – makrogazdasági stabilizáló Monetáris döntések – komplex, társadalmi kontextusba Prof. Dr. Lentner Csaba
7
Közpénzügyi gondolkodási keretek – Intézményi mátrix (by D. Rodrik)
A tulajdonjog védelmét garantáló intézmények, szabályok (market creating institutions) A piacok szabályozásához kötődő intézmények (market regulating institutions) Stabilizációt szolgáló intézmények (market stabilizing institutions) Legitimációs intézmények (market legitimizing institutions) Prof. Dr. Lentner Csaba
8
Gazdaságpolitika – Állami közpénzügyek célrendszere
Gazdasági növekedés elősegítése Költségvetési- és külkereskedelmi (fizetési-) mérleg egyensúly biztosítása Infláció méltányolható szintre leszorítása, és ott tartása Nemzetgazdaság korszerűsítésének, reformjainak, struktúra váltásainak biztosítása Összehangolt fiskális és monetáris politikával lehetséges a célokat elérni Prof. Dr. Lentner Csaba
9
A strukturális reformok paradoxona
Strukturális reformok nélkül középtávon nem érhető el fenntartható GDP növekedés, magas foglalkoztatási szint és pénzügyi egyensúly. De: A reformok az első években többet visznek, mint hoznak, ezért vagy hitelből /nem lehet/, vagy megszorító programokból /belső ellenállást vált ki/ vagy tehermegosztással /külső ellentétet vált ki/ kell a reformokhoz pénzügyi forrást biztosítani. Prof. Dr. Lentner Csaba
10
Az államadósság – Public Enemy No. 1
Prof. Dr. Lentner Csaba
11
Hagyományos válságkezelés (ortodox)
Strukturális reformok + Megszorító programok = KUDARC A megszorító programok politikai instabilitást okoznak, meggyengülnek és/vagy megbuknak a kormányok, ezért lassulnak és/vagy leállnak a strukturális reformok. Prof. Dr. Lentner Csaba
12
Nem hagyományos válságkezelés (unortodox)
Strukturális reformok + Tehermegosztás = S I K E R A tehermegosztás megőrzi a politikai stabilitást, így a kormányok időt nyernek a strukturális reformokra majd hosszútávon fenntartható pénzügyi egyensúlyt teremtenek. Prof. Dr. Lentner Csaba
13
Unortodox fiskális lépések 1
Alaptörvény – harc az adósság ellen Sarkalatos törvények (költségvetési fegyelem, állami ellenőrzés, Költségvetési Tanács, önkormányzati működés) Centralizációs és racionalizálási tendenciák az államháztartásban TB alapok, Elkülönített állami pénzalapok központi költségvetés alá centralizációja Magánnyugdíj pénztárak forrásainak ésszerűbb kezelése, Önkormányzati feladatok és adósságállomány centralizációja Nagy hangsúly a költségvetési tervezésen Az állami ellenőrzés megerősítése (ÁSZ törvény, ÁHT VIII. fejezet) Prof. Dr. Lentner Csaba
14
A magyar állam újjászervezésének sarokkövei
Unortodox közpénzügyi modell – aktív állami szerepvállalás – tehermegosztás, közteherviselés – strukturális reformok – biztonság, társadalmi béke Pénzügyi stabilitás – gazdasági növekedés – életszínvonal emelés – munkahely teremtés Külső gazdasági kapcsolataink diverzifikálása Alaptörvény – Sarkalatos törvények Széll Kálmán Terv Új Széchenyi Terv Magyary Zoltán Közigazgatás-fejlesztési Program Prof. Dr. Lentner Csaba
15
Megújuló monetáris politika
3-as mandátum - Árstabilitás, pénzügyi egyensúly, gazdaságpolitika támogatása Középtávon alacsony inflációs nyomás - Tartósan laza monetáris kondíciók Fenntartható növekedés támogatása - Növekedési Hitelprogram (2750 milliárd Ft) A monetáris politika és a pénzügyi szabályozás - MNB és PSZÁF integráció erősebb összehangolása Figyelem az MNB eredményre ban 0 közeli eredmény Konzervatív devizatartalékolás - Guidotti – Greenspan szabály Prof. Dr. Lentner Csaba
16
Cél alatt az infláció Prof. Dr. Lentner Csaba
17
Kamatcsökkentés – változatlan tartalékok (kötvény állomány)
Prof. Dr. Lentner Csaba
18
3000 milliárddal forinttal nőtt a lakosság nettó pénzügyi vagyona
Prof. Dr. Lentner Csaba
19
Az EU gyengül – Magyarország stabilizálódik (államadósság/GDP)
Prof. Dr. Lentner Csaba
20
Kivételes a magyar foglalkoztatás bővülése
Prof. Dr. Lentner Csaba
21
Fordulatot jelent az EDP eljárásból kikerülés
Prof. Dr. Lentner Csaba
22
Reformok és innovációk
Prof. Dr. Lentner Csaba
23
Kihívások és korlátok Prof. Dr. Lentner Csaba
24
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!
Prof. Dr. Lentner Csaba
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.