Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
CARAVAGGIO (ÉS MÁSOK) SAUL MEGTÉRÉSE -KÉPEI
2
Szent István Társulati Biblia Apostolok Cselekedetei 6-8. fejezet
István elfogatása. 8István kegyelemmel és erővel eltelve nagy csodákat és jeleket művelt a nép körében. 9Erre a libertinusok, cireneiek, alexandriaiak, kilikiaiak és ázsiaiak zsinagógájából némelyek ellene támadtak, 10és vitatkozni kezdtek Istvánnal, de bölcsességével és a Lélekkel szemben, amellyel beszélt, nem tudtak ellenállni. 11Erre embereket fogadtak fel, hogy állítsák: „Hallottuk, amint káromló szavakkal illette Mózest és az Istent.” 12Felizgatták a népet, a papokat és az írástudókat, úgyhogy rárontottak, megragadták és a főtanács elé hurcolták. 13Ott hamis tanúkat szólaltattak meg, akik állították: „Ez az ember folyvást a szent hely és a törvény ellen beszél. 14Hallottuk, amint mondta: Az a názáreti Jézus romba dönti ezt a helyet és megváltoztatja a Mózestől ránk hagyott szokásokat.” 15A főtanács tagjai mind őt figyelték, és olyannak találták arcát, mintha angyalé volna. István beszéde. 7 56 Felkiáltott: „Látom, hogy nyitva az ég, és az Emberfia ott áll az Isten jobbján.” 57Erre ordítozni kezdtek, befogták fülüket, s egy akarattal rárontottak, 58kivonszolták a városból és megkövezték. A tanúk egy Saul nevű ifjú lábához rakták le ruhájukat. 59Míg kövezték Istvánt, így imádkozott: „Uram, Jézus, vedd magadhoz lelkemet!” 60Majd térdre esett és hangosan felkiáltott: „Uram, ne ródd fel nekik bűnül!” Ezekkel a szavakkal elszenderült. 8 1És Saul helyeselte meggyilkolását. A jeruzsálemi üldözés. 8 1Azon a napon nagy üldözés tört ki a jeruzsálemi egyház ellen. Az apostolok kivételével mindnyájan elszéledtek Júdea és Szamária tájékára. 2Istvánnak az istenfélő emberek megadták a végtisztességet, s nagyon megsiratták.
3
Szent István Társulati Biblia Apostolok Cselekedetei 8-9. fejezet
Saul megtérése. 883Saul ellenben csak úgy tajtékzott az egyház ellen, sorra járta a házakat, elhurcolta a férfiakat és nőket, és börtönbe vetette őket. 9 3Már Damaszkusz közelében járt, amikor az égből egyszerre nagy fényesség ragyogta körül. 4Földre hullott, és hallotta, hogy egy hang így szól hozzá: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?” 5Erre megkérdezte: „Ki vagy, Uram?” Az folytatta: „Én vagyok Jézus, akit te üldözöl. 6De állj fel és menj a városba, ott majd megmondják neked, mit kell tenned.” 7Útitársainak elakadt a szavuk, mert hallották a hangot, de látni nem láttak semmit. 8Saul feltápászkodott a földről, kinyitotta a szemét, de nem látott. Úgy vezették be Damaszkuszba, kézen fogva. 9Három napig nem látott, nem evett és nem ivott. 10Damaszkuszban volt egy Ananiás nevű tanítvány. Az Úr egy látomásban megszólította: „Ananiás!” „Itt vagyok, Uram!” – felelte. 11S az Úr folytatta: „Kelj fel és siess az Egyenes utcába. Keresd meg Júdás házában a tarzuszi Sault. Nézd: imádkozik; 12és látomásban lát egy Ananiás nevű férfit, ahogy belép hozzá, és ráteszi a kezét, hogy visszanyerje látását.” 13Ananiás tiltakozott: „Uram, sokaktól hallottam, hogy ez az ember mennyit ártott szentjeidnek Jeruzsálemben. 14Ide pedig megbízatása van a főpapoktól, hogy bilincsbe verjen mindenkit, aki segítségül hívja a nevedet.” 15Az Úr azonban ezt válaszolta neki: „Menj csak, mert választott edényem ő, hogy nevemet hordozza a pogány népek, a királyok és Izrael fiai között. 16Megmutatom majd neki, mennyit kell nevemért szenvednie.” 17Ananiás elment, betért a házba, és e szavakkal tette rá kezét: „Saul testvér, Urunk Jézus küldött, aki megjelent neked idejövet az úton, hogy visszakapd szemed világát, és eltelj a Szentlélekkel.” 18Azon nyomban valami hályogféle vált le szeméről, és visszanyerte látását. Felállt, megkeresztelkedett, 19majd evett és erőre kapott.
4
CARAVAGGIO The Conversion on the Way
to Damascus , Oil on canvas, 230 x 175 cm Cerasi Chapel Santa Maria del Popolo, Rome
5
Roma, S. Maria del Popolo, Capella Cerasi
Perspektivitás és korporealitás Caravaggio festői„naturalizmusa” mint a reneszánsz testfelfogás radikális fordulata Rényi András ELTE Művészettörténeti Intézet Roma, S. Maria del Popolo, Capella Cerasi
6
„Leo Steinberg az oldalképek bizonyos kompozicionális sajátosságait már 1959-ben a képek térkapcsolataival hozta összefüggésbe: megállapította például, hogy a virtuális terek mélye felé rövidülő testek tengelyei mindkét oldalképen a nézői tekintet meghosszabbításának felelnek meg. [13] „Brutális rövidülésük így nem valamiféle magáértvaló nyerseség, nem is a festői önkény következménye, hanem kizárólag a néző helyzetével és távolságával indokolható: a mi pozíciónk függvénye." Nem sokkal Steinberg tanulmányát megelőzően jelent meg Jurgis Baltrusaitis nagy jelentőségű munkája az anamorfózisokról - erről a klasszikus tradícióban a nemes művészethez méltatlannak tekintett, de a reneszánsz és a barokk idején nagyon is elterjedt festői praktikáról, amely épp a nézői tekintet testhezkötöttségére játszik rá. Az ifjú Caravaggio szűkebb környezete, a milánói festőiskola köreiben, ahol elevenen élt az optikai torzítások problémáját elsőként kutató Leonardo hatása, különösen szívesen éltek ilyen effektusokkal: 1580 körül már egész falakat betöltő monumentális munkáknál is alkalmaztak ilyeneket.” Perspektivitás és korporealitás Caravaggio festői„naturalizmusa” mint a reneszánsz testfelfogás radikális fordulata Rényi András ELTE Művészettörténeti Intézet
7
Caravaggio: Szent Pál megtérése 1600-1601 Roma, S
Caravaggio: Szent Pál megtérése Roma, S. Maria del Popolo, Capella Cerasi Perspektivitás és korporealitás Caravaggio festői„naturalizmusa” mint a reneszánsz testfelfogás radikális fordulata Rényi András ELTE Művészettörténeti Intézet
8
Roma, S. Maria del Popolo, Capella Cerasi sematikus alaprajz az anamorfikus nézőpont
Annibale Carracci: Mária menny- bemenetele 245x155 oltár Caravaggio: Szent Péter keresztrefeszítése 230x175 cm Caravaggio: Szent Pál megtérése 230x175 cm szentélyrekesztő Perspektivitás és korporealitás Caravaggio festői„naturalizmusa” mint a reneszánsz testfelfogás radikális fordulata Rényi András ELTE Művészettörténeti Intézet előtér
9
CARAVAGGIO The Conversion of St. Paul c. 1600 Oil on cypress wood,
237 x 189 cm Odescalchi Balbi Collection, Rome
10
MINIATURIST, French (active around 845 in Tours): Vivian Bible c
MINIATURIST, French (active around 845 in Tours): Vivian Bible c. 845, Manuscript (Ms. lat. 1) Bibliothèque Nationale, Paris
11
LORENZO VENEZIANO: Conversion of Paul c
LORENZO VENEZIANO: Conversion of Paul c. 1370, Poplar panel, 26 x 33 cm Staatliche Museen, Berlin
12
BELLINI, Giovanni: Pesaro Altarpiece (predella) , Oil on wood, 40 x 42 cm Musei Civici, Pesaro
13
SIGNORELLI, Luca: The Conversion of Paul , Fresco, 238 x 200 cm Basilica of Santa Casa, Loreto
14
PARMIGIANINO The Conversion of St Paul 1527/28 Oil on canvas, 177,5 x 128,5 cm Kunsthistorisches Museum, Vienna
15
MICHELANGELO Buonarroti: The Conversion of Saul , Fresco, 625 x 661 cm Cappella Paolina, Palazzi Pontifici, Vatican
16
SCHIAVONE, Andrea: Conversion of Saul , Oil on canvas, 205 x 265 cm Fondazione Querini Stampalia, Venice
17
TINTORETTO: The Conversion of Saul c
TINTORETTO: The Conversion of Saul c. 1545, Oil on canvas, 152 x 236 cm National Gallery of Art, Washington
18
BRUEGEL, Pieter the Elder: The Conversion of Saul 1567, Oil on panel, 108 x 156 cm Kunsthistorisches Museum, Vienna
19
SPEECKAERT, Hans: Conversion of St Paul on the Road to Damascus , Oil on canvas, 147 x 196 cm Musée du Louvre, Paris
20
CALVAERT, Denys: Conversion of Saul c
CALVAERT, Denys: Conversion of Saul c. 1580, Oil on canvas, 92 x 133 cm Private collection
21
CARRACCI, Lodovico The Conversion of St Paul Oil on canvas, 278 x 170 cm Pinacoteca Nazionale, Bologna
22
DUJARDIN, Karel The Conversion of Paul 1662 Oil on canvas, 187 x 135 cm National Gallery, London
23
SOLIMENA, Francesco The Conversion of St Paul 1689-90 Fresco San Paolo Maggiore, Naples
24
MURILLO Bartolome Esteban: The Conversion of Saint Paul
Oil on canvas, 125 x 169 cm. Museo del Prado, Madrid
25
HARTMANN, Johannes Jakob: Landscape with the Conversion of St Paul (b
HARTMANN, Johannes Jakob: Landscape with the Conversion of St Paul (b. ca. 1680, Kuttenberg, d. ca. 1731, Praha)) Oil on copper, 88 x 121 cm, Private collection
26
Csernus Tibor: Saul ( Lovas )
1985
27
Csernus Tibor: Saul II. 1986
28
Csernus Tibor Szent Pál (Saul leesik a lóról) 1990
29
Borsos Miklós: Damaszkuszi úton Borsos Miklós: Pál megtérése
1975, lavírozott tusrajz,magántulajdon Borsos Miklós: Pál megtérése 1976, lavírozott tusrajz, magántulajdon
30
Remsey Jenő György: Saul a damaszkuszi úton
, Olaj, vászon, 145x145 cm
31
VÉGE BMS 2017
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.