Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLajos Kelemen Megváltozta több, mint 5 éve
1
TÁMOP 2.2.2 - A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
2
Uniós kitekintés Napjainkban egyre fontosabbak a jól megtervezett – és megszervezett pályaorientációs tanácsadási szolgáltatások. Az OECD és az Európai Unió országai egész életen át tartó tanulási stratégiákat, valamint az állampolgáraik foglalkoztathatóságának fejlesztését ösztönző politikákat valósítanak meg. E stratégiák sikeres megvalósításához elengedhetetlen, hogy a polgárok rendelkezzenek a saját oktatásuk és munkavállalásuk irányításához szükséges készségekkel. Szükséges továbbá, hogy az összes polgár számára elérhetők legyenek a jó minőségű, oktatással, képzéssel és foglalkoztatással kapcsolatos információk, illetve szaktanácsok. Ennek ellenére ma még széles szakadék húzódik a pályaválasztási tanácsadási szolgáltatások átadásának módja és a közérdekű célok között. Pályaorientáció: Kézikönyv szakmapolitikai döntéshozók részére AZ EURÓPAI UNIÓ TANÁCSA Brüsszel, március 1. Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
3
LLG – Egész életen át tartó tanulást támogató tagállami pályaorientációs szolgáltató rendszer fejlesztése Az alábbi célokat hivatott szolgálni: a munkaerő-piaci és képzési szükségletek előrejelzésének, valamint a munkaerő-piaci szükségletek és a képzési kínálat összehangolásának elősegítése ; a gazdasági növekedés ösztönzésére és a foglalkoztatás javítására irányuló európai uniós stratégiában rögzített célok megvalósítása; a már életre hívott kezdeményezések és eszközök nyújtotta lehetőségek legteljesebb kiaknázása; európai szinten összehasonlítható eredmények összegyűjtése - a munkalehetőségek és a szakképzés tekintetében olyan ténylegesen európai munkaerőpiac létrejöttének elősegítése, mely megfelel az uniós polgárok mobilitási szükségleteinek és elképzeléseinek. Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
4
Egész életen át tartó tanulásban részt vevő felnőttek aránya
25 és 64 év közötti felnőttek oktatásban és képzésben való részvételi aránya (EuroStat 2007) Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
5
Felnőttképzésben részt vevők aránya Magyarországon regionális bontásban (2008)
Hazai érintett létszám 2008-ban: fő (~5,8%) (NSZFI) Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
6
Munkanélküliségi ráta ISCED kategóriák szerint 15-24 évesek - EUROSTAT (2008)
Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
7
Munkanélküliségi ráta ISCED kategóriák szerint 25-29 évesek - EUROSTAT (2008)
Forrás: Education at a glance OECD 2008 Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
8
Foglalkoztatási ráta – iskolai végzettség szintje szerint
Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
9
A TÁMOP 2.2.2. kiemelt program szakpolitikai szükségessége
A pályaorientációs rendszer fejlesztésének szükségességét az indokolja, hogy hiányosak, illetve az egyes szakpolitikai rendszerekben elszigeteltek a pályaorientációs szolgáltatások, amely nagymértékben hozzájárul a nem tudatos pályaválasztáshoz, növeli a képzés során a lemorzsolódást, valamint a sikertelen pályaválasztások számát. Magas azoknak az aránya, akik nem abban a szakmában helyezkednek el, amelynek gyakorlására éveken keresztül készültek, emiatt a képzésbe befektetett erőforrások nem vagy nem kielégítően hasznosulnak. TÁMOP Akcióterv indoklása, SZMM Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
10
A program elsődleges célja 2013-ig
A hazai fejlesztés egyrészt jól illeszkedik az Európai Unióban a pályaorientációval kapcsolatos fejlesztési irányokhoz, amelynek lényege, hogy az egész életen át tartó tanulás csak akkor lehet sikeres, ha pályaorientációs tanácsadás kevesek kiváltsága helyett mindenki számára elérhetővé válik. Másrészt a hazai fejlesztés számára kedvező nemzetközi feltételek jöttek létre azáltal, hogy létrejön az egész életen át tartó pályaorientációs tanácsadás európai hálózata, amelynek egyik legfontosabb feladata az európai bevált gyakorlatok terjesztése. A fejlesztési projekt lehetőséget ad az európai tapasztalatok adaptálására is. Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
11
a foglalkozási szegregáció csökkentéséhez,
Részcélok a pályaválasztás, -korrekció előtt álló egyén saját képességeinek, a választott pálya jelenlegi és várható jellemzőinek a jobb megismeréséhez, a gazdaság számára szükséges mennyiségű és a munkáltatók igényeihez jobban igazodó szakképzett munkaerő biztosításához, a foglalkozási szegregáció csökkentéséhez, a tanulási lehetőségekhez való hozzáférés javításához Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
12
Hosszú távú eredmények (gazdasági)
A munkáltatók és képzők oldalán, beleértve: hatékonyabb működés (produktivitás); növekvő rugalmasság; a felvettek, a bennmaradók és a képzést elvégzők növekvő száma A gazdaság oldalán, beleértve: GDP növekedés; „skill-gap” csökkenése; alacsonyabb munkanélküliség és így költségvetési megtakarítás Forrás: University of Derby április Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
13
Hosszú távú eredmények (egyéni)
Oktatás és képzés, beleértve a következőket: lehetőségek kihasználása; oktatás/képzés sikeres befejezése; javuló érdemjegyek és tudásszint Foglalkoztatás, beleértve: munkaerő-piacra való visszatérés; munkahelyváltás; munkakörváltás és/vagy előrelépés; növekvő bér Forrás: University of Derby április Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
14
Köszönöm a figyelmet! Dr. Soós Adrianna – főigazgató-helyettes (FSZH)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.