Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Összeállította: J. Balázs Katalin
Kémiai változások Kémia 7. tankönyv 32–34. oldal Összeállította: J. Balázs Katalin
2
Kémiai változások során:
– az anyag részecskéi, molekulái megváltoznak, kémiai kötések szakadnak fel és új kötések alakulnak ki – új anyag keletkezik
3
Vízbontás
4
A készülék üvegcsöveiben víz van.
Vízbontó készülék A keletkező gázok a kivezető csöveken távozhatnak. Elektromos áram hatására a víz (H2O) hidrogéngázra (H2) és oxigéngázra (O2) bomlik. A készülék üvegcsöveiben víz van. Áramforrás
5
A keletkező gázok azonosítása
Kétszer akkora térfogatú hidrogéngáz keletkezik, mint oxigéngáz A keletkező gázokhoz égő/parázsló gyújtópálcát tartunk A hidrogéngáz ég Az oxigéngáznál a parázsló gyújtópálca lángra lobban oxigéngáz hidrogéngáz
6
Vízbontás kísérlet (Kémia 7. 32. oldal)
Kattints ide! Vízbontás kísérlet (Kémia oldal)
7
A vízbontás szerkezeti értelmezése
elektromos áram VÍZ HIDROGÉNGÁZ + OXIGÉNGÁZ kémiai változás 2 H2O H O2 kémiai kötések szakadnak fel új kötések alakulnak ki vegyület elem elem folyadék nem éghető gáz az égést táplálja gáz éghető
8
Kattints az ikonra! Animáció: Vízbontás
9
Durranógáz égése
10
Durranógázzal megtöltött lufi meggyújtása
11
Durranógáz égésének szerkezeti értelmezése
HIDROGÉNGÁZ + OXIGÉNGÁZ VÍZ kémiai változás 2 H O H2O kémiai kötések szakadnak fel új kötések alakulnak ki
12
Animáció: Durranógáz égése
Kattints az ikonra! Animáció: Durranógáz égése
13
Kattints ide!
14
Egyéb kémiai változások
Földgáz égése Rozsdásodás Műanyag égetése Karamell készítése Pezsgőtabletta „pezsgése”
15
FELADATOK a tankönyvből és a munkafüzetből
16
FELADAT (csoportokban vagy egyénileg)
Tankönyv 34. oldal, 1. feladat MEGOLDÁS Fizikai változások: a) c) e) g) Kémiai változások: b) d) f) h) Munkafüzet 29. oldal, 2. feladat Fizikai változás Kémiai változás 1., 2., 4., 8., 11., 12. 3., 5., 6., 7., 9., 10., 13.
17
Munkafüzet 29. oldal
18
Munkafüzet 30. oldal
19
VÉGE
20
Ajánlás a digitális óravázlathoz
A víz bontását és a durranógáz égését vizsgálja, a jelenség szintjén. Részecskeszemlélettel értelmezi a két ellentétes irányú kémiai reakciót, így érthetővé válik, hogy kémiai változás során változás történik a molekulák összetételében. Ennek értelmezését az animációk segítik (a rövid animációkat az ikonra való kattintással lehet elindítani). A tananyag elején előforduló kémiai reakciókat is bemutatja. Értelmezi a tankönyv, munkafüzet egyes feladatait. A munkafüzet feladatai közül azokat tartalmazza, amelyeket érdemes kivetíteni a tanulóknak. Interaktív táblára vetítve a megoldásokat be lehet írni. (A „Durranógázzal megtöltött lufi meggyújtása” c. dián elegendő egyszer kattintani, és elindul egy képsor.)
21
A kísérletekről készült klippek használatához
Kattints ide! Az óravázlaton belül a kísérletet ábrázoló képen feltüntetett jelre kell kattintani, hogy elinduljon a klipp Hang nélkül készültek (kivéve, amikor a hanghatás fontos ) Minden esetben szükséges a tanár értelmező, magyarázó jelenléte A tankönyvben megtalálható kísérletek nagy része látható a megfelelő óravázlatban Rövid, akár többször megismételhető klippek Néhány esetben lassítva is megismétlődik a látvány (R jel) Ajánlott a kísérletek értelmezésénél a tankönyvet is használni A tankönyvi ábrát megnézni A megfigyeléseket lejegyzetelni Elsősorban olyan közeli beállításokat mutatnak a klippek, amelyeket tanári bemutató kísérleteken a tanulók nem tudnak megfigyelni
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.