Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010."— Előadás másolata:

1 Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
Neveléslélektan Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.

2 Követelmény Kollokvium Szóbeli felelet

3 Ajánlott irodalom Balogh László-Tóth László (2000): Fejezetek a pedagógiai pszichológia köréből I-II. Kossuth Egyetemi Kiadó N. Kollár Katalin-Szabó Éva (2004): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris Thomas Gordon (1990): TET. Gondolat Joseph P. Forgas (1989): A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat

4 Témakörök A neveléslélektan tárgya
Kommunikáció, osztálytermi kommunikáció, tanár-diák interakció Gordon modellje a hatékony tanításról Szervezet pszichológiai modellek, szervezeti kultúra A tanári szerep jellemzői A hatalom és a tekintély problémái, szociális befolyásolás A tanár mint modell Csoportjelenségek, csoportfolyamatok Normaalakulás, csoporthoz igazodás Versengés és együttműködés Család Családi ártalmak

5 A neveléslélektan tárgya
Nevelőmunkában megnyilvánuló pszichológiai jelenségek A pedagógiai tevékenység személyi meghatározói: A tanulói személyiség A pedagógus személyisége Csoportfolyamatok Személyiségfejlesztést meghatározó tevékenységek: Vezetés Fegyelmezés Ellenőrzés Értékelés

6 Kutatási módszerek Kísérlet: Megfigyelés Explorációs módszerek: Teszt
laboratóriumi természetes Megfigyelés Explorációs módszerek: beszélgetés kikérdezés Teszt

7 Kommunikáció Főbb ismérvei: szimbolikus folyamat, társadalmi folyamat,
koorientációt feltételez, egyéni értelmezést vált ki, megosztott jelentést feltételez, kontextusban jön létre

8 Kommunikációs modellek SHARON és WEAVER (1949)

9 Kommunikációs modellek Fiske (1990)

10 Kommunikációs modellek Jacobson (1960)

11 Nem verbális kommunikáció ARGYLE (1972)
Fő funkciói: a társas helyzet kezelése énmegjelenítés az érzelmi állapotok közlése az attitűdök kommunikációja csatorna ellenőrzés

12 A társas helyzet kezelése
Társ észlelése Társ értékelése Társalgás irányítása

13 Énmegjelenítés Énkép fenntartása Benyomásszervezés
Előnyös oldalak bemutatása

14 Érzelmi állapotok közlése
Érzelmi állapotok külső megnyilvánulásai Kifejezési formák: Mimika Gesztus Testtartás Térközszabályozás Vokális intonáció

15 Attitűdök kommunikációja
Az ideiglenes attitűd kifejezési formái: pillanatnyi mosoly fejbólintás megdermedés szemkontaktus folyamatos áramlása

16 Csatorna ellenőrzés A társas helyzetek irányítása: Ki beszéljen?
Mennyi ideig? Ki legyen a következő megszólaló? Szó átadása Szó átvétele

17 A nem verbális üzenetek jelentései
Közvetlenség – szeretet és megbecsülés Ellazulás – státuskülönbségek Aktivitás – éberség, válaszkészség

18 Közvetlenségi jelzések (szeretet vagy ellenszenvet kommunikálnak)
Szemkontaktus Testfordulat Test előrehajlása Személyközi távolság Érintés

19 Ellazulási jelzések (státust és társadalmi kontrollt kommunikálnak)
Test oldalt dől Karok összefonódnak vagy sem Felsőtest ellazítása Kezek ellazítása Lábak egymásra téve vagy sem

20 Aktivitási jelzések (válaszkészséget, nyitottságot kommunikálnak)
Gesztikuláció mértéke Láb- és fejmozdulatok Fejbólintások Arcmozgások és az arckifejezések kellemessége Hangerő, beszédsebesség, intonáció


Letölteni ppt "Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010."

Hasonló előadás


Google Hirdetések