Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD magdolna.tratnyek@lutheran.hu
3
Mi a módszer? Mi a projekt?
4
A felnőttkori aktív tanulás feltétele, hogy akarjanak tanulni.
Tanulás iránti igény felkeltése Tanulási lehetőségek széles skálájának biztosítása Egyéni tanulási utak megtalálása A tanulás legfőbb forrása nem a tananyag, hanem a tanulói érdeklődés, aktivitás, cselekvés.
5
MIÉRT PROJEKT? Mit vár el a környezet, a munkahely?
Hogyan fejleszthetők az élethez szükséges készségek? Lehet –e tantárgyakra bontani a világot?
6
Dewey alapvetései A tanulásnak a személyes tapasztalaton kell alapulnia. A tanításnak figyelembe kell vennie a hallgatók fejlődési szükségleteit. A hallgatónak aktívan részt kell vennie saját tanulási folyamatainak alakításában.
7
PROJEKT PEDAGÓGIAI PROJEKT
8
A projekt valamely valóságos problémához kapcsolódó téma sokoldalú, több tudományterületet érintő, élményszerű feldolgozása, amelynek végén, a hallgatók közösen,(csoportban, vagy párban) egy általuk megtervezett produktumot hoznak létre, melyet a külső érdeklődőknek, a munkacsoport tagjain kívüli személyeknek (csoporttársaknak, az oktatónak) is bemutatnak pl. szakmai prezentáció, színházi előadás, kiállítás, ételkóstoló, filmbemutató, iskolai sporttáborról szóló dokumentáció, fotódokumentáció stb. formájában. A projekt túlmutat a szaktárgyi, esetenként az iskolai kereteken.
9
A projekt egy sajátos tanulási egység, amelynek a középpontjában egy probléma áll. A feladat nem egyszerűen a probléma megoldása vagy megválaszolása, hanem a lehető legtöbb vonatkozásának és összefüggésének feltárása, amely aa való világban az adott problémához organikusan kapcsolódik. (Hortobágyi Katalin)
10
TERVEZÉS MEGVALÓSULÁS ÉRTÉKELÉS
„A projekttanulás keretében a fiatalok végigvittek egy folyamatot a probléma felvetésétől a megvalósulásig illetve az elkészült produktum hasznosításáig, értékeléséig. A fiatalok a projekt kidolgozása során átélték egy probléma komplex megközelítését, a feladat megoldásához vezető utat, a probléma megoldását, mindezt saját érdeklődésükhöz igazítva. Átélték a feladatok megosztásának szükségességét, a felelősségvállalás súlyát, a szervezés apróbb- nagyobb buktatóit, választ kerestek, kaptak a munka közben felmerült kérdésekre, maguk alkották a programot. ” (TRATNYEK Magdolna: Tanévkezdés — másképp, Évkezdő orientációs szakasz a Város mint Iskolában) TERVEZÉS MEGVALÓSULÁS ÉRTÉKELÉS
11
A projektorientált tanulás jellemzői
Cselekvő részvétel, az elmélet és gyakorlat összekapcsolása Demokratikus cselekvési elvek A csoportnak magának kell céljait meghatározni, érdeklődésének és szükségleteinek megfelelően a tartalmat kidolgoznia, és az egész munkát önállóan megszerveznie. Életszerű, praktikus, a valóságra vonatkoztatott tanulást jelent. Szaktárgyakon átívelő, komplex elméleti és gyakorlati munka. Sokszor intézményen kívüli tanulás, változatos anyagok és eszközök alkalmazása. Kooperatív és szociális tanulást is tartalmaz. Megváltoztatja a tanár szerepét. Órarendi kötöttségek fellazítása. Kézzelfogható produktumot hoz létre. Melyek illeszkednek saját tanulásfelfogásodhoz, melyeket fogadod el, s melyekkel kapcsolatban vannak fenntartásaid?
12
A projekttanulás során sor kerül:
A probléma meghatározására, értelmezésére A vágyak, elképzelések megfogalmazására A saját lehetőségek számbavételére A cél megfogalmazására A tennivalók eltervezésére A konkrét tevékenységek elvégzésére Az értékelés kritériumainak, módjainak értelmezésére Az elkészült produktumok közzétételére, hasznosságának számbavételére
13
Milyen eszköztárra van szükség a projektek megvalósításához?
Tanulói személyiség és életkori sajátosságok ismerete Rugalmasság A változtatás készsége Együttműködési technikák, kooperatív módszerek Változatos értékelési módok Kilépés a hagyományos pedagógus szerepből
14
TÉMÁK, PÉLDÁK
16
Köszönöm együttműködésüket! Tratnyek Magdolna
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.