Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében."— Előadás másolata:

1 Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében EFOP 4. Részprojekt. Társadalmi felzárkóztatás Dr. Szabó-Tóth Kinga

2 Családkutatási módszerek
Kísérletek Családfa Családfa metaforikus képe Oral history Ikonográfiai kutatások Komplex módszerek

3 krétáitok fehér pora ívemet húzza ívemet húzza
véretek elhalt kék patakja vénáimban mértéketek szabja mértéketek szabja metronómotokra lépek krétáitok fehér pora ívemet húzza ívemet húzza tollba mondtatok szavaitok baldachinos lidérceinek ismétlési kényszere kényszeres megrendezett pszichodrámátokban improvizálok ti hangotokon de mást ordítok újat a nap alá! újat a nap alá! A szerző Kiss Dániel pszichológus, költő. Családfán 

4 * Családi identitás * Egyéni identitás * Magatartási minták * Sorskönyvek

5 Együttes emlékezet alanyok ugyanazt élik át, együttesen
élményközösség, együttes élmény (élménytársadalom, élménypedagógia) csoporttöbblet közös intellektuális és kulturális stratégia kialakítása

6 I. Kollektív élmény hatása
* Utalás univerzumának feltételei * Az utalásnak emocionális többlete van * Utalásszövedék – ahol mindenhez másodjelentések tapadnak * Csoportelbeszélések alapjául szolgál egyes momentumok kiemelt szerepet kapnak – a kollektív feldolgozás, stilizálás tárgyai * csoportos és egyéni identitás (csoporthatárok szimbolikus kijelölése) * összejövetelek, anekdotázások, folyamatos megosztások * én-elbeszélések, nagy nemzeti elbeszélések * összejövetelek, anekdotázások, folyamatos megosztások * én-elbeszélések, nagy nemzeti elbeszélések

7 Dia címsor Funkciójuk még: Kudarcok, fájdalmas tapasztalatok elaborációja katartikus is lehet

8 Dia címsor "Valaha, amikor valami baj, rosszízű kitolás, megaláztatás ért bennünket, éppen Szeredy találta ki a megoldást: elmesélte... (..) elmondta újra, eljátszotta egy kicsit, hogy hogyan is volt a dolog... a lehető legszabatosabban, a valósághoz teljesen híven foglalta szavakba a történteket. Talán épp az volt a titka, hogy a teljesen és hű valóságot mondta el" (Ottlik: Iskola a határon, 1976, 17. o.).

9 Kollektív emlékezet Mit nem szabad egy közösségnek elfelejteni?
Olyan esemény, amelyet nem is éltünk át Rekonstruálni kell – élővé tenni, megismerni A múlt társadalmilag konstruált A jelenben fontos emlékeket őrzünk meg Csak az marad meg, amit értékesnek tartunk – így a jövőt is megalkotjuk Hagyomány – folytonosság Emlékezetés – valami nincs már

10 A kollektív emlékezet típusai (assman)
Mimetikus (utánzás) Tárgyak emlékezete Kommunikatív (oral history) Kulturális (emlékezet-formálás, rituálék, szimbólumok, felejtés)

11 Transzgenerációs „történetek”
Dia címsor II. Transzgenerációs „történetek”

12 Családi hiedelmek, minták. továbbélése. Szocializációs hatások
* * Családi hiedelmek, minták továbbélése * Szocializációs hatások * Elejtett megjegyzések * Sorskönyv és társai * Kontextuális elmélet - Böszörményi-Nagy Iván: generációkon átívelő igazságosság, adás- kapás egyensúlya (negatív és destruktív jogosultság-családon belüli erőszak) * szabályozók – titkok, tabuk * értékek, erőforrások

13 Felszabadító lehet a feltárásuk
Dia címsor Felszabadító lehet a feltárásuk Át lehet őket írni! Családi mítoszok: Antonio J. Ferreira szerint a családi mítoszok homeosztatikus mechanizmusok-ként működnek Családi életciklusok, változások, krízisek esetén a stabilitás letéteményesei

14 A szkriptekről Közös elvárások arra vonatkozóan, hogy mit kell csinálni és hogyan – a jövőben is Családi rituálék – a szkriptek altípusa Scennario – jelenet probléma-megoldóak általában replikatívak, de lehet ellenszkript is Saját szkript – biztonságban kell lenni hozzá

15 Transzgenerációs traumák
Látszólagos „elfelejtések” A múlt továbbélése Az elfojtás okai: az élet irracionális kegyetlenségének leplezése Hellinger – Családi lélek Férfi-női kapcsolatra is átvihető, átélhető újból és újból!

16 Dia címsor „Magamtól kérdem: Polcz Alaine Virág Teréz
akartam-e felejteni? Nem, az emlék felejtődött. 40 év után vajon akartam-e emlékezni?  Nem, az emlék felidéződött.”

17 „A lelki megbetegedések hátterében sokszor állnak társadalmi traumák.”
Dia címsor „A lelki megbetegedések hátterében sokszor állnak társadalmi traumák.” Alapvető egisztenciális biztonságélmény elvesztése

18 Családkutatási módszerek
Kísérletek Családfa Családfa metaforikus képe Oral history Ikonográfiai kutatások Komplex módszerek

19 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Főnix – me Megújuló Egyetem Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében."

Hasonló előadás


Google Hirdetések