Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaAdrián Mészáros Megváltozta több, mint 6 éve
1
Fröchlich-féle Bazális Stimuláció gyakorlati megközelítése
Borsfay Mária Eleonóra
2
A terápia célja Személyiség támogatása – holisztikus szemlélet
Saját harmónia kialakítása önmagán belül és az őt körülvevő világgal szemben Gyermek kreatív erőinek felébresztése Aktív interakciók sorozatával a neurofiziológiai és pszichoszociális funkciók érlelése (Szvatkó, 2008)
3
Bazális stimuláció Érzékelés – észlelés aktiválása
Szenzomotoros funkciók megélése A tapasztalatok segítik a környezet megismerését, könnyítik az alkalmazkodást
4
A fejlődés áttekintése
Érzékelés – észlelés az alapja 1. Motoros funkciók Fejkontroll, tekintés kontroll, felegyenesedés, hely- és helyzetváltoztatás, végtagok és koordinációjuk 2. Kommunikációs funkciók Nonverbális és metakommunikatív jelzések, beszéd értés, környezettel kapcsolatfelvétel és együtt működés, hangzóbeszéd 3. Szenzoros funkciók Érzékelés – észlelés, inger felfogás és feldolgozás, érzékletek, mozgás minták viselkedésformák összehangolása 4. Emocionális – szociális funkciók Személyek tárgyaktól elvonatkoztatás, érzelmi kötődés, hangulat, viselekedés kontroll
5
Bazális stimuláció Területei: Szomatikus Vesztibuláris Vibratorikus
ÉSZLELÉS Akusztiko-vibratorikus Akusztikus Orális-taktilis ORIENTÁLÓDÁS Szaglási-ízérzékelési Vizuális ÉRZÉKELÉS
6
Szomatikus ingerek Test-környezet elhatárolódása, saját test határok
Környezettel kapcsolat felvétel Testséma, mozgáskoordináció előfeltételei Izom spazmus oldódik Hangulat változik
7
1. Videó 1:35
8
Vesztibuláris ingerek
Egyensúly, gyorsulási erő, térbeli helyzet érzékelése Érzékelhetővé válik a mozgás ereje, iránya Tájékozódási pontokat kap saját testével kapcsolatban Megszűnik a sztereotíp mozgások Fokozott izomtónus csökken Mozgások válthatók ki, pl. fejemelés,támaszreakció
9
2. Videó 1:00
10
Vibratorikus ingerek, akusztiko-vibratorikus ingerek
Testileg érzékelhető, de nem megfogható inger- jelentéssel bír Magzati korhoz vissza lehet nyúlni Kapcsolódik a hangok érzékeléséhez
11
Akusztikus ingerek Hangok különböző tulajdonságainak érzékeltetése (hangerősség, hangmagasság, irány, távolság) A hang és zaj,mint információ hordozó Beszédbeli odafordulás Dúdolásra intenzívebb reakció Zaj, hang elhelyezése térben Hallás tudatosul-diszkrimináció-visszacsatolás, lokalizáció
12
3. Videó 1:14
13
Tatilis – haptikus ingerek
Kezet képessé tenni az érzékelésre Felfogott érintés, hőmérséklet, nyomás, mozgásérzékelés – kézmozgásokkal célzott benyomások Szenzibilizáció-deszenzibilizáció Fogás, nyúlás, elengedés képessége
14
Vizuális ingerek Legösszetettebb érzékelés
Fixálás, követés, fókuszálás Árnyék,formák, színek, alakok
15
4. Videó 1:00
16
Olfaktórikus és gusztatorikus ingerek
Mimikai jelzések Étkezésben szerep a száj szenzibilizálása, deszenzibilizálása (evés, ivás, artikuláció) Kommunikáció, beszéd indítás, beszédszervek, száj körüli terület használatához
17
Kommunikáció elemi életmegnyilvánulások mozgásos jelek testjelek
tárgyjelek képek, fényképek gesztusjelek
18
5. Videó 0:47
19
6. Videó
20
7. Videó 0:45-2:35
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.