Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai"— Előadás másolata:

1 A 2011. évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai

2 Jogforrások a Magyar Köztársaság évi költségvetését megalapozó egyes törvények módosításáról szóló évi CLIII. törvény, a Magyar Köztársaság évi költségvetéséről szóló évi CLXIX. törvény, az államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Korm. rendelet módosításáról szóló 313/2010. (XII. 23.) Korm. rendelet, a kincstári szervezet megváltozásával összefüggésben egyes miniszteri rendeletek, valamint a kincstári számlavezetés és finanszírozás, a feladatfinanszírozási körbe tartozó előirányzatok felhasználása, valamint egyes államháztartási adatszolgáltatások rendjéről szóló 46/2009. (XII. 30.) PM rendelet módosításáról szóló .../2011. (...) NGM rendelet (elemi űrlapok). 2

3 A változások áttekintése
Ötv. módosítása: kötvénykibocsátásról a képviselő-testület dönthet, előzetesen könyvvizsgálót kell megbízni, aki véleményét a képviselő-testülettel ismerteti, a fővárosi önkormányzatot és a kerületi önkormányzatokat önállóan és osztottan megillető bevételek, és a kizárólagos bevételek köre, az idegenforgalmi adó bevezetését a kerületi önkormányzat a fővárosi önkormányzat részére átengedheti, az önállóan bevezető kerületi önkormányzatokat az idegenforgalmi adóból, illetve a kapcsolódó normatív hozzájárulásból származó osztott bevételek nem illetik meg, kötelező könyvvizsgálói megbízás esetei, forrásmegosztási törvény módosítása. 3

4 finanszírozási és elszámolási szabályok változása (ld. külön),
Áht. módosítása: az államháztartás alrendszereiből finanszírozott vagy támogatott szervezeteket, személyeket számadási kötelezettség terheli a nem szociális ellátásként juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról külön beleegyezés nélkül is, a törvény alapján, finanszírozási és elszámolási szabályok változása (ld. külön), kiemelt előirányzatok meghatározása (ld. külön), a törvény mondja ki, hogy a kötelezettségek pénzügyi teljesítésére – kormányrendeletben meghatározott kivételekkel – csak a szakmai teljesítés igazolását, érvényesítést, utalványozást, és az utalvány ellenjegyzését követően kerülhet sor (eddig csak az Ámr. tartalmazta), gazdálkodási szabályok pontosítása (ld. külön), államháztartási kontrollok rendszere újraírására került, elsősorban a belső kontrollrendszerek terén (ld. külön). 4

5 Költségvetési törvény:
az önkormányzatoknak járó szabálysértési közig. bírság 30%-ra nő (25 % volt), az ingyenesen átruházható vagyontárgyak évi összesített bruttó értéke 10 md Ft (1 md Ft volt), szociális és közoktatási normatívák, központosított előirányzatok körében változások, ÖNHIKI szabályai megváltoznak, törvény jóval rövidebb, igénylés évente háromszor, max. kétszer nyújtható be, részleteket ÖM rendelet tartalmazza, a tartósan fizetésképtelen helyzetbe került helyi önkormányzatok támogatására kérelem csak a kamattámogatásra és a pénzügyi gondnok díjára nyújtható be. 5

6 Finanszírozási, elszámolási előírások
a kincstár által benyújtott beszedési megbízások teljesítése céljából a helyi önkormányzat köteles felhatalmazást adni a számlavezető részére, az erről szóló dokumentációt a kincstárnak meg kell küldeni (a számlavezető megváltozása esetén is), a helyi önkormányzatok központi támogatásai elszámolása szabályszerűségének felülvizsgálatát a kincstár a tárgyévet követő év december 31-éig – többcélú kistérségi társulások esetében a tárgyévet követő második év június 30-áig – megkezdi, biztosítani kell, hogy legalább négyévenként valamennyi önkormányzatnál kerüljön sor helyszíni vizsgálatra, ez a Ptk. szerinti általános elévülési időn belül, a korábban helyszínen nem vizsgált időszakra és támogatási jogcímekre kiterjeszthető, a visszafizetési kötelezettség teljesítésére max. 12 havi részletfizetés engedélyezhető, a 36 havi engedély megszűnt. 6

7 Kiadási, bevételi előirányzatok
Kiadások: működési költségvetés: személyi juttatások, munkaadókat terhelő járulékok, dologi kiadások, ellátottak pénzbeli juttatásait és az egyéb működési célú kiadások, felhalmozási költségvetés: beruházások, felújítások, egyéb felhalmozási célú kiadások, Bevételek tárgyévben alaptevékenységéhez kapcsolódó a kapott támogatás, működési és a felhalmozási célú támogatásértékű bevételek, közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek, felhalmozási bevételek, működési és a felhalmozási célú átvett pénzeszközök, előző évi működési és felhalmozási célú átvett maradvány, kölcsönök, finanszírozási bevételek, 7

8 tárgyévben a vállalkozási bevétel,
előző évi (évekbeli), pénzforgalom nélküli forrás a pénzmaradvány és a vállalkozási maradvány igénybevétele, többletbevétel: a közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek, felhalmozási bevételek eredeti előirányzatán felül pénzügyileg teljesülő összeg. Elemi költségvetés az előbbi kiemelt előirányzati struktúrát igyekszik követni, de nem egyezik 100%-osan azzal, az irányító szerv vezetőjének kell jóváhagynia, szerkezet: megszűnik a 43-as űrlap (bevételek kiadások 3 éves alakulását bemutató mérleg), 02. és 03. űrlap minimális változtatásokat tartalmaz, a személyi juttatások, járulékok, dologi kiadások kiemelt előirányzatokat bontja le, 8

9 ellátottak pénzbeli juttatásai,
04. űrlap: egyéb működési célú kiadások (folyósított működési támogatás+támogatásértékű működési kiadás+működési célú maradvány átadás+működési célú pénzeszközátadás+társadalom-, szociálpolitikai és egyéb juttatás, támogatás), egyéb felhalmozási kiadások (folyósított felhalmozási támogatás, támogatásértékű felhalmozási kiadások, felhalmozási célú maradvány átadás, felhalmozási célú pénzeszközátadás) + ide kell elszámolni a 05. űrlap állami készletek, tartalékok felhalmozási kiadásait és a befektetési célú részesedések vásárlását, ellátottak pénzbeli juttatásai, 05. űrlap: intézményi beruházások, felújítások (központi beruházások, lakástámogatás, lakásépítés), és az előző két tétel, amit az egyéb felhalmozási kiadásokhoz kell elszámolni, 9

10 06. űrlap: nem változik (kölcsönök, pénzforgalom nélküli, finanszírozási kiadások, függő, átfutó, kiegyenlítő kiadások), 07. űrlap: közhatalmi bevételek, intézményi működési bevételek, működési célú átvett pénzeszközök (külön előirányzatok, ezek a „többletbevételesek”), 08. űrlap: felhalmozási bevételek (korábban felhalmozási és tőkejellegű bevételek, ide tartoznak a tárgyi eszközök, immateriális javak értékesítése - áfa bevételek nélkül!! – a felhalmozási célú ÁFA visszatérülések, pénzügyi befektetések bevételei) és felhalmozási célú átvett pénzeszközök, 09. űrlap: nincs változás, ide tartozik az irányító szervtől kapott támogatás, a támogatásértékű bevételek, és a maradvány átvétele, 10. űrlap: kölcsönök igénybevétele, visszatérülése, finanszírozási bevételek, továbbadási célú bevételek, függő, átfutó, kiegyenlítő bevételek, 10

11 Továbbadási célú bevételek:
korábbi neve: továbbadási (lebonyolítási bevételek), továbbadási célú kiadás nincs, a továbbadást a bevétel csökkentésével kell elszámolni, 25. űrlap (hitelképesség kimutatása) és űrlap (létszám, személyi juttatások részletezése), 37. űrlap (mutatószámok) nem változik egyáltalán, 12. űrlap (önkormányzat által folyósított ellátások részletezése) és 16. űrlap (helyi önkormányzatok sajátos bevételei) kis mértékben pontosul az évközi jogszabályváltozások szerint. Gazdálkodási szabályok szakmai teljesítés igazolása csak a jogosságot és az összegszerűséget igazolja, ha a fizetés az ellenszolgáltatás teljesítése előtt esedékes (pl. előleg), 11

12 többletbevételek felhasználhatósága: helyi önkormányzati költségvetési szerv esetén az irányító szerv értékhatárhoz kötött előzetes engedélyt adhat, jutalom tervezési korlátja megszűnt, a felhasználási (kifizetési) korlát szabálya megmaradt, a bírságbevételek személyi juttatásra nem használhatók fel a bírságot kiszabó szervnél (2012-től működésére sem). Belső kontrollok kontrollrendszer kialakításáért, működtetéséért a költségvetési szerv vezetője felel, aki köteles kialakítani a FEUVE-t, kontrollkörnyezetet, kockázatkezelési rendszert, kontrolltevékenységeket, információs és kommunikációs rendszert, és monitoringrendszert, kontrollkörnyezet: ellenőrzési nyomvonalak, szabálytalanságok kezelésének eljárásrendje (SZMSZ melléklete), 12

13 pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítése,
monitoring: az operatív tevékenységek keretében megvalósuló folyamatos és eseti nyomon követés és a belső ellenőrzésből áll, FEUVE: pénzügyi döntések dokumentumainak elkészítése, pénzügyi kihatású döntések célszerűségi, gazdaságossági, hatékonysági és eredményességi szempontú megalapozottsága, pénzügyi döntések szabályszerűségi és szabályozottsági szempontból történő jóváhagyása, illetve ellenjegyzése, gazdasági események elszámolása , belső ellenőrzés: bevételek és kiadások tervezésének, felhasználásának és elszámolásának, valamint az eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodásnak a vizsgálata, 13

14 önkormányzat belső ellenőrzést végezhet költségvetési szervénél és a használatba, vagyonkezelésbe adott állami, önkormányzati vagyonnal (ideértve a gazdálkodó szervezeteket is) való gazdálkodás tekintetében, belső ellenőrzési tevékenységet csak az államháztartásért felelős miniszter engedélyével rendelkező személy végezhet, államháztartásért felelős miniszter rendeletben szabályozza a kötelező szakmai továbbképzés és a kapcsolódó vizsgáztatás részleteit, államháztartásért felelős miniszter a belső ellenőrzési tevékenység folytatására engedéllyel rendelkező személyekről nyilvántartást vezet, a nyilvántartásból törölni kell, aki a kötelező kétévenkénti továbbképzésben nem vesz részt, 2 év után kérhető az újrafelvétel. 14

15 Egyéb változások a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló évi CXL. törvény módosításával a dokumentumvásárlási hozzájárulás és szakmai továbbképzés támogatásának évi felfüggesztése, közoktatási törvény módosítása alapfokú művészetoktatási intézmények fenntartói számára lehetőség a térítési díj emelésére (a korábbi évek központosított előirányzatának megszüntetésével), a minden harmadik életévüket betöltött gyermek számára biztosítandó óvodai ellátás követelményének elhalasztása egy évvel. 15


Letölteni ppt "A évi költségvetési törvény, Áht., Ámr. változásai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések