Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 1

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 1"— Előadás másolata:

1 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 1
A járművek megrakását azok teherbírása és raktérfogata (esetleg ez utóbbi helyett rakterülete) korlátozza. A szállítandó járműveknek tömege és térfogata van (ez utóbbit gyakran helyettesítheti az áru rakfelület igénye). A járművekhez hasonlóan az egységrakomány-képző eszközöknek (konténer, rakodólap) szintén meghatározott geometriai méretei és terhelhetőségi előírásai vannak. Az egységrakomány-képző eszközök, illetve a szállítójárművek rakterének (rakfelületének) optimális kihasználása érdekében ezért különös gondot kell fordítani a csomag- és egységrakomány-méretek, valamint az egységrakomány- és a jármű raktér-méretek összhangjára. Ha egy adott árut kell szállítani, akkor ehhez az áru szállítási szempontból meghatározó tulajdonságai mellett célszerű egyéb szempontokat is érvényesíteni. Ilyen lehet a járművek kiterhelhetősége.

2 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 2
Ha csak egyféle árut kell szállítani, akkor ehhez az áru szállítási szempontból meghatározó tulajdonságai mellett célszerű gazdaságossági szempontokat is érvényesíteni. Ilyen lehet a járművek kiterhelhetősége. Általánosságban mondható, hogy ebből a megközelítésből az a megfelelő jármű, amelynek raktömeg/raktérfogat aránya a legjobban közelíti meg az adott áru fajsúlyát. Nézzünk erre egy példát! A-B között 100 km-es távon ládás árut kell továbbítani. Egy láda mérete legyen 40*30*30 cm (= 36 dm3), tömege 10 kg. Elszállítandó 100 tonna. Rendelkezésre áll 3 különböző járműtípus: Melyik járművel végezzük el a szállítást?

3 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 3
Az első áruból a járműre felrakható maximális mennyiséget a teherbírás határozza meg, mert eszerint 4.000/10 = 400 ládát tudunk a raktérben elhelyezni, míg a térfogat-kapacitás /36  639 ládát tenne lehetővé. A nagy kocsi esetében a helyzet éppen fordított, mert a raktömeg szerinti /10 = ládával szemben a raktérben csak /36  778 láda fér el. A közepes járműre viszont a raktömeg szerinti 7.250/10 = 725 és a térfogat szerinti /36  722 ládaszám csaknem megegyezik egymással. Egy forduló távolsága 2*100 = 200 km, ezzel számolva töltöttük ki az alábbi táblázatot. A legjobbnak a közepes jármű használata tűnik.

4 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 4
Természetesen az egyes járművek méreteinek és költségeinek aránya erősen ingadozhat, mindazonáltal legtöbbször iránymutató lehet ilyen esetekben a járműre megállapítható raktömeg/raktérfogat arány. Azt mondhatjuk, hogy az adott jármű annak az árunak a szállítására alkalmas leginkább, amelynek fajtömege ezzel az értékkel éppen megegyezik, vagy másképpen egy bizonyos áru továbbításához első megközelítésben azt a járművet célszerű kiválasztani, amelynek raktömeg/raktérfogat aránya az adott áru fajtömegét leginkább megközelíti. Ez esetünkben 10/36 = 0,28 kg/dm3.

5 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 5
Ha több árufélét kell egyirányban továbbítani, amelyek együtt szállíthatók, s ezek az áruk külső formájukban, méreteikben, tömegükben, térfogatukban stb. különböznek egymástól, megkísérelhetjük az árukat úgy csoportosítani, hogy a rendelkezésre álló járműveknek mind a raktömegét, mind a raktérfogatát a lehető legjobban kihasználjuk. A számítás elvét kért árufélére az alábbi ábra mutatja: A jármű térfogata itt V, teherbírása Q. Az egyes típusú áru láthatóan „terjedelmes”, azaz ezzel a jármű térfogata kiterhelhető és még szabad raktömeg-kapacitás marad. A második áru „raksúlyos”, vagyis azzal a jármű raktérfogata nem használható ki, mert a jármű raktömege szab határt a felrakható árumennyiségnek.

6 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 6
Legyen az áruk egységnyi tömegének és térfogatának aránya (fajsúlya) i. Az egyes típusú áruból egy rakományban továbbítandó mennyiség legyen meghatározott, mondjuk q1. v2 = V – v1 Ebben az esetben a második típusú áruból az ehhez hozzárakandó árumennyiséget grafikusan a kék vonal párhuzamos eltolásával határozhatjuk meg. q2 = Q – q1 1 2 (A példában a járműnek még marad szabad térfogat-kapacitása.) Ha az áruk tetszés szerint kombinálhatók a járművön, akkor az optimális „mix” számítással a következő kétismeretlenes egyenletrendszerből számítható:

7 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 7
Tételezzük fel - az előző példát folytatva - , hogy csak a 4 tonna teherbírású jármű áll rendelkezésünkre (ennek térfogata 23 m3), és a 100 tonna ládás árun kívül még 50 tonna dobozos árut is el kell szállítani az A-B relációban. A dobozméret 50*30*30 (=0,045 m3), bruttó tömege pedig 4,5 kg. Számítsuk ki, hogy hány fordulóra lenne szükség, ha az árukat nem rakjuk össze! Az előző példában már meghatároztuk, hogy a ládás áru továbbításához 25 fordulót kell indítani. A dobozos áruból a járműre 4,5*23.000/45 = kg helyezhető el, mert többet a raktérfogat nem enged meg. Emiatt a dobozos áru elszállításához további 50/2,3 = 21,7 (22) fordulót kell indítani. A ládás áru fajlagos tömege 0,28 kg/dm3 (az előző példából), a dobozosé pedig 4,5/45 = 0,1 kg/ dm3. Ezekkel az adatokkal:

8 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 8
Innen q2 = 4000-q1. Behelyettesítve: = q1/0,28 +(4000- q1)/0,1 Ebből, 0,28-al megszorozva mindkét oldalt: 6440 = q1 + 2,8*( q1) = q ,8*q1 = ,8*q1, ahonnan q1 = ( )/1,8 = 4760/1,8 = 2644,4, teljes ládával számolva 2640 kg. q2 = = 1360 kg. (Pontosan 1359 kg, egész dobozzal számolva.) Eszerint 100/2,64 = 37,9 (38) fordulóval elvihető az összes ládás áru, s ezzel együtt 38*1,360=51,68 tonna dobozos küldemény, ami több is, mint amennyit szállítani kell, vagyis az utolsó járatra már nem is jut dobozos áru. Az összes szükséges járat az előző 25+22=47 fordulóval szemben csak legfeljebb 38, ami járatszámban csaknem 20%-os megtakarítást jelent!

9 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 9
Most tegyük fel, hogy több különböző méretű és tömegű árut kell azonos irányokba továbbítanunk. Az áruk (általában) összerakhatók. A továbbításhoz több, esetleg eltérő teherbírású és raktérfogatú jármű (konténer stb.) áll rendelkezésre. Hogyan kell az árukkal az egyes járműveket úgy megrakni, hogy a továbbítás minimális járműszámmal (költséggel) legyen lebonyolítható? Ezt a feladatot egész értékű lineáris programozási problémára lehet visszavezetni s ennek megoldásával lehet elméletileg optimális teherbírás-kihasználási változatokat kidolgozni.

10 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 10
A megoldás menete: 1. Lehetséges felrakási változatokat generálunk. Egy-egy felrakási változat lehetőség szerint vegye igénybe a jármű raktérfogatát vagy raktömegét. 2. Ezután felállítjuk a lineáris programozási feladatot, amelyben a programozásra kerülő xij mennyiségek azt fogják jelenteni, hogy az adott felrakási változat szerint hány fordulót kell indítani. 3. Az különböző járművek a fordulókat eltérő költséggel teljesítik. Egy forduló költségét ki -vel adhatjuk meg, ahol i = 1,2,..,m. Itt m = a járműtípusok számát jelenti. A célfüggvény ezután a következőképpen írható fel: Itt vi az i-edik jármű számára készített megrakási változatok számát jelenti. Ha csak egyfajta járművünk van, akkor a fordulóköltségek helyett 1-et lehet felvenni, ekkor a célfüggvény a lehető legkevesebb fordulóval járó megoldást keresi.

11 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 11
Nyilvánvalóan minden árut el kell szállítani, legtöbbször sem több, sem kevesebb nem lehet a megadottnál. Az árumennyiségekre ezért a következő feltételeket írhatjuk fel: ahol k=1,2,..,r, itt r = az árufélék száma cijk pedig az i-edik jármű, j-edik felrakási változatában a k-adik áruféle mennyisége

12 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 12
Természetesen több helyre is irányulhat a szállítás. Ha a kiinduló raktárból s = 1,2,..,w helyre kell szállítani (w = a szállítási relációk száma), akkor a célfüggvény a következőképpen módosul: Itt kis az i-edik gépkocsival a s-edik feladat egy fordulójának teljesítési költségét, Xisj pedig az i-edik jármű s-edik relációban tervezett j-edik felrakási változata szerint továbbítandó fordulószám (járatszám). Ebben az esetben a feltételi egyenlőségek (egyenlőtlenségek) is kibővülnek a szállítási feladatokkal: Itt Cisjk az i-edik jármű, s-edik viszonylatban tervezett j-edik felrakási változatában a k-adik áruféléből szállítandó mennyiséget jelöli.

13 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 13
Nézzük a következő példát! Egy nagyvállalat egy ügyfeléhez naponta három különböző méretű árut szállít. A továbbítandó mennyiségek a következők: Q1 = 100 tonna, ill m3 Q2 = 60 tonna, ill. 150 m3 Q3 = 40 tonna, ill m3 Két járműtípus áll rendelkezésre. Ezek kapacitása tömegben, illetve térfogatban: g1 = 10 tonna, ill. 8,0 m3 g2 = 8 tonna, ill. 9,6 m3 Minden járművel naponta egy forduló teljesíthető. Az első típusú járműből 10, a másodikból 25 db áll rendelkezésre. A járművek költségei fordulónként 10, illetve 9 pénzegységet tesznek ki. Az elszállítandó áruk ládákban vannak, melyek (tovább nem bontható) egységei a következő méretekkel rendelkeznek: a1 = 4 tonna, ill. 2,0 m3 a2 = 1 tonna, ill. 2,5 m3 a3 = 2 tonna, ill. 3,0 m3 Megkötés: a járműveken legfeljebb kétfajta árut helyezhetünk el.

14 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 14
Tegyük fel, hogy nem rakjuk össze az árukat! 1. Az a1 árut a g1 gépkocsival szállítjuk el. Egy fordulóban elszállítható 8 tonna (2 láda). Összesen elvihető 10 fordulóval 10*8 = 80 tonna, marad 20 tonna a1-es áru. Ezt a g2-es típusú járművel visszük el. Erre szintén felfér 2 láda, azaz 8 tonna. A 20 t elszállításához kell 20/8 = 2,5, kerekítve 3 forduló. Marad még 22 szabad g2-es gépkocsi. 2. Az a2-es árut a g2-es kocsival kell elvinni. Erre felfér 9,6/2,5 = 3,84, vagyis lefelé kerekítve 3 láda. Ez csak 3*1 = 3 tonna. Szükséges tehát 60/3 = 20 gépkocsi. 3. A maradék 2 fordulóval elvihető 2*3*2 = 12 tonna az a3-as áruból, vagyis = 28 tonna árut nem tudunk elvinni! Készítsünk felrakási változatokat! Próbálgatással a következő felrakási variánsokat állítjuk fel:

15 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 15
Jelölés Jármű Áru Változat Tömeg (t) Térf. (m3) C C C Összesen A táblázatban elképzelhető felrakási változatok vannak. Így pl. az első jármű első felrakási változatában 8 tonnát teszünk fel az első áruból (2 láda), ez csak 4 m3. C C ,5 C Összesen ,5 C C C Összesen C C C Összesen Ehhez hozzátehetünk 1 láda harmadik terméket tartalmazó ládát, ami 2 tonna és 3 m3. Több áru ebben a változatban a járművön már nem helyezhető el, mert elértük az első jármű megengedhető teherbírását, bár még 1 m3 szabad térfogatkapacitás maradt. Ellenőrizd a többi megrakási változatot!

16 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 16
Jelölés Jármű Áru Változat Tömeg (t) Térf. (m3) C C C Összesen Most a második kocsira készítünk berakási változatokat. Az első változatban 2 ládát rakunk fel az első áruból. Ez csak 4 m3, de 8 tonna, vagyis több áru a 8 tonna teherbírású gépkocsin már nem fér el. C C ,5 C Összesen ,5 C C C Összesen C C C Összesen Ellenőrizd a többi berakási variánst!

17 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 17
Természetesen más, és ennél jóval több változat is elkészíthető. A feladat lineáris programozással, pl. szimplex módszerrel megoldható. A következő szimplex táblázat lehet a kiindulás: X11 X12 X13 X14 X21 X22 X23 X24 Kap. a = 100 a = 60 a = 40 f  10 f  25 C Nem kell minden járművet használni, ezért itt a kisebb-egyenlő feltétel szerepel.

18 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 18
Megoldás szimplex módszerrel, számítógépen (program: STORM) Változó Érték Költség VAR VAR VAR VAR VAR VAR VAR VAR A célfüggvény értéke (Objective Function Value) = 265 Az első járműtípusból használunk: 3 +1 = 4 darabot, még maradt 6 szabad jármű. Az másodikból viszont szükségünk van mind a 25-re: = 25 Az eredmény szerint tehát az első berakási változat szerint (első kocsi első megrakási változata) 3 gépkocsit kell elküldeni. A második járműre készített második berakási változat viszont feltehetőleg jó kombináció, mert az így megrakott járműből 18-at kell indítani. Az egyes változatokkal elszállított mennyiségek, tonnában a következő táblázatban látható:

19 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 19
X11 X12 X13 X14 X21 X22 X23 X24 Ford Kap. a = 100 a = 60 a = 40 f  10 f  25 C Az első felrakási változat szerint, amelyből 3-at indítunk, elszállítunk 3*8 = 24 tonna 1-es és 3*2 = 6 tonna 2-es típusú árut. Ellenőrizd a többi értéket!

20 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 20
Jó (sok esetben optimális) megoldást kaphatunk a következő heurisztikus eljárással is: Képezzük mind a teherbírás, mind a térfogat kihasználási mutatókat, majd ezek közül a kisebbiket választjuk ki. Ezután megkeressük az így kiválasztottak közül a legnagyobbat, ha két egyformát találunk, akkor mindig az alacsonyabb fajlagos költségű járművel kezdünk. Igy pl. az 11 változatban a térfogat-kihasználás (7/8 = 0,875), a 22 változatban pedig a teherbírás-kihasználás értéke lett azonos. Változat Rakott tömeg Térfogat Kihasználási % A kisebbik Sorrend Tömeg Térf. ,000 0, , ,5 0,900 0, , ,800 0, , ,400 1, , ,000 0, , ,5 0,875 0, , ,500 0, , ,5 0,750 0, , Mivel a 2. jármű fajlagos költsége kisebb (9 < 10), ezért a 22 variáns lesz az első.

21 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 21
Egy áttekinthető táblázatot készítünk a programozáshoz. Itt a sorszám sorban az előző táblázat szerint vesszük fel a berakási változatokat. 20 80 20 60 40 10 20 5 180 180 1. A 22 változatból annyit készítünk, amennyi lehetséges. Ebben a változatban van 4 tonna a1-es és 3 tonna a2-es áru. Legfeljebb 20 forduló indítható, mert ekkor elfogy az a2-es áru: 20*3 = 60 tonna. Ezt beírjuk a táblázatba. Felvesszük a 22 oszlopába az ezzel a változattal elszállított mennyiségeket: 20*4, 20*3, stb., továbbá a felhasznált járműszámot, a program értékét. Ezután a maradék kapacitásokat módosítjuk: Pl = 20, = 0 stb.

22 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 22
A 22 változatból, mint láttuk, 20 járatot is indíthattunk. Ezután a korábban meghatározott sorrendnek megfelelően haladunk tovább, vagyis az első, másképpen az 11 variánst választjuk. 3 2 2 5 16 4 4 4 30 36 6 2 8 8 5 5 20 45 200 245 2. Minthogy a 22 változat után már csak 20 tömegegység maradt az a1-es áruból (5 láda), ezért e variánsból csak kettőt vehetünk, mert 20/8 = 2,5 (2). Ezzel a megrakási változattal tehát elviszünk 16 tonna a1-es és 2*2, azaz 4 tonna a3-as árut. Ezt ismét szerepeltetjük a táblázatban. Beírjuk a költségeket is. 3. Harmadik az 12 változat lenne, de már nincs a2-es áru, ezért a 8. változatot választjuk. Ez a 24 variáns. Mivel csak 5 fordulóra van lehetőség, ezért nem tudunk így minden a3-as árut elvinni.

23 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 23
4. Végül az 13 berakási változatot választjuk, amelyből már csak 1 járat indítható. 5. A maradék 2 egységnyi tömeget, ami az a3-as áruból megmaradt, elszállítjuk egy g1 típusú járművel, mert ebből még 7 darab van. Ez még 10 pénzegység többletet jelent. Láthatjuk, hogy az eredmény most is - mint az optimális megoldás esetében egység lett, s szintén 6 járművet takarítottunk meg.

24 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 24
Tegyük fel, hogy ugyanezen példa esetében van egy további, 2. feladat is, melyet csak a g2 típusú gépkocsi teljesíthet, mert a fogadóhelyre a g1 típusú jármű nem tud beállni. A megoldást most az alábbi szimplex táblázatból nyerhetjük. Mivel a feladat mennyisége megnőtt, ezért több járműforduló kell. A g2-es kocsi lehetséges fordulóinak száma legyen 40. Figyeljük meg, hogy a második feladat miatt újabb sorokat kellett felvennünk. Az új feladat oszlopait (berakási változatok) sárgával jelöltük. Miért zérus értékűek a kékkel jelölt mezők?

25 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 25
Az optimális megoldást a következő táblázat mutatja. Még 8 jármű maradt az egyes típusú (g1) kocsiból. Ellenőrizd az eredményt!

26 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 26
Gyakorlásképpen oldja meg a következő feladatot! Elszállítandó A városból B városba 3 különböző módon csomagolt áru: Rendelkezésre álló gépkocsi teherbírása 5 tonna, rakfelületének mérete 4,35*2,3 méter = 10 m2. Az összes tömeg: 50*0,5+100*1+100*0,75 = 200 tonna, Az összes térfogat: 50*1+100*3+100*1,44 = 494 m3 Kérdés: hány járműfordulót kell indítani? Készítsen papíron néhány elfogadható jármű-megrakási változatot!

27 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 27
Az alábbiak felrakási variánsokat mutatnak. Doboz Láda Raklap A berakási változatok táblázatban:

28 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 28
Az optimális megoldás szerint 13 fordulót kell indítani a második, hármat a negyedik és 25-öt a hatodik megrakási változatból. Ez összesen 41 forduló. A közelítő számításhoz szükséges segédtáblázat adatait a berakási változatok alapján töltöttük ki. A kívánatos tömeg / térfogat arány: 200 / 494 = 0,405 Ellenőrizze a beírt értékeket!

29 Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 29
Figyeljük meg, hogy a második legjobb variáns után sem a harmadik, sem a negyedik nem indítható, mert az a2-es árut már elvittük. (Az a2 áru mind a harmadik helyre sorolt hatodik, mind a negyedik legjobbként szereplő első variánsban egyaránt szerepel.) Ezért kell harmadikként az 5-ös sorszámú változatot figyelembe venni. A megmaradt 88 rakodólapot 15 darab járattal lehet elszállítani. A járatokon 6-6 rakodólap lesz, melyek összes tömege 4,5 tonna, az utolsó fordulót kivéve, amelyen csak 4 rakodólap és 3 tonna árut lesz. Összesen tehát 45 fordulót kellett indítani, ami ugyan rosszabb az optimumnál, amely 41, de sokkal jobb annál, amit a külön-külön szállítás igényelt volna (10 forduló doboz, 25 forduló láda és végül 17 forduló rakodólap, ami összesen 52 forduló).

30 Segítségét előre is köszönöm. Hirkó Bálint hirko@sze.hu
Kedves hallgatóm! Jó tanulást kívánok. Ha a bemutatóban bármilyen hibát talál, vagy az anyaggal kapcsolatban észrevétele van, kérem, küldjön t! Segítségét előre is köszönöm. Hirkó Bálint


Letölteni ppt "Szállításszervezési módszerek Járművek optimális kiterhelése 1"

Hasonló előadás


Google Hirdetések