Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Közoktatási vezetőképzés I. /1
A TEHETSÉGES TANULÓK pszichológus Készítette: Szilágyi Imréné G Szilágyi Imréné pszichológus2010. május 4. Közoktatási vezetőképzés I. /1 2012. március 31.
2
VÁZLAT 2. A tehetség fogalma. 3. A tehetséges gyermek tulajdonságai
1. A „tehetségprobléma” Magyarországon 2. A tehetség fogalma. 3. A tehetséges gyermek tulajdonságai 4. A tehetség azonosítása 5. Iskolai teljesítmény 6. Nehézségek 7. Fejlesztési alternatívák 8. Tehetség és a család
3
„Ha az akadályozott gyermeknek nem segítünk abban, hogy a képességeit kibontakoztassa, az egyéni tragédia. De, ha a tehetséges gyermeknek nem segítünk abban, hogy képességeit kibontakoztassa, az már nemzeti tragédia” (Gallagher)
4
A „tehetségprobléma” Magyarországon
Az első világháború éveiben Dóczy Jenő - Tehetség és iskola (1910) Tehetségmentés Tehetségvédelem – Gyermektanulmányi Társaság Klebersbergi kultúrfölény gondolattal Új korszak, új értelmiség „Fényes szelek”
5
Tehetség fogalma „Tehetségesnek azok tekinthetők, akik kiváló adottságaik – a négy összetevő ötvözeteként – alapján magas szintű teljesítményre képesek az élet bármely tevékenységi területén.”(Renzulli, 1977) A négy összetevő: átlag feletti általános képességek átlagot meghaladó speciális képességek kreativitás feladat iránti elkötelezettség
6
Gauss görbe
7
Piirto-modell
8
A tehetséges gyermek tulajdonságai
1. Ismeretszerzés: Gazdag szókincs, szokatlan kifejezések adekvát használata jellemzi Kidolgozott nyelvi kód, gyakori kérdésfeltevés Kiemelkedő érvelési készség Gondolkodás originalitása, flexibilitása Problémaérzékenység, jó problémalátás Kíváncsiság, nyitottság
9
Keresik a jelenségekben a hasonlóságokat, különbözőségeket
Gyorsan tudnak érvényes állításokat felállítani Jó megfigyelők – megfigyeléseiket felhasználják adott helyzetekben Magas fokú olvasottság, olvasottak tág köre A bonyolult dolgokat áttekinthető egységekre bontják szét Kritikusan, függetlenül gondolkodnak
10
2. Motiváció: Elmélyülten foglalkoznak az őket érdeklő kérdésekkel, megszállottság Feladataikat igyekeznek befejezni – zavarja őket, ha félbe kell hagyniuk Tökéletességre törekszenek, önkritikusak Önálló értékrend, nonkonformizmus Szívesen dolgoznak magányosan(flow) Magas célokat tűznek ki
11
Problémára sok ötletet, megoldási javaslatot adnak
3. Kreativitás: Sokféle, sokszor szokatlan kérdést tesznek fel – a válaszok alapján újabbakat Problémára sok ötletet, megoldási javaslatot adnak Véleményüket nem rejtik véka alá Kifejezett humorérzékük van Érdeklődnek a kreatív tevékenységek iránt Szeretik a szépet, művészi részleteket Eredeti, színes fantáziaviláguk van
12
Nem tartanak minden áron a többséggel Vállalják a konfliktusokat
4. Szociális viselkedés Sokat foglalkoznak olyan fogalmakkal, mint az igazságos-igazságtalan, jó-rossz Nem tartanak minden áron a többséggel Vállalják a konfliktusokat Individualisták Tekintély alapon – kritikus megfontolás nélkül – nem fogadnak el véleményt
13
A tehetség azonosítása
Az azonosításhoz a korábban bemutatott Renzulli-féle definíció ad kapaszkodókat, mind a négy összetevőre figyelnünk kell A tesztek segítséget nyújthatnak, de önmagukban nem tévedhetetlenek, így nem jelenthetnek egyedüli megoldást A szunnyadó tehetség rejtekezik, gyakran nehéz felismerni A képesség és a teljesítmény két különböző dolog, gyakori az alulteljesítő tehetséges gyerek
14
A pedagógus vagy más fejlesztő szakember és a gyerek folyamatos együttes tevékenysége ad legtöbb kapaszkodót a tehetség felismeréséhez Minél több forrásból szerzünk a gyerekre vonatkozó információkat gyerek teljesítményéről, képességeiről, annál megbízhatóbb az azonosítás Két területen jelenik meg korán a tehetség: zene, matematika
15
Az azonosítás fázisai(Eyre,1997)
1. fázis: az azonosítás szükségességének és hasznának felismerése 2. fázis: ad hoc azonosítás 3. fázis: tesztek segítségével végzett azonosítás 4. fázis: rendszer-jellegű azonosítás kialakítása „Minél több forrásból szerzünk a tanulóra vonatkozó információkat teljesítményéről, képességeiről, annál megbízhatóbb az azonosítás” (Balogh, 2006)
16
Az azonosítás módszerei
Iskolai információk gyűjtése a tehetséges gyerekről Tesztek, versenyeredmények, felvételi eredményei Iskolapszichológusok véleménye Pedagógusok jellemzése Órai megfigyelések Osztálytársak értékelése, órai önértékelés Kompetencia mérések eredményei Szülői jellemzés
17
Nehézségek Tehetségek elkallódása Hiába tehetséges, ha
nem tudja a képességeit megfelelően fejleszteni Környezet értékeli-e a tehetségét (mindent megtesz a fejlesztéséért, vagy hagyja elkallódni) Több különleges képességű gyermek van, mint tehetséges felnőtt – a lemorzsolódás oka lehet: társadalmi, gazdasági egyenlőtlenségek
18
Nehézségek A képességek eltérő ütemű fejlődéséből adódó nehézségek (diszszinkrónia) Intellektuális - Pszichomotoros (hamar megtanul olvasni, de írni nehezen) Nyelvi - Gondolkodási (gyorsan megérti, de nehezére esik elmagyarázni) Intellektuális - Affektív (intelligencia – szorongáskeltő információk, emocionálisan éretlen)
19
Nehézségek Kapcsolat a szülőkkel
Elvárás: korának megfelelően viselkedjen Zavart okoz a koraérett viselkedés (pl. filozofálás a születéssel, halállal, Istennel kapcsolatban) Nehézség: kedvezőtlen szociális környezet Kapcsolat a pedagógussal Pozitív/negatív Pygmalion-hatás
20
„Alulterhelés” Rövid idő elteltével:
Érdeklődés hanyatlik, tanulás öröme csökken, koncentráció gyengül, önkontroll alábbhagy Hosszabb idő elteltével: Dac, agresszió megnő; felvágás, hencegés felerősödik; nappali álmodozóvá válik; érdeklődés elvész; iskolakerülés; teljesítmény-megtagadás
21
Iskolai teljesítmény Még hosszabb idő elteltével:
Sok területen lényeges teljesítménycsökkenés Indítékszegénység Hibás viselkedési minták rögzülése (munkaképtelenség, kívülállóság érzése, együttműködési képtelenség, kedvtelenség, tanult tehetetlenség) Pszichés zavarok, neurózis, agresszió
22
Komplex tehetségfejlesztés
A képességek, és a személyiség-tényezők formálása Fejlesztő programhoz szempontok: a tehetséges gyerek erős oldalának fejlesztése a tehetséges gyerek gyenge oldalának fejlesztése (pl. alacsony önértékelés, biztonságérzet hiánya, stb.) megfelelő „légkör” megteremtése (kiegyensúlyozott társas kapcsolatok pedagógusokkal, fejlesztő szakemberekkel) szabadidős, lazító programok, amelyek biztosítják a feltöltődést, pihenést
24
Fejlesztés Differenciált oktatás:
A tanítási-tanulási folyamatnak az egyes tanulók sajátosságaira tekintettel történő megszervezése Az együtt tanuló gyerekek eltérő tanulási utakat járnak be Differenciált fejlesztés: Differenciálás és egyéni sajátosságokra tekintettel szervezett egységes oktatás => adaptív oktatás (M. Nádasdi Mária, 2001)
25
Együttműködés a családdal
26
Czeizel tehetségmodell
27
Irodalom Balogh László: Iskolai tehetséggondozás. Debreceni Egyetemi Nyomda, Debrecen, 2004. Réthy Endréné Vámos Ágnes:Esélyegyenlőség és méltányos pedagógia 2006. Csíkszentmihályi Mihály: Tehetséges gyerekek. Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2010. Dúró Zsuzsa: Tehetséges gyerekekről mindenkinek. Codex Print Nyomda, Budapest Sarka Ferenc: Egyéni fejlesztési tervek készítésének elméleti alapjai, Miskolc
28
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.