Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaGuglielmo Casali Megváltozta több, mint 6 éve
1
Munkaerő piaci problémák és a szakoktatásban történő változások
Mi történik a munkaerővel?
2
Munkaerő piac A szakma presztízse, társadalmi elismertsége
Az elvándorló munkaerő visszacsalogatása Az új generációk Munkaerő piac
3
Turizmus munkaerő piac Európában
Az EU-ban 2000 óta a válság ellenére 2,5 millió új állás jött létre (+29%, míg a teljes gazdaságban csak 7,1% volt a foglalkoztatás bővülés) A foglalkoztatottak 20%-a 25 év alatti (9% a teljes gazdaságban ez az arány) A foglalkoztatottak 35%-a viszonylag képzetlen (20% a teljes gazdaságban ez az arány) Magas a női foglalkoztatottsági arány (60% fölött) Turizmus munkaerő piac Európában
4
Turizmus munkaerő piac Európában
TOP 20 hiányszakma 1. szakács 2. szerszámgép kezelő 3. bolti eladó … 13. pincér Turizmus munkaerő piac Európában
5
Turizmus munkaerő piac Magyaroszágon
+400 ezer munkavállaló a multiplikátor hatással együtt 11%. devizaegyenleg millió euró Turizmus munkaerő piac Magyaroszágon
6
Foglalkoztatás - fő
7
Turizmus munkaerő piac Magyaroszágon
+400 ezer munkavállaló a multiplikátor hatással együtt 11%. devizaegyenleg millió euró Turizmus munkaerő piac Magyaroszágon
8
Turizmus munkaerő piac Magyaroszágon
+400 ezer munkavállaló a multiplikátor hatással együtt 11%. devizaegyenleg millió euró Turizmus munkaerő piac Magyaroszágon
9
Foglalkoztatás - korcsoport
10
Foglalkoztatás - korcsoport
11
Foglalkoztatás – üres álláshelyek
12
Foglalkoztatás - Munkajelleg
13
Foglalkoztatás - Munkajelleg
A teljes népesség társadalmi rétegek és korcsoportok szerint, megoszlás társadalmi rétegek szerint Társadalmi réteg 2001 2011 0–14 15–29 30–44 45–59 60–74 Munkajelleg-csoportosítás 1. Vezetők – 0,9 3,5 5,5 5,1 0,8 4,5 4,7 6,0 2. Értelmiségiek 5,3 11,3 9,4 7,0 6,2 14,5 10,3 3. Egyéb szellemiek 10,7 18,2 19,9 15,4 10,2 18,8 16,9 19,4 4. Önálló iparosok, kereskedők 3,1 8,1 7,6 4,9 1,2 5,2 6,5 5,9 5. Szakmunkások 22,9 29,5 25,7 22,3 16,0 28,5 25,2 21,0 6. Betanított munkások 10,1 13,2 12,7 14,2 7,5 12,6 14,7 13,6 7. Segédmunkások 9,1 11,9 14,8 8,6 12,8 8. Mezőgazdasági fizikai munkások 1,4 2,6 2,9 4,4 2,2 4,1 3,8 9. Mezőgazdasági önállók 0,5 1,9 2,7 0,3 1,0 1,8 2,3 10. Nem foglalkoztatottak, akik sohasem dolgoztak 7,1 2,0 9,0 11. Nem foglalkoztatottak, akik nem besorolhatóak 2,5 0,4 0,2 2,8 12. Gyermekek, tanulók 100,0 31,0 0,1 41,2 Foglalkoztatás - Munkajelleg
14
Foglalkoztatás – jövedelmek
Nemzetgazdasági átlag Ft Szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás ág Ft Foglalkoztatás – jövedelmek
15
Régiók - jövedelem
16
Egy főre jutó fogyasztási kiadás
Régiók - fogyasztás
17
mobilitás Lengyelország Románia Csehország, Szlovákia, Magyarország
KGST piac Románia Eperszedők Csehország, Szlovákia, Magyarország Röghöz kötött mobilitás
18
mobilitás
19
mobilitás A válság hatására a munkaerő vándorlás elindult
Kiáramlás külföldre Képzettségüknél alacsonyabb pozícióba A helyi munkaerőnél alacsonyabb bérszínvonalon A megélhetés magas költségei Távolról bejárás Bérelt lakások színvonala A középső generációk elmennek, a fiatal / idős itthon marad mobilitás
20
mobilitás Visszavonzás külföldről Fejlett munkakultúrát hoznak
Képesek vagyunk-e visszavonzani a munkaerőt? Miért jönnek haza? Családi ok Nem tudnak pozícióban továbblépni Képességek hiánya Elfogadják a hazai bérszínvonalat? Harminc százalékról lemondanak mobilitás
21
Generációk együttélése
Veteránok – 1946 előtt születettek Baby Boomerek – 1946 – 1960 között születettek X generáció – 1960 – 1980 között születettek Y generáció / millenniumi nemzedék – 1980 – 1995 között születettek Z generáció / „netgeneráció”– 1995 – 2010 között születettek Alfa generáció Generációk együttélése
22
Generációk együttélése
Veteránok – 1946 előtt születettek Nelson Mandela, Mahatma Gandhi, Martin Luther King Tekintélyelvű Szabálykövető Generációk együttélése
23
Generációk együttélése
Baby Boomerek – 1946 – 1960 között születettek Steve Jobs Tekintélytisztelő Magas fokú alkalmazkodó képesség Takarékos Kezdetleges digitális képesség Alacsony nyelvtudás Generációk együttélése
24
Generációk együttélése
X generáció – 1960 – 1980 között születettek Barack Obama Liberális Erős társadalmi networking Nők is vezetők A vállalattal szemben lojális Generációk együttélése
25
Generációk együttélése
Y generáció / millenniumi nemzedék – 1980 – 1995 között születettek Digitális műveltség Presztízsfogyasztók Trendi tárgyak Versengők Multitasking Folyamatosan online Az érzelmi intelligenciát alábecsülik Generációk együttélése
26
Generációk együttélése
Z generáció / „netgeneráció”– 1995 – 2010 között születettek Folyamatos net kapcsolat (nem közösségi média) Virtuális valóságban élnek Irreális elvárások Nincs munkamorál Információ feldolgozás sebessége magas Generációk együttélése
27
Generációk együttélése
Alfa generáció – 2010 után születettek A fele három éves koráig használt valamilyen érintő képernyős kommunikációs eszközt Új kihívásokat jelent majd az akkor vezetők számára Generációk együttélése
28
A munkaerő motiválása Abraham Maslow Frederick Herzberg elmélete
Motiváció 3.0 A munkaerő motiválása
29
Abraham Maslow Frederick Herzberg Motiváció 3.0 A munkaerő motiválása
30
Abraham Maslow Frederick Herzberg Motiváció 3.0 A munkaerő motiválása
31
A munkaerő motiválása Baby Boom Előléptetési lehetőség Új utak
Fix munkahely A munkaerő motiválása
32
X generáció Státusz Anyagiak A munkaerő motiválása
33
A munkaerő motiválása Y generáció Nagy mozgástér Döntési lehetőség
Verseny Önmegvalósítás A munkaerő motiválása
34
A munkaerő motiválása Z generáció Azonnali jutalom Szabadság
Kötetlenség A munkaerő motiválása
35
A munkaerő motiválása Y és Z generáció közötti egyezések
Élvezni akarják a munkát Munka és magánélet egyensúlya Folyamatos visszajelzést, elismerést igényelnek Alternatív munkavégzés Digitális affinitás Technikafüggők A munkaerő motiválása
36
Munkaerő vonzás Munkába járás Munkaerő vonzás távoli régióból
Helyben lakást bérel Ingázik Munkaerő vonzás távoli régióból Munkaerő vonzás külföldről Munkaerő vonzás
37
robotizálás Vendéglátásban 73 % automatizálható*
Oktatásban % automatizálható* *McKinsey Global Institutes analízise robotizálás
38
Társadalmi elismertség
Miért adjam a gyereket erre a szakmára? Gasztro forradalom Sztár séfek Sztár éttermek A média hatalma Társadalmi elismertség
39
szakoktatás A szakma presztízse, társadalmi elismertsége
Trendek és hagyományok A gyakorlati és elméleti képzés megfelelő aránya Az új generációk szakoktatás
40
szakoktatás Már a budapesti iskolákban sem volt túljelentkezés
szinte csak hátrányos helyzetűek jelentkeznek a szakképzés társadalmi presztízse általánosságban zuhan az alapkompetenciák hiányoznak a felvételiztetés tiltott a jelentkezők nem motiváltak nincsenek tisztában, hogy 8-10 órás fizikai munka nincsen ünnepnap, hétvége szakoktatás
41
Szakoktatás – megoldási javaslat
A reputáció növelése Ágazati szak- és felsőfokú képzés reformja Korai pályaválasztás lehetősége Alkalmassági vizsga a szakiskolákban A duális képzési modell reformja Gyakorlati rendszer lehetőségének szélesítése A felsőfokú képzés fontossága Szakoktatás – megoldási javaslat
42
Szakoktatás A jövő oktatása Élményszerű
Frontális helyett kétoldalú kommunikáció Digitális csatornák Kreativitás Gamifikáció Szakoktatás
43
Köszönöm a megtisztelő figyelmet
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.