Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hotel 2022 Dr. Juhász László - hitvallás credo

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hotel 2022 Dr. Juhász László - hitvallás credo"— Előadás másolata:

1 www.hotel2022.hu Hotel 2022 Dr. Juhász László - hitvallás credo
1 Hotel 2022 Dr. Juhász László - hitvallás credo Legyen jövőképünk (társadalmi, családi, gazdasági) Jövőkép, célok segítik az életet Érjük el a kiválóság hármas halmazának szintjeit (hozzáértés, hozzáállás, hozzáadás) Törekedjünk „mást csinálni” a „jobban csinálni” helyett (innováció) Életen át tartó tanulással tapasztaljuk meg a technikai és végrehajtó, befolyásoló vezetést, hogy elérjük koncepcionális vezetés szintjét Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

2 Nemzetközi szálloda és vendéglátás menedzsment
Vezetéselmélet Szállodavállalatok kialakulása Márka menedzsment Szállodavállalatok stratégiai vezetése Globalizáció és szállodaipar Fenntarthatóság Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

3 Fejlődési szakaszok összefüggései, Vezetés fejlődési szakaszai
Vezetéselmélet Fejlődési szakaszok összefüggései, Vezetés fejlődési szakaszai Lean Management Leader - Manager Szállodavezetés esszencia elmélet Szállodavezetés integrációs elmélete Szállodagazdálkodás esszenciális területei Szállodavezetés predesztinációs, reflexivitási elmélete Szállodavállalatok kialakulása Szervezetek szerves fejlődési szakaszai Szállodák fejlődésének stratégiai döntései Amerikai, európai, hazai fejlődés jellemzői Szállodaüzemeltetés fejlődési szakaszai Szállodavállalatok fejlődési trendjei Szállodavállalat portfolió Hazai szállodavállalatok Hazai piac jellemzői Márka menedzsment Szolgáltatás mítosza Vállalati kultúra Tematizáció Márka kialakulása, márkastratégia Márkásítás Brand Management Versenyképesség Minőség Szállodavállalatok stratégiai vezetése EU 2020 Strategy Magyarország Partnerségi Megállapodása Nemzeti Fejlesztés Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 Stratégiai vezetés Stratégia – struktúra Stratégia alkotás a gyakorlatban SWOT Globalizáció és szállodaipar Globalizáció Globalizáció területei Globalizáció előnyei Globalizáció hátrányai Szállodai cégek előnyei Szállodai cégek hátrányai (piaci fölény) Standardization - localization Global Expansion - Reaching Critical Mass Fenntarthatóság Fenntarthatóság nemzetgazdasági pillérek Fenntarthatóság szállodai pillérei Szállodavállalatok programjai ISO 9001 és ISO minősítések Zöld, ECO hotel UK Green Tourism Corporate Social Responsibility Corporate Governence Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

4 Manager on Duty rendszer
Élmény alapú szolgáltatás Szálloda tevékenységei, részlegei, szolgáltatásai Élőmunkaigény Vendégkapcsolat Tulajdonosi döntések Manager döntések Részlegvezetők Duty Manager Innovatív szállodai koncepciók Koncepció Kutatás Fejlesztés – Fejlődés Innováció Beruházás Innovation programs Innovative conceptions Information Technology Applications Innovatív szállodai F&B koncepciók Szállodai vendéglátás célja Szállodai vendéglátás előnye, hátránya Hotel F&B tevékenységei, részlegei, üzletei Szállodai vendéglátás szegmensei Szállodai F&B jövedelemteremtő képessége Innovatív koncepciók F&B tematika, megjelenés, kínálat Applikációs lehetőségek Szállodai és vendéglátás higiénia Higiénia Szállodai higiénia Szállodák tisztasága vendégszemmel Tisztaságérzés ÁNTSZ – NÉBIH ISO Vendéglátás HACCP @-HACCP Minőségi tanúsítványok a vendéglátásban Rating systems Gault & Millau, Michelin csillagok Nouvelle cuisine Haute Cuisine Gasztró kultúra Molekuláris gasztronómia Vendéglátóhelyek kategorizálása Vendéglátóhelyek típusai Nemzetközi (nemzeti) turizmus fejlesztési stratégiák Magyarország Franciaország Szerbia Sloven Montenegro Vietnam The World Bank's role in tourism development Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

5 Fejlődési szakaszok összefüggései Vezetés fejlődési szakaszai
1. Vezetéselmélet Fejlődési szakaszok összefüggései Vezetés fejlődési szakaszai Élet át tanulás vezetés szintjei Lean management Leader – Manager Szállodavezetés esszencia elmélet Vendégorientációs üzemeltetés Szállodavezetés integrációs elmélete Szállodagazdálkodás esszenciális területei Szállodavezetés predesztinációs, reflexivitási elmélete Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

6 Fejlődési szakaszok összefüggései
Piac fejlődése Szervezetek fejlődése Vezetéselmélet fejlődése Vállalkozói motivációk fejlődése Szállodák fejlődése Családi-szállodák Keresleti piac 1929 1972 Család megélhetése Egyszerű szervezet zsebből való vezetés Önálló - szállodák Önálló, kis, családi vállalkozások Folyamatszervezés gazdasági célok első láncok Amerika 1936 Európa 1966 Bürokratikus szervezet Management Human management Emberi erőforrás emberi célok Kinálati Piac 1973 1990 HUN 2001 2008 Adhocratikus szervezet contingent management akkor - ha Piac orientáció piaci célok Szálloda csoportok Diviziónális szervezet Stratégiai Gondolkodás hármas cél strategic management Sikerességre törekvés = Vezetési motiváció Siker = cél elérés Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

7 Management fejlődési szakaszai Klasszikus Henri Fayol ( ) - Frederick Winslow Taylor ( ) Max Weber ( ) - Frank Bunker ( ) Humán George Elton Mayo ( ) - Chester I. Barnard: ) Douglas McGregor ( ) - Abraham Maslow ( ) 1950 piramis Modern C.I.Barnard 1919 – Japán menedzsment 1970-es eleje Kontingencia elmélet 1970-es eleje - Lean management (Peter Drucker ) Stratégiai Peter Drucker 1954, Philip Selznick 1957, Alfred Chandler 1962, Bruce Henderson Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

8 Életen át tanulás vezetési szintjei Supervisor Manager Leader
Technikai vezetés (felügyelő) „önzetlen segítés”, „szakértelem” „hozzáértés” Manager Végrehajtó vezetés (befolyásoló, szervező Szabályozottság, belső harmónia megteremtése, precizitás, lebonyolítás „Szakember” – „jól csinál” – „felügyeleti vezető” – „achiver” – „szervező” Leader Koncepcionális vezető (irányító) Koncepció, jövőkép, stratégia célok, tervezés, fejlődés, fejlesztés „művész” - „mást csinál” - „jót csinál” - „alchimist” – „döntéshozó” Vezetés – döntés Vezetési stílus – döntéshozatal módszere Michigan iskola ( feladat – beosztott centrikus) Gazdálkodás – szervezés Jót csinálni – jól csinálni – mást csinálni Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

9 Hatékonyság – Lean Management Hatékonyság Annyi élőmunka és anyagi javak felhasználása amennyiből a szolgáltatás előállítható (nem több nem kevesebb) Lean Management A szolgáltatás ellenértéket fizeti meg a vendég az élménnyel együttesen (mit vesz a vendég) veszteségforrások feltárása és elkerülése Hozzáadott érték adott céghez beáramló anyagok és alvállalkozói teljesítések a cost of sales érték növelés, hozzáadott érték (eladási ár) ÁFA a hozzáadott értékre (értéktöbblet) kerül kivetítésre nem hoznak létre hozzáadott értéket az a "muda" :58 Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, Egyetemi óraadó, Nyugdíjas egyetemi docens

10 Gazdálkodás - Szervezés
Vezetés – Irányítás Gazdálkodás - Szervezés 10 Célok jól csinálni engedélyek minőség választék karbantartás személyzet Élőmunka és eszköz biztosítása jót csinálni Terv Compass küldetés iránymutatás ötlet – vízió – célok meghatározása hatékonyság Jövőkép Stratégiai Terv alkotása Manager Szervező Vezető irányító Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03 10

11 Szállodavezetés Esszenciális elmélete
11 Makró környezet Globális turizmus környezet Lokális piaci környezet Közvélemény környezet Bemenet Szervezet Célok Kimenet VENDÉG Küldetés elégedett vendég Elégedett VENDÉG Szálloda Szervezet Rendszer V I R Piaci célok Élőmunka munkatársak vezetők elégedett munkatársak Emberi célok Holtmunka Tárgyiasult munka Vagyon - Tőke Eszköz Befektetett és Forgó elégedett tulajdonosok Gazdasági célok Vezetést befolyásoló tényezők Adott piac helyzete Szálloda adottsága Tulajdonosi elvárások Elmélet és gyakorlat harmóniája Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

12 Vendégorientáció és üzemeltetés sajátosságai
12 Vendégigények szegmens elvárásai – keresletciklus – tartózkodási idő – vendégéjszaka hányados – árérzékenység szintje – költéshányad Termék helyszín - alapterület - bekerülési költség – eszközök - felszereltség – kategória – engedélyek – bejelentések – IT rendszerek – nyitva tartások tevékenységek – részlegek - szolgáltatások – üzletek Piaci-gazdálkodás Árképzés – szobaár vagy csomagár alapú – értékesítési csatornák szegmensek - disztribúció – foglalás – bevétel – vendégkapcsolat – minőség Vezetés szervezeti felépítés – üzemeltetés - szakértelem – sajátos költségek - jövedelemteremtő képesség - versenyképesség - fenntarthatóság Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

13 Szállodavezetés integrációs elmélete Tematizáció
13 Szálloda adottságai Üzemeltetés adottságai Tulajdonlás és üzemeltetés Helyszín Kontinens, Desztináció Budapest, Balaton, Vidék Megyék, Régiók, Turisztikai kistérségek, Üdülőkörzetek, Gyógyhelyek Gazdálkodás esszenciális területei Piaci, Bevétel, Humán, Eredmény, Eszköz, Pénz Tulajdonosi kör Családi szálloda, Önállószálloda, Szállodacsoport szálloda Szállodalánc szálloda Klasszikus – Franchise Specializáció Üzleti, Butik, Apartman, Konferencia, Városi, Üdülő, Termál, Sport Gyógy, Wellness, Medical Tematizáció Vezetés Piaci helyzet, Termék adottsága, Tulajdonosi elvárások Környezet Használati jog Tulajdon Résztulajdon, Bérleti szerződés, Lízingszerződés, Üdülési jog szerződés Kategória 1 – 2 – 3 – 4 - 5* márkák Részlegek Értékesítés, Földszint, Emelet, Szállás Szállodai vendéglátás, Specializáció Karbantartás, Adminisztráció Üzemeltetési forma Tulajdon használatjoga Üzemeltetési szerződés, Franchise szerződés Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

14 Szállodagazdálkodás esszenciális területei
14 Pénz-gazdálkodás Pénzügyi terv Pénzforgalom kezelése Pénzeszközök kezelése Kontroling, tervezés monitoring, beszámoltatás Gazdasági-célok Piaci-gazdálkodás Marketingterv, Piaci-célok, Értékesítés (RM) Disztribúció, Foglalás Márka management Vendégkapcsolat, Minőségbiztosítás Bevétel-gazdálkodás Bevételi tervek Vendégstatisztika Revenue Management Időszakos Árképzés Upsell, Extras Eszköz-gazdálkodás Eszközpótlási terv Befektetett eszközök Készletgazdálkodás Tőkegazdálkodás Beruházás, Beszerzés Karbantartás, Leltár Biztonság védelem Biztonság VENDÉG Emberi erőforrás gazdálkodás Emberi erőforrásterv Munkaügyi gazdálkodás Élőmunka gazdálkodás Személyi költséggazdálkodás Humán Menedzsment Emberi-célok Eredmény- gazdálkodás Jövedelmezőségi terv Kapacitás. Volumen Költséggazdálkodás Eredmény-kimutatás Jövedelmezőség Gazdasági-célok :58 Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, Egyetemi óraadó, Nyugdíjas egyetemi docens

15 Predistination and Reflexivity Theory of Hotel Management
A szállodák szerves fejlődésének kezdeti, koncepcióalkotó szakaszában a helyszínkiválasztás, a koncepcióalkotás és a piaci bevezetés hármas halmaza együttesen predesztinálja a szálloda sikerességét, versenyképességét fenntarthatóságát, jövedelemteremtő képességét. Minden szálloda mindig a predesztinált egyensúlyi helyzet felé tart (átlagár és foglaltság) a reflexivitás elmélet alapján. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

16 2. Szállodavállalatok kialakulása
Szervezetek szerves fejlődési szakaszai Szállodák fejlődésének stratégiai döntései Vállalkozások orientációs fejlődési szakaszai Világkínálat Magyarország szállodaipar (állami irányítású) fejlődése Supply and demand development Hungary TOP szállodavállalat piaci részesedés TOP szállodavállalat revenue Szálláshelyek nemzetiségi adatai 2010– 2015 Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

17 Evolúciós szervezet fejlődés és
Szállodaláncok és csoportok kialakulása Független szállodák Családi - szálloda egyszerű szervezet Önálló - szálloda növekedés stabilitás Piaci-gazdálkodás tudás márka – terjeszkedés - szállodalánc Funkcionális Bürokrácia Név, logó disztribúció, foglalás, minőségbiztosítás Piaci szakismeret tőkésítése növekedés devirzifikáció márkanév Vagyon – terjeszkedés szállodacsoport Diviziónális szervezet 10-18 márka Disztribúció, Foglalás Ernyő funkció Tőke felhalmozás innováció diverzifikáció tulajdon Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

18 Szállodák fejlődésének stratégiai döntései
18 jelen Stratégiai – tulajdonosi döntések jövőkép családi önálló szálloda Tulajdonosi jog alapján Önálló vagy Családi Szálloda Partneri szerződés beszerzés karbantartás Stratégiai partnerség (TKM) (TDM) (CRO) Névhasználati szerződés szintjei 1. márkanév - lógó disztribúció - foglalás Franchise Szálloda 2. értékesítés reklám arculat 3. kínálat színvonal tréning Üzemeltetési Szerződés szálloda építés nyitás 4. technikai, felszereltség rész-tulajdon komplex üzemelési rendszer beszerzés HR könyvelés Management Szálloda bérlés lízing Márkanév, értékesítés, foglalás üdülési jog Bankszámla, dolgozó alkalmazása tulajcég Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

19 Vállalkozások orientációjának fejlődése
Megalakuláskor a vállalkozások irányultságát a megalakuláskor (start up) a fennmaradási szándék jellemzi. Egyszerű szervezetek (családi-szállodák) orientációja a család megélhetésének biztosítása és sok esetben ez hosszú évekig és vagy örökre magmaradó orientáció. Önálló-szállodák esetében az alaporientáció az a tulajdonosi elvárás, hogy az eredményességből lehetőség legyen osztalékfizetésre. Szállodalánc vállalatok orientációja a márkafenntartás, fejlesztés és erősítés. Szállodacsoport vállalatok (divízionális szervezetek) orientációja a piaci részarány fenntartása és kiterjesztése. Vállalkozások orientációi a szervezetek szerves fejlődésével együtt azt kiegészítve azt katalizálva fejlődik, a megélhetéstől a piaci-részarány növelésig. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Spa Hotel Manager, Fürdőüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58

20 ? Világ kínálata egynegyed egyharmad egyharmad
2020 HU 31 July 2013 59.409 59 ezer szoba 1.024 hotel USA 70 HU 60 EU 30 ? egynegyed egyharmad egyharmad EU kereslet (egymilliárd hatszázhuszonhét ezer) +4% 42% belföldi +1% (2011) HU 20 millió -1%, 49% belföld -4% (2011 szállás) HU kereslet 15 millió és kínálat 58 ezer szoba Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

21 Magyarország szállodaipar (állami irányítású) fejlődése
21 Szerves fejlődés I. Önálló szállodák Gellért, Royal, Béke, Duna, Margitsziget, Metropol, Nemzeti, Palace, Park 1950 HungarHotels 1966 Brüsszeli világkiállítás Motel program Continental, motelek Balaton, Velence, Siófok szállodasor, Marina, Annabella Pannonia Wien, Volga, Balaton, Keszthely, Hévíz, Visegrád, Dobogókő, Thermal 1972 Vadászati világkiállítás Panel-szállodák Danubius 1982 „a nagy szállodák” Buda, Sofitel, Hilton, Kongresszusi központ, Forum, Ferihegy II., határátkelők Osztrák program Franchise Penta, Hyatt, Novotel, Ramada Privatizáció Danubius tőzsde Hungarhotels állami Pannonia Accor 1990 Cégek, márkanevek Szerves fejlődés II. Kempinsky, Mariott, Meridien, magyar cégek Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

22 Supply and demand development Hungary 1960 -
Hotelstars Social to public 50% 1988 -6% 1980 -12% 1971 +22% 2009 -8% 1972 -7% Resort Check +7% EU +8% -13% Austrian program +20% Hunting World Exhibition +30% Motel program +15% Demand market 25 years Supply market 25 years :58 Dr. Juhász László PhD, MTA K-tag, nyugdíjas egyetemi docens, szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, fürdőüzemeltetés szakértő

23 Revenue in billion U.S. dollars
Top Revenue in billion U.S. dollars InterContinental Hotels Group (UK)* 24.5 Marriott International (US) 17.07 Hilton Worldwide (US) 11.66 Accor (France)** 5.93 Wyndham Hotel Group (US) 5.6 Hyatt Hotels (US) 4.43 Shangri-La Asia (Hong Kong, China) 2.06 The Rezidor Hotel Group (Belgium)** 1.01 Home Inns (China, 2015)*** 1.03 Choice Hotels International (US) 0.92 Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

24 Top 11 Hotel Chains Worldwide June 30, 2016
Marriott International 4,554 Hotels. 777, Starwood Hotels 1,324 Hotels. 375, Marriott-Starwood October ,878 Hotels. 1,152, 2. Hilton Worldwide 4,727 Hotels. 775, 3. InterContinental Hotels Group 5,070 Hotels. 749, 4. Wyndham Hotel Group 7,876 Hotels. 683, 5. Jin Jiang International 6,425 hotels. 619, 6. Choice Hotels International 6,429 hotels. 509, 7. Accor Hotels 3,900 hotels. 517, 8. Best Western International 3,903 hotels , 9. HomeInns Hotel Group 2,787 hotels 311, 10. Carlson Rezidor Hotel Group 1,092 hotels 172, 11. Hyatt Hotels 633 hotels. 170, Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

25 Szálláshelyek nemzetiségi adatai 2010– 2015
Európa 2,6 millió éves ütem 6%, átlag növekedés 512 ezer éjszaka (három nagyváros) Anglia 391 (növekvő) öt év (éves 16%) évi 87 ezer Anglia 51% EU (133 ezer) Anglia 41% EU (76 ezer) Anglia 21% EU (70 ezer) Anglia 8% EU (69 ezer) Anglia 5% EU (43 ezer) Keresletnövekedés 15%-a Anglia (buli-turizmus) évben a növekedés (EU részarány 51%) Budapest növekményének 80-a külföldi és annak 11% Angol Anglia éves növekedése 87 ezer éjszaka USA 50 ezer Lengyel, Kína, Olasz 44 – 43 – 38 ezer Szlovák, Cseh, Izrael 34 – Orosz, Holland Korea Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

26 TOP franchise – management márkák Top Hotel Groups brands
3. Márka Management Szolgáltatás mítosza Vállalati kultúra Tematizáció Márka kialakulása TOP franchise – management márkák Top Hotel Groups brands Brand Management Márka négy alapeleme Márkasítás 11 lépése Szállodák versenyképessége Szállodai versenyképesség mérés négy pillére Minőség Minőségbiztosítás Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

27 @-szolgáltatás mítosza
Meghallgatás – Meghallás - Gondoskodás - Szabályozás Misszió, jövőkép, értékek, célok, stratégia megjelenés, tisztaság, rend, szervezettség munkaruha, harmónia udvariasság, gyorsaság, szakértelem aláírt kártyák, felelősségvállalás szabályzatok, rendszerszemlélet Gondoskodó ellátás Szolgáltatásnyújtás Az rendszert úgy dolgozzuk ki, hogy vendégeink a lehető legjobb benyomással távozzanak, ugyanakkor sosem a nagy dolgokat említik, hanem a kicsiket Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

28 Six Components of a Great Corporate Culture
John Coleman May 6, 2013 Vision – Values - Practices – People - Story - Place Jövőkép – értékek – gyakorlat – emberek – történet – helyszín Koncepció Helyszín, Név, Misszió, Szlogen, Jövőkép, Értékek, Szegmensek, Specializáció, Temetizáció, Üzemméret Jövőkép Elismert szállodaüzemeltető és névhasználatot adó vállalat Értékek Gondoskodás, segítőkészség, élmény, minőség Gyakorlat Élmény lesz a gondoskodás Emberek Munkatársaink adják a szolgáltatás mítoszának szimfóniáját Történet A tulajdonos a harmadik generáció Helyszín Szolgáltatások, kényelem és dizájn harmóniája a helyszínnel Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

29 Szállodai - tematizáció
Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, Egyetemi óraadó, Nyugdíjas egyetemi docens :58

30 Márkák kialakulása Motel gyökerek, a világ tíz legnagyobb szállodavállalatai közül öt motelből fejlődött ki, az ötvenes évek közepén és a második legnagyobb márka az IHG csoport alapjait adó Holiday Inn szintén motel volt 1952-ben, egyszerű szervezet és családi-szálloda (motel). TOP 10 szállodacsoportok nemzetisége, a világ tíz legnagyobb szállodavállalatai közül hét amerikai, egy angliai, egy francia és egy kínai (Sanghaj). TOP 20 szállodacsoportok nemzetisége, a TOP 20 vállalatból USA 11, Kína 5, FR 2 (Accor, Louvre), UK 1 (IHG), ES 1 (Melia). Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

31 Management Hotels a TOP 10
TOP brands 2015 1900 Radisson 1909,  Hilton 1919 1940  Choice 1939, Best Western Motels 1946, IHG 1946   1950 Holiday Inn 1952, Ramada Hotels 1954, Marriott 1957, Hyatt 1957 1960 Four Season 1961, Accor 1967 2000  Home Inn 2001 (Sanghaj), Wyndham 2006 Franchise Hotel a TOP 10 franchise szállodacsoportok átlagosan a szállodái 80%-a franchise Magas a részarány Vantage USA Florida (100%), Wyndham (7.300 szálloda 99%), Carlson (1.011 szálloda 94%), Choice (6.200 szálloda 93%) Alacsonyabb részarány Accor (1.300 szálloda 38%) Management Hotels a TOP 10 átlagosan a portfolió 30%-a üzemeltetési szerződés Magas részarány Exctend (684 szálloda 100%), Vestmont (664 szálloda 78%). Ismert csoportok a Marriott (27%), Accor (22%), IHG (14%), Hilton (11%) Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

32 Top Brands TOP brands Best Western (312,467 - 4,050 - 77)
Holiday Inn Hotels and Resorts IHG (231, , ) Holiday Inn Express IHG (205, , ) Marriott Hotels & Resorts (204,917 – ) Hilton Hotels & Resorts Hilton (194,040 – ) További az ismertebbek közül (9) Sheraton, (15) Ibis, (16) Ramada, (20) Radisson, (21) Mercure (28) Novotel, (29) Hyatt, (33) NH és (34) InterContinental. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

33 Top Brand by Hotel Groups
Szállodacsoportok vezető márkái, a szállodacsoportok közül a TOP 50 márkarangsorba bekerült három – hat márkával. Marriott 6 Marriott Hotels and Resorts, Courtyard, Residence Inn, Fairfield Inn, Renaissance, Springhill Suit), Hilton 5 Hilton Hotels and Resorts, Hampton, Double Three, Hilton Garden, Embassy Suit) IHG 4 Holiday Inn, Holiday Express, Crown Plaza, InterContinental), Wyndham 4 Days Inn, Super 8, Ramada, Hovard Johson), Choice 4 Comfort Inn, Quality Inn, Econo Lodge, Clarion) Strawood 3 Sheraton, Four Ponis, Vestin) szállodai márkával Accor 3 Ibis, Mercure, Novotel A TOP 50 márka hatvan százaléka (30 márka) hét (7) szállodacsoporthoz tartozik. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

34 Brand Management Branding
34 Branding A szállodalánc-vállalatok legnagyobb értéke a márka, amit hosszú évek alatt építenek fel és tartanak karban. A márka menedzsment, márkavédelem mindennél fontosabb számukra, ez ami megalapozza a névhasználati és vagy management-szerződést. A vezető szállodavállalatok IHG 85%, Wyndham 97%, Choice 93%, Hilton 84% és Marriott 67% a portfoliónak franchise konstrukcióban viselik a márkanevet. A márkanév, a logó, a márka-honlap, a márkafoglalási rendszer és a márka minőségbiztosítási rendszer és ezek komplex elismertsége, elfogadottsága együttesen adják a márka piaci értéket és egyben lehetőséget a fejlesztés intenzitására. A márka management piaci-gazdálkodás egyik kiemelt tevékenysége A branding, a márkásítás egy értékrend, eszmerendszer, filozófia. Brand, az égetés, a „to brand” igét használjuk arra, amikor valaki ráégeti saját billogját jószágaira, zsákjaira, boroskancsóira vagy szalvétáira. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

35 Branding négy alapeleme
35 Branding négy alapeleme Első elem a pozicionálás, egy jó márka kialakításához a pozícionálás. Tudnunk kell, kiknek javasoljuk és miért a termék igénybevételét, a használatot. Magyarország és Budapest sem rendelkezik elismert márkával, de szlogennel sem. Második elem a design, a lógó a megjelenés tükrözi a terméket és sugallja a használók megítélését. Magyarország és Budapest rendelkezik használt lógóval. Harmadik elem az ár, amikor már ismert a termék, ismert a megcélzott vendégkör, szegmensek, akkor kell egy elfogadható a márkával koherens ár közzététele. A nem lehet olcsó, mint Budapest, de pont olyan árnak kell lennie, amit a megcélzott szegmensek megtudnak, fizetni. Az érték alapú sugallja a termék értékét. Negyedik elem a vendégkapcsolat. Ismerté kell, hogy váljon a márkanév, vendégigényeknek megfelelően kell ezt megvalósítani, minden lehetősé kihasználásával.   Amikor márkáról van szó nem csak az elismert márkákra kell gondolni, mert minden elismert márka valamikor startup márka volt. Startup, új, innovatív, fejlődőképes Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

36 11 Simple Steps for a Successful Brand Building Process
Határozzuk meg a márka célközönségét Határozzuk meg egy márka küldetést Határozzuk meg a réspiacot Ismertessük a márka legfontosabb tulajdonságait és előnyeit Hozzunk létre egy nagyszerű lógót és szlogent Határozzuk meg a márka üzleti hangját Legyen küldetésünk és jövőképünk Legyen a márka személyre szabott, egyedi élményt adó Integráljuk márkáját a szálloda minden területére Tartsuk magunkat a márkához Legyünk a márkánk legnagyobb támogatói 'A brand is a story always being told' Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő – szaktanácsadó, óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58

37 Szállodák versenyképessége
eladható szolgáltatásokat nyújtani, hogy közben a vendégek, a munkatársak és a tulajdonos elégedettek (Dr. Juhász 2013) Nemzet versenyképessége annak fokmérője, hogy tökéletes versenyfeltételek mellett mennyire képes a világpiacon (is) eladható termékeket és szolgáltatásokat létrehozni, miközben az ország lakosságának reáljövedelme nő.” (Rapkin, 1995) Az olcsóság (alacsony ár és költség) versenyképesség önromboló, mert a jövedelmeknek előbb-utóbb növekedniük kell. (Aiginger, Landessmann 2010) Versenyképesség jogelődje a növekedés mértéke. Versenyképesség zálogja, a szaktudás, a kutatás és az újtechnológiák. :58:03 Dr. Juhász László PhD, Szállodai szakértő, Szálloda és fürdőüzemeltetési szaktanácsadó,, MTA KT Tag, Nyugdíjas Egyetemi Docens

38 Szállodai versenyképesség négy pillére Dr. Juhász
Vendégorientáció Infrastruktúra Élőmunka Vezetés Szállodai versenyképesség négy prímér mérőszáma Vendégelégedettség <82% Beruházási szint <5% Tréningóra ráta <1% Jövedelemteremtő képesség <5% Szállodai versenyképesség mérésének 12 területe Piaci-gazdálkodás Helyszín Élőmunka igény Stratégiai gondolkodás Online marketing Tevékenységek szolgáltatások Személyi költségszint Integrált-üzemeltetés Márka Management Felszereltség Személyzet Management Fenntarthatóság Szállodai versenyképesség mérésének indikátora :58:03 Dr. Juhász László PhD, Szállodai szakértő, Szálloda és fürdőüzemeltetési szaktanácsadó,, MTA KT Tag, Nyugdíjas Egyetemi Docens

39 Minőség elméleti megfogalmazása
„Kategória” Valóságot kifejező fogalom, azonos jellegűk alapján azonos osztályba, csoportba, kategóriába sorolható halmazok. „Színvonal” Kategóriához viszonyított állapot, azonos halmazon belüli fejlettség mértéke. „Minőség = Megfelelés” Minőség mérőszám, a szálloda által közétett, sugallt ígéreteknek való megfelelés (MO 2016 booking.com 82%). „Megfelelés” Szálloda az ígéreteinek és sugallatainak megfelel. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, Egyetemi óraadó, Nyugdíjas egyetemi docens :58

40 Minőség a jövő szállodáiban „Minőség 2022”
Jogszabályi szint (Kormányrendelet (239/2009)) 2. Szakmai szint 1. Szövetség (Hotelstars EU Nemzeti Védjegy Tanúsítvány) 2. Szakszövetségek (gyógy, wellness, butik, termál, butik, konferencia, business, városi, üdülő) 3. Vállalati szint (Márka management) 4. Szállodai szint (minden szállodanév egy márka) 3. Nemzetközi szint ISO (TC 228) “Tourism and related” services The European Committee for Standardisation (CEN), European Destinations of Excellence (EDEN) 4. Hazai, nemzetközi Minőségi Díjak Piaci célok része 5. Minőség 2022 Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, Egyetemi óraadó, Nyugdíjas egyetemi docens :58

41 4. Szállodavállalatok stratégiai vezetése
EU 2020 Strategy három prioritás EU 2020 Strategy öt célindikátor Magyarország Stratégiai rendszere NTFS 2030 misszió, jövőkép NTFS 2030 hét célpillér NTFS 2030 stratégia 34 cél, Kisfaludy hat cél NTFS 2030 nevesített kiemelt turisztikai fejlesztési térségei NTFS 2030 kiemelt 11 cél indikátora Stratégiai terv Stratégiai vezetés szálláshely szolgáltatásban Stratégia – struktúra (szálloda, vállalat, nemzetközi csoport) Küldetés Stratégia alkotás a gyakorlatban SWOT Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

42 Európa 2020 stratégia középpontjában három prioritás áll
Stratégia Europa 2020 Európa 2020 stratégia középpontjában három prioritás áll – Intelligens növekedés Innováció, oktatás, digitális társadalom – Fenntartható növekedés Éghajlat (energia), versenyképesség Kiemelt kezdeményezés - „Iparpolitika a globalizáció korában” Európai turisztikai ágazat versenyképességének javítása – Inkluzív növekedés Foglakoztatás, Szegénység A Bizottság által lefolytatott nyilvános konzultáció során a kifejtett témák erős támogatásban részesültek. A konzultáció során kifejtett véleményeket lásd: Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

43 EU 2020 öt cél indikátor 1. Foglalkoztatás A 20–64 évesek körében a foglalkoztatottság aránya elérje a 75%-ot. 2. K+F Az Európai Unió GDP 3% a kutatásba és a fejlesztésbe kell fektetni. 3. Éghajlatváltozás/energia Az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását 20%-kal csökkenteni kell az 1990-es szinthez képest A megújuló energiaforrások arányát 20%-ra kell növelni. Az energiahatékonyságot 20%-kal kell javítani. 4. Oktatás A lemorzsolódási arányt 10% alá kell csökkenteni. El kell érni, hogy a 30 és 34 év közötti uniós lakosok legalább 40%-a felsőfokú végzettséggel rendelkezzen. 5. Szegénység/társadalmi kirekesztés Legalább 20 millióval csökkenjen azok száma, akik nyomorban és társadalmi kirekesztettségben élnek, illetve akik esetében a szegénység és a kirekesztődés reális veszélyt jelent. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

44 Magyarország stratégiai rendszere
44 EU 2020 Strategy Foglalkoztatás, K+F, Éghajlatváltozás energia, Oktatás, Szegénység társadalmi kirekesztés Magyarország Partnerségi Megállapodása fejlesztési időszakra Nemzeti Fejlesztés 2020 Az Országos Fejlesztési Koncepció és az Országos Területfejlesztési Koncepció Nemzeti Turizmusfejlesztési Koncepció Nemzeti turizmusfejlesztési koncepció jövőképe A magyar turizmus rendszerszinten megoldásra váró területei A kiemelt nemzeti célkitűzések számszerűsítése 2024-ig Turizmus Fejlesztési stratégia Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Spa Hotel Manager, Fürdőüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58

45 NTFS 2030 Misszió (1) Vízió (7)
A turizmusban és vendéglátásban dolgozók feladata, missziója „Elmesélni Magyarország történetét, és a turizmus fejlesztésén keresztül biztosítani az ország gyarapodását.” Vízió (7) magyar turizmus jellemzői 2030-ban: 1. a fenntartható gazdasági fejlődés húzóágazata, 2. minőségi élménykínálat, 3. elérhetőség és széles körű hozzáférés, innovatív megoldások, 4. erős turisztikai országmárka, 5. vonzó karrier, 6. közösségeink és értékeink védelme, 7. hazaszeretet táplálása. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

46 NTFS 2030 Stratégia (célok) pillérek a következők
(7 pillér 34 cél) Kisfaludy Turisztikai Fejlesztési Program B. Stratégiai márkakommunikáció (NTÜ) C. Elhivatott szakemberek, visszahívó vendégszeretet (EEM) D. Megbízható adatok, mérhető teljesítmény (NTÜ) E. Transzparens, kiszámítható szabályozás és ösztönzés (NTÜ) F. Iránymutatás és együttműködés (NTÜ) G. Identitás és kötődés (NTÜ) Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

47 Stratégiai célok (6x5 és 1x4 = 34)
Kisfaludy turisztikai fejlesztési program A1. Desztináció alapú megközelítés és új szemléletű attrakciófejlesztés és alapinfrastruktúrafejlesztés A2. Térbeli és időbeli koncentráció oldása (mind 19) A3. Minőségi, új célcsoportokat megszólítani képes élmény- kínálat megteremtése A4. Elérhetőség javítása A5. Innovatív turisztikai megoldások elterjesztése Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

48 Magyarország nevesített kiemelt turisztikai fejlesztési térségei
NTFS 2030 Magyarország nevesített kiemelt turisztikai fejlesztési térségei Balaton, Sopron (Fertőd), Tokaj (Felső-Tisza, Nyírség), Dunakanyar (Szentendre – Komárom – Vác) Debrecen (Szoboszló, Hortobágy, Tisza-tó) Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

49 Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030
49 Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 1. A turizmus közvetlen és közvetett, azaz teljes nemzetgazdasági hozzájárulása a GDP arányában % , ,0 63%, 4,8% 2. A turizmusban és kapcsolódó ágazatokban dolgozó bejelentett munkavállalók száma fő %, 1,8% 3. Magyarország helyezése a turizmus versenyképességi világlistáján (WEF ranglista) helyezés 4. A kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma országosan db % 5,8% Belföldi vendégéjszakák száma országosan % 5,8% A kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött külföldi vendégéjszakák száma országosan db % 5,8% 7. A Kisfaludy Szálláshelyfejlesztési Konstrukció keretében felújított szobák száma db évi 2.300 8. Az Ügynökség szakmai közreműködésével, irányításával megvalósuló turisztikai fejlesztési projektek száma db évi 38 9. Felsőoktatási turisztikai képzések fejlesztésére vonatkozó programcsomag megvalósítása db 10. Turisztikai szakképzések fejlesztésére vonatkozó programcsomag megvalósítása db 11. Desztinációs szintű turisztikai teljesítmény mérésére is alkalmas, valós adatokon nyugvó vezetői információs rendszer db Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, Egyetemi óraadó, Nyugdíjas egyetemi docens :58

50 Stratégiai terv – Üzleti terv – éves üzleti terv
Megvalósíthatósági Terv (10-15 év) Megbizonyosodás a koncepció életképességéről Stratégiai terv (5-7 év) Szálloda jövőjére vonatkozó piaci, emberi, gazdasági célok megfogalmazás és a középtávú tervek kialakítása vállalati, SBU, szállodai, részleg, funkcionális Üzleti terv (2-5 év) MKKV egyszerűsített megvalósíthatósági tervei Éves üzleti terv (1 év) Stratégia terv céljainak éves piaci, emberi és gazdasági adaptálása Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

51 Stratégiai vezetés a szálláshely szolgáltatásban Jövőkép kialakítás
Klasszikus vezetés folyamata Stratégiai vezetés folyamata Elemzés Környezet Előrelátás - előrejelzés nem „belső” bázis alapú terv Tervezés Szervezés Jövőkép kialakítás Cselekvés Misszió Küldetés Célok Mérés Ibis probléma 15 perc nem fizet Teljesség Kényelem - Rekreáció Értékelés Stratégia Releváns tényezők Gyógyvíz, gyógyhely, vendéglátás Folyamatos döntések halmaza akciók Célrendszer Piac, ember, gazdaság Éves üzleti terv Erőforrások Figyelembe vétele Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

52 Szállodák szervezeti felépítése
Vendég 52 Értékesítés - Foglalás - Szobakiadás Étteremi szolgáltatás Általános Specializáció Corporate Bankett Gyógyászat Földszint Emelet Szolgáltatás Gyógyászat Mosoda Étterem Karbantartó Pénzügy Természet- gyógyászat Szabadidő animátor Közös terek Bankett Biztonság H R Tourism WEB Csoport Utazási irodák Konferencia Bár - Kávézó Ajándékbolt Termál Area Konyha termelés Munkaügy Kertészet Front Office földszint Housekeeping emelet Fitnesz Stúdió Bér számfejtés Energia Mosogatás Szépségápolás Parkoló Könyvelés Wellness Club Beszerzés adminisztráció Biztonság védelem IT Sport Értékesítés Szálloda Room Division Vendéglátás Műszak Igazgatás Specializációk Szállodaigazgató Tulajdonos - Tulajdonosok – Irányító központ – Képviseleti tulajdonos Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03 52

53 Szállodai vállalat szervezeti felépítése
53 Vezérigazgató - Chief Executive Officer Támogató Központ (HQ) Vezérigazgató helyettes VH Vezérigazgató helyettes Üzemeltetés Operation Gazdasági Administration Humán- politika Fejlesztés Értékesítés Tréning Kutatás Könyvelés Munkaügy Beszerzés Beruházás Pénzügy Karbantartás Motiváció Ingatlan Számítástechnika Jogi képviselet Szállodák Márkák Régiók Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

54 Szállodavállalat szervezeti felépítése
54 Közgyűlés – Igazgatóság – Felügyelő Bizottság Könyvvizsgáló Vezérigazgató Támogató (vállalat) központ 11 brand Global Corporate Affair Business Reputation & Responsibility Global Sales & Marketing Global Human Resource Global Technology Global Finance Üzemeltetés Márkavédelem Márka management Stratégia Technikai innováció Tervezés Jog Tréning Stratégia Foglalás rendszer Üzemeltetés támogatása Védelem (risk) Beszámolás Tehetség Controlling CSR Lojalítás program Karrier Ingatlan- fejlesztés Vállalat- fejlesztés Közügyek Vezető- képzés Értékesítés Internal Audit Pénzügy RM Motiválás Tulajdonosok Amerika 471M$ Európa 144 M$ Kína 118 M$ 77.900 Ázsia 116 M$ 68.100 Franchise Management Owned, rent :58 Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

55 Küldetés misszió az elhívatottság, hitvallás, a credo
Küldetés misszió az elhívatottság, hitvallás, a credo. Küldetésben egy alapelvet fogalmaz meg a szervezet, mint például „Tizenöt perc alatt megoldjuk a kérését”, vagy „We are Ladies and Gentlemen and we serve Ladies and Gentlemen” Sikeresség sikeres egy vállalkozás, ha hosszútávon, - megőrzi versenyképességét, - fejlődik a gazdálkodás fenntarthatóság harmóniájával, - kitűzött céljait teljesíti. Versenyképesség szállodáknak a képessége, hogy eladható szolgáltatásokat állít elő, alapvetően piaci és forgalmi (bevételi) tényező. Fenntarthatóság piaci, emberi és gazdasági stratégiai és éves célok harmonikus egysége Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Spa Hotel Manager, Fürdőüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58

56 Stratégia készítés lépései
Előszó Küldetés Szlogen SWOT elemzés Jövőkép Értékek Jelenlegi helyzet bemutatása Kritikus tényezők ok-okozati összefüggéseinek feltárása Stratégia célok kitűzése (piaci, emberi, gazdasági) Stratégia a célok elérésének megfogalmazása (stratégia) Monitorozás, értékelés módszere (CSI), eltérések kezelése Összegzés Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Spa Hotel Manager, Fürdőüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58

57 SWOT - elemzés és értékelés
SWOT Analysis Elemzés Külső környezetelemzés (L-V) és Belső adottságok (E - Gy) összefoglalása Négy mező, tényező bizonyítékokkal alátámasztva Értékelés Jövőkép, stratégiai cél alternatívák kidolgozása L-E Veszélyek elhárítása V-GY SWOT - elemzés és értékelés nem határozza meg a szálloda - vállalat stratégiáját, de stratégiai alternatívákat nyújt ezekből kell kiválasztania azt az alternatívát, amelyet meg tudunk valósítani Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Spa Hotel Manager, Fürdőüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58

58 5. Globalizáció, nemzetközi és hazai szállodaipar
Globalizáció területei Globalizáció Globalizáció és szállodaipar Szállodapar és globalizáció Magyarországi szállodaipar és globalizáció Globalizáció előnye, hátránya, jövője Globalization - Standardisation – Localization - Glocalization Szállodapar globalizációjának okai Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

59 Globalizáció területei
59 Pénzügyi tőke investment gazdasági kulturális információ nyelvi munkaerő szolgáltatások Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

60 Közlekedés – turizmus – szálláshely szolgáltatás
Globalizáció 60 Globalizáció világszintű (Globus) egységesedési (univerzalizálódási) folyamatokat, és azok következményeit értjük az élet számos területén. A globalizáció kulcsa az integráció (egységesülés), valós és virtuális hálózatokkal összekapcsolja a világ összes országának gazdaságát, társadalmát és kultúráját. Elsődleges volt a pénz globalizációja Templomos Lovagok 1096 pénztranszfer bevezetése. Ezt követi a 13. századi Hanza-szövetség, mely az Észak-Európában és a Balti-térségben lévő kereskedővárosokat kapcsolta össze. A globalizáció lendületet kapott az ipari forradalom után, sorra létesültek a vasútvonalak, kikötők. Közlekedés – turizmus – szálláshely szolgáltatás Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

61 Szállodapar és globalizáció
61 Minél több ingatlannal rendelkezik a szállodai csoport, annál több vendéget képes elszállásolni, így több lehetőség nyílik arra, hogy nagyobb piaci részesedét érjen el Majdnem minden hotel group "globális" főként azért, mert nagyobb vendégkörre törekszenek A nagyvállalatoknak globálisabbá kell válniuk ha versenyezni akarnak, az egész világ jelenti a piacot számukra Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

62 Magyarországi szállodaipar és globalizáció
62 Magyarországi szállodaipar és globalizáció 1969 Intercontinental (lágy franchise) 1982 Forum, Penta, Novotel, Hyatt (franchise) 1987 Ramada Margit-sziget 1994 minden jelentős márka franchise - Hilton, Radisson management – Kempinszky, NN, Four Season tulajdon - Accor Globalizáció 1982 piaci orientáció minőségbiztosítás Globalizáció modern management eszközök Accor és minden más követő racionális szervezés IT forradalom kezdete és annak hatása nemzetközi nyitás (munkaerő, igazgatók) Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

63 Globalizáció előnye, hátránya, jövője
63 Globalizáció hátrányai Munkanélküliség, Fogyasztói társadalom, Fenntartható fejlődés Környezetkárosodás, Észak–Dél ellentét, Terrorizmus, Globalizáció előnyei FDI (foreign direct Investment, Információs robbanás, Multinacionális vállalatok, Nemzetközi konglomerátumok kialakulása, Jóléti társadalom kihívásai Jövő globális vendége és - piaca - igénye - tudatossága - disztribúció Jövő szállodája - jellemzői - kihívásai - veszélyei Termék – szolgáltatás – ár - érték ígérete - minőség Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

64 may implement to address globalisation.
Glocalizaion 64 Globalisation is a key issue for the hospitality industry. Strategies that hotel companies may implement to address globalisation. When hotels flag their properties in a new country, they must localise their products and services in order to adapt the culture traditions of that country. "Thinking global and acting local" ("glocal") Three impacts of globalisation on the hospitality industry. Standardisation, localisation strategies differentiation strategies Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

65 Szállodapar globalizációjának okai Elsődleges ok a helyszín
65 Elsődleges ok a helyszín A verseny arra kényszeríti a szállodai vállalatokat, hogy a legjobb helyszíneket válasszák ki Második ok a gazdaság A gazdasági válságok kisebb stresszt okoznak, a globalizálódás (ingatlan portfolió) miatt. Harmadik ok a piaci elismertség A szállodai cégek sikerét elsőlegesen a statikus piaci (kínálat volumen) részarány alapján mérik Negyedik ok a kultúra A szállodai cégeknek meg kell érteniük a kulturális és nyelvi különbségeket. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

66 6. Fenntarthatóság a szállodaiparban, ECO, CSR, CG
Fenntartható gazdálkodás nemzetgazdasági szint Fenntartható Turisztikai Fejlesztés öt alapelve Fenntartható szállodaüzemeltetés Szállodavállalatok programjai Fenntarthatóság ISO minősítései UK Green Tourism ECO Hotels Corporate Social Responsibility Corporate Governence Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

67 Fenntarthatóság Magyar Unesco Bizottság
Fenntartható fejlődés a társadalmi haladás, a gazdasági fejlődés, és a környezeti feltételek megőrzése Világ Tudományos Akadémiái A fenntarthatóság az emberiség jelen szükségleteinek kielégítése, a környezet és a természeti erőforrások jövő generációk számára történő megőrzésével egyidejűleg.” Fenntartható szállodagazdálkodás (Dr. Juhász 2012) Hármas célrendszer (piaci, emberi, gazdasági) harmonikus alkalmazása közép és rövid távú tervezésekben (stratégiai, éves) biztosítja a fenntartható gazdálkodást és fejlődést. Jelen fókusz Főleg a környezetre irányul „Zöld” és „ECO” szálloda Részben a társadalomra „Corporate Social Responsibility” Kismértékben gazdaságra „Coporate Governance” Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Spa Hotel Manager, Fürdőüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58

68 Fenntartható gazdálkodás nemzetgazdasági szinten
68 Természet Szállodavállalatok az utóbbi évtizedekben olyan programokat vezettek be, amivel csökkentették a szemét mennyiségét és az energia felhasználást a mindennapi tevékenységük végzése során. Társadalom A fenntarthatósági programok a társadalmi felelősség vállalásról (CSR). Gazdaság Szálloda(vállalat) fejlődése járuljon hozzá a helyi közösség fejlődéséhez Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

69 Fenntartható Turisztikai Fejlesztés öt alapelve
A turisztikai fejlesztések által kell megvalósítani a fenntarthatóságot Környezetbarát technológiák bevezetése javasolt Környezeti minőség fenntartását, fejlődését kell megcélozni mind a turistának, mind a helyi lakosságnak Turisták elégedettsége nélkül a terület elveszti piacát, tehát a vendégek magas elégedettségi szintjét fenn kell tartani Turizmus társadalmi-gazdasági hasznának növelése a cél, amely aztán az egész társadalomra visszahat (Inskeep – WTO, 1998) Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

70 Fenntartható szállodaüzemeltetés
Integrált szállodavezetés célja a versenyképesség, fenntarthatóság, jövedelemteremtő képesség biztosítása Fenntartható gazdálkodás és versenyképesség vezetői eszköze piaci – emberi – gazdasági célkitűzések harmonikus megfogalmazása piaci gazdasági emberi Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

71 Szállodák és szállodavállalatok fenntartható gazdálkodása
Alapvető és fontos különbség, hogy az önálló szálláshelyek környezettudatos működtetése csupán a tulajdonosok és részben az üzemeltetők környezeti hozzáállásán múlik A szállodavállalatok egy központilag elfogadott környezetvédelmi stratégia célokat tűznek ki az üzemeltetésben (Accor csoport 65 pontból álló környezetvédelmi kartája InterContinental Hotels Group, Mariott, Hilton, Mövenpick) Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

72 Fenntartható gazdálkodás - minősítések
Több szállodacsoport (Accor, Hilton) bevezette az ISO minősítéseket. ISO 9001 a minőségirányítással foglalkozó szabványcsoport ISO környezetirányítási rendszerekkel (KIR) foglalkozó szabványcsoport ISO Élelmiszerbiztonsági Irányítási Rendszer Ezek a példák egyértelművé teszik, hogy a szállodák is részt vállalnak a fenntarthatóságban, jól irányzott stratégiákkal. Hazánkban csak a zöld szálloda díj mutatja a fenntarthatóság fontosságát és igényét Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

73 Green Toursim Business Scheme UK
European Ecolabel egész Európában érvényes környezeti minősítési rendszer. Eredetileg a környezetbarát szállásadók megkülönböztetésére fejlesztették ki. Virágos logót használó vállalatok hivatalosan is a régiójuk legkörnyezetkímélő cége közé tartoznak. Green Toursim Business Scheme UK arany, ezüst vagy bronz több mint 145 kritérium ,például a világítás technika, a fűtés, a vízhasználat, a megújuló energiaforrások használat, a helyi közösségben részvétel és a helyi iparágak támogatása Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

74 Honlapon előtérbe helyezve szállodavendégek ez miatt is jönnek
Öko-hotel alapvető jellemzői • housekeeping nem használ mérgezőanyagokat • 100%-os organikus pamut matracok, textíliák • nem dohányzó környezet • megújuló energiaforrások használata • ökológiai szappan használata • energia-hatékony világítás • ökológiai és régiós élelmiszer használata • nem-eldobható csomagolású ételek használata • Graywater újrahasznosítás, WC, kert és tereprendezés • újság újra hasznosítási program épületekben fenntartható erőforrások helyi építőanyagok természetes hűtés, szemben a légkondicionálóval Honlapon előtérbe helyezve szállodavendégek ez miatt is jönnek Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

75 Corporate social responsibility (CSR)
refers to companies taking responsibility for their impact on society. The European Commission believes that CSR is important for the sustainability, competitiveness, and innovation of EU enterprises and the EU economy. The Commission has defined CSR as the responsibility of enterprises for their impact on society. Corporate social responsibility (CSR) promotes a vision. Key areas of concern are environmental protection and the wellbeing of employees, the community and civil society in general, both now and in the future. The concept of CSR is underpinned by the idea that corporations can no longer act as isolated economic entities operating in detachment from broader society. Traditional views about competitiveness, survival and profitability are being swept away. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

76 Corporate Governence 76 Felelős vállalatirányítás (társaságirányítás) (Corporate Governce) nélkül egy cég sem maradhat fenntarthatóan versenyképes. Az OECD által felelős társaságirányítás hagyományosan a részvényesek, az ügyvezetés, az ellenőrzés és a stakeholderek közötti kapcsolatot jelenti. A holisztikus elképzelés, kiterjed a tevékenységek teljes spektrumára, a stratégiai gondoskodástól, az integrált rendszer szemléleten keresztül, egészen az erőforrások felhasználásáig. A vállalatirányítás elsődleges vezetői eszköze a döntés, amely a vezetés igéje, mert a vezető rendszeresen döntéseket hoz. A szálloda(vállalat) missziójának, jövőképének és stratégiai céljainak és a célok elérésének meghatározása. stratégia tulajdonosi döntés. Az irányításban elkülönül a tulajdonosi, vezetői és ellenőrzési funkció. Tulajdonosi irányírás döntéseit a tagok gyűlése, a taggyűlés, az igazgatótanács és vagy közgyűlés hozza meg. A legfőbb szerv hatásköre (PTK) a misszió, jövőkép, a stratégiai célok, a stratégia, a társaság üzletpolitikáját meghatározó döntések hozatala. Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03

77 Dr. Juhász László PhD, MTA KT Tag, Szállodai Szakértő, Szállodaüzemeltetési szaktanácsadó, egyetemi óraadó, nyugdíjas egyetemi docens :58:03


Letölteni ppt "Hotel 2022 Dr. Juhász László - hitvallás credo"

Hasonló előadás


Google Hirdetések