Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Informatika Nagyné dr. Polyák Ilona
2
Követelmény Követelmény, hogy a hallgató a gyakorlati foglalkozáson aktívan részt vegyen, az előírt gyakorlati feladatokat megoldja, az ellenőrző dolgozatot a 8. héten megírja és részt vegyen a 13. héten történő számítógépes beszámolón. A félév gyakorlati jeggyel zárul, amelynek alapjául a foglalkozásokon végzett munka és az ellenőrző dolgozat és a számítógépes beszámoló szolgálnak. Kötelező, illetve ajánlott irodalom: Daró Ildikó: Az információtechnológia fogalmai, Bárány Márta: Operációs rendszerek, Mogyorósi Istvánné Szövegszerkesztés, Mészáros Tamásné: Táblázatkezelés; Lévainé Lakner Mária Excel táblázatkezelő a gyakorlatban, ,, Jókúti György: Prezentáció, Csórián Sándor: Információ és kommunikáció.
3
Kommunikáció, minden olyan folyamat, amelyben információ továbbítása történik. A gondolatot közölni (kommunikálni) valamilyen kódrendszerrel tudunk (nyelv, írás). A gondolat megértéséhez ismerni kell a kódrendszert.
4
A kommunikáció Shannon modellje (1948)
Zajos közlemény Torzított hír Közlemény Hír Hírforrás (közlendő) Címzett Adó (kódolás) Csatorna Vevő (dekódol)
5
A kommunikáció fejlődése
Az emberi kommunikáció fejlődése (kódolás és a közvetítő csatornák története). Tér és idő. Nyelv, beszéd. Írás. Nyomtatás. Morze (kódolt (Morze ABC) információ nagy távolságú időveszteség nélküli átvitele).
6
A kommunikáció fejlődése
Az emberi kommunikáció fejlődése (kódolás és a közvetítő csatornák története). Tér és idő. Nyelv, beszéd. Írás. Nyomtatás. Morze (kódolt (Morze ABC) információ nagy távolságú időveszteség nélküli átvitele).
7
A kommunikáció fejlődése
Telefon (rézkábel, optikai kábel) Fényképezés Hangrögzítés Mozgóképrögzítés Televízió Űrtávközlés Személyi számítógépek. (digitális kódrendszer)
8
Az információ kódolása
Információ – a kommunikáció objektív tartalma- tárolt formája az adat. Az információ legkisebb egysége a bit Digitális kód A kódolás számjegyes módja. Másodlagos kódolás. Különböző számrendszerekben történhet. Decimális10, bináris2, hexadecimális16
9
bnan-1+ 2bn-1an-2+...+ b3a2+ b2a1+ b1a0
Számrendszerek bnan-1+ 2bn-1an b3a2+ b2a1+ b1a0 jellemzők Alapszám (pl. 2, 10, 16) Jelkészlet (számjegyek) Kettes számrendszer: 0; 1 Tizes számrendszer: 0; 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9 Tizenhatos számrendszer: 0; 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; A; B; C; D; E; F 10;11;12;13;14;15 jelkészlet: 0…<alapszám> -1
10
Váltás Átváltás 2 10: helyiértékeknek megfelelően
= 0x20+1x21+1x22+0x23+1x24=2+4+16=2210 10 2: ismételt osztás, maradékok fordított sorrendben 22 11 1 5 2 2210 =
11
Bináris karakterábrázolás
A szöveges információ jelekre (betűkre, írásjelekre, szóközökre esetleg számokra) bontható. Ezek a jelek a karakterek. Bináris kódolás esetén minden karakter megfelel egy kettes számrendszerbeli kódszámnak. Mit minek és milyen hosszon? 7, 8 és 16 bites kódtábla. (16 bites UNICOD) Az első az USA géptávíró rendszerében használt 7 bites kódtábla az ASCII kódtábla karakter. UNIKOD 16 bites. ( ).
12
ASCII kódtábla A: 65 = a: 97 =
13
Kiterjesztett ASCII tábla
ö: 148 = Ö: 153 = ?
14
Bináris színábrázolás:
UNIKOD 16 bites. ( ). Additív és szubsztraktív színkeverés. Additív (RGB) színkeverést monitornál és a TV-nél alkalmazzák. Alapszínei a vörös, zöld, kék). A három szín egymásra vetítve a fehéret adja. (3 byte=24bit 256x256x256= színt tud visszaadni) Szubsztraktív színkeverés (CMYK) cián, bíborvörös, sárga, fekete az alapszínek. Nyomtóknáll alkalmazzák. (4 bájtos színrendszer)
15
Bináris hangábrázolás
A hangok leírhatók különböző frekvenciájú és különböző amplitúdójú sinusjelekkel. A hanghullámokból bizonyos időközönként mintát vesznek. A mintavétel gyakorisága 11kHz, 22kHz, 44 kHz. 1 kHz=1000mintavétel/sec. A minta amplitúdóját számmá alakítják, és ezt az értéket kódolják 8 vagy 16 bites formában. (256 vagy 65536hangerőérték).
16
Gépi kód Két jel: 0 és 1 Bit (binary digit) – bináris számjegy
a szg-ben az információ tárolásának alapegysége egy bit értéke 0 vagy 1
17
Byte A szg-ben az információ feldolgozásának alapegysége
1 byte (bájt)=8 bit váltás 1 Kbyte=1024 byte 4byte=1 szó 1 Mbyte=1024 Kbyte 8byte=1duplaszó 1 Gbyte=1024Mbyte 2 byte=1 félszó 1 Tbyte=1024 Gbyte
18
Neumann-elv Teljesen elektronikus felépítés
A gép a 2-es számrendszert használja Mind az adatok, mind a programok belső tárolóban helyezkedjenek el. A vezérlőegység emberi beavatkozás nélkül értelmezze és hajtsa végre az utasításokat. A számítógép tartalmazzon olyan számolóművet, amely képes elvégezni az alapvető logikai és matematikai műveleteket.
19
Számítógép felépítése
olyan elektronikus berendezés, amely képes adatokat és programokat tárolni és automatikusan végrehajtani Hardver gép beépített alkatrészeinek összességét nevezzük Szoftver szoftver alatt a számítógépet működtető programok és adatok (szellemi termékek) összességét értjük
21
A PC hardver felépítése
Az alaplap Memória - tárolás ROM(csak olvasható gyárilag írt BIOS) RAM (Random Access Memory )operatív memóriája, feladata a programok adatok és adatok tárolása a feldolgozás idején, (kapacitása Mbájt) . Processzor – parancsok végrehajtása CPU (Central Processing Unit, központi feldolgozó egység) Sebesség (az órajel frekvenciája Mhz)
22
A PC hardver felépítése
Buszok - adatáramlás A számítógép belső részeit köti össze, közösen használt vezetékrendszer I/O vezérlőknek kialakított hely Perifériák Bevitel: billentyűzet , egér (mouse), lapolvasó (scanner), fényceruza, vonalkódolvasó, mikrofon, joystick, …. Kivitel: monitor, nyomtató, rajzgép (plotter), hangszóró, …..
23
A PC hardver felépítése
Tárolás – azonocítás A:, B:, C:, Mágneses elven működő Hajlékony mágneslemezek 1,44 Mb Merevlemezek – közvetlen elérés több mint 40 Gb Mágnesszalag – soros elérés Optikai elven működő csak olvasható, egyszer(R) vagy többször írható (RW) CD-ROM 700 Mb, DVD 4,7 Gb fölött
24
Szoftver Szoftver – a hardvert működteti
rendszer szoftver (operációs rendszer) felhasználói szoftver (alkalmazói szoftver)
25
Operációs rendszer Feladata:
- Programok betöltése a memóriába és futtatása, - A gép hardver erőforrásainak kezelése (memória, perifériák), - Kapcsolattartás a felhasználóval.
26
Az operációs rendszerek csoportosítása:
Egyszere hány program futhat: Egy (single tasking) Több (multi tasking) Egyszerre hány felhasználó használhatja Egy (single user) Több (multi user) Megjelenés Karakteres (pl.:MS-DOS) Grafikus (pl.: Win Xp, Apple)
27
Fájlok tárolása Fáj logikailag összetartozó adatok
Fájlnév – operációs rendszer függő Név.Kiterjesztés A kiterjesztés a létrehozó programra utal Állományszervezés, a fa struktúrájú mappákba könyvtárakba szervezve.
28
Fájlkezelés Mappa könyvtár létrehozása – másolása – mozgatása – törlése - átnevezése Fájl másolása – mozgatása - törlése - átnevezése Tartalom lekérdezése Fájlok rendezése Kijelölés – a kijelölt fájlokkal dolgozunk
29
A windows Xp alapvető elemei
Asztal Ikonok Futó alkalmazások Tálca Start gomb Gyors indító ikonok Hátérben futó szevíz alkalmazások Futó alkalmazások ikonjai Vágólap
30
Windows ablak Címsor Menüsor Gyorsgombok Címsor vagy vonalzósor
Megjelenés Címsor Menüsor Gyorsgombok Címsor vagy vonalzósor Munkaterület Állapotsor
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.