Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Belső ellenőrzés szerepe a közbeszerzésekben

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Belső ellenőrzés szerepe a közbeszerzésekben"— Előadás másolata:

1 Közbeszerzési szabályok változása a belső ellenőrzés tükrében Murvai László Saldo Zrt.

2 Belső ellenőrzés szerepe a közbeszerzésekben
Kbt § (2) bek.: „A költségvetési szervek külön jogszabályban meghatározott felügyeleti és belső ellenőrzési rendszerében a közbeszerzéseket, illetőleg a közbeszerzési eljárásokat ellenőrizni kell.”

3 Törvényi előzmények Közbeszerzési törvény (Kbt.): 2003. évi CXXIX. tv.
A törvényhez végrehajtási rendeletek is tartoznak: pl. „hirdetmény-rendelet”; „közzétételi rendelet Többszöri módosításon átesett A 2009.ápr.1-től hatályos módosítások átfogó változásokat hoztak (de azóta is több kiigazítás történt)

4 Hatályba léptetés Jogalkalmazási kiigazítások, eljárásrendi változások: Egyes nyilvánossági előírások (Tanács honlapján közzététel): Elektronikus eljárások, jogorvoslat: Egyszerű eljárás elektronikus eljárása: Egyéb kiigazítások 2009-ben (jún.1., júl.22., okt.1.) /Az ezt követően megkezdett eljárásokra./

5 Változatlan kötelezettségek
Éves közbeszerzési terv Éves statisztikai összegzés Eljárásba bevonni kívánt személyekkel szembeni követelmények /Rendszeres, ismétlődő ellenőrzést igényel./

6 Éves közbeszerzési terv
Kbt. 5. §-a Adott évre tervezett közbeszerzésekről Tárgyév április 15-ig elkészíteni Megküldeni nem kell sehova (kivéve, ha az arra jogosult szerv kéri) Viszont a honlapon közzé kell tenni Folyamatosan aktualizálni kell Elkészítése előtt is indítható eljárás, de utóbb azt is szerepeltetni kell benne

7 Statisztikai összegzés
Kbt. 16. § Előző évi közbeszerzésekről Központosított közbeszerzésben lefolytatott beszerzésekről is (összegző adatot) Tárgyévet követő év május 31-ig Közbeszerzések Tanácsának megküldeni Külön mintán: 5/2009. IRM r mell.

8 Eljárásba bevont személyek
Összeférhetetlenség (nyilatkozat) Szakértelem Min. 3 tagú bírálóbizottság Hivatalos közbeszerzési tanácsadó (közösségi elj. esetén)

9 Eljárásrendek összevonása
Hármas tagolás helyett két rezsim (2009.ápr.1-től) Nemzeti és „egyszerű” összevonása = nemzeti értékhatárokat elérő közbeszerzés, „egyszerű” közbeszerzési eljárás Alapesetben minden eljárás hirdetménnyel indul Nemzeti értékhatárok továbbra is az éves költségvetési törvényben /2008. évi CII. tv. 86. és 91. §/ - és a évi tervezetben is ezek kerültek benyújtásra

10 Értékhatárok (2009.ápr.1. után)
Közösségi eljárásrend Nemzeti értékhatár (egyszerű eljárás) Árubeszerzés (kb. 53,01 M Ft) minisztériumok: (kb. 34,27 M Ft) 8 M Ft Szolgáltatás-megrendelés Szolgáltatási koncesszió nem alkalmazandó 25 M Ft Építési beruházás (kb. 1,325 Mrd Ft) 15 M Ft Építési koncesszió 100 M Ft

11 Új „egyszerű” eljárás (1.)
Kbt. 3. rész (VI. és VII. fejezet) Értékhatárok = régi „egyszerű” eljárás Általános hirdetménykötelezettség Beszerzés tárgyai (ép. és szolg. koncesszió is) Minimális ajánlattételi határidő: 25 nap (-5 nap, ha a dok. + kieg.táj. elektronikusan kerül kiadásra)

12 Új „egyszerű” eljárás (2.)
Kivételek szűkítése (4. sz. mellékletből csak a jogi és hiv.közb.tan. szolgáltatás marad) Építési beruh. és konc. a közösségi értékhatárok felétől közösségi eljárásba kerül /21. § (3) bek. és 243. § g) pont/, de a hirdetmény csak a K.É.-ben Egyéb eljárásfajták is választhatók (meghívásos, keretmegállapodás, gyorsított) 251. § (3) bek. alapján Július 22. óta minden értékhatárnál alkalmazható hirdetmény nélküli tárgyalásos elj. is (de csak feltételekkel: 252. §)

13 Új „egyszerű” eljárás (3.)
Egyéb eljárási szabályok: Eredményhirdetés Eredményről szóló tájékoztató Szerződéskötési moratórium Részvétel joga fenntartható a nettó 1 Mrd-os árbevétel alatti ajánlattevőknek 2010. július 1-től elektronikus eljárás /addig a nem elektronikusan feladott hirdetmények átalakításáért is díjat kell fizetni/

14 Hírdetmények Új hirdetményrendelet
5/2009. (III.31.) IRM rendelet (M.K.41.) A közösségi hirdetmények továbbra is EU-s hatáskörbe tartoznak, ezek változatlanok: 1564/2005/EK bizottsági rendelet Az új nemzeti minták elérhetők a Közbeszerzések Tanácsa honlapjáról ( => „Jogszabályi környezet” => „Hirdetményminták”

15 Hirdetményfeladás, - ellenőrzés
Hirdetményellenőrzés kötelező maradt Feladás továbbra is a K.T.-n keresztül Díj változatlan maradt: Hazai: Ft + áfa /kéziratoldal Közösségi: Ft + áfa /kéziratoldal Egyszerű eljárás költsége: kb e Ft! Közzétételi rendelet (34/2004.Korm.r.) is módosításra került

16 Hirdetményfeladás, - megjelenés
A hirdetmény akkor adható fel, ha előtte legalább 15 nappal az ajánlatkérő teljesítette a (változás)bejelentési kötelezettségét (246. § (2) bek.), és a nyilvántartott adat betűre pontosan egyezik a hirdetményben megadottal A hirdetmény szövegét a szabályzatban megjelölt személynek ellen kell jegyezni (6. § (2) bek.), és erre a kérelemben utalni kell

17 Nyilvánosság, közzététel (17/C. §)
Ajánlatkérő honlapján történő közzétételek 5 munkanapon belül Honlap hiányában a Tanács honlapján Széles körben: közb.terv (5. § (2) bek.), felhívások, tájékoztatók, jogorvoslat, szerződéssel kapcsolatos iratok (szerz., táj., ellenszolg.) Az „in-house” szerződéseket is 99/A. § (4) bek: a nyertessel kötött egyéb szerződéseket is (5 éven belül) 2009. október 1-től elsősorban a Tanács honlapján (egyenlőre „nem működik”) 2010. január 1-től a nyertes ajánlatot is (?!)

18 Kizáró okok igazolása 1. Előzetes (ajánlatban történő) igazolási kényszer megszűnik Ezekről csak nyilatkozni az ajánlatban (vagy önkéntes igazolás) Igazolás csak a nyertesnek, az eredményhirdetéstől 8 napon belül (ebben már nincs hiánypótlás) Ha nem megfelelő: érvénytelen Ekkor a következő kerül szerződéskötési pozícióba (9. napon értesíteni; és neki is 8 nap áll rendelkezésre)

19 Kizáró okok igazolása 2. Egyébként amit lehet, az Ajánlatkérő szerez be, ingyenes elektronikus közhiteles adatbázisból (az APEH köztartozás-mentes adózói adatbázisa erre még nem használható) Rendes igazolás az erőforrás-szervezeteknek is (és persze a 10 % feletti alvállalkozóknak is) Az alkalmasság továbbra is az ajánlatban igazolandó

20 Verseny biztosítása (új eredménytelenségi okok)
Eredménytelenné nyilvánítható az eljárás, ha egyetlen ajánlatot nyújtottak be Eredménytelen az eljárás, ha több ajánlat közül csak egy marad érvényes Kiv.: ha az előző is emiatt volt eredménytelen (és a feltételek változatlanok) Hatása megkérdőjelezhető (a bontás alapján kevésbé esélyes ajánlattevők nem adnak majd be hiánypótlást…)

21 Hatékony jogorvoslat 1. Minden eljárásrendben kötelező szerződéskötési tilalom (az eredményhirdetéstől számított 8. napig) Jogorvoslati kérelem benyújtása esetén TILOS a szerződéskötés (a határozatig) Előzetes vitarendezés: január 1-től alkalmazandó (96/B. §: a korábbi békéltetés „helyett”; jogorvoslat előtt kötelező lesz)

22 Megkötött szerződés semmissége
Hatékony jogorvoslat 2. Megkötött szerződés semmissége 306/A. §, január 1-től Semmis a szerződés, ha: Eljárás mellőzésével kötött szerz. Szerződéskötési moratórium megszegése

23 Kiigazítások Alvállalkozó fogalma Erőforrás-szervezet Hiánypótlás
Kirívóan alacsony/magas ellenszolgáltatás Projektcég

24 Alvállalkozó fogalma (4. § 2. pontja)
„Az a szervezet vagy személy, amely a közbeszerzési eljárás eredményeképpen megkötött szerződés teljesítésében az ajánlattevő által bevontan közvetlenül vesz részt.” Jövőbeliségre utalás elhagyása 304. § (2) bek.: Ajánlattevőnek (közös ajánlattevőknek) legalább a közbeszerzés értékének 50 %-át saját maguknak kell teljesíteni. (!) Emellett változott a 71. § (1) bekezdése is (kötelező a 10% alatti alvállalkozói rész, 10 % feletti alvállalkozó és területe, valamint erőforrás-szervezet megjelölése)

25 Erőforrás-szervezet A bevonás lehetősége a 65. § (3) bekezdésben
„Erőforrás” fogalmát meghatározza a 4. § 3/E. pontja: a múltra vonatkozó feltételek NEM Továbbra is csak az ajánlattevő mellett Nem mentesül(nek) az alkalmassági feltételek igazolása alól Rendelkezésre állás kötelezettség-vállaló nyilatkozattal (többségi befolyás esetén), ill. közj. által hitelesített nyilatkozattal + megállapodással (többségi befolyás hiányában) Nem lehet egyszerre 10 % feletti alváll. is, és „nem jelenhet meg más ajánlatban” Kizáró okok igazolása az általános módon

26 Hiánypótlás Kötelező biztosítani
Nem módosíthatók a bírálatra kerülő elemek, és a műszaki-szakmai ajánlat részei Önkéntes hiánypótlás a h.p. határidőig Formai előírásoknak való utólagos megfelelés (pl. ajánlat példányszáma) Továbbra sem jelölhető meg új bevonni kívánt szervezet

27 Kirívóan alacsony/magas ár
Vizsgálandó: Adott ágazatban szokásos bérek Egyéb (beszerzési) eszköz- és anyagköltségek Élőmunka-ráfordítás mértéke alapján fedezetet nyújt-e a jogszabályban vagy koll.szerz.-ben vagy ágazati szerződésben megállapított bérekre és közterhekre? Ezeket a Tanács a honlapján közzéteszi A kirívóan magas ár is vizsgálandó (indoklás = gazdasági ésszerűség?)

28 Építési beruházások Speciális szabályok: 162/2004. Kormányrendelet
2009. október 1-től jelentős változások: Teljesítési biztosíték korlátozása (ellenérték %-a) Kötelező alkalmassági feltételek: gépek - berendezések, tisztségviselők - műszaki vezetők - szakemberek Közösségi értékhatár felétől kötelező alkalmassági feltételek: teljesítés költsége rendelkezésre áll + mérleg szerinti eredmény nem volt negatív az előző 3 évben Bírálati szempontok: ellenszolgáltatás + min. 2 másik szempont (minőség, környezetvédelem, üzemeltetés költségek, jótállás, teljesítési határidő), valamint egyéb bírálati szempont is lehet

29 Projektcég Közös ajánlattétel továbbra sem köthető gazdálkodó szervezet alapításához (52. §) A teljesítéshez viszont előírható „projekttársaság” létrehozása Az erre vonatkozó ajánlatkérői elvárásokat a felhívásban rögzíteni kell (pl. alaptőke) Más nem szerezhet benne részesedés (304.§) Egyéb szabályok a 304/A. §-ban

30 „Kiaknázatlan lehetőségek”
Helyben központosított közbeszerzés Vételi opció Építési koncesszió (PPP-konstrukciók) Bírálati szempontrendszer Nagyvállalati (1 Mrd Ft árbev.) szféra kizárása (253. §), „egyszerű” eljárásnál /építési beruh.: 200 M Ft-ig/

31 Art. 36/A. § 2009. február 15-én lépett hatályba
Közbeszerzés alapján kötött szerződések kifizetéseire vonatozik Havonta nettó Ft feletti kifizetéseknél 30 napon belüli nemleges (együttes) adóigazolással vagy APEH-os köztartozás-mentes adózói adatbázis ellenőrzésével Az adótartozás erejéig visszatartási kötelezettség (melyet az APEH szed be) Elmulasztása esetén Ajánlatkérő egyetemleges felelőssége 2009. július 9-től: csak akkor szükséges a visszatartás, ha a tartozás 2008.szept.30-a előtt keletkezett

32 Köszönjük figyelmüket!


Letölteni ppt "Belső ellenőrzés szerepe a közbeszerzésekben"

Hasonló előadás


Google Hirdetések