Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

SZFP II Hazai Peer Review Peer Látogatás III. 4. előadás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "SZFP II Hazai Peer Review Peer Látogatás III. 4. előadás"— Előadás másolata:

1 SZFP II Hazai Peer Review - 2009 Peer Látogatás III. 4. előadás

2 Intézményi fejlesztések
PEER LÁTOGATÁS A Peer Látogatás célja: az Önértékelési Jelentésben leírtak megerősítése, az értékelés során felmerült kérdések tisztázása, kiegészítő adatok, információk gyűjtése, az Adottságoknál az alkalmazás „mélységének” vizsgálata, intézményi légkör vizsgálata, intézményi jó gyakorlatok azonosítása, visszacsatolás, fejlesztési javaslatok megfogalmazása a látogatás végén. Intézményi fejlesztések támogatása A látogatás alkalmával a Peer-ek egy rövid, lényegre törő értékelést végeznek, amely a szakképző intézmény által kiválasztott minőség területekre fókuszál. Az értékelés alapja a korábban benyújtott Önértékelési Jelentés és más releváns intézményi dokumentumok elemzése. A látogatáskor a Peer-ek ellenőrzik az önértékelési dokumentum adatainak, tényeinek pontosságát, helyességét és elvégzik saját vizsgálatukat. Mindez általában plusz információk gyűjtésével jár. A Peer-ek különböző adatgyűjtési és értékelési módszereket alkalmazhatnak. A rendelkezésre álló dokumentumok elemzése mellett, a leggyakoribb módszerek az interjúk és a (fókusz) csoportos megbeszélések, valamint a megfigyelések. A begyűjtött adatokat a Peer-ek elemzik és megvitatják. Első, előzetes visszajelzést adnak a szakképző intézmény számára a látogatás végén. A Peer Review céljaitól függően, a Peer Látogatás felhasználható egy, a Peer-ek és a fogadó szakképző intézmény közötti szélesebb körű információ-, gondolat- és tapasztalatcserére, szakmai konzultációra. A végső cél: az intézményi fejlesztések támogatása.

3 PEER LÁTOGATÁS ELŐKÉSZÍTÉSE
A Peer-ek munkaértekezletén, a csoportos értékelést követően történik. Kérdések szűrése, rendszerezése és célcsopor-tokhoz rendelése: összesített kérdéslista, célcsoportonkénti kérdéslisták. Adatgyűjtési módszerek meghatározása, célcso-portokhoz rendelése. Megtekinteni kívánt intézményi dokumentumok és egyéb információforrások meghatározása. A csoportos értékelés alkalmával azonosított számos kérdés közül ki kell választani és vizsgálati területenként rendszerezni kell azokat a kérdéseket, amelyeket a Peer Team valóban fel szeretne tenni az interjúk során  kérdéslista. Kik lehetnek a célcsoportok? (Relevanciája függ az értékelendő minőség területektől!) Az interjúalanyok csoportjai általában: vezetés (az intézményvezető, helyettesi, munkaközösség vezetők stb.), munkatársak (tantestület és nem pedagógus munkatársak), diákok, végzett diákok, és egyéb érdekelt felek, mint pl. fenntartó, vállalkozások képviselői, szülők, beszállítók, szociális partnerek, egyéb oktatási intézmények, stb. Ahhoz, hogy valós, hiteles adatokat kapjunk, biztosítani kell az egyes érintett csoportokon belül az interjúalanyok reprezentatív módon történő kiválasztását. Kérdések és célcsoportok egymáshoz rendelése  mátrix. A kérdéslista elkészítésénél jobb megoldás a célcsoportonkénti kérdéslista, mint a minőségterületenkénti. Technikai megoldások is születtek erre ( Excel). Mintát mutatni! A módszerek széles skálája alkalmazható, annak érdekében, hogy a Peer-ek az értékelés tartalmához és céljaihoz igazítsák a folyamatot. Lehetséges adatgyűjtési módszerek: egyéni és csoportos interjú, dokumentum elemzés, fókuszcsoportos megbeszélés, megfigyelések stb. A cél, hogy a Peer-ek a különböző forrásokból és a különböző érintettektől a lehető legtöbb információt begyűjtsék.

4 PEER LÁTOGATÁS ELŐKÉSZÍTÉSE (2)
Az értékelési területek és a célcsoportok felosztása a Peer-ek között (Peer párok). A napi program pontosítása, véglegesítése. Az értékelés Peer Párokban történik. Lehetnek állandó párok, bár a tapasztalatok alapján a helyszínen az értékelő párok összetételén talán érdemes lenne változtatni, hogy a felmerülő hibákat időben lehessen orvosolni, ismétlődésüket elkerülni. A páros interjúzás jó megoldásnak tűnik, azonban nem figyelhette meg a szakértő a másik pár interjú technikáit, módszereit. Jó megoldás lehet a külső értékelés lebonyolításánál, hogy minden értékelési területnek volt egy felelőse a teamben, aki mind az értékelésnél, interjúnál, zárásnál irányított. Az útmutatóban lehetséges módszerként fel lehetne tüntetni. Érdemes felhívni a figyelmet arra is, hogy a pontos programot mindenképpen a kérdéslista ismeretében célszerű elkészíteni. Időgazdálkodás A megfelelő időgazdálkodás kulcsfontosságú a Peer Review-k sikeréhez. Egy reális Peer Review program, munkaterv kidolgozása szükséges, mivel általában a tevékenységek az eltervezett időnél többet igényelnek: ha a terv túl szűk időkeretekkel dolgozik, akkor kis csúszások is súlyos problémákat okozhatnak a folyamatban (az interjúkra szánt időt le kell csökkenteni, a megfigyeléseket nem lehet időben elkezdeni, a csúszások összeadódnak, a különböző tevékenységeket le kell rövidíteni, stb.). A programtervekben ezért némi holtidőt is hagyni kell (pl. hosszabbított szüneteket), hogy be lehessen hozni az esetleges lemaradásokat. A Peer Látogatás alatt az idő betartása nagyon fontos!

5 A PEER LÁTOGATÁS MEGVALÓSÍTÁSA (1)
Nyitó értekezlet. Intézmény bejárás. Adatgyűjtés (interjúk, fókuszcsoportos meg-beszélések, dokumentum elemzés, megfigye-lések, óralátogatások stb.). Írásos rögzítés, jegyzetelés! Fogadás a szakképző intézményben – nyitó értekezlet Az intézményvezető / Intézményi Peer Review Vezető köszönti a Peer Team-et. A Peer-ek bemutatkoznak a szakképző intézmény képviselőinek. A Peer Review Vezető röviden ismerteti, összefoglalja a Peer Review célját és az intézmény Peer Review-val kapcsolatos elvárásait, valamint annak időrendjét, programját. Az igazgató és helyettesei legyenek jelen a Peer-ek fogadásakor. Az adatok összegyűjtése - Leggyakoribb módszerek: Csoportos és egyéni interjúk: A Peer Review-k során a leggyakrabban használt módszer az interjú. A cél: a különböző érintettektől a lehető legtöbb információt begyűjtése. Az interjúkat egy emberrel, vagy emberek csoportjával is le lehet folytatni (általában 5-6, de maximum 10 emberrel). A csoportok összetétele vagy teljesen homogén lesz (fókusz csoportok), vagy a különböző érintett csoportok képviselői alkotnak egy-egy csoportot. Az interjúkat a Peer Párok folytatják le, és párhuzamosan folynak. Az interjúk időtartamáról is érdemes szólni: ne legyen túl hosszú, mivel 45 perces munkákhoz vannak szokva az intézményben. Ha mégis több idő szükséges, tartsunk szünetet, szellőztessünk, és kínáljuk meg az interjú résztvevőit frissítővel. Jó gyakorlat: Voltak olyan célcsoportok (pl. pedagógusok, tanulók), amelyekkel mindkét Peer Pár interjúzott, más-más minőségterülethez kapcsolódóan. Vagy: a vezetéssel a teljes Peer Team folytatott interjút, a második napon, a Peer Review lezárásaként. Ténymegállapítások kommunikatív megerősítése  minden érintett célcsoport egybehangzó véleménye  erősség! Intézmény bejárás: Az intézmény képviselője által vezetett bejárás során a Peer Team értékeli az intézményi infrastruktúrát és a berendezéseket. Ezen felül informális információt is lehet gyűjteni az intézmény különböző helyiségeiben tett látogatás során. Peer-ek általi megfigyelések: A Peer Látogatás idején megfigyeléseket is lehet végezni. Felettébb gyakoriak az osztálytermi megfigyelések (óralátogatások), de megfigyeléseket lehet végezni a gyakorlati képzéseken is, pl. laboratóriumokban, tanműhelyekben, tanétteremben stb. és más szociális helyzetekben (szünetekben, stb.). A kiadott minta programban szerepel a gyakorlati hely látogatása. Ez alapján lehet, hogy úgy ítélik meg az értékelők, hogy ezt kötelező beiktatni a programba. Az útmutató csak lehetőségként említi meg. Érdemes lenne felhívni a figyelmet, hogy ez opcionális tevékenység a külső értékelés során. A megfigyeléseket alaposan elő kell készíteni: a megfigyelés célját és tárgyát előre meg kell határozni, és ki kell dolgozni a megfigyelési szempontokat is.

6 A PEER LÁTOGATÁS MEGVALÓSÍTÁSA (2)
Interjú készítés Legyen folyamata az interjúnak (bemutatkozás, célmeghatározás, hangulatoldás, stb.). Az interjúalanyokkal való kommunikáció. Az interjú során az értékelők közötti együttmű-ködés. A non-verbális kommunikáció jelentősége. Az interjú helyszínének berendezése. Fel kell hívni az értékelők figyelmét, hogy jobban figyeljenek az interjúzás technikáira a Peer Látogatáson: Legyen folyamata az interjúnak (bemutatkozás, célmeghatározás, hangulatoldás, stb..), ne rögtön a kérdésekkel indítsunk. Az interjúalanyokkal való kommunikáció terén egyértelműen előnyt, jelent a gyakorlat és persze az az empátiás készség, jó tudni, hogy a team tagjai közül ki „melyik csoport nyelvén ért igazán”. Ez alapján fel lehet osztani az interjúkat a párok között. A kérdések felolvasása nem megfelelő interjú módszer, fel kell készülnie az értékelőnek és beszélgetés formájában feltenni a kérdéseket. A felolvasás azért is problémás, mert esetleg olyan kérdést is feltesz az értékelő, ami a korábbi válaszok alapján nem releváns. Az interjú során az értékelők közötti együttműködés elemeit ki kell emelni (figyelni egymás jelzéseire, hagyni szóhoz jutni a másikat, előre egyeztetni, hogy ki lesz a beszélgetés irányítója, a szüneteket töltsük ki, stb.). Fel kell hívni a figyelmet a nonverbális kommunikáció jelentőségére (hogyan kell viselkedni, a gesztusainkat hogyan tudjuk uralni, stb…) Figyelni szükséges az interjú helyszínének berendezésére (pl. kerüljük el a vizsgáztató légkör, az asztal két oldalán való helyet foglalással). Az öltözködésre fel kell hívni a figyelmet. 6

7 A PEER LÁTOGATÁS MEGVALÓSÍTÁSA (3)
Interjú készítési technikák Az interjú alatt az értékelő: tömören és érthetően fogalmaz, egyszerű, rövid kérdéseket használ, felteszi újra a kérdést: Jól értettem? Rákérdez a tényekre és a példákra, főleg, ha a válaszok túl általánosak. követi a beszélgetés fő vonalát, visszavezeti az interjúalanyt a fő témához. udvariasan leállítja az interjúalanyt, ha a feltett kérdésre megkapta a választ. az interjút időben befejezi. 7

8 A PEER LÁTOGATÁS MEGVALÓSÍTÁSA (4)
Adatelemzés Elegendő időt kell biztosítani a Peer Párok és a Peer Team folyamatos egyeztetésére! Értékelés, és a visszajelzés előkészítése Tapasztalatok megvitatása. Újraértékelés / konszenzus. Fejlesztési javaslatok megfogalmazása. Prezentáció készítése. Az adatok elemzése: A látogatás alatt a Peer-eknek tanácsos azon nyomban végignézni és megvitatni a kapott adatokat és az egyes tevékenységeket, gondosan mérlegelniük kell a talált bizonyítékok súlyát és további információk gyűjtésére kell törekedniük, ha a ténymegállapítások nem meggyőzőek, nem teljes körűek. Az elemzésre szánt megfelelő mennyiségű idő döntő fontosságú, ezért elegendő időt kell betervezni és biztosítani az interjúk, megfigyelések elemzésére. Például, egy egyórás interjú után legalább 20 perc-fél órát kell szánni a Peer Párok egyeztetésére, a kapott információk első analízisére, rendszerezésére és rögzítésére. Vagy, érdemes lenne több, rövid közös egyeztetést iktatni a programba (a páros értékelések is megtörténhetnek ekkor). Értékelés és visszajelzés A Peer Review központi eleme az értékelés, vagyis az intézmény Peer-ek általi szakmai értékelése. Fontos a megfelelő mennyiségű idő biztosítása a kapott eredmények rendszerezésére és szűrésére, ezek megbízhatóságának és relevanciájának megállapítására, a Peer Team-ben a különböző nézőpontok és vélemények megvitatására és a közös következtetések megállapítására. A szakképző intézmény képviselői számára történő visszacsatolást megelőzően, a Peer-ek egy egyeztető megbeszélést tartanak, amelyen újra áttekintik az összegyűjtött adatokat és a főbb eredményeket (újbóli összevetés, pontosítás). A belső analízis során strukturált vita folyik, amelyet a Peer Team Vezető vagy az Értékelési Szakértő vezet. A Peer-ek megbeszélésén a Peer Team tagjainak eltérő véleményeit is figyelembe kell venni. Javasolt, hogy a Peer-ek közös megegyezésre jussanak; a különböző véleményekről szóló határozat csak akkor szülessen, ha nem sikerült egyezségre jutni. Minden értékelő megállapítást alá kell támasztani bizonyítékokkal. A Peer-eknek az eddigi szakmai tapasztalataik, az intézményeikben működő, bevált jó gyakorlatok alapján és figyelembevételével fejlesztési javaslatokat is meg kell fogalmazniuk az intézmény számára. A Peer-ek kerüljék a parttalan ötletelgetést a javaslattétel keretében, csak megfontolt, reális javaslatokat érdemes tenni. A legfontosabb megállapításokról és a fejlesztési javaslatokról a vezetés, a tanárok és az egyéb munkatársak számára a Peer-ek elkészítenek egy PowerPoint prezentációt, amelyet a visszajelzés során bemutatnak az intézmény képviselőinek. Egy kétnapos Peer Látogatás során erre a feladatra legalább 3 órát kell szánni.

9 A PEER LÁTOGATÁS MEGVALÓSÍTÁSA (5)
Záró megbeszélés Az értékelés eredményeinek (és a fejlesztési javaslatoknak) a visszajelzése és megvitatása az intézmény képviselőivel. Peer-ek záró munkaértekezlete Intézményi vélemények figyelembevétele. Folyamat áttekintése, értékelése. További feladatok megbeszélése. Záró megbeszélés, visszajelzés A Peer Látogatás végén tartandó záró megbeszélés elengedhetetlenül fontos része a Peer Review-nak. Legfőbb célja: visszajelzés a szakképző intézmény számára, pl. egy PowerPoint prezentáció segítségével. A Peer-ek a megszűrt megállapításokat és értékeléseket minden értékelési terület esetében prezentálják, kommunikálják ténymegállapításaikat, azaz bemutathatják az erősségeket és rámutathatnak a fejlesztendő területekre. Minden Peer vegyen részt a visszajelző megbeszélésen. Mindannyian kommunikálhatják a visszajelzést (egymásnak átadva a szót) vagy kiválaszthatnak egy valakit, aki előadja a visszajelzéseket – általában ez a személy a Peer Team Vezető. Az elnöki teendőket az Értékelési Szakértő láthatja el a záró megbeszélésen. Törekedjünk arra, hogy mindenki szerephez jusson! Ezt szintén segítheti a minőségterület felelősi rendszer. A záró megbeszélés nyitott az intézmény munkatársai számára, azonban legalább az intézményvezetés és a Peer Review Vezető vegyen azon részt. Az értékelési eredmények prezentálása a tanárok és a szakképző intézmény egyéb munkatársai nagyobb köre számára hasznos lehet, mert így az egész folyamat minden résztvevő számára átláthatóvá válik, és azonnali reagálásra is lehetőség van. A Peer-ek és a vizsgált intézmény között ily módon létrejött szóbeli eszmecsere célja az esetleges félreértések vagy irreleváns következtetések tisztázása, valamint hogy az értékelt intézmény munkatársai a visszajelzést teljes mértékben megértsék és értékeljék. Ezen kívül, jó lehetőséget ad az értékelés eredményeinek terjesztésére, disszeminációjára is a szakképző intézményen belül. A szóbeli visszacsatolás során a fejlesztési javaslatokat – amelyek a Peer-ek saját tapasztalatán, intézményi jó gyakorlatán alapulnak – is prezentálni kell és meg is lehet azokat is vitatni az intézmény képviselői és a Peer-ek közötti nyílt eszmecsere, szakmai konzultáció keretében. Az ilyen jellegű eszmecserének a kölcsönös párbeszédre, a tapasztalatcserére és a jó gyakorlatokból való tanulásra kell fókuszálnia. Ugyanakkor a Peer-ek kerüljék a parttalan ötletelgetést a javaslattétel keretében, csak megfontolt, reális javaslatokat érdemes tenni. Az eredmények végső áttekintése és a folyamat értékelése A záró megbeszélés után a Peer-ek ismét találkoznak, hogy még egyszer áttekintsék az eredményeket és az értékelési folyamatot, illetve a prezentáció során kapott esetleges visszajelzéseket. A Peer-ek záró munkaértekezletének az alábbi céljai vannak: A záró megbeszélésen elhangzott intézményi hozzászólásokat és kérdéseket meg kell vitatni, reagálni kell rájuk. A Peer Team ezek fényében újra áttekinti, és szükség esetén módosítja a minőség területekre vonatkozó értékeléseit. Meg kell beszélni, és egyeztetni kell a jelentés elkészítésével kapcsolatos feladatokat, munkamegosztást, határidőket. A Peer Team tagjai áttekintik és értékelik a Peer Review megvalósításának folyamatát, összegyűjtik és írásban rögzítik a (pozitív és negatív) tapasztalataikat, ily módon hozzájárulnak a Peer Review eljárás és módszertan jövőbeni tökéletesítéséhez, továbbfejlesztéséhez.

10 A JÓ FEJLESZTÉSI JAVASLAT…
Legyen konkrét, reális és megvalósítható! Illeszkedjen az adott intézmény sajátossá-gaihoz! Illeszkedjen az adott minőségterülethez / a vizsgált minőség területekhez! Saját tapasztalaton, bevált jó gyakorlaton alapuljon! Legyen bizonyítottan eredményes! ….. A Peer-eknek tisztában kell lenniük azzal, hogy felelősek azért, hogy használható, és kritikus visszajelzést adjanak az intézménynek baráti, de ugyanakkor professzionális, szakszerű stílusban. A visszajelzést úgy kell megfogalmazni, hogy az ne legyen konfliktusok forrása.

11 Köszönöm a figyelmet!

12 Kérdések Kérdezzük meg, hogy minden érthető volt-e, van-e kérdésük.


Letölteni ppt "SZFP II Hazai Peer Review Peer Látogatás III. 4. előadás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések